Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hardyskiveproblemer forkert montering??

Emne i 'Diverse Drivline' startet af krabbe, 8 September 2007.

  1. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Krabbe.

    Jeg er ikke nogen ørn til Tysk, så jeg prøvede lidt forskelligt med den der forkortelse der står til sidst i sætningen på skiven.

    Gelenkw. ????

    Jeg fandt ud af at kardanaksel vist nok hedder: Gelenkwelle.

    Hvis det er rigtigt, så skal al den der tekst vende mod kardanakslen. (tror jeg det betyder)

    Jeg kan se at alle de 3 billeder du har taget af din hardyskive er taget bagfra, altså fra bagtøjs siden. Hvis den hardyskive der er sat på din bil er original, så burde der stå en masse tekst på den side du ikke har taget noget billede af. Hvis der gør det, så vender den tilsyneladende rigtigt. (sådan som jeg opfatter det)

    Det er også tydeligt at se på det billede du har sat ind til sidst, at hulgennemgangene i hardyskiven ikke er helt centreret i forhold til de markeringer der er i gummiet. Det vil altså se ''skævt'' ud når det er monteret rigtigt. Fuldkommen som det gør på dine billeder.

    Men vent lige og se om der er nogen der kan bekræfte at min oversættelse af det der ord er rigtig. Det kan godt have en anden betydning, som jeg så bare ikke har fundet.
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg melder mig på Henrik L 's hold. :)
     
  3. krabbe

    krabbe New Member

    Joined:
    7 September 2007
    Indlæg:
    100
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har i den forbindelse også Frank´s tidligere indlæg i baghovedet.

    "Men hensyn til hvilken vej de skal vende, hvis der er en vej, så må det være prægningen skal vende bagud, det bydder jeg på at dem jeg har liggende er rent på siden med prægningen og "meget" snavset på den anden side. "

    hmm... ikke nemt!
     
  4. krabbe

    krabbe New Member

    Joined:
    7 September 2007
    Indlæg:
    100
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Har siddet og luret på nogle tyske fora og der er en del der oplever samme symptomer som jeg. Desværre fatter jeg som sagt bare ikke ret meget tysk! Øv! Men jeg kunne i hvert fald se at en kardanaksel bliver kaldt en "Kardanwelle". Ahaaa..... måske har jeg fat i noget alligevel! :)
     
  5. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    Jeg sad lige og studerede "gudebiblen" Haynes,- og der står at der er en påskrift på den ene side af hardyskiven: "Diese seite zur gelenkwelle", som betyder at den side hvor denne tekst er påskrevet, skal vende mod kardan akslen.
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hehe, ud fra de små smeilyies så lignede det ikke en joke :D
    men det er altid svært at få den rette stemning og tonefald med ned på skrift hehe :)
    jeg plejer altid lige at skrive noget med, spøj til side eller (joke) så man er sikker på folk ved hvad der menes, ellers så er det hylene nemt at misforstå den tone eller stemning som var tiltænkt :)

    Men det er egentlig sjovt, det med vibrationer i undervognen.
    jeg har snart hørt mange tale om dette emne på både W123 og W124 og de fleste afbalancere deres træk axler og så er de hoppende tindenser væk, men så kommer der altid andre lyde som man ikke kunne høre før.
    Jeg ved ikke hvad det kan skyldes.
    jeg har også oplevet en W124er som altid når du startede den kold hoppede helt vildt, så du kunne se det på folk i bilen sad og hoppede lidt op og ned i takt med hvor hurtigt der kørtes, men så efter 2-5 Km kørsel så var det praktisk talt helt væk ??? det undre mig hvad der kan få det til at opstå og så gå væk efter 5 Km kørsel.
    Nå men jeg håber da fejlen bliver fundet her.
    Til tider kan det også være en god ide at prøve at skifte alle 4 hjul ud med 4 helt andre, for at se om det er dem der er synderen.
     
  8. krabbe

    krabbe New Member

    Joined:
    7 September 2007
    Indlæg:
    100
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    -> Bjarne
    Tak for indlægget! Det ser jo desværre umiddelbart ud til du har ret. Desværre fordi jeg troede jeg havde fat i noget! :oops:
    Nå, men så er det bare med at finde ud af hvad det så er!
    Som BRABUS er inde kan det jo selvfølgelig være dækkene der tager røven på mig, men det undre mig i så fald at disse vibrationer ikke var der inden udskiftning af hardyskive og afbalancering af kardan. Hmm... selvfølge kan der være tale om en dårlig afbalancering, hvilker mekanikeren hælder lidt til...

    -> BRABUS
    Det med at hoppende hjul/dæk forsvinder efter 2-5 km kørsel, tror jeg ikke er unormalt. Tror der er tale om begrebet "flatspot". Et flat punkt på dækkene opstået efter parkering, som så forsvinder når dækkene begynder at blive varme! ;-)
     
  9. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Brabus.

    Du skriver:

    jeg har også oplevet en W124er som altid når du startede den kold hoppede helt vildt, så du kunne se det på folk i bilen sad og hoppede lidt op og ned i takt med hvor hurtigt der kørtes, men så efter 2-5 Km kørsel så var det praktisk talt helt væk ??? det undre mig hvad der kan få det til at opstå og så gå væk efter 5 Km kørsel.

