Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Bananmanifold M102, M103, M104 og M119

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af djaabo, 27 Februar 2017.

Batteribyen.dk
  1. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    M104header4.jpg Tænkte at det må være det helt rigtige forum at bringe det på banen.

    Går og fifler med at få lavet en udlands masseproduktion af sports/banan monifolde til M102, M103, M104 og M119 motor.

    Der findes stort set ikke noget på markedet til disse motor typer og har set her + andre steder, at det er noget der mangler.

    Jeg skal bare regne på om det hele taget kan svare sig at investere i det her projekt! Jeg skal jo bestille minimum 200Stk af gange til hver motor, så ville jo gerne være sikker på at kunne få det solgt igen.

    Hvor meget ville i selv være villige til på en sportsmanifold til jeres egen motor, hvis i så en helt ny til salg på eksempel E-bay?
     
  2. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Svært at sige... Jeg har set M103 flanger til 1150,- pr. STYK (og der skal ligesom to til PLUS flangerne til efter manifolden), og det er godt nok noget, når man kender processen. Det tager en laserskærer ca. 15 sekunder at skære en flange ud, og jeg tror at den ville koste omkring en 50'er (sort jern) eller 350,- (rustfrit) i 10 mm (mindre ved 8 mm), hvis jeg skulle bestille den hos vores leverandør. Så jeg er født nærig, hvad metaldele angår... :rolleyes:

    Jeg tror at der vil være et marked i sig selv for flangerne alene, idet de 2300,- kun for flangerne ind mod motor, er en hel del mere end de fleste vil betale - i hvert fald mig. For ellers tegner jeg dem bare selv. :whistle: 2300,- er jo faktisk en dele mere, end hvad et manifolds-sæt koster samlet, til andre biler, som ligger mellem 1500-2000,- pr. sæt. Men det er selvfølgelig også hyldevare-biler.

    Alternativt kan du sælge et "gør-det-selv"-kit, som folk selv kan svejse sammen. Altså en de-luxe-løsning med færdige manifolde, og den anden et flange-kit, til dem som selv sammensætter deres udstødning. Jeg tror at begge dele kunne sælge...
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,413
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kommer jo meget an på kvalitet og materialevalg og finish.
    Er det rustfri?
    Er det islandsk magma stål forkromet i de sweiziske bjerge af guldmine dværge.
    Eller måske thaiwanesisk bolle stål malet med benmel og glaseret i æggehvider..

    Jeg er mest til noget i rustfrit som det ses på M104.992 eks.

    Men tænker da at 2500 lyder som en fed pris for "et sæt" rustfrie banan manifolde til M104.980
    og for guds skyld ikke forkromet.
     
  4. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,408
    Likes Received:
    47
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +57 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Gonggong i30
    Bil nr. 2 Km:
    200
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Nogle bananer med keramisk belægning til den portede M119, vil jeg da gerne teste af for dig. :whistle:
     
  5. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg vil sige at 200 stk måske er i overkanten til det danske marked, men kan man sælge det udenlands er det jo en rigtig god ide :) ville konstruktionen være sådan at man kan montere det på en original udstødning eller skal det hele fornyes?
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ind til videre, er den ide skudt i vandet må de 4 og 6 benet motore kan jeg godt se.

    Typiske priser for sådan en manifold til en M104 motor, ville ligge på ca 10.000. Bygget i højpoleret 304 stål.
    Havde det været en fabriksny CL63, så havde det heller ikke været noget problem at få dem solgt til den.
    Men kan godt se at prisen på de gamle w124ere, ikke rigtig kan bære at blive tunet, sådan rent økonomisk.

    M119 motoren, ligger lige på vippen, E500 eller SL500, står stadig i høj kurs.

    Eksempelvis, står en M113 manifold fra Superspint, til 2.300,- euro

    Plug and play er også det nemmeste, men skal det være longtube headers, som giver bedst. Så skal der nok skæres en bid af forrøret på nogle modeller, men der ville jeg lave det sådan, at det kan clambes.

    Håber at flere med m119 motore ville byde ind og ellers må jeg prøve at lave et opslag på E500 forum.
     
  8. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Havde du overvejet flangerne alene til M103 og M104? De skal jo sådan set bare ligge under 90 australske penge, eller 1150,- fra sl-shop for 10 mm, eller 1050,- for 8 mm.

