Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Dæktryk

Emne i 'Dæk & Fælge' startet af Superelipsen, 11 Februar 2007.

  1. Superelipsen

    Superelipsen New Member

    Joined:
    3 Januar 2007
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    7160 Tørring
    Ratings:
    +0 / 0
    Ifølge tabellerne, så skal man ved standard 15" dæk køre med 2 bar i for og 2,2 bar i bag.

    Er der nogen der har erfaring med det rette dæktryk til 205/55x16" dæk monteret på en 250 TD (Stationcar)
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej superelipsen

    Dæktrykket skal øges når man sætter større hjul og dæk på.

    Jeg fandt nogle vejledende dæktryk for forskellige størrelser dæk på superdæks hjemmeside:
    www.sds.dk

    15" 45-55 profil: 35-40 psi
    16" 40-55 profil: 38-43 psi
    17" 35-50 profil: 40-45 psi
    18" 35-50 profil: 42-47 psi
    19" 30-45 profil: 42-47 psi


    Selv kører jeg med 44 psi i mine 8 x 17 hjul med 225/45-17 dæk.
     
  3. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej Superelipsen

    du kan altid se det maximale dæktryk på dit dæk det må du ikke overstige,
    dit dæk tryk skal være så du bær på hele dækflade og det komme også an på din kørestil og belastning af bilen

    selv køre jeg med ca 45 psi i min vinterdæk som er 225/45x17
     
  4. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Information om lavprofildæk

    Information om lavprofildæk

    Mange biler er i dag monteret med lavprofildæk, som har andre egenskaber end standarddæk:


    Fordele:

    - Bedre og hurtigere styreegenskaber.
    - Bedre vejgreb og friktion, så bilen står mere fast på vejen.
    - Bedre retningsstabilitet i f.eks. blæsevejr og ved kørsel med campingvogn.



    Ulemper:



    - Større risiko for akvaplaning.
    - Mindre komfort, mere støj og hårdere affjedring.
    - Større dækslid.
    - Risiko for "hæl og tå" - eller "savtaks" slidtage.




    "Hæl og tå" eller "savtak" slitage



    Er to betegnelser for samme problem. Moderne bilers undervogne og hjulindstilling med negativ camber og spidsning på baghjulene sikrer en god retningsstabilitet, men kan give slidproblemer i form af forøget støj fra dækkene. Problemet opstår ved en forøget højdeforskel på for- og bagkanten på mønsterblokkene i dækkets skulderparti. Efter nogle tusind kilometers kørsel vil der altid være en minimal højdeforskel på 1-2 mm, hvilket giver problemer, men forøges højdeforskellen kan problemet opstå. Problemet kan opstå på alle lavprofildækmonteringer, uden at man dermed kan sige, at en bestemt dækmontering altid vil give problemer på en bestemt bilmodel:

    Problemet forekommer oftest på større biler, på biler mindre end Golf klassen opleves problemer sjældent.

    Der er større risiko for, at problemet opstår, ved megen kørsel på motor- og landeveje med få sving.

    Jo lavere dækprofil - jo større risko.

    Slidte støddæmpere og hjulophæng forøger risikoen for at problemet opstår.

    Risikoen for at problemet opstår kan minimeres ved hurtig kørsel i skarpe sving, ved at skifte hjulene rundt fra for til bag (altid samme side) for hver 7-10.000 kilometers kørsel, samt mest vigtigt ved at øge dækkets lufttryk. Lavprofildæk kræver højere lufttryk for minering af risikoen for disse problemer.





    Dækdiameter Dækprofil Lufttryk p.s.i

    15" 45 - 55 35 - 40
    16" 40 - 55 38 - 43
    17" 35 - 50 40 - 45
    18" 35 - 50 42 - 47
    19" 30 - 45 42 - 47




    Er problemet opstået, kan en raspning, hvorved dækkets rundhed genskabes ved slibning af dækoverfladen, være en løsning.
     
