Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Sådan tjekker du Olie på Automatgearkassen

Emne i 'Guldkornsamling' startet af BRABUS, 1 November 2012.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Tænkte at dette var en rigtig god guldkorns guide til hvordan man tjekker dette da mange ofte er lidt i tvivl eller ikke er klar over hvordan man aflæser den :)

    Nogle af de mest intersandte informationer er at der bla. kun er 0,3 L mellem min. og Max mærket på olie pinden.
    Der er ligeledes informationer om hvordan man tjekker oliestanden både med kold og varm gearkasse.
    Husk for at gaerkassen kommer op i drifts temeperatur på de ca. 80 grader skal man køre bilen i ca. 30 min. fra helt kold af. motor temperaturen bliver altid meget hurtig varm i forhold til gearkasse olien og den bliver som regel ikke varm hvis ikke bilen køre da gearkassen jo så står stille inden i.

    De forskællige aflæsninger er benævnt med numre som er forkalret her:

    722.0 og 722.1 = ældre gearkasser fra ca. før midt 80erne. 722.0 = 3 trins og 722.1 = 4 trins
    722.3 / 722.4 = 4 trins automatgear i eks. W124 og W201
    722.5 = 5 trins automatgear i eks. W124

    Husk at olie standen skal aflæses med motoren i tomgang og gearvælgeren i "P"
    Der er her også informationer om hvordan man efterfylder korrket og genaflæser 8)
     

    Attached Files:

  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
  3. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er bare supergodt. Jeg må konkludere ud fra det jeg har læst at min sgu har for meget olie på ! ! ! ! Nok en tidligere ejer der mente man bare skulle hælde op til max stregen mens motoren var kold ! Min står i hvert fald på max når motoren er kold så kan være jeg skal have tappet lidt af. Den skifter heller ikke helt ok, ligesom når man filer kobling mellem gearene..

    Tak for guiden :D
     
    • Like Like x 1
  4. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hey :-D

    Fin guide 8) da pinden godt kan være lidt svær at gennemskue ang min og max :roll:
    Jeg havde et problem med et noget hårdt/glidende skift fra 1 til 2 gear,men ca en ½ liter gearolie og så enda fra thansen gjorde underværker,og nu skifter den bare virkelig godt og blødt8)

    Mvh
    Chr
     
  5. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    I forhold til at tjekke olie..

    Når jeg tjekker olie på min er der et 2-3 cm stykke hvor der er olie i kanten, og så lidt længere nede kommer der ''lige med olie'' eller hvordan i alverden man skal forklare det.. Regner med at man skal gå efter det sted olie der er olie ''hele vejen over''.. ?

    - Giver denne smøre overhovedet nogen mening? rules
     
    • Like Like x 1
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det er normalt lidt svært ikke at få sølet olie op og ned at pinden i det der er lidt olie nede langs siden på røret.
    Så sørg for at tør den helt ren med noget fnug og fnuller frit stof/papir.
    Selv små papir fnuller kan give store arbejds vanskligheder i gearkassen hvis de kommer med ned.

    Men ellers sørg for at hive den hurtigt op og stik den hurtigt ned, det er nogen gange det hjælper.
    Men lad den side nede i hulet i ca. 3-5 sek. inden du tager den op igen. 8)
     
  7. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Det er det samme.. :-((
     

Del denne side