Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

ASD, LYS, BLÆSER - 1, 2 eller 3 el-problemer?

Emne i 'El-system' startet af Lassefar, 11 September 2011.

  1. Lassefar

    Lassefar Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej experter!
    - Jeg har købt en 300 D fra 87 med ASD og klimaanlæg. Det er første 124-er jeg har med det, så jeg har ikke nogen erfarine´ger med det endnu. Men den har nogle problemer, som jeg ikke kan gennemskue....

    ASD lampen lyser. Først lyste den ikke hele tiden, men nu lyser både den og advarselstrekanten hele tiden.
    Jeg har søgt på her på forummet (bl.a. den her tråd viewtopic.php?f=19&t=1494&p=31042&hilit=ASD+diagnosestik#p31042) og fulgt en anvisning, med at forbinde 1 og 5 i diagnosestikket ved siden af batteriet. Der sker ingenting. ASD-lampen lyser kun lidt kraftigere op når jeg forbinder terminalerne. jeg har prøvet både i 1 sek og 15-20 sek, og der sker det samme. Jeg havde forstået det sådan, at hvis man var heldig så blinkede ASD-lapmen 1-8 gange og fortalte hvad der var galt, når man forbandt terminalerne 1 sekund, og nulstillede fejlhukommelsen når man forbandt dem 15 sekunder.
    Nogen der har et råd på det?

    Det andet problem er, at blæseren kører hele tiden. Der kan jeg forstå på den her tråd viewtopic.php?f=74&t=1907&p=17784&hilit=bl%C3%A6ser+klima#p17784 , at hvis man er heldig, så er det temperaturføleren til kølevandet der sider på motoren - og ikke klimanalæget... Det virker i øvrigt på mig, som om klimaanlæget ikke rigtigt virker. Den kan i hvert fald ikke køle noget af betydning.

    Det tredje problem er, at den ikke skifter fra nærlys til fjernlys, når man skubber armen frem. Alt lys slukkes i steddet. Den kan derimod nok blinke op, når armen skubbes bagud. Pærefejls-lampen lyser, jeg har skiftet pærer, og den lyser alligevel hele tiden når der er lys på. Her kan jeg forstå på den her tråd: viewtopic.php?f=19&t=1129&p=9212&hilit=fjernlys+arm#p9212 at det nok er armen, det er galt med. At det måske er armens kontakter, der er brændt over ved brug af for kraftige pærer uden formonteret relæ.

    De sidste to ting har jeg ikke gjort noget ved, da jeg tænker på, om det hele kan skyldes en og samme el-fejl?

    Hvis der er nogen af jer, der har erfaringer eller indsigt i de her emner, så vil jeg blive gald for nogle gode råd :)

    Mvh. Lasse
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Asd kan være dit ovp relæ..

    Her er en god link som måske kan hjælpe dig i din fejlsøgning..
    http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... -w124.html

    Ang dit lys problem,skal du nok have en ny arm..
    Hvis pærefejlslampen lyser kan det være dine pære ikke har det korrekte watt angivelser..

    Ang din dårlige køleeffekt,så kan det være at dit anlæg skal genfyldes med kølemiddel,det kan også være utæt system,fungere din magnetkobling som kobler kompressoren til...
     
  3. Lassefar

    Lassefar Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Ja, jeg må tjekke pærerne hele vejen rundt, når det andet kommer til at virke. Og se om anlæget skal genpåfyldes - men det kan vel vente til næste forår. Den varmer jo godt nok. Det er mest det at blæseren hele tiden kører, der er træls.
    :) Lasse
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvis din el blæser køre konstant når du har aircon slået til, så er det fordi den enten ser via kølevands temperatur føleren at kølevandet (motorkøelvandet) er for varmt, eller også er det fordi din aircon styring er deffekt.
    I først nævnte tilfælde slår den kølekompressoren fra indtil den er kold nok igen, men med deffekt føler sker det jo aldrig og så har du ingen køleeffekt.
    Hvis du havde for lidt væske på systemmet, så vil den ikke lave tryk og deremd slå kompressoren fra og så vil dine blæsere ikke køre, så jeg tror faktisk du har nok køkemidel på til at det vil virke i hvertfald, men det skader aldrig at få en aircon service hvor der tjekkes efter og efterfyldes hvis nødvendigt.

