Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information - Tilmelding  - Tilmeldte biler


Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

420 årg. 94 sætter ud når den bliver lun?

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Mercedes w124, 18 Marts 2014.

  1. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Det er i stømfordeleren dit problem ligger :( min 103 motor havde akkurat samme problem som din...ved nr 2 skift af stømfordelerdæksel/rotor lykkes det at få O-ringen tæt og den har kørt fejlfrit siden 8) køber derfor heller ikke det med udskiftning af kat,men jeg indrømmer gerne det var en af de næste skridt jeg havde taget for at løse problemet :(

    Mvh
    Chr
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Den med katten er meget tvivlsom, grunden til dette skal findes i hvordan sådan en sliddes.

    Jeg har set en del katalysatorer efterhånden og prøv og ring til et skrot firma, de vil sige det samme.

    En kat der kan rykke sig løs har mistet en del af sine fine små rør og dette bliver blæst med ud ad udstødningen så den genrelt mister sit indehold, tit og ofte ser man faktisk at selve midten af katten er brændt helt væk, så der er et direkte hul igennem midten af den, eller at den er helt væk enkelt steder.

    Det er ikke sandsynligt at den stopper til fordi den falder sammen når den er ved at være brændt ud.

    Men en mellem potte kan godt ruste over i røret indvendigt så røret falder væk fra udgangs hullet med det resultat at den ikke har lige så god gennemgang, men sådan er en kat ikke opbygget.

    Hvis både motor ledningsnet og tændspoler er skiftet OG dine ledninger TIL tændspolerne er skiftet som ikke er en del af motorlednings nettet.
    Så ville jeg gå efter luftmasse måler og tændings dele.

    Lamda sonden er noget andet og sider i udstødningen med er som regel ikke årsagen til det du siger du oplever.
    Det var blot en info om at disse kan skaffes meget billigt org. hvis du selv ville prøve og skifte disse.
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg ville også sige at det hele lyder meget usansynligt.

    For det første, er det mærkeligt at begge tændspoler skulle være gået samtidig. I det hele taget, er det yderst sjældent at de går i stykker på v8erne, fordi der nettop sider 2 og det gør de ikke er så hårdt belastet.

    Som Brabus siger, en defekt katalysator ville i starten rastle, for til sidst at blæse indmaden ud gennem udstødningen.

    Lamdasonden har ikke de symptomer som du nævner. Eventuelt bare tag stikket fra og se hvordan bilen køre.

    På M119 motoren er det sjældent at luftmassemåleren går sig en tur, fordi at den type har en varmetråd i sig, der aktiveres hver 8 gang man starter motoren og det gør den selvrensende.
    Normalt har en dårlig luftmassemåler også kun indflydelse på tomgangen hvor motoren er mest sårbar.

    Igen med den, kan man også tage stikket fra og køre en tur. Motoren får en dårlig speeder respons, men skal kunne køre normalt uden den luftmassemåler.

    Som jeg var inde på tidligere, så er M119 systemet opbygget så ledes at når den mister info fra en føler, bruger den bare alle de andre signaler som den får ind.

    Jeg ville stadig fejlsøge på tændings systemet og eventuelt tjekke benzintryk og flow. Det kunne jo være noget så simpelt som en dårlig benzin pumpe eller et stoppet benzin filter. Men syntes det lyder mest som et tændings problem
     
  4. Mercedes w124

    Mercedes w124 Member

    Joined:
    17 December 2006
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E 420
    Km:
    225000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    VW Up
    Bil nr. 2 Km:
    7
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    Hej Alle sammen.

