Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Dæk skraber på

Emne i 'Dæk & Fælge' startet af den_, 25 Februar 2007.

  1. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej den_

    kan kun sige dig at det skal være ET35 nå vi snakke om 8x17 tommer
    på en w124 så er jeg stort set lideglad med hvad ander sige passe 8) og sådan er det
     
  2. den_

    den_ New Member

    Joined:
    3 Februar 2007
    Indlæg:
    133
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    slagelse
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej uffe

    jeg kan kun give dig ret for de støder jo på
     
  3. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej den_

    det er det vi kalder lærepenge :shock: :shock: :shock: :shock:
    du kunne hade skrev her inde du købte dem,

    så hade du spare de 5000 kr
    men sådan er der jo så meget ikk

    men du skylder vis et par pilsen til sommertræf :D :D :D :D :D :D

    for der er jo en del penge at spare vis man lytter til den der har og køre på disse fælge , og der er jo også en klar årsag til vi andre har købt ET 35 ikk :oops: :oops: :oops: :oops:
     
  4. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Alle.

    Jeg har lige kopieret www.rallycentret.dk

    I forhold til godkendelser opererer vi med følgende kriterier.
    DK: knytter sig til færdselsstyrelsens regel om tilladt forøgelse på 20mm i forhold til den mindste sporvidde der er angivet i bilens typegodkendelse.
    P1/* : Ingen yderligere tilpasning men regel om sporviddeændring er ikke overholdt.

    P3/DK : Montering kan normalt kun ske i forbindelse med yderligere tilpasning men sporviddeændring på maks. 20mm pr. aksel er overholdt
    P3/* : Montering kan normalt kun ske i forbindelse med yderligere tilpasning og regel om sporviddeændring er ikke overholdt.


    P1/* Står ud for alle de fælge de har til W124 som har sporvidde fra ET 38 og ned efter.

    Hvis i stadig er i tvivl,så gå ind på færdselsstyrelsens hjemme side, det kan også findes der. Danmark har en regel om maks. 20mm pr. aksel.
     
  5. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Pengene er da ikke spildt. :shock: ...det er da bare at sælge dem igen. :p

    Er der en her på W124 der er interesseret. :oops: :oops:
     
  6. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    jeg ville da godt købe dem til juletræsfod for en plovmand for alle 4 8)
     
  7. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Bjarne og Uffe.

    Har lige kigget på jeres fine typegodkendelse, men kan ingen steder se at ET 35 skulle være lovligt. Der er godt nogle ET41 og 46, men som færdselsstyrelsen skriver, er det modellens grundudgave som skal ligge til grund for udregningen. Det vil i dette tilfælde sige at, ET 49 er udgangspunktet for udregning af hvilke fælge der er lovlige at montere.
     
  8. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Alle.

    Det vælter faktisk frem på ''nettet'' når man søger på det.

    Fælgens bredde
    Du kan også frit vælge hvilken bredde din fælg skal have, der er dog en indirekte grænse. Sporvidden må kun ændres med 20 mm i alt (10 mm på hver side) og hjulene skal have tilstrækkelig frigang.

    Dækkets bredde
    Her er der heller ikke nogle direkte grænser. Dækkene skal selvfølgelig passe til fælgene. Et overbredt dæk på en fælg giver ikke bedre køreegenskaber - tværtimod. Hvis du kigger på dækkene på en racerbil vil du også se at fælgene er meget brede i forhold til dækkene, dækkene kommer nemlig herved til at sidde meget præcist fordi de sidder i spænd. Dette giver den bedste ydeevne.
    Dette har dog også en ulempe, du skal passe på ikke at komme for tæt på kantstenen hvilket kan give meget grimme ridser i fælgen da det ikke er dækket der tager imod, men fælgen.
    Forholdet mellem dækbredden for og bag, i forhold til det originale monteret, skal bevares.

    Sporvidde
    Det er tilladt at forøge sporvidden med i alt 20 mm, altså 10 mm på hver side. Sporvidden kontrolleres nemmest, når man kender de originale fælges indpresningsdybde, som er stemplet e eller ET i fælgen. En formindskelse af indpresningsdybden vil give en større sporvidde. Den sporvidde, der tages udgangspunkt i, er den mindste som bilmodellen kan leveres med. Hvis du har købt en særlig udstyrsvariant med større hjul og sporvidde, er det altså standardvariantens mindste sporvidde der skal bruges som udgangspunkt. På nogle biler kan man komme ud for at det modsatte er tilfældet, nemlig at standardvarianten har de smalleste hjul, men den største sporvidde. I så fald er det udstyrsvariantens mindre sporvidde, der skal benyttes som udgangspunkt.
    Montering af spacere - mellemlægskiver mellem dæk og fælg er stadig ulovlig.