    Men ja... turbobanditten har et standardkit til M103, bestående af turbo, manifold og wastegate, til 13.110,- + indsugningsmanifold til 6.300,-. Så det ville nok have været lidt op af bakke. Hvad med et samarbejde med ham?

    http://turbobandit.com/Mercedes Tuning/Turbokits/mercakit1
     
  9. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Gav jeg lidt inspiration Jacob? Spøg til side :angel:

    Jeg ledte lidt efter en til min egen, og de fleste ligger på 5000-7000,- hvilket var langt over mit budget, jeg endte med at finde min på en tysk side ligende dba, hvor en gut havde en til salg, jeg bød 100 euro, og fik den. Der sad dog to bolte fast, som lige skulle bores ud, men ellers er den i super kvalitet, og hvis ikke det er en supersprint, så i hvertfald en meget god kopi.

    Det må siges at være meget billigt! De er svære at finde til den pris, der er ikke særlig mange brugte.

    Jeg ville nok være villig til at give 2000-2500,- for en, i sær efter at vide hvor meget den egentlig giver, der blev jeg positivt overrasket.

    Jeg ser ingen grund til ikke at smide en bananmanifold på, og slet ikke hvis du kan få dem lavet til en god pris, men som der tidligere er nævnt, så får du svært ved at sælge 200+ her i danmark, men internationalt, skal de nok gå som varmt brød, hvis prisen er halvdelen af alle andre!

    Vh. Anders
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
  11. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Et turbo sæt, som ikke koster 20000kr+ kunne være rigtigt interessant, i sær til de mindre motorer m102!!! Hvis man kunne lave et til en pris på omkring 5000kr, så er jeg sikker på at efterspørgslen ville være rigtigt stor!
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Man kan sagtens lave et turbo kit i det pris lag, men så er kvaliteten også der efter.

    Skal man havde en brugbar kvalitet, så er prisen nok nærmere.

    Turbo koster alene 10K
    Motor styring med ledningsnet og følere 15K
    Indsugningsmanifold med dyser koster nok en 10-15K
    Intercooler, rør, wastgate, bow koster også en 10-15K inden man får set sig om
     
  13. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Denne drøm er hermed lagt på hylden...
     
  14. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Problemet med ebay er at marked svømmer i kinaknald og det gør at folk tror priserne er der efter på tunings dele.
    Kikker man på mærker som TIAL, AEM, GARRET, WAGNER, SUPERSPRINT o.s.v og sammenligner deres produkter med noname dele fra ebay, så ville man også kunne se verden til forskel.

    Eksempelvis købte jeg selv i ren nysgerrighed en kina bananmanifold til en M113 motor, kanterne i rørsamlingerne var ikke slebet på indersiden og balancen i rørne var helt i skoven. Motoren ydet presis det samme med kina sportsmanifolden som den originale manifold. Så prøvede jeg med en fra Supersprint og der hentede jeg 45Hk!!
     
  15. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,408
    Likes Received:
    47
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +57 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Gonggong i30
    Bil nr. 2 Km:
    200
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Manifold.jpg
     
  16. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    DSC03054.jpg
     
  17. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,408
    Likes Received:
    47
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +57 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Gonggong i30
    Bil nr. 2 Km:
    200
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Det ligner nogle, der lige passer på min 'hest', så slib lige lidt svejsninger og giv dem en keramisk coating, så henter jeg......

    Er de afstemt i rør-længder, de enkelte afgange ser da ikke ud til at være lige lange, men der er godt nok heller ikke meget plads at gøre godt med ?

    Hvad med diameter til de forskellige M119, jeg tænker 4,2l, 5,0l, 6,0l og 6,5l er det bare samme størrelse ?

    Er der i praksis testet på, hvor meget de giver af ekstra effekt ?
     
  18. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hehe, ro på.. Det var bare et eksempel jeg fandt på nettet:)
    Men det bliver i den stil ja.

    Om det er 4,2 eller 6 liters motor gør ikke forskellen og effekt forøgelsen ville nok ligge på en 25-30hk
    Det vigtige her er at cyl 2 og 3 bliver adskilt fra cyl 1 og 4 og det samme på den anden side.
    Det færdige resultat ville nok blive som på billedet, så kan fold selv give dem en coating, eller powerwrap eller lad dem stå som på billedet.

    Det optimale ville være longtube headers, men det er der ikke plads til på w124,, w210, w140 eller r129eren

    Forhandler stadig med firmaet som skal lave dem og prisen kommer nok til at ligge på 10-12K for sådan et sæt,
     
  19. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,408
    Likes Received:
    47
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +57 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Gonggong i30
    Bil nr. 2 Km:
    200
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    I 'gamle' dage, det må Claus vide, sagde man, at tuning kostede ca. kr. 1.000,- pr. hk, så det er billigt. :-D
     
  20. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg plejer at sige per % :)
     
Batteribyen.dk

Del denne side