Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

420 årg. 94 sætter ud når den bliver lun?

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Mercedes w124, 18 Marts 2014.

  1. Mercedes w124

    Mercedes w124 Member

    Joined:
    17 December 2006
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E 420
    Km:
    225000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    VW Up
    Bil nr. 2 Km:
    7
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    Dette er ved at drive mig til vanvid. Når min fine gamle V8'er har stået stille nogle få dage, så har jeg følgende problem:
    koldstarter uden problemer og kører fantastisk, men kun lige indtil den opnår driftstemperatur, så er det slut. Herefter kan den ikke tage gas, og hvis ikke man er meget forsigtig med gaspedalen, så går den i stå. Den kan dog luskes op i hastighed ved meget forsigtig "pedalfremføring", men ved den mindste acceleration sætter den ud som bare pokker. Lader jeg bilen stå til den er blevet kold, så gentager historien sig. Går perfekt når den er kold, men lort når den er varm.
    Der er skiftet strømfordelerdæksler, rotor, tændkabler, censor ved krumtap, altsammen på aut. MB værksted, altså originale reservedele. Dem ved de i øvrigt godt hvad de skal ha for...uha uha.
    Ingen af disse tiltag har ændret en sk**...øhh disse, og jeg er tilbage på bar bund. Der har været en del "snakken" omkring ledningsnet med denne årgang her i forum, men er der nogle der har flere erfaringer med dette?
    Bilen har lige rundet 210.000 km og er hysterisk velholdt, så jeg vil være lidt ked af at skulle skrotte den, men omvendt kan jeg ikke leve med en bil der opfører sig sådan.

    Mvh. Niels
     
  2. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    Jeg havde engang lignende problem efter at der var skiftet nyt i stil med din. Dog kørte den fint indtil da, da det der sad var fra 1985. Efter 25 km begyndte den at hakke når jeg accelerede, det var et defekt nyt originalt tændkabel fra Mercedes! Du kan jo prøve når den er kørt varm og er træls at tage et tændkabel af ad gangen for at se om der er forskel eller ikke er ud af de 8. Hvis ikke der er ved f.eks. Nr 7 tændkabel så prøv at bytte nr 7 og 8 udmeld hinanden og hør om problemet er flyttet? Det er en hurtig udledning og billig! Husk at flytte dem på fra rotoren osse! I samme rækkefølge som ved tændrørene:)
     
  3. Mercedes w124

    Mercedes w124 Member

    Joined:
    17 December 2006
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E 420
    Km:
    225000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    VW Up
    Bil nr. 2 Km:
    7
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    Hej Christian.
    Tak for dit indlæg.
    Problemet er ikke opstået i forbindelse med udskiftning af disse dele, de er netop blevet udskiftet på grund af problemet, men altså uden at det har afhjulpet noget, desværre.

    Mvh.
    Niels
     
  4. Borring

    Borring Member

    Joined:
    1 Oktober 2011
    Indlæg:
    348
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    BMW 135i
    Km:
    100000
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2:
    Peugeot 106 Rallye
    Ja ledningsnettet mørner hvis det er originalt på m119 motoren.
    Der hurtigt at skifte ca. 1 time, men det koster lidt over 6000 kr.
    Jeg har nogle billeder af mit før det blev skiftet her: http://www.500eboard.com/forums/showthr ... ng-harness

    Min motor gik ujævnt når den blev varm.....
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Fugt i strømfordeleren uden tvivl.

    De har nok glemt at skifte O-ringe ved strømfordelerdækslet da det var
     
  6. Mercedes w124

    Mercedes w124 Member

    Joined:
    17 December 2006
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E 420
    Km:
    225000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    VW Up
    Bil nr. 2 Km:
    7
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    Hej
    Tak for jeres kommentarer. O-ringene er skiftet ud med originale ringe og jeg har tjekket flere gange for fugt, uden at finde noget. Jeg tror selv mere og mere på ledningsnettet, men ville gerne have det bekræftet, inden jeg lader Mercedesmanden i Kolding udskifte dette. Det er jo ikke helt billigt :)
    Mvh.
    Niels
     
  7. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej bare et gæt, kunne det evt. være koldstarts systemet der ikke
    slår fra.
     