    Så har jeg fået lavet udstødning i Tyskland, de har "renset" den ud ved katalysatorerne og svejset den sammen igen.
    Dette har bevirket at den nu kan trække sig selv over bakkerne, og formentlig også hvis der kommer en campingvogn efter den. Desværre lykkedes det ikke for tyskerne at løse problemet med udsættere, selv om de skiftede luftmængdemåleren.
    Jeg har nu selv tjekket op på ledningsnettet (motorstyring) og det er som mange andre beskriver, i en elendig forfatning.
    Nyt bestilt hos Mercedes og de har fået lov til at montere det også. Dette har jeg dog fortrudt rigtig meget, da jeg efterfølgende har fået en regning på ikke mindre end små 14.000 kr. Ca. 9600 i arbejdsløn for at skifte dette ledningsnet. Ledningsnettet koster jf. faktura, 3400 kr. + moms.
    Dette har jeg nu tænkt mig at gå til FDM med da jeg ikke mener, at det kan koste så meget. Det skal siges at Mercedes tidligere har haft bilen til rep, men uden at de kunne løse problemet. Jeg føler at jeg nu får en regning med tilbagevirkende kraft, idet jeg ikke har modtaget nogen regning for de forgæves forsøg på at finde fejlen. Jeg er dog stadig af den mening, at når du indleverer din bil til rep, og får den tilbage uden at dette har ændret noget som helst, så har du reelt ikke fået lavet din bil. Hvad disse forgæves forsøg så har kostet reparatøren er vel mig uvedkommende, eller hvad??
    Det skal siges, at bilen kører rigtig godt nu, men jeg er spændt på hvordan den reagerer når den har stået stille en uges tid. Dette var lige en lille opdatering på mit problem :)
    Mvh.
    Niels
     
  5. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Det var godt nok ikke så lidt :?: virker da lidt som om du er blevet bonet for tidligere forsøg på at lave din bil hos Mercedes uden held nu...hvorfor lod du ikke tyskerne om at skifte det ledningsnet,for det er vel stadigvæk billigere at for lavet bil syd for grænsen...håber der er hjælp at hente for dig hos FDM.

    Mvh
    Chr
     
  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Til gengæld lyder selve ledningsnettet billigt.

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er nok omvendt, hvis jeg ikke husker meget forkert så koster ledningsnettet omkring de 8.000-10.000,-
     
  8. Mercedes w124

    Mercedes w124 Member

    Joined:
    17 December 2006
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E 420
    Km:
    225000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    VW Up
    Bil nr. 2 Km:
    7
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    Sidste nyt i sagen. Sidste år i oktober kom min stjerne på værksted i Otterup, da Mercedes i Kolding havde opgivet den. Søren hos automester i Otterup lagde øre til min klagesang og indvilligede i at kigge på den. En af mine gode venner havde anbefalet Søren, for som han sagde, alle de biler der bliver opgivet af andre, dem fikser Søren. Aftalen gik på at der skulle en ordentlig gang tålmodighed til, da Søren kun gad at kigge på den i hans fritid, dvs. når han havde lyst til at lave gammel Mercedes. Meget er blevet testet på rullefelt og mange prøvekørsler er det blevet til, og lige meget hvad Søren havde fat i, så var han af den overbevisning, at det var motorstyringsenheden det var galt med. Han fandt et firma i Tyskland som kunne teste og evt. reparere denne del, og det er nøjagtigt hvad der er sket. Delen er kommet tilbage og monteret igen, og bilen kører perfekt. Efter flere gange stilstand/test er konklutionen, problemet er løst og jeg skal hente stjernen i morgen. Dvs, at jeg har ofret følgende dele - som ikke har hjulpet en pind - tændspoler, strømfordelerdæksler med rotor, komplet motorledningsnet, lambda sonde, sensor ved krumtap, tændrør og tændkabler, altsammen til ingen verden nytte. Det er da lidt op ad bakke eller hvad ? Stor tak til Søren, jeg tror på at problemet nu er løst, og jeg fremadrettet kan køre uden problemer. Skulle det mod forventning vise sig anderledes, vil jeg bringe det op i denne tråd igen.
    Mvh.
    Niels
     
  9. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Hej Niels,

    Det lyder som en rigtigt gang møg du har været i gennem jeg vil dog sige i forsvar af de forgæves rep, at et dårligt ledningsnet kan futte styreboksen af eller gøre den mindre funktionsdygtig så hvis det gamle ledningsnet var i dårlig stand, skulle det skiftes uanset hvad for ikke at ødelægge styreboksen igen...

    Nogle gange skal der bare laves meget, men hos mercedes er arbejdslønen så dyr at de bare skifter dele da det ofter er billigere end at teste de gamle igennem, så derfor får man nogle gange en helt masse nye ting som måske ikke var 100% obligatoriske men alternativet er bare at betale monster meget mere arbejdsløn for at de skal måle nogle over 20 år gamle komponenter igennem..