    Sådan nogle dæk har jeg også haft engang. Hver eneste morgen når man starter, sidder man og hopper de første kilometer. Det stopper så når dækkene er blevet ''masseret'' runde igen.
    Årsagen er karkassen i dækket, den bliver på nogle dæk deform i løbet af natten, der hvor dækket står på vejen. Den bliver så rund igen efter lidt kørsel, men det er irreterende når man sidder der og hopper.
    Jeg satte bare nogle andre dæk på, så var det problem løst.

    Så skal du ikke undre dig over det mere. :p :p :p :p
     
  10. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jeg har oplevet at det er dækkene der kan hoppe, til de bliver varme.. Prøv da at løfte bilen op når dækkene har stået stille, og drej hjulene rundt et ad gangen; det skal så gerne været helt rundt, uden "flade" steder.
    Jeg har også set at undervognsbehandling på en kardanaksel kan give rystelser (klart, når vægtfordelingen er ændret :wink:)
     
  11. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Krabbe.

    Er det her noget der bliver lavet på garanti, eller betaler du af egen lomme ???????

    Der er efter hånden nogen ting der undre mig rigtigt meget i det her forløb.

    Det kommer her:

    Du indlevere din bil med besked om at der er vibrationer / uro i bag vognen. Vi skal huske at holde fast i at vognen kun har kørt 73 000 km.

    De udskifter her efter hardyskiven.

    De afmonterer kardanakslen, og sender den til afballancering.

    De afmonterer begge trækaksler for at bytte om på dem.

    Efter alt det ikke har fjernet problemet, hælder de nu til at det er en dårlig afbalancering af hjulene. :shock: :shock:


    UNDSKYLD MEN, efter min mening er de da startet i den forkerte rækkefølge.

    Hvis der er vibrationer i min bil, så er det første jeg tjekker da om hjulene er runde, og herefter om de er rigtigt afbalanceret.
    Jeg kunne ikke drømme om at begynde at udskifte noget som helst, før jeg var sikker på at hjulene var i orden. Der skal ikke meget til før et hjul eller dæk kan give vibrationer i vognen. At tjekke hjulene er da absolut også det billigste sted at starte. Hvis der er fejl på hjulene, kan de jo skifte hele bilen, uden at problemet forsvinder.
    Jeg har haft mange vibrationer igennem årene på de to 124’ere jeg har haft, 95% af dem har skyldtes fejl på dæk eller afbalancering.

    Jeg ville under alle omstændigheder ikke være helt tilfreds med den fremgangs måde, hvis pengene skulle komme fra min pung.

    Jeg kan ikke lide at kritisere andres arbejde, deres mening med det de gør kan jo være god nok, men det var ikke den ’’rækkefølge’’ jeg ville have valgt.

    Er det mig der opfatter forkert eller hvad.
    :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
     
  12. krabbe

    krabbe New Member

    Joined:
    7 September 2007
    Indlæg:
    100
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Henrik,
    Der er heldigvis garanti på bilen, ellers jeg nok selv grebet det anderledes an. Den med ombytning af drivakslerne forstår jeg ikke rigtig meningen med og det har da heller ikke gjort nogen forskel overhovedet.
    Kan godt forstå du er lidt rundforvirret! :lol: Da jeg skrev at det kunne være en dårlig afbalancering, mente jeg naturligvis af kardanen.
    Men ja, jeg ville også selv springe på dækkene som det første, men de påstår hårdnakket at dækkene ikke fejler noget og som sagt er disse vibrationer/resonans først kommet efter der er pillet ved kardan og hardyskive. Jeg føler lidt de skyder i blinde og ikke rigtig ved hvordan de skal gribe det an, hvorfor jeg nu selv forsøger at komme det nærmere da jeg efterhånden gerne vil have det bragt i orden.
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hehe Henrik det var også lige det jeg tænkte :D
    Det ser hlet vildt underligt ud, det skal lige siges det var på helt nye hjul.
    Men jeg har også fået at vide probelmet er langt større på de lavprofilet dæk.
    jeg køre jo så med 255/35-18 så derfor er det nok grunden.
    Men hold kæft hvor har jeg undrede mig over dette mærkelige fenomen :D
    total gogomobil der, boing boing, til at blive lidt hys af.
    Men det der undrede mig mest var at det skulle kunne opstå når bilen bare har været parkeret naten over, man skulle vel mene der skulle en uges tid til eller mere :)

    Nå men rart at få det afklaret/bekraftet.
     
  14. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er da din kardan der har været skilt på midten, og sat en halv omgang forkert på !
    De to halvdele skal nemlig lines op efter nogle mærker.

    Aj...Det ved en mekaniker da...eller... ?
     
  15. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Krabbe.

    Godt at høre, det der med garantien.
    Jeg var lidt nervøs for at der var nogen der ''malkede''. :shock:

    Brabus.