  5. Superelipsen

    Superelipsen New Member

    Joined:
    3 Januar 2007
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    7160 Tørring
    Ratings:
    +0 / 0
    Tak for rådene. Efter at jeg har øget lufttrykket til 44 PSI så kører min 250 TD meget bedre.
     
  6. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej Superelipsen

    det var da dejligt nå nogen kan bruge de råd der komme på denne side,

    så bare alle ville lære af det der bliver skrev her, :oops:
     
  7. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Superelipsen og Uffe

    Jeg kan ikke forstå i vil have så stort tryk i dækkene, :shock: jeg kører med 36 PSI - 2,4 bar, for og bag, med campnivognen på 0,2 bar mere i bagdækkene.

    Dækkene bliver da slidt på midten med så stor dæktryk. :roll:

    :idea: En 500E der er født med 225/55-16, skal ifølge Michelin køre med 2,3 for og 2,4 bag.
     
  8. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej frank

    grunde til jeg køre med højer tryk i dække er nu hvor jeg køre med 225 som vinterdæk ved det højer tryk åben larmeller mere i dække og derved bedder vejgreb

    om somme kan man også rolig køre med højt tryk, så længe ikke dække bliver slidt skævt

    højer tryk giver hårder dæk og formisker modstande i lavprofildæk
     
  9. snafu

    snafu New Member

    Joined:
    7 November 2006
    Indlæg:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE
    Km:
    341
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Uffe,

    Jeg har det lidt som Frank. Hvis du har for meget luft i dækkene vil du blive slidt på midten og selvfølgelig på skuldrene hvis du har for lidt luft i.
    Jeg kan godt forstå dit argument med at lamellerne åbner sig mere ved højere tryk men med vores gennemsnits vinter, hvor vi alle kører på snefrit asfalt må sliddet da være større på midten??

    Snafu :-D
     
  10. rcl

    rcl New Member

    Joined:
    22 Marts 2007
    Indlæg:
    34
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Holte
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Uffe og Superelipsen,

    Skal lige være helt sikker - kører I med 44 psi på alle fire hjul eller med 44 for og "lidt mere" bag?

    Mvh Rasmus.
     
  11. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    .
    Det er ikke rigtig. Køre man på lavprofildæk skal der mere tryk i for
    at minske slid på mitten(lavprofil dæk er brede og er der for lidt tryk i bliver midten af dæk slynget ud og slidt 8) )
    Normalt skal der noget høre tryk i brede lavprofil dæk(som nævnt i et af de øverste inlæg)
    Christian
     
  12. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Christian

    Dit indlæg lyder logisk nok, med at dækkets midte vil bliver slynget ud, og derved vil blive slidt, men alligevel ikke, som jeg forstår det, mener du at højt dæktryk KUN vil trykke ud på dækkets sider, og ikke på midten af kørefladen. :roll:

    Hvis kørefladen kan blive slynget ud ved at man kører, kan den vel også blive trykket ud ved højt dæktryk. 8)
     
  13. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja man skal også passe på med ikke at køre for stærkt med højt tryk , for så kan dække jo blive slynget stører, så det er nok bedst uden dæk så er det problem over :shock: :shock: :shock: :shock:
     
  14. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Nej trykket er ens inde i dæket(en gamel lov fra fysik timen :oops: )
    Kan ikke rigtig forklare det nærmere end:
    (
    Christian
     
  15. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Jeg har hele tiden kørt med 30psi i mine 205-55-16 men konstaterede øget slitage på skuldrene ( ca 2mm mere end på midten) kontaktede et dækcenter der sagde mindst 2,5 bar , køre nu med 40 psi i alle fire.
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg køre med 255/35-18 bagpå.

    Jeg har store problemer med at den slider på indersiden at dækkende.

    Jeg køre som regel med 40 Psi fordi som sagt før skal der højere tryk i et lavprofil dæk.

    Det som også er problemet i et bredere dæk og ikke så meget profilen men at når mercedesen "sidder" så vil dækket altid stå lidt mere inde i toppen end i bunden og på den måde hvile sig ind mod bilen i toppen.