    Hvis det er org. aircon kan du jo læse koder ud med testeren og den vil sige dig meget precist hvor du har en fejl.
    Den kan du læse om her:
    :arrow: viewtopic.php?f=19&t=1494
    Den kan også hjælpe dig med dit ASD problem. 8)
    Det er ikke muligt at læse ASD fejl koder ud via lampen inde i bilen, men det kan testeren 8)

    Men det kan både være din styring men også en føler på bagtøjet, forkerte dækstørelser ABS sensore foran osv.
    Men når din advarselstrekant lyser betyder det at systemmet aktiveres og skaber ASD effekten = dine dæk er slidt forkerte eller har differentieret størelser eller at du laver hjulspind :D
    Men det kan testeren fortælle dig og den kan også slukke din ASD fejlindikator lampe igen.

    Lyset med pærene kan også være dit pærefejls relæ, som er den store aflange klods af et relæ der sidder bag sikrings holderen, de har det med at brænde reference banerne over inden i hvis der har været dårlige forbindelser, forkerte pære i osv.
     
  5. Love-Mercer

    Love-Mercer New Member

    Joined:
    26 Februar 2009
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E 2.0 aut.
    Km:
    221000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Brabus Jeg elsker dig for dine fyldestgørende indlæg! :-D

    Og m.h.t. blinkerarmen; Den går næsten aldrig i flg. Jacob men den var allerede skiftet een gang på 'vores' da der sad een fra en 201'er som i øvrigt er ens, men ejer adr. (w201) stod på da den blev skiftet :lol:
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg prøver tak :) :) :)
    Vi har jo hver i sær hvores egen erfaring, men jeg har nu set et par blinker arme blive skiftet igennem tiden, både her inde og via værksteder, men klart det er ikke sådan en ting der bare går på alle sammen på stribe :?:
    Så vil jeg sige jeg har hørt om flere trækaxler og det er på selv de dødeste diesel w124ere og min egen har aldrig knækket nogen trods sit moment på over 365 Nm og de mindst 285 Hk :|
     
  7. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Jeg har skiftet trækaksler, generator og tændingssystem og har også en blinkerarm der er ved at dø. Forrige ejer havde selvfølgelig topstykket af. Min bil har haft alle børnesygdomme. Jeg elsker den alligevel.
    :love:
     
  8. Lassefar

    Lassefar Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg skiftede det aflange lysrelæ bag sikringerne med et tilsvarende fra en "donorbil" jeg har stående. Men det hjalp ikke. Så nu prøver jeg armen i weekenden. Samt Brabus tester :)
    Det er fornøjeligt ved de her biler, at man kommer så langt ved at prøve sig frem og tænke over hvordan tingene mon kan hænge sammen. En slags lego for voksne.
    Har efterhånden skiftet mange - mest mekanike - dele på de gamle 124-ere vi har haft - og har endnu ikke mødt noget, der var helt akavet eller tosset indrettet.
    Vi har også haft flere passat og Volvo 245 (selvfølgelig) og her syntes jeg tit jeg mødte noget, der var træls at arbejde med, bremserør, fjederben, blæser osv, og hvor jeg sendte en uvenlig tanke til det svenske broderfolk :)
    Så er tysk 80-er-kvalitet altså noget andet....
    Mvh. Lasse
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja jo mere man har haft skiftet jo mere holder man af den :love:

    Men det er sgu også klart, man føler jo til sidst man har bygget og samlet hele lortet selv :lol:
    Total LEGO for voksne :gr8:
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Du har så ikke skulle skifte det elektroniske gas regulerings spjæld/motor på en M103/M104 kan jeg høre, eller kablet mellem VDO styrboks ved batteriet og fartpilot elementet/elektroniske gas regulerings system :lol:
    Eller tabt en lomme lygte ned i side rummet i bagerummet :mrgreen: bare spørg Søbatech, han tabte sin stav lygte ned i højre side af bagerummet på træffet og den FORSVANDT seriøst, alt blev hivets ud og den var bare væk mand :shock:
    Søbatech mener den var røget ind i vangen eller sådan noget :lol: total bamuda trekant i bagerummet der :rofl:

    Men
     
  11. Lassefar

    Lassefar Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det lyder ikek godt.