  8. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jeg kender til 3 stk. 500E som har haft nøjagtigt samme symptomer, og der har det været en defekt lambdasonde som lavede al balladen.
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Prøb nu alligevel lige at åbne stømfordeleren og tøre indersiden af med en klud + roteren.
    Det er langt fra sikkert at man kan se fugt med det blotte øje.

    Fordi som du beskriver fejlen, så er det hverken ledningsnet eller lambda sonde, men derimod tændings problemer.

    Hvade det været ledningsnettet, så ville fejlen være der hele tiden og ikke kun når du aclereret.
    En deffekt lambda sonde kan øge lambda tallet fra 1.00 til 0,90 Ikke noget man kan mærke eller lugte på udstødningen.
    Problemer med en strømfordeler, gør at den kan havde svært ved at starte, svært ved at tage gassen og kan prutte i motoren når man prøver at give gas. Desto mindre gas man giver den , desto mindre prutter den i motoren.

    Af den oversag at desto mere benzin og luft der skal antændes, desto mere skal tændingen arbejde. Hvis der så er fugt i strømfordeleren, ville gnisten springe til en anden pol i stedet for.

    Gnisten ville altid springe der hvor der er kortest og et tændrør under 10:1 i kompression er afstanden ikke 4 mm mellem elektroderne med derimod 4 cm.

    Og siden den gør det på flere cylendre på en gang, så er det jo ikke et deffekt tændkabel, men en strømfordeler, da den tager 4 cylendre af gangen på m119 motoren.

    Så prøv nu lige engang at tage en klud og tøre begge strømfordelere og rotore af 8)
     
  10. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Nu skal jeg ikke lyde alt for klog og skrå sikker, men har bare set 3 biler med 119 motorer som dårligt kunne køre når de blev varme. Den ene havde ofret mange mange penge hos Mercedes og andre store værksteder for at få det ordnet.
    Tilfældigt blev der til sidst skiftet lambdasonde og så kørte bilen fejlfrit.

    Og det var altså nøjagtigt de symptomer.

    Jeg siger ikke at det er er fejlen på denne, men lambdasonden på disse biler kan altså godt lave en masse ballade, og ud fra min erfaring er det når bilen bliver varm.
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Motoren for mange dataer i for at regulere benzin mængden.

    Luftmassemåler, spjæld, temperatur, manifolds tryk, rpm, lambda sonde og belastning.

    Hvis en af de dataer fejler, ville den udregne benzin mængden efter de andre dataer den får. Dog kan ECUen maks regulere +/- 20% på benzinen i forhold til de dataer den får. Så hvis man skal noget, så tjek lambda tallet på bilen for at sikre sig det ikke er det.

    Men jeg har bare aldrig oplevet at nogle af disse enheder kan lave så meget ballade at den ligefrem ikke kan tage gassen og hoster og hakker.

    2 af mine egne biler med 119 motore har begge kørt med kompressor og der slår jeg nettop lamda sonden fra, for at kunne regulere benzin mængden.. Det ændre ingen ting på motoren.. Hvorimod luftmassemåleren kan godt forsage den har en meget dårlig motorgang. Det kan man tjekke bare ved at hive stikket fra luftmassemåleren
     
  12. Borring

    Borring Member

    Joined:
    1 Oktober 2011
    Indlæg:
    348
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    BMW 135i
    Km:
    100000
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2:
    Peugeot 106 Rallye
    En anden hurtig måde at teste lufmassemåleren er at tage luftfilteret af bilen, starte bilen og så puste ned i luftindsugningen, så skal motoren tabe omdrejninger. Ledningerne på lufmassemåleren er også af den dårlige kvaliteten lige som ledningsnettet.
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvis man skal grænse lidt i teorien omkring lamda sonden og det synes jeg den fortjener :D

    Så skal man nok holde sig for øje at en lamda sonde kan mere end blot at være afbrudt :idea:

    Den kan også være kortsluttet til plus fra varme elementet i den men også til stel.

    Scenariet på specielt de 6 cyl. Alt fra 260E til E320 er ofte at ledningerne som kommer ud lige under kadan tunlen sider lidt uheldig tæt på selve kadangen. Og hvis det så er tilfældet som på nogle af dem at ledningerne slides igennem, så opstår balladen og precis de symptomer Nick beskriver 8) det er tilmed omtalt i Mercedes egne fejlsøgnings papirer.

