Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Hej igen alle!

    Jeg har nu besluttet mig for at et skift fra 2,0-2,3 er det rigtige at gøre ved min dejlige 190'er.

    Jeg er derfor på jagt efter en m102 2,3 8v.

    Mine spørgsmål er så:

    - Passer alle 2,3 direkte over i min bil, eller er der noget jeg skal være opmærksom på, såsom årgang osv.

    - Hvordan kommer det til at gå med syn? Jeg går ikke udfra at nogle former for afgift bliver ændret, da det er inde for de 20%

    - Hvor stort et projekt er det for en baggårdsmekaniker som mig?

    - Hvordan med gearkasse? Motoren er vel lige til at skrue på min nuværende tomatkasse?


    Har i nogen erfaringer med at købe motorer i f.eks. Tyskland? Er fragten ikke helt vanvittig?

    Har nemlig kigget på de to her:

    https://m.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/m102-motor-2-3-190-w201/581164142-223-14236


    https://m.ebay-kleinanzeigen.de/s-a...85-2-3-motor-w124-w201-2-3/580855636-223-8680


    Håber i kan hjælpe! :)
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du skal være obs på at en M102 motor kan fås med enkelt eller dobbelt kæde.
    Ud over overstående, skal du også være opmærksom på at der er med og uden katalysator, i tilfælde af at du bruger indsugnings manifolden, luftmængde måler og benzin fordeler på den nye motor.
     
  3. OHolm

    OHolm Member

    Joined:
    4 August 2013
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hadsten
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    E320CE
    Km:
    185000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    E320CE
    Bil nr. 2 Km:
    283000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Prøv evt. At se på bildelsbasen.se
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hej Anders,
    2,3-motoren er lækker, så det er et godt valg. Du får en lidt hurtigere acceleration (ca. ½ s fra 0-100 km/h) og en højere topfart (10-15 km/h), men det er ikke bare lige plug&play. Gearkassen er lidt anderledes (722.408 ift. 722.400). Kardan og bagtøj er også forskellige. Og det er en anden ECU.
    Men du kan prøve at ringe til ham her, han har både motor, kasse og ledningsnet:
    https://www.guloggratis.dk/biler/re...18593-mercedes-190-23-benzin-aarg-93-75000-km
    Og så må du høre, hvad han ellers har liggende. Pumpen må du være lidt kreativ med (afmontering, aflukning osv.). Mht. syn, så ved jeg ikke om man kan nøjes med 20%-reglen, hvis det skal være 100% lovligt? Den har jo bl.a. større bremser.
     
  5. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Den er godt billig den motor, og dejligt med så lavt kilometer tal. Jeg tror bare at det bliver for stor en opgave for mig, og det er desværre for dyrt at få andre til at udføre opgaven for mig.. Det ville være drømme scenariet med en 2,3-motor, og så lege lidt med den, banan, sportsknast osv, men igen det er nok for stor eller for dyr en opgave..
     
  6. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det kan jeg udmærket godt følge dig i. Det er altså heller ikke helt umuligt, at få en sprød motor ud af den du har. Og du har jo den fordel, at du har billig forsikring, god benzinøkonomi og billige reservedelspriser, hvilket også er super vigtig, hvis man skal være lidt voksen!
     
  7. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Jeg synes heller ikke at forskellen er så vanvittig, 0.5 sekunder er selvfølgelig meget, men ikke når man er oppe i de 8-10 sekunder i forvejen.. 15kmt på toppen, er jeg lidt ligeglad med, jeg vil have optræk, og ikke topfart;bana
     
  8. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hvis du er villig til at lege med lidt kanal- og ventilmodificering, knastgeometri, indsug og udstødning, så kan du sagtens hive mere moment og effekt ud af 2,0 L.
     
  9. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Jeg er villig til det meste, det er også det jeg tænkte med min, 2.0, der burde kunne hives lidt mere ud af dem! Det gode ved at jeg ikke skal skifte motor er også at jeg langsomt, og når pengene er der kan opgradere med nye tun-dele, og dermed langsomt øge effekten og hk!

    Hvilket luftfilter vil du anbefale? K&N eller Green?
     
