Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Bananmanifold M102, M103, M104 og M119

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af djaabo, 27 Februar 2017.

Batteribyen.dk
  1. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    494
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s211 E320 CDI
    Km:
    265
    Årgang:
    2005
    Hvad er det jeg ved ??? :slap:
     
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,408
    Likes Received:
    47
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +57 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Gonggong i30
    Bil nr. 2 Km:
    200
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Det er du ikke den første, der spørger om.

    Sendt fra min Nexus 5X med Tapatalk
     
  3. henrik68

    henrik68 Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    179
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 500E 6,0 Wäth
    Km:
    30000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    SL500
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997

    Jeg kunne godt være interesseret i et sæt, der har været meget skriveri om det på 500Eboard, men det store spørgsmål er om der er noget at hente, hvis der er, er jeg helt sikker på der kan sælges mange sæt der. incl. mig selv :)
    Der har været nogle sæt til salg på Ebay, men efter billederne kan jeg se at de ikke passer på på en w124, selv om de skriver det, så har ikke turde købe der..
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Mega fedt initiativ!
    Så meget på tide, at det faktisk er lidt for sent:) Jeg brugte flere år på at opspore diverse bananer (Carlsson, BRABUS, Supersprint etc.), men de fordampede hver gang, at tampen blev varmere.
    304 uden omsvøb er vejen frem!
    Hvis bilen er til hverdagsbrug, så mener jeg ikke, at long tube headers er det optimale valg. Denne type tilgodeser høje stempelhastigheder, og løfter kurven længere ude, men bare på bekostning af let til mellem belastning. Så hvis man kan lide det alm. komfortable (og mere økonomiske) motorleje, samt måske til tider benytter sig af jydekrogen, så er den kortere version ikke bare mere venlig, men også mere nyttig. Hvad ang. heat wrap, så skal man holde sig fra det. Alle de seriøse, har for længst opgivet dette, da manifolden ødelægges. Producenterne yder heller ingen garanti, hvis man har brugt heat wrap.
    Mht. bananer og pladsmangel, så har forsøg vist, at man sagtens kan deformere geometrien, uden at det går ud over flowet (effekt og moment), så hvis der er lidt klemt i hullet, så må man godt modificere lidt (faktisk en del) på bananen:)
     
    Sidst redigeret: 28 Februar 2017
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Er ikke helt enig:/
    Longtube headers er det optimale og dem der yder bedst. Det er korrekt som du skriver at de ikke giver lige så meget bundtræk som shorttube headers, men det er heller ikke bundtrækket man skal bruge når man trykker gassen i bund, der skal den havde nogle omdrejninger, så der hives noget hk ud af motoren og det er der at longtube headers kommer til sin ret..

    Men på de model typer som M119 motoren dækker over, er det virkelig en umulighed at lave longtube headers, da hele styretøjet er i vejen i føresiden.

    Power wrap eller anden form for varme isolering virker, Mercedes har det enda selv på mange af deres udstødning systemer.
    Kig eksempelvis på en W124 E500, der er forrørne isoleret helt ned til katten.

    Grunden til at mange fabrikanter fraråder det, er fordi at det kræver at udstødningens svejsninger kan holde til den høje varme og belastning som det giver ved svejsningerne og det er nærmere der problemet ligger.

    Den udstødning jeg ville lave, kan holde til varme isolering og det ville også give lidt ekstra effekt hvis man gør det.
     
  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,408
    Likes Received:
    47
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +57 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Gonggong i30
    Bil nr. 2 Km:
    200
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    @jacob
    Måske det bare skal kombineres med konvertering til tandstangsstyring.......
     
  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det handler vel om præference. Hvis man gerne vil fyre den af hele tiden og gå efter spidseffekten, som du selv siger med gassen i bund, og pilen efter klokken 1-2 stykker, så ja til de lange. Er man derimod til lidt mere moden kørsel, men samtidig gerne vil optimere og flytte energien til denne del af spektret, så ja til de korte. Jeg prøver at belyse, at al form for modificering, som minimum, bør være et velovervejet kompromis mellem komfort, kørbarhed, holdbarhed, ydelse og økonomi (og miljø naturligvis). Lidt ligesom med undervognen; hvis man gør den helt hård og lav, så der er masser af ræs, er det i den grad på bekostning af komfort og kørbarhed.
    Jeg er helt med på at varmeisolering af udstødning hjælper med holde motorrum koldt (mere effekt) og gassen hurtig (endnu mere effekt), så det er vildt nok, hvis du kan garantere, at heat wrap ikke går ud over komponentlevetiden8)

    Men igen, kudos til dig, for at bringe dette fede marked hertil i lettilgængelig form! Er du selv inde over designet? Hvad med TÜV?

    Her er i øvrigt lidt inspiration til, at få det til at passe på M119:
     
    Sidst redigeret: 1 Marts 2017
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja sådan kan man selvfølgelig altid skabe plads:)
    TYV er spørgsmålet om det kan svare sig.... Mange lande er lige glade med TYV på disse dele.
    Så det skal der lige regnes lidt på
     
Batteribyen.dk

Del denne side