    Hvordan det så forholder sig på en M119 det ved jeg ikke og dens regulering er da også forskellig fra de første 6 cyl.
    MN ikke fra E280 og E320 her er det ret ens.

    Jeg ved det ikke, men det tyder på Mercedes har de samme symptomer.
     

    Attached Files:

    • image.jpg
      image.jpg
      File size:
      255.3 KB
      Visninger:
      3,545
  14. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Prøv at tage stikket af luft massemåleren
    Mål lambda tallet
    Tør indersiden af strømfordeleren af

    Alle 3 fejlsøgninger koster dig ikke noget og kan bringe dig tættere på problemet.
     
  15. Mercedes w124

    Mercedes w124 Member

    Joined:
    17 December 2006
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E 420
    Km:
    225000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    VW Up
    Bil nr. 2 Km:
    7
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    Tak for alle jeres inputs. Jeg vil nu forsøge mig frem og så må vi se hvad der kommer ud af det. Hvis og når jeg finder fejlen, vender jeg tilbage med en beskrivelse af denne.
    Mvh.
    Niels
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Super 8)

    Ang. Lednings nettet, så har alle 400 og 420ere det dårlige lednings net.
    Så tjek efter ved stik osv. Om det ser krakeleret og stift ud.

    Jeg ville selvf. Også gå frem efter jacobs løsnings forslag som intet koster andet end kvalitets tid med V8eren :D
     
  17. Mercedes w124

    Mercedes w124 Member

    Joined:
    17 December 2006
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E 420
    Km:
    225000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    VW Up
    Bil nr. 2 Km:
    7
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    Hej alle sammen.
    Nu påstår Mercedes at de har lavet min bil. Den har fået 2 nye tændspoler og problemet er løst ca. 90%, forstået på den måde, at jeg skal have skiftet begge katalysatorer samt luftmængdemåler, for at den kommer til at gå 100%.
    Dette bliver en udskrivning på ca. 20.000 kr. hvis delene skal købes hos den lokale Mercedesmand (P.Christensen).
    Så jeg kommer nok til at se om ikke det kan skaffes til en anden pris i Tyskland eller et andet sted.
    Mvh.
    Niels
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu bor du måske lidt langt fra en Ejner hessel :|
    Men husk vi via vores medlems rabat herfra får en hel del procenter på både deres arbejde og delene 8)

    Og så tror jeg altså de er ved at sælge dig en and, en død katalysator og så hele 2, det lyder som en helgardering uden hold i en egentlig fejlsøgnings i mine øjne og til Info kan du købe Bosch org. Lamda sonder til universal brug som er 100% den samme som den model specifikke til din vil! du skal blot lode dine stik over på ;)

    Øv at den stadig ikke er helt i mål :?
     
  19. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    men går bilen godt nu? hvad er de sidste 10 % der mangler?
    chr
     
  20. Mercedes w124

    Mercedes w124 Member

    Joined:
    17 December 2006
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E 420
    Km:
    225000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    VW Up
    Bil nr. 2 Km:
    7
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    Jeg har fået forklaret at de originale katalysatorer er rustet indvendig, så indsatsen blokerer for rigtig gennemgang af udstødningsgasserne, og ved hård belastning er det et problem idet de bliver for varme, og de vil nærmest virke som en motorbremse. Dette vil specielt være et problem når jeg kører sydpå med kørelejlighed (campingvogn) om sommeren.
    Jeg ved ikke hvad en luftmængdemåler har af indflydelse, men denne skal, ifølge Mercedes, også skiftes. Jeg forstod på dem, at bilen kører rigtig godt nu, men ved ekstrem belastning, har den små udsættere, og det skulle efter sigende blive løst med dels nye kat og ny luftmængdeføler. Om denne er det samme som Lambdasonde skal jeg ikke gøre mig klog på. Det ved jeg nemlig ikke noget om, eller jeg mener, det ved jeg heller ikke noget om :-(
    Skal hente bilen i morgen, så vi får se....
    Mvh.
    Niels
     

Del denne side