    Det med at dækkene hopper, kan opleves på helt nye dæk.
    Uden her at skulle rakke ned på nogen dæk mærker, tror jeg godt jeg tør sige, at det nok opleves mere på Koreanske Fjing Fjolle Dæk, end på Franske Michelin Dæk. :wink:
    Håber ikke jeg der ved har hængt nogen ud for at lave dårligere dæk end andre. :p :p
     
  16. krabbe

    krabbe New Member

    Joined:
    7 September 2007
    Indlæg:
    100
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    ->Henrik L.
    Ja, det er heldigvis ikke mig der betaler, så var festen hurtigt blevet stoppet! :) Men det er da utroligt at har lidt mere kvalificerede bud på problemet, men det må de jo selv om. Dog synes jeg jo det er irriterende at drage frem og tilbage til værksted hver gang fordi det endnu en gang ikke er lykkedes, - eller de ikke kan mærke noget unormalt :roll:
    Den kører som sådan én skal køre og det er jo heller ikke nogen ny bil, siger de! Det er da noget slam at lukke ud. Bilen står som en fabriksny, aldrig kørt om vinteren, aldrig skadet og med kun 73tkm på klokken, så skal den sgu også køre ordentligt!

    ->Guldsmeden
    Det kan da i øvrigt godt være det er det der er sket!? Og nej, der er ingen garanti for at han ved det. Hmm... Har skam også overvejet at køre på et andet værksted, da det er ved at være trættende at de ikke kan løse problemet og nærmest skyder i blinde. Men når der nu er garanti på, er det også bittert selv at skulle betale, synes jeg.
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Tja, nogle af verdens bedste dæk kommer fra asien som yokohama og Toyo eks, men der findes helt sikkert buget dæk som de kaldes inden for alle dæk gangre også michilin hehe...
    men dem jeg køre på hedder DunLoop SP Sport 9000 og koster på deak online 1400 Kr stk. til baghjulene så jeg ved ikke om de kan kaldes ping pong dæk hehe :) det synes jeg nu ikke.

    Men mange bilfirmaer er meget glade for at montere Nexen eller Nangkang dæk og det er simpelt hen det billigste hubabuba gummi der kan slaskes på bilen, og de støjer og larmer og er ikke en tykkegummi klat værd så snart regnen falder, for det er her man skal måle et godt sommerdæks kvalitet og ikke på tør vej hvor alle stort set performer meget ens.

    Mit næste køb bliver pirelli dæk, som er det bedste dæk med de bedste egenskaber i den lidt større ende.
    Michilin synes jeg nu bare er for opreklameret til jeg vil ofre penge på dem, de er ikke det fjerneste bedre end andre dæk i samme klasse de er bare dyre :)
    På dæk online kan man også se de tyske test af de forskællige dæk og her kommer sjældent et michilin dæk på tronen, de er gode allround dæk, men jeg går gerne på kompromi med både slid styrke og egenskaber på tør vej til fordel for et godt dæk i regnvejr som er den største udfordring og specielt til min lidt peppet bils undervogns opsætning.
    men til den alm, hr. og fru. hansen så har man jo heller ikke brug for de egenskaber som jeg søger :D
    Her håber jeg heller ikke at skulle have trådt nogen på tærene, men det er nu altså min holdning til det med dæk, og jeg har efterhånden været rigtig mange typer mærker og størelser igennem.

    Det bedste sommer dæk skal performe bedst i nedbremsning og acceration i regvejr og det bedste vinterdæk skal performe bedst under nedbremsning og accelertion i sne, hvis man skal gå efter de test det tyske vej værk laver.

    jeg undskylder sådan lige at dreje emnet lidt væk fra tråden )s
     
  18. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Krabbe.

    Du skriver:

    Bilen står som en fabriksny, aldrig kørt om vinteren, aldrig skadet og med kun 73tkm på klokken, så skal den sgu også køre ordentligt!

    Helt enig. :p

    Det er sq spændende hvad løsningen på det hele bliver. Det her er under alle omstændigheder en træls oplevelse for dig.
    Det skulle være så godt, men det er det bare ikke. :evil: :evil:
     
  19. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Øhhhhhh Brabus. :shock:

    Nogen tror på Michelin, andre på Uniroyal, helt andre på Yokohama, og nogen helt andre tror ikke på noget. :wink:
    Men i sidste ende er det fuldkommen som at diskutere religion.
    MAN KAN ALDRIG BLIVE ENIGE.
    Så jeg tror vi skal lade den diskussion gå død der.
     
  20. krabbe

    krabbe New Member

    Joined:
    7 September 2007
    Indlæg:
    100
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg er dælme også spændt på løsningen og ikke mindst hvonår det lykkedes! Det går jo lidt skår i glæden på denne her måde! Har haft virkelig mange forskellige biler gennem tiden, men synes sgu altid der var et eller andet der ødelagde køreglæden. Derfor tænke jeg, -nu skal jeg sgu prøve at eje en velkørende Mercedes. (Hvad de jo i den grad også plejer at være). Valget faldt så på denne ellers meget fine bil med lavt km-tal og så sker det her :cry:
    Jeg skal selvfølgelig nok følge op på sagen herinde, da det måske kan hjælpe andre senere. (håber nu ikke nogen kommer ud for det).
     

Del denne side