    Det betyder at dækkets indersider bliver slidt mere end ydersiderne.
    Jo bredere vi så gør dækket jo støre bliver højde forskællen fra yderside til indersiden på dækket.
    herved for man altså et meget større slid på bredere dæk da forskællen her er større.

    Det som også er specielt på Mercedeser og BMWer er at med baghjulstræk og denne dæk vinling og hjul ophæng så sker der jo det, at når bilen trykkes ned i affjederingen og hjulene går op i ophænget, så er ophænget lavet så hjulene ikke går lige op og ned, men når de køre op i skærmkasserne så vinkles hjulet mere og mere ind mod bilen og omvendt når man løfter bilen op på en lift så falder hjulene heller ikke lige ned, men de vinkles ind i bunden mod bilen.

    Håber i forstår hvad jeg mener. jeg tror man kalder det pendul ophæng eller sådan noget.

    Derfor sker der det at når man accererre op i fart så sætter vognen sig jo ned med bagenden og dermed vinkles hjulene ind i toppen og får et betydeligt større slid på indersiden af dækket uanset hvor stort eller lille tryk vi så end køre med.

    Det er meget udbredt på de baghjuls trukne biler som mercedes, der bliver sænket fordi denne vinkel jo så gøres større og der vil optræde et større slid på indersiden af dækket.

    Jeg mener dog man kan justere denne vinkel på vores fine baghjuls ophæng på mercedesen. så at når bilen står normalt at den så kun hælder det den skal oprindeligt ind i toppen. og dette skal selvfølgelig aflæses mens bilen står på jorden og ikke hængene på en lift.

    Det er hvad jeg har af erfaring med brede dæk og fælge samt sænkning af W124er, selve lufttrykket er selvfølgelig også vigtigt men man skal nok se på de andre faktore hvis ikke dæk trykket alene hjælper.

    Vi skal jo også køre med større tryk i dækkende hvis vi skal ud og køre hurtigt :)

    Normalt siger man der skal ca. 0.3 bar mere tryk i et lavprofil dæk sådan som en tommelfinger regel, men det er til enhver tid altid bedre at køre med et højere tryk end det er at køre med et forlavt tryk.
    jeg ville ikke køre med mindre end 38 PSI på mine dæk. jeg køre helst 44 PSI.
     
  17. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Brabus.

    Du skriver : Jeg mener dog man kan justere denne vinkel på vores fine baghjuls ophæng på mercedesen. så at når bilen står normalt at den så kun hælder det den skal oprindeligt ind i toppen. og dette skal selvfølgelig aflæses mens bilen står på jorden og ikke hængene på en lift.

    Det kan godt være man kan justere camber på en brabus, men det kan man ikke på en almindelig w124er det eneste man kan justere er spidsningen (toe-in).
     
  18. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Brabus

    Dette er en joke.
    Det med at hjulet vinkles ind i toppen ved acceleration, har det ikke noget at gøre med, du har for slappe fjedre og støddæmpere på din Brabus, også kaldt amerikaner bil affjedring. :D :D
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hehe jow jow...
    Boing bnoing affjering eller hva :D

    Jeg har for nylig været ude ved KHN i hedehusene hvor en af hans 500Eer stod og jeg fik at vide af kunden at han havde købt nogle dele så man kunne justere denne vinkel på hjulet man ellers normalt ikke kan justere.

    Men nej mine ophæng på BRABUSen er skam også helt alm. W124 ophæng ala den type som sidder på en sportline undervogn og 300E-24 hvis de da er anderledes, hvilket jeg ikke tror.

    Så det er altås rigtig at når vi sænker vores fine W124er så bliver den mere hjulbenet med mere slid på indersiden af dækkende til følge, eftersom vi jo sænker vores hvile punkt og arbejds område i pendul ophænget. :)
     
  20. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej

    ville lide komme med den her omkring dæktryk

    jeg har lide skifte mine gammel Nokia 225/45x17 og jeg har kørt med 45 psi i alle 4 hjul, da vi tog den af var de ikke slidt skæve, og det er efter små 80 000 km
     

Del denne side