Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

C180 Brabus vs. C230 kompressor

Emne i 'Restaureringsprojekter & Styling' startet af djaabo, 2 Juli 2012.

  1. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Kan det måske være fordi den toppakning du har nu er tykkere og derved os rykker på timing af ventilers åbningstid samt kompression?
    Det med timing betyder altså en anelse min gamle rally kadett kunne den gi næsten 10hk mere med justerbart knasthjul så den fik 118hk... På en 1.3 motor
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har tænkt meget over hvorfor det har SÅ meget at sige, det er jo direkte mærkbart forskæl og ikke kun i 10 Hk. klassen, vi snakker om måske 25-30 Hk. klassen når den kommer over de 6000 snoninger og skal op til de 7000 inden den skifter gear, men også en anelse i mellem området kan det mærkes, dog mest i top omdrejningerne.

    Forskællen gør faktisk "afprøvet" at topfarten i stedet for de 272 Km/t. falder til ca. 240 Km/t.
    Og det er immervæk MEGET i forskæl rent effekt messigt at have så stor en ændring.
    Jeg tror selv på vi snakker ca. 30 Hk. effekt tab ude i omdrejningerne.

    Men det er jo Victor Rainz der laver både den originale, samt AMG og BRABUS toppakningen.
    og der står faktisk på samtlige pakninger 1.75 som jeg går ud fra er tykkelsen altså 1.75 mm må det stå for.

    Så mit bedste bud er selvfølgelig at det udelukkende er kompresionen der er tilforskæl fordi AMG pakningen jo netop er det mindre i selve hullerne og dermed stikker en smule mere ind i cylinderen og dermed skaber et mindre forbrændings kammer og deraf større kompresion.
    Dette skulle dog faktisk give mere effekt, men hvis den kommer til at banke "ikke hørbart" af dette, så forstiller tændings modulet tændingen og dermed midster man så effekt. :(

    Det er den eneste konklusion jeg kan komme frem til der kan have så meget at sige alene på pakningen da de har samme tykkelse og timingen tjekker jeg 3 gange inden jeg samler hver gang altid.
    Så det regner jeg ikke med kan være årsagen, men man skal aldrig sige aldrig ved jeg godt.

    Jeg har selv spugt brabus om timing indstillingen er den samme som standart, det var sådan den stod inden jeg renoverede motor og har gjort sådan lige siden.
    På en 3.4 AMG motor ved jeg at der er specielle huller i knast hjulet som man skal bruge da den ikke bruger standart indjusteringen, men så skulle det være et lykketræf jeg har fået stillet den forkert lige den gang og så rigtigt igen efterfølgende.

    Men brabus toppakningen har jo den svaghed at den ikke holder fordi der er så lidt materiale mellem cylindrene så den blæser væk mellem dem. derfor gik jeg tilbage og brugte en AMG pakning som har 2mm tykkere gods mellem vægene.

    se evt. billeder her under hvor det er en standart pakning Ø91mm sammenlignet med brabus pakningen Ø93mm.
    AMG toppakningen er Ø92mm. som ikke er vist.

    Og sorry for lidt hi jacking af tråden Jacob, men måske du også kan give dit besyv med, nu du tuner selv jo :)
     

    Attached Files:

    • B.JPG
      B.JPG
      File size:
      147.1 KB
      Visninger:
      2,534
    • A.JPG
      A.JPG
      File size:
      156.9 KB
      Visninger:
      2,548
  3. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Min pointe med justeringen var ikke at du mangler 10hk, men hvis det er 10 hk på så lille en motor er der sikkert meget mere og hente på din store og brutale motor :mrgreen:

    Jeg laver lidt både i fritiden og nogle af de gamle motore der kan man ikke få toppakninger længere, men det ved motorene tydligvis ikke så de sprænger stadig toppakningerne, der har jeg nogle gange fået lavet nye toppakninger i kobber og det har nu virket rigtig godt, måske det var en vej for dig og gå så kunne den blive som du ville ha den? Jeg ved bare ikke om det holder på et toptunet mercedes, men på de gamle diesel virker det fint :gr8:

    Kan du ikke tjekke det? der må vel være en måde hvorpå man kan registere om den stiller tændingen, eller på anden måde drosler effekten.
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nej ved godt at jeg ikke mangler 10 Hk. det er mere som du siger på en større motor ja :D

    Men jeg kan godt få lavet en rullefelts måling, men den skal være med tændings map og lamda udlæsning og da mercedes køre med højimpedante sonder og det man bruger i dag er lav impedante eller også er det omvendt.
    Så skal der monteres en ny sonde til sådan en måling, de fleste steder siger det koster mellem 1200 og 1500 for sådan en måling og det er for dyrt, så vil jeg hellere prøve om jeg kan se det på en anden måde, men normalt så gemmer tændings modulet informationer omkring tændings banken på motoren og disse koder har jeg ikke haft nogen af, så tja, jeg er lidt i vildrede, måske er det bare timingen jeg er fået sat 1 tand for langt tilbage, men det er så godt som umuligt på den måde man justere den på efter 2 pinde på hver sit knast hjul.
     

Del denne side