Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Oilestand?

Emne i 'Automatgear' startet af Djarnis82, 3 December 2014.

  1. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ville høre, om der er nogen herinde, der kan kender den præcise olievolumen, der skal hældes på en 190E 2.3 automatgearkasse? Jeg spørger fordi, at jeg har fået oplyst forskellige data. Haynes opgiver 7,1 L og en smøretabel fra Castrol siger 6 L??? Jeg ved, at mange herinde har adgang til specifikke data fra Mercedes-Benz. Er der nogen, der kan hjælpe? Min gearkasse har nemlig dryppet efter et service, og jeg har ikke kunne finde problemet, så hvis jeg har hældt en liter for meget på den...!

    Mvh. Dennis
     
    • Like Like x 1
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    et alm. service kit inkl. 6 liter til en 722.4 gearkasse

    det er nok ved tømning af bundkar og converter, køler og gearkasse rør indeholder også olie men det tapper man normalt ikke af :)
     
  3. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    :oh: Vil det sige, at de 7 L, jeg hældte på efter tømning af gearkasse (bundkar) + converter, er ALT for MEGET? :oops:
     
  4. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Er der ikke en målepind eller et overløb ?
     
    • Like Like x 1
  5. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jo, der er da en målepind. Problemet er bare, at:

    1) Oliestanden skal måles ved varm motor.
    2) Det er sådan et stift metal-blad med underlig geometri og pludselige drejninger. Når man trækker pinder, så flyttes olien på min-max-markeringen, således at en præcis afmåling umuliggøres.
     
  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    jamen så er det vel det samme som på 124'eren.

    Jeg har da uden problemer målt oliestand således:
    - kørt motor og gearkasse varm
    - parkeret på vandret underlag
    - lade bilen står i tomgang
    - målepind op og tøres af
    - ned igen, helt i bund, holde den 5 sekunder
    - trække den op og aflæse stand på pinden

    Standen skal være lige under maks, aldrig over maks eller under min

    Kan det ikke lade sig gøre ?
     
  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jeg har brugt samme procedure, bortset fra det med aflæsningen. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre med den medfødte oliepind. Jeg kunne godt mistænke Mercedes for, at have en anden type oliepind på værkstedet til korrekt afmåling! Måske en lige lang, men rund pind...
     
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hvad præcis kan ikke lade sig gøre, kan pinden ikke nå olien eller kan du ikke se 'stregen' på pinden eller....?
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Olien bliver tværet ud flere steder. Så det er lidt hist og her! En entydig måling, som ved fx motorolie, lader sig ikke gøre! Men mit spørgsmål gik jo egentligt også på, om jeg har overfyldt med de 7 L, når jeg kun har tømt bundkar + converter, da nu en egentlig måling ikke går...
     
  10. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Et godt råd er at måle hvor meget man tapper af men under normale forhold er 6 liter nok du har påfyldt 7 liter men den kan jo i teorien have kørt.med for lav mændge inden skiftet så mål med pinden er en go ide! husk at bilen skal stå så lige som muligt
     
  11. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Djarnis.
    Du må MEGET undskyld men jeg bliver altså nød til at grine lidt :-D vil du her med sige, at når
    mercedes ejer skal have tjekket olie stand er de nød til at køre på Mercedes værksted,
    jeg syntes ikke at det giver helt mening.
    Du kan evt tag olie pinden op og så tag et stykke sand papir og så "slippe" lidt på olie pinden
    så olien bedre kan få "fat"
    Så gør du 100% som Bendix skriver så skal det altså kunne lade sig gøre, med mindre man
    på et tids punkt har monteret en forkert olie pind.
     
  12. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Du har fuldstændig ret, det giver ingen mening, så grin du bare 8)
    "Mysteriet" er umiddelbart også løst! Grunden til, at jeg ikke kunne aflæse var, at DER ER for meget olie på gearkassen!!! Altså vi taler om ekstra 5 cm på pinden over max!!! Jeg er ny i "automatgear-verdenen", men er udmærket klar over, at dette er skidt, og at disse gearkasser er følsomme. Jeg kunne slå ham ihjel, der havde for travlt på værkstedet den dag. Der blev hverken målt aftapningsmængden (jeg havde litermål klar), eller spændt med korrekt moment (jeg havde også nøglen klar)! Derudover var alle delene originale MB, samt olien var lækker og dyr Castrol. Næ, han havde travlt og bilen skulle bare hurtigt ud igen. Tak for de mange input!

    Mvh. Dennis
     
  13. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Jeg vil lige give Djarnis82 lidt ''støtte''

    Det er altså ikke det nemmeste at aflæse den korrekte oliestand på sådan en tomatkasse.

    Olien skal være 80 gader og mellem min og max. Det kan være lidt svært for perlegrusmekanikeren at aflæse temp. med tommelfingeren, samt at så er det af min erfaring sku ikke nemt at aflæse standen med helt ny klar olie på kassen. Den kan også grund checkes ved 20 grader hvor den skal være et vist antal mm under min. Det burde være oplyst i service bogen.
    Så værksteder har vist noget udstyr så de kan aflæse temp. og stand, hvilket ved jeg ikke. Men det er for dyrt for det aut. værksted at fifle rundt med det, de skal jo kunne gøre det hurtigt.