    Uffe skrev:
    hej

    her kan ses hvad w124 er godtkent til at køre med

    også så henrik kan se det

    :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

    Jeg undre mig stadig over ''hvad det er'' jeg skal se. :p :p :p :p :p
    Der står intet om ET 35 i typegodkendelsen. (eller også er der noget galt med mine øjne)
     
  9. snafu

    snafu New Member

    Joined:
    7 November 2006
    Indlæg:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE
    Km:
    341
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej alle,

    Spacers, tjahh!!!. Jeg ved godt det ikke er tilladt men jeg må med skam erkende at på min gamle 123 model kørte jeg med spacers og 15 tommer 124 alufælge i 5 år uden problemer. Hvis jeg husker rigtigt fik jeg drejet fire spacers på 8mm i tykkelse og med den generelle Mercedes kvalitet vil den ekstra belastning på nav og lejer ikke være noget at tale om. Uden at genere den- indbyder en 250D jo ikke til grænseoverskridende broadsiding på trods af, at det er en sportline.
    Min eneste bekymring ville være om dækkene nu ramte skærmkanter.

    Snafu :-D
     
  10. snafu

    snafu New Member

    Joined:
    7 November 2006
    Indlæg:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE
    Km:
    341
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej alle,

    Jeg glemte lige, at såfremt man skulle finde på at gøre noget så ulovligt som, at køre med spacers så sørg for hel.... for at hjulboltene er lange nok ellers bliver det en oplevelse man fortryder hurtigt.

    Snafu :-D :-D :-D
     
  11. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Bjarne.

    Jeg fik lige øje på det du efterfølgende har sat ind i dit indlæg højere oppe. :D

    Du skriver:

    NB: Hvis det er 6½ x 15 ET 49 man regner med er det ikke lovligt.
    Men nu er 7 x 15 ET 41 jo også en standard fælg på mange w124'r og udfra den passer de jo med lovlig sporviddeforøgelse på 20 mm. hvilket også harmonere med den 8,25" ET 34 som MB laver til både W124 & W201.


    Ud fra det, ser det ud til at du ikke har bidt mærke i følgende, som står i bestemmelserne højere oppe i mit indlæg:

    Den sporvidde, der tages udgangspunkt i, er den mindste som bilmodellen kan leveres med.

    Og desuden dette:

    På nogle biler kan man komme ud for at det modsatte er tilfældet, nemlig at standardvarianten har de smalleste hjul, men den største sporvidde. I så fald er det udstyrsvariantens mindre sporvidde, der skal benyttes som udgangspunkt.

    Oversat til Dansk: Du kan ikke vælge ''frit'' mellem de indpresninger som der står i typegodkendelsen. DU SKAL ALTID TAGE UDGANGSPUNKT I DET ''ET'' MÅL DER GIVER DEN SMALLESTE SPORVIDDE som bilen er godkendt med.

    Det vil på en W124 med 4 dørs karosseri sige at udgangspunktet altid skal være ET49.

    Uffe hiver højere oppe typegodkendelsen fra W124 ''C'' modellen ind i den tråd her, som har udgangspunkt i 4 dørs udgaven. Den har en helt selvstændig typegodkendelse, som ikke kan overføres til den almindelige W124 med 4 dørs karosseri. (se godkendelses nummer øverst i højre hjørne på typegodkendelsen)

    Du skriver også at de Danske regler på dette område er lidt mærkelige.

    På det punkt er vi 100% enige. :p :p
     
  12. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej henrik

    min er født med 205/65x15 på 7x15" fra ny

    så skal man vel ikke regne ud fra en anden bil ind den man har :D :D :D
     
  13. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Uffe.

    Den her tekst er tilsyneladende ikke helt nem at forstå:

    Den sporvidde, der tages udgangspunkt i, er den mindste som bilmodellen kan leveres med.
    Du har selv vedhæftet typegodkendelsen hvor i der står at ET 49 er den montering der giver den mindste sporvidde.