    Jeg ville prøve at få målt den spænding som dit OVP relæ smider ud samt hvad ASD relæet får at spænding.
    Det kan ikke passe at ASD relæet gør det samme hvis det virker i en anden bil, så skal testeren kunne få forbindelse til dette og læse koderne ud.
    SÅ du har en fejl uden for relæet, evt .soklen eller mangel på nok spænding til soklen for ASD relæet som kommer fra OVP relæet.

    Den anden bil du tog det fra, kan du læse koder ud på den bil med relæet i?
    Det skal du nok lige dobbelt tjekke, jeg har set mange ASD relæet gå til igennem tiden.

    Jeg har nok læst koder ud på snart 5-6 styks W124ere med ASD og alle ingen problemmer, så snart motoren tændes så slukket dioden på testern og koderne kan læses ud.
    Den lyser normalt konstant hvis bilen kun har tænding på eller uden tænding.
     
  13. Lassefar

    Lassefar Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    OK, der lå fejlen! Det ene ASD-relæ og det andet OVP-relæ virkede ikke, mens de to andre åbenbart gjorde, og da jeg fik dem kombineret det rigtigt, så virkede det hele, og jeg kunne læse fejlkoderne ud og nulstille dem. Nu er der ingen lamper der lyser - Kun trekanten når det ene hjul spinder rundt i græsset. TAK for hjælpen!!

    Udskiftning af blinkarmen fik også det lange lys frem igen. Positionslyset tænder stadig pærefejlslampen, men jeg vil prøve at købe nye positionslys-pærer og se om det ikke hjælper.

    Næste weekend er det klimahaløjet - det er åbenbart ikke originalt, for der er ingen testledning for det i diagnosestikket. Men vil prøve det der med kølevandstemparatursensoren.

    Opdagede for øbrigt i alt det her haløj, at bilen ikke havde airbag andre stder end i rattet :) Ikke noget rødt airbag-test-relæ under måtten i passagersiden og ikke nogen forbindelse op til airbagen i rattet. Jeg satte derofr et almindeligt rat på, så hvis nogen mangler en ueksploderet airbag eller et rat med sådan en, så har jeg en liggende nu.

    Mvh. Lasse
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    SUPER :gr8:

    Positions lys inkludere også nummerplade belysningen, husk at tjekke denne 8)
    Men det er før set når du hiver plastik kappen af det store lange sorte relæ bag sikrings boksen af, at banen der trækker positions lyset er brændt og derfor ikke virker.
    Men hvis det er prøvet skiftet er det nok ikke dette :|

    Godt du fik dit ASD igen :)
     
  15. Lassefar

    Lassefar Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    JA, det var nummerpladepæren! - tak for tippet :)
     
  16. flintstone

    flintstone Member

    Joined:
    14 November 2011
    Indlæg:
    34
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300d
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Lassefar,med hensyn til din aircon kan jeg forstå din blæser foran kører hele tiden når der er tænding på,hvis dette er tilfældet er der 2 muligheder den ene er tempstyring af blæseren det er en kontakt som sidder ved filtret med 2 brune ledninger er det denne kører blæseren med ca 75% hvis der er termokontakten som sidder på topstykket skal den køre 100% fejlfinding:tag ledningerne af gælder i begge tilfælde da der sikkert er kontakt et af stederne.
     
  17. Lassefar

    Lassefar Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    TAK! - det var lige det tip jeg havde brug for. Den kører ikke med 100% og stikket på kontakten ved filtret er helt irret fast, så det er sikkert den kontakt. Jeg prøver at få en ny.
    Tusind tak og venlig hilsen - Lasse.
     
  18. Lassefar

    Lassefar Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Det er den her - Er det ikke?
     

    Attached Files:

  19. flintstone

    flintstone Member

    Joined:
    14 November 2011
    Indlæg:
    34
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300d
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Lassefar,den føler der vises er hvis motoren er for varm,så kører ventilatoren 100%,den føler der styres af temperaturen på klimaanlægget sidder ved tørrefiltret helt fremme i venstre side ved forlygten den har 2 brune ledninger.
     
  20. Lassefar

    Lassefar Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Ok, er det så den her? - jeg skal vist have et klima-kursus en dag.. :)

    Der er også den her: - men den har ikek to brune ledninger - så det er ikke den vel?

    Og et andet sp. - når jeg skal til at pille ved det - skal jeg så skifte filter ved samme lejlighed?

    Mvh. Lasse
     

    Attached Files:

Del denne side