Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
Batteribyen.dk
  1. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Tak endnu engang, du er sku så hjælpsom!

    Jeg kan simpelthen ikke finde nogle informationer omkring om min bil er født med katalysator.
    Jeg har prøvet at slå stelnummeret (WDB2010241A467375) op flere steder, men jeg kan umiddelbart ikke finde et sted hvor der står at den skulle være med katalysator.
     
  2. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Der står kat på din oktan-omstiller i motorrummet. Så den er med lambda- og kat-teknologi.
     
  3. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Yes, jeg ved at den er der.. Kan det være eftermonteret?
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Tror jeg ikke. Jeg ville gå ud fra, at den er med hele pibetøjet. Min gamle 190, der var uden kat., var også uden indsprøjtning (E). Altså helt skrabet og importeret fra et u-land, tror jeg, således kunne den køre på skod benzin og der blev ikke stillet store krav til udstødningen. Det er ikke tilfældet med din.
     
    Sidst redigeret: 17 Januar 2017
  5. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hvad står der på registreringsattesten?
     
  6. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Den er med katalysator (620):
    upload_2017-1-17_18-17-30.png
     
  7. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Satans... ;aargh

    Når men tak for det, så må der en sports en af slagsen på!

    Hvordan tjekker de katalysatoren til syn? Bliver der målt, eller ville man kunne banke indmaden af katalysatoren ud, uden at det bliver opdaget?
     
  8. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Jeg har læst mig frem til at alle bolte skal skiftes, da de højst sandsynligt går i stykker, eller skal varmes af fordi de sidder så godt fast.
    Jeg har fundet dette billede, det må være samme mængde skruer og bolte, som jeg skal bestille før jeg går i gang, er vi enige? Kan jeg evt. få dig til at hjælpe med at skrive en lille liste, til præcis hvad jeg skal bruge når jeg skifter den? Det ville være en kæmpe hjælp! :D

    [​IMG]
     
    Sidst redigeret: 17 Januar 2017
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ved syn bliver katalysatoren først inspiceret visuelt (og måske banker han også på den med en lille hammer). Men den egentlige test, er når udstødningsgassens indhold af de forskellige brændselsprodukter (HC, NOx og CO, dvs. alt det der afviger fra ren støkiometrisk forbrænding) bliver målt. Hvis katalysatoren ikke fungerer, eller helt mangler cellerne, så kan han måle det - og det dumper bilen på (katalysatoren omdanner de nævnte skadelige molekyler til hhv. vand, kvælstof og CO2, så man kan altså ikke snyde kemien).
    Det på billedet ser fint ud, dog mangler udstødnings- og kobberpasta. Det er valgfrit om du vil købe så mange ekstra af de bolte, der skrues i topstykket, det er nok lidt overkill. Se om ikke Gørløse har en fornuftig løsning.
    Jeg kan anbefale, at du i god tid inden arbejdet, sprøjter rustopløser på bolte og anlægsflader, og ja, kraftig varme virker i 95% af tilfældene. Den vinklede metalside af pakningerne, skal vende mod manifolden. Det er et nemt arbejde at udføre, så ingen grund til bekymring:)
     
    Sidst redigeret: 17 Januar 2017
  10. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Perfekt, tusind tak! Jeg kiggede i dag i motorrummet, og det ser ud til at det er ret så nemt et job.
    Jeg er mest bekymret for om jeg kan komme til to af boltene.. de sidder godt nok lidt dumt.. jeg har desværre ikke mulighed for lift, men mon ikke jeg kan nå dem hvis jeg ligger mig under bilen med armen op (selvfølglig uden at bilen er løftet på nogen måde)
     
  11. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Puha, den bliver nok lidt nederen nedefra på ryggen uden de store armbevægelser. Jeg vil umiddelbart ringe til en ven (helst med lift):) Det gør det lidt nemmere at få hullerne med pasta ordentligt på plads osv. Men jeg har selv lavet alt på min bil på en P-plads alene - også motor-, kasseophæng og hardyskiver, så intet er vel umuligt:)
     
  12. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Jeg tror godt det kan lade sig gøre uden lift. Har desværre ikke rigtigt nogen venner med lift.. jeg klarer den på samme måde som dig!
     
  13. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jamen god arbejdslyst. Prøv lige at melde tilbage, når du har fået den banan hjem. Hvis der ikke følger TÜV-papir med, så kan godkendelsen måske findes på nettet ud fra fabrikanten. Det er bare i tilfældet af, at du møder en emsig synsmand.
     
  14. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Jeg har nu snakket med Gørløse, og der skal bruges 4x bolte i mellem forrør og manifold, de 4x møtrikker der skal bruges, sælges af den ene eller anden grund kun af Mercedes, som heldigvis har dem på lager.. Jeg kan dog ikke rigtigt forstå hvorfor der ikke er gevind i forrøret eller i manifolden, da sælger af banan skriver og viser at der sidder to bolte fast, som skal varmes ud? Kan det virkelig lade sig gøre at to bolte "brænder"/ruster fast hvis de ikke sidder i gevind, men bare sidder løst igennem?


    [​IMG]


    Mht. TUV-godkendelse, så skriver sælger (som du også sagde) at det ligner en Supersprint, men der ikke umiddelbart er nogen indgravering, eller nummer i manifolden. Jeg tænker dog at man kan bruge godkendelsen fra en Supersprint, hvis den alligevel er identisk eller i hvert fald tæt på en original Supersprint.
     
  15. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    De kan sagtens ruste og gnave sig fast i kombination med varmen, som bl.a. speeder oxideringen op. Derfor jeg vil anvende kobberpasta. Bare tag lambdasonden, som eksempel. Den er godt nok skruet i, men den sidder også rigtigt godt fast og kræver specialværktøj for at løsne. Jo tættere metallet er på motoren, jo mere varmeudsat er det. Sådan en manifold kan blive rødglødende ved drift (motoren er naturligvis uden sammenligningsgrundlag):
     
    Sidst redigeret: 18 Januar 2017
  16. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Det giver selvfølglig mening! Vild video! Jeg er heldigvis ret sikker på at min lambasonde sidder i katalysatoren og ikke i manifolden!
     
  17. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Selvom lambdasonden ikke sidder i manifolden, så sætter den sig syyygt fast alligevel. Alt sætter sig bare godt fast, så der skal sprøjt, varme og kræfter til:)
     
  18. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej forstår ikke helt, hvorfor skal du bruge 4 bolte OG 4 møtrikker, det må da være enten eller, med mindre at det er 4 gevin stykker man skruer i manifolden, så uanset hvad så bør der være gevin i manifolden. Ang lambdasonden hvorfor ikke købe en ny så er du over det problem
     
  19. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    På en standard M102 manifold i støbejern, kan der sidde integreret møtrikker/gevind, så boltene skal igennem nedefra. Men det tror jeg ikke er tilfældet på bananen. Ang. lambdasonden, så var det et tænkt eksempel på ting, der sætter sig fast pga. udstødningsvarme. Ikke et reelt problem.
     
  20. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Jeg tror heller ikke der er integreret møtrikker eller gevind på bananmanifolden, og dem på den originale manifold er nok svejset på, eller brændt fast. Det kræver fire bolte, og fire specielle kvadratiske møtrikker, så man skal stadig kun skrue fra en side af. Jeg forstår til gengæld ikke hvorfor det kun er Mercedes Benz der sælger dem, men lad nu det ligge. Jeg må et smut til Ishøj eller Hørsholm.
     
Batteribyen.dk

Del denne side