    Når jeg har lavet service på mine MB aut. så har jeg altid kørt ca. 25 km i roligt tempo, parkeret bilen og ladet den holde i tomgang i mindst 2 min på et helt plant sted. Derefter har jeg aflæst oliestanden, hvilket jeg har gjort flere gange i tiden efter service på aut. kassen.

    Eks. er min SLC meget nem at aflæse med en bred oliepind og mine tidligere w123 var nogenlunde. Men min 300e-24 med 5.trins var næsten umulig at aflæse, så jeg havde altid olie og en tynd lang slange med en sprøjte (til at suge op med) i bilen. Indtil jeg var sikker på at den var serviceret korrekt. Mener at der kun er 1-1,5 dl mellem min og max, så man kan nemt ramme ved siden af.
     
  14. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Dennis.
    Folk syntes sikkert også at jeg spørg om noget mærkeligt nogle
    gange, så det var jo ikke for at grine af dig på den måde.
    Syntes bare at det ville være mærkeligt hvis man skulle på
    værksted for at tjekke olie stand.
    Godt at du fik løst dit problem, det er jo det vi andre lære noget af.
    Men læser tit at hvis olie i automatgear kassen ikke passer næsten
    100% køre bilen mærkeligt, så det må din da også have gjort.
     
  15. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej Djanis
    Kan kun følge dig, og vil også gerne give min støtte. Det er møj svært at aflæse målepinden og S K I D E irriterende at man skal kører den varm inden man kan aflæse korrekt. Og hver gang emnet bliver taget op så kommer der rigtig mange ideer og forklaringer på hvordan man udføre missionen korrekt.
    Meen nok om det JEG hælder altid gammel olie i gamle sprinkler dunke så man kan aflevere på genbrugsstationen og så ser man samtidig hvor meget der skal hældes på igen.(ved godt det ikke hjælper meget nu). Vil sige at du selv med din viden ville kunne påtage dig den opgave at skifte olien, synd du fik sådan en oplevelse på værkstedet. Eneste ting er at man skal holde gearkassen pinlig rent....

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  16. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Det er fint, at måle hvor meget olie man tapper af, for at tjekke om man har fået det hele med. Men at fylde samme mængde på igen, er da noget af et sats, tænk hvis der var for lidt eller for meget olie på før, så fortsætter man med at belaste gearkassen - det er grænsende til dumt. :oh:

    Inden du tapper af, så tjekker du målepinden, så du ved ca. hvor meget olie der er på. Så måler du, hvor meget du tapper af, bare som kontrol, så du ved, at du har fået det hele med, tømt converteren.

    Derefter fylder du gearkassen op til lidt under minimum, kan ikke huske hvor mange mm under minimum den skal være ved kold olie, men du skal bevidst fylde lidt mindre på end der skal være. Derefter kører du gearkassen varm, måler med målepinden og fylder efter.

    Det er ikke svært at måle med målepinden, men enig den kan være bøvlet at aflæse. Så må du bare tørre den af og måle igen og igen til du er sikker.

    Jeg har gjort det flere gange, så det er vist bevis for, at det er muligt for enhver. :D
     
  17. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    mål oliemængden, det kan give mange værdifulde oplysninger, eksempelvis kan køleren smide kølervæske ud i gearkasse olien og omvendt, så det er faktisk ret smart at gøre, ellers kan man rigtig nok ende med at stresse gearkasse..


    Tager man fx en m113 motor med 722.6 gearkasse skal man købe en seperat olie pind til gearkasse og en til motor olie da der kun sidder en prop, er man ikke lige forberedt på det kan man igen få værdifuld information ved måling..

    det er klart man skal vide hvor meget olie system indeholder under normale forhold, er der for meget er der noget i vejen, er der for lidt er det heller ikke optimalt..

    men så er gearkassen og delvist defekt hvis den taber olie og så skal man jo have det fikset
     
  18. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hej alle sammen. Har haft en masse bolde i luften, så har ikke lige haft tid til en tilbagemelding. Jeg har en oliepumpe, som jeg købte for tre år siden, dog uden at den var til et specielt formål. Det fik den nu. Den passer lige til påfyldningsrøret i motorrummet. Dvs. den lukker helt tæt, så jeg kunne suge olie op. Fik suget ca. 1 L, hvorefter jeg så - efter alle kunstens regler - har toppet op efterhånden, så standen nu står mellem min og max. Det hjalp på gangkulturen :-D
    Men for pokker, hvor er det besværligt! Og så er jeg bedøvende ligeglad med, hvor nemt andre på dette forum finder denne procedure. Det er ikke nemt, og jeg har tænkt mig finde/evt. konstruere en anden målepind.
     
  19. OHolm

    OHolm Member

    Joined:
    4 August 2013
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hadsten
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    E320CE
    Km:
    185000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    E320CE
    Bil nr. 2 Km:
    283000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Jeg har vist fået hældt for meget olie på gearkassen (5 trins), det er svært at aflæse den oliepind. Hvad kan der ske hvis der er for meget på?
     
  20. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Du kan meget vel ødelægge den !få det rettet med det samme!

    Sendt fra min GT-N7105 med Tapatalk
     

Del denne side