    Du skriver at din bil fra ny er leveret med 205/65-15. Det tvivler jeg stærkt på, da den i så fald er leveret med forkert rulle diameter. Den er højst sandsynligt leveret med enten 195/65-15 eller 205/60-15, som det også står i typegodkendelsen.

    Hvis din er leveret med 205/60-15, så er den leveret med ET 41, men den har stadig også kunne leveres med ET 49, så det er den du skal bruge som udgangspunkt hvis du ønsker at forandre sporvidden.
    Jeg syntes selv det står ret tydeligt i de bestemmelser der er skrevet i indlæggene før dette.

    Hvis du stadig er i tvivl, så tror jeg den nemmeste løsning efterhånden er, at du spørger i en synshal, eller retter henvendelse direkte til færdselsstyrelsen, som er dem der har udformet disse regler.
     
  14. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja synsmand sage ikke noget til mine 8x17 med 225/45x17 da var til syn sidst så det må være som det skal være, :shock: :shock: :shock: :shock:
    og er enlide også ret kold,
    nu køre jeg med de hjul jeg syne om 8) 8) 8)
     
  15. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Uffe.

    At de ikke ''opdager'' det til syn, gør det altså ikke lovligt, det er bare heldigt. Jeg fik selv synet min i sommers med ET35, men det blev heller ikke kontrolleret.
    Havde det været i gamle dage, da det var Statens Bilinspektion der synede bilerne så var den højst sandsynligt ikke gået.
    Jeg fik selv kasseret min sprit nye Kadett GT i 87, da jeg var ude for at syne det nymonterede hængertræk. Der var 4mm for meget på hver aksel. (2mm pr. hjul)
    Jeg vil æde min gamle hat på, at da du fik synet din Mercedes, stod synsmanden ikke og målte fra midt til midt på dine baghjul for at kontrollere din sporvidde. :D

    :shock: :shock: Det gjorde de på Kadetten. :evil: :evil:
     
  16. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    lovligt vs ulovligt

    Hej Uffe

    Synsmanden sagde, heller ikke noget til min revnet forrude, hvide blinklys og brede fælge, men øffede lidt over min sænkning. :? .. Det endte da med jeg kom igennem uden anmærkninger. Han justerede endda mine forlygter. :p

    Det er da godt synsmændene ikke er så regelrytter som i gamle dage, men gør det bare ikke lovligt.
     
  17. donbug

    donbug New Member

    Joined:
    3 Februar 2007
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Den skal jeg lige have forklaret, hvorfor belaster man lejer og nav mere ved at sætte spacere på i denne situation ?
    For mig at se hvis man benytter 10 mm spacere, flytter man tyngdepunktet 10 mm længere ud, men det ville man jo også gøre hvis man kørte med ET 35 istedet for ET 45 ikke....?
     
  18. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej donbug


    vis du sætte 10 mm spacere på dine nav flytte du bærpunkte 10 mm i hver side , er det ikke logik :shock:
    og så er det lide meget om fælge har ET mål 35 eller 49 8)
     
  19. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Donbug.

    Hvis du har en fælg med ET35, og sætter en 10mm spacer på så, svare det til ET25, vil du den anden vej, så skal der drejes af anlægsfladen i fælgen. Ved at bruge ET25 har du flyttet anlægsfladen i forhold til fælgens midtpunkt 24mm væk fra de originale ET49 og hermed belastet lejerne skævt.
    Hvis der er godstykkelse nok til at der kan drejes 10mm af, så vil ET35 fælgen efter at have fået drejet 10mm af nu være ET45.

    Hvis du har en fælg til en W124 med ET59 :shock: (tror ikke det findes) men lad os antage at du har sådan en. Sætter du så en 10mm spacer på har du så ET49 som bilen er født med. I det tilfælde har du ikke belastet lejerne ved at bruge en spacer. Det vigtige ved spacere er bare at de er drejet så de passer ind over centret på navet, og på ydersiden er drejet så de passer ind i fælgens center, ellers kommer fælgen til at hænge i boltene og ikke på navet. Rigtig bolt længde er selvfølgelig også vigtig.
    :evil: Men de er stadig ikke lovlige at benytte. :evil:
     
  20. donbug

    donbug New Member

    Joined:
    3 Februar 2007
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jo det er sgu logik men er det så ikke også logik at hvis du kører med ET 35 istedet for ET45 så flytter man da også bærepunktet 10 mm ....Er det ikke også det Henrik l skriver :shock: :shock: :shock:
     

Del denne side