Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Oilestand?

Emne i 'Automatgear' startet af Djarnis82, 3 December 2014.

  1. OHolm

    OHolm Member

    Joined:
    4 August 2013
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hadsten
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    E320CE
    Km:
    185000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    E320CE
    Bil nr. 2 Km:
    283000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Er gjort nu. Skulle hilse at sige at rød olie er ikke sjovt at få i munden. :oopsbig:Nej jeg brugte en suger!
     
    • Like Like x 1
  2. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    288
    Likes Received:
    37
    Trophy Points:
    28
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +39 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    732000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    365000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    En lille service meddelse fra instruktionsbogen for dem der ikke har sådan en.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Oliestand i automatgearkassen.

    Oliestanden i automatgearkassen skal kontrolleres med jævne mellemrum, samt for hver længere kørsel.
    Oliestanden kontrolleres med motoren i gang, med aktiveret parkeringsbremse og i gearvælgerstilling „P".
    Vognen skal stå vandret. Før kontrollen lader man motoren gå ca. 1 til 2 minutter i tomgang.
    Oliestanden måles, når oliemålepinden er stukket helt i bund, og med udløst lukkearm .

    Sørg for den mest pinlige renlighed! aftørring af oliemålepinden bruges en fnugfri, ren klud (eller helst et stykke vaskeskind).
    Olien må kun påfyldes gennem en finmasket sigte i hullet til oliemålepinden. Selv den mindste urenhed kan medføre driftsforstyrrelser.

    Oliestanden i gearkassen ændrer sig med olietemperaturen.
    Markeringerne på oliemålepinden (min. og maks.) gælder ved en olietemperatur på 80 C (den driftsvarme gearkasse normaltemperatur).
    Ved en olietemperatur på 20—30 C vil den maksimale oliestand dog være 12 mm (260 E 4MATlC, 300E, 300E4MATlC: 10 mm) under minimumsmærket. Dette anføres som orientering ved olieskift, der almindeligvis udføres ved denne olietemperatur.
    Olien må aldrig stå op over maksimummærket på oliemålepinden. Er der eventuelt fyldt for meget olie på, tappes det overflødige af eller suges op.
    Til slut stikkes oliemålepinden helt i, og lukkearmen svinges nedefter.
     
    • Like Like x 1
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Precis, jeg har dette med en billede ilustration i et indlæg fra tidligere, men kan sgut finde det lige nu.
    Men problemet med det er nemlig at man fylder olie på gennem det rør man skal tjekke oliestand i, derved sejler der olie op og ned inde i røret som så gør det praktisk umuligt og få en ordentlig læsning på oliepinden.
    Derfor kan en påfyldning med opvarmet olie være en fordel da det flyder bedre ned og ikke hænger så længe i røret (Trick)
    Ellers skal man bruge en lang slange og pumpe det ned hvis man da har sådan noget smart udstyr som Mercedes nok har haft.
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
  5. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Vi havde en speciel metaltragt, som blev sat i olierøret, og så løb det selv ned (vistnok) med startet motor på W124/W201. Så det blev ikke pumpet ned, men til gengæld blev det suget op, inden bundkarret blev taget af gearkassen. Jeg ved ikke om man gør det samme i dag...

    Jeg ved dog at det er bedre at suge olien op gennem olierørene end tappe af i bunden - det gjorde vi fast, da der var mere gammel olie tilbage på både motor og gearkasse med bundpropsaftapning end med sugeren. Det var vist også sådan, de var designet. I dag hvor de er fyldt med bundslam, ved jeg ikke om det samme er lige så godt. Dengang var de helt nye...
     
    Sidst redigeret: 15 Marts 2017

Del denne side