    Kan stadig godt forstå din utilfredshed, men det er efterhånden meget få værksteder der kan og gider lave de gamle Mercedes og de fleste ejere ville nok have opgivet bilen langt tidligere i forløbet..
     
  10. Mercedes w124

    Mercedes w124 Member

    Joined:
    17 December 2006
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E 420
    Km:
    225000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    VW Up
    Bil nr. 2 Km:
    7
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    Hej Bilglad.
    Der er sikkert noget om det du skriver og måske jeg bare skulle have opgivet at lave dette problem. Men omvendt har jeg heller ikke moral til - som så mange andre - at sælge bilen med skjulte fejl. Jeg har naturligvis også gjort mig nogle overvejelser om, at sælge den til en meget lav pris (med oplysning om fejlen), men det synes jeg den er for god til. Jeg er 2. ejer på bilen, jeg har selv importeret den fra Tyskland. Den havde på dette tidspunkt kørt 97.000 km. fra ny af, og alle regninger fra dag 1 fulgte med bilen, og selvfølgelig også den original servicebog. Alle service foretaget af Mercedes Benz. Nu har den kørt 219.000 og er stort set rustfri og i det hele taget pæn og velholdt, så jeg forventer, at jeg nu kan køre i den i en del år frem i tiden. I øvrigt er det en formidabel campingvognstrækker. Den er dyr at køre i, men jeg mener bestemt at jeg får valuta for pengene.
     

    Attached Files:

    • MB.JPG
      MB.JPG
      File size:
      621.1 KB
      Visninger:
      818
  11. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Nu er jeg ikke ekspert på V8'eren, men kunne det tænkes, at problemet kunne være noget andet? Måske relateret til krumtapsudluftningen. Mener at slangen sidder bag cylinder 4, første blok fra venstre. Hvis den er mørnet, flower systemet elendigt, når trykket er opbygget! Bare en mulighed, man måske skulle undersøge...
     
  12. Mercedes w124

    Mercedes w124 Member

    Joined:
    17 December 2006
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E 420
    Km:
    225000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    VW Up
    Bil nr. 2 Km:
    7
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    Bilen er kureret, nu kører min gamle 420E bare perfekt. En eller anden enhed i forbindelse med motorstyringen er blevet repareret i Tyskland og en eller anden del er skiftet, ved ikke hvad delen hedder elelr hvad den gør, men nu kører den gamle bare helt perfekt. Jeg kan slet ikke få mine arme ned igen. Delen på billedet er skiftet, men jeg ved ikke hvad den hedder, eller hvad den gør. Der står i øvrigt VDO på den, men ingen reservedelsnummer. Der er et lille stik med fire ben og der er også mulighed for at sætte et kabel på, som trækker, ligesom et gaskabel på en gammel Puch knallert... :)
     

    Attached Files:

  13. Mikael L

    Mikael L Member

    Joined:
    14 December 2008
    Indlæg:
    829
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    S124 E36T AMG
    Km:
    0
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    S212 E200 CDI BE
    Bil nr. 2 Årgang:
    2014
    Fedt, fedt, fedt!!!

    Rigtig godt at høre din bil spiller max nu!
    Jeg kan godt give dig ret i at det er ærgerlige penge at betale for noget som måske ikke har været nødvendigt, men på den anden side, så kunne de ting jo have været skyld i at bilen havde kørt A h til, også efter at styreboksen var fikset, hvis ikke de var blevet udskiftet.

    Det er fedt at høre at en mand (Søren) lytter lidt her og der og tester lidt og så finder fejlen når MB har opgivet bilen.
     
  14. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Ja kanon fedt du har fået den til at køre ordentlig igen 8) det er jo bare dejligt at finde en der stadig går op i vores gamle biler og gider gå til bunds i problemet :) når jeg kigger på billedet af din bil kan jeg godt forstå du havde svært ved at slippe den....står da bare super flot og en 8 cyl har altså bare en lækker sukkerlyd....så en til salg til små 80 kilo fra 92 i bronze metal...ikke helt min ynglings farve, men uh ah stod også i fin stand så drømmen om den var der godt nok :)

    Mvh
    Chr
     

Del denne side