  10. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jeg tror det er hips som haps. De er begge gode og de anvendes begge i industrien og sporten.
     
  11. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Hvor stort et job er det at skulle skifte knastaksel? Jeg overvejer lidt at købe den du har liggende ;)
     
  12. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ja, det kan jeg se i min indboks. Har ikke været på nettet i en rum tid.
    Jamen, det er ikke så svært, hvis man har rum, værktøj og procedure til det. Det er svært lige at vurdere, hvorvidt du kan. Du skal også skifte strammer og kæde (du har kørt langt på det originale setup). Ja, så skal man også have nye vippearme, hvis det skal spille ordentligt (de skal køres til sammen). Og knastakslen skal nok vurderes på et maskinværksted, da den ikke er ny. Jeg har målt løftet til at være 0,5 mm højere, men åbning-/lukketid/overlap skal måles med ur osv. Dvs. jeg har svært ved at sælge den til et gør-det-selv projekt, da jeg ikke kender nok til dine evner og din forventning til resultatet, hvor jeg jo ikke kan bidrage med fyldestgørende data. Det er ikke fordi jeg ikke vil sælge, men jeg tror du ville få mere ud af fx en helt ny knast fra dbilas: http://www.dbilas-shop.com/advanced_search_result.php?keywords=190E&x=0&y=0
    Den kommer jo med garanti og data, hvor du selv kan vælge temperamentet (Road, Sport eller Rallye).

    Jeg ved at BRABUS har leget med en standard 190E tilbage i 80'erne, hvor de satte banan og anden udstødning på. Derudover kom der større ventiler og anden knast i, samt en forhøjet kompression og modificeret kanaler. Mener at de fik pumpet den fra standard op til omkring 140 hk og 190 Nm, hvilket er imponerende for 2 liter, 8-ventilet benzinsug.
     
    Sidst redigeret: 17 Januar 2017
  13. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Tusind tak for hjælpen, jeg må på kig efter en ny knast, det lyder som den rigtige løsning. God stil, ikke bare at sælge den!

    Er der noget med at hvis en bil har en speciel alder, så må man gerne fjerne katalysatoren helt (selvom den er født med det) uden at det har betydning ved syn?

    Jeg skriver lige en pb senere, det kan være du har nogle dele jeg kan bruge.
     
  14. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Du må ikke fjerne katten, hvis den er født med, men det er ikke et krav at installere en, hvis den er født uden (som fx min gamle 190 fra 89). Personligt mener jeg også, at det er svineri at køre uden. Du kan overveje en sportsversion (prøv JTC, han gør sig i det), det er også en god investering, når man begynder at tænke i flow-optimering. Mange bække små mht. filter, banan, kat, udstødning osv.
     
  15. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Jeg afventer en mail fra ham, jeg må lige høre ham vedr. sportskat. Jeg skal have skiftet bærekugler hos ham i midten af februar, så det kunne være at det skulle gøres når han alligevel har den inde. Tak!
     
  16. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Så lidt:)
    Tilføjelse: Lugter dit motorrum stadig af benzin?
     
  17. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Djarnis82: Er der et sted hvor jeg kan slå op om min bil er født med kat, eller om den er blevet eftermonteret? Er det ikke underligt at den skulle være født med kat, når det er en 1988'er?

    Ekstra:
    Ved du om der sidder en pakning mellem slutningen af manifolden (modsatte ende af motoren) og "udstødnings-starten"?
     
    Sidst redigeret: 17 Januar 2017
  18. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Mener kun at det er flydende. Så vidt jeg husker, så er der først en donut efter forrøret, meen du må ikke hænge mig op på det.
     
  19. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Så en lille klat flyende pakning imellem er rigeligt, og den rigtige måde at gøre det på?
     
  20. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det mener jeg (dog er det ikke en helt lille klat), men så naturligvis nye bolte osv. Det er rart at være to til det. Et godt råd er, at smøre bolte, møtrikker osv. med kobberpasta inden samling, så ruster og "brænder" samlingerne ikke fast. Derved bliver fremtidige opgaver mere behagelige.
     

Del denne side