Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Meget svær at starte efter motorvejskørsel !

Emne i 'Dieselmotorer' startet af mjay, 16 September 2008.

  1. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Jeg har, igennem længere tid, døjet med startbesvær ! - Det drejer sig kun om stop på motorvej hvis man f.eks lige er inde og købe en kop kaffe.
    Så drejer jeg nøglen, og første gang sker der ikke en sk.. 2. gang begynder den at hoste lidt, og så i ca.3. forsøg (med ca. 5-8 sek på starteren pr. gang)
    starter den så, modvilligt, og kvitterer med at mørklægge en hel benzintank med sort røg......lidt pinligt, men hvad værrere er, så pisser det mig af at Mercedes ikke kan finde fejlen medmindre toppen bliver pillet af og den bliver kompressionstestet (igen), og da den sidste år fik nye olietyve, stempel/olieskrabe-ringe, plejlstangslejer, har jeg ikke lyst til at betale dem for at pille "låget" af igen !
    Nogen der har et bud ? Mercedes mente det kunne være pumpen som er træt, men til kr.18000,- for en ny, er det også en mulighed jeg helst vil undgå (kr.10-12 kg for en ombytter)
    Mange hilsener fra Morten (sorry, jeg nåede ikke træffet pga. syge børn, prøver igen næste år :eek:)
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hvordan er trækkraften ellers? - hvordan reagerer den når du starter kold? - 1. forsøg = motoren kører rundt, bare uden at tænde?

    Sveder/spildes der diesel ud nogle steder? Filtre ok?

    Jeg skyder bare lidt i tåger for at udelukke nogle ting ;)

    noget mystisk :!:
     
  3. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Topstykket skal ikke demonteres for at lave en kompressionstest.

    Og lidt mere info:
    Hvilken motorkode er der tale om ?
    Hvor mange km har den kørt?
    Hvor mange km har dine dyser kørt?
    Er alle gløderør ok ?
    Prøv at trække thermoføleren til gløderelæet af, starter den så godt selv efter lang motorvejskørsel, hvor problemet ellers var ?
     
  4. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Tak for de hurtige svar :O)
    Den trækker som en 250D nu gør : Ikke skindet af en kop kakao ! men ellers kører den som en drøm.....den er dog begyndt at "hoppe" i tomgangen ? - Den får nok diesel (de hev slangen af hos Mercedes, og det stod fint ud som det skal) - Alle filtre er lige blevet skiftet -
    Motor koden er : 602-912
    Den har kørt 310000km, det samme har dyserne sandsynligvis også
    Gløderørene er lige blvet chekket, og dem der var trætte er blevet udskiftet, der sidder også et nyt gløderelæ i ! Glødelampen begyndte at lyse ved omdrejninger over ca 3500, og nu blinker glødelampen bare umotiveret en gang imellem som om der er en løs forbindelse....meget mærkeligt....???
    Jeg er frisk på at prøve at trække thermoføleren.....hvor sidder den, og hvordan bærer man sig ad ?? -
    Jeg er, og har generelt været meget glad for min bil, men jeg må sgu indrømme at den tester min tålmodighed i øjeblikket, håber nogen af jer kan hjælpe...?!
     
  5. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Mjay

    Nu siger du hoppe i tomgang,- så er jeg fristet til at sige tomgangsrelæ...... jeg ved dog ikke om det kan skabe de startproblemer men det er lige et hurtigt bud fra mig.

    Min gik uroligt i tomgang for et års tid siden,- nyt tomgangsrelæ løste problemet.

    Nu du nævner ballade med lampen,- så er der jo den klassiske med overspændingsrelæet,- er dog ikke sikker men en option.
     
  6. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    ...Den går egentlig ikke uroligt som sådan, men den får hele bilen til at hoppe op og ned, som om den hænger på en cylinder....argh, svært at forklare, men det er ret ubehageligt at sidde i bilen f.eks og vente på grønt lys i et kryds. Jeg vil tro at en "højt læsset" kaffekop skvulper over, så meget er det; men den hoster eller hakker ikke, og omdrejningstælleren står jævnt imens (ca.600-700 omdrejninger) - gasser man op til omkring 1000 o/min, forsvinder det som dug for solen ??!
    Bjarne, du nævner overspændingsrelæet, hvor sidder det ?
     
  7. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Den starter iøvrigt fint når den er kold, ingen problemer. Men den har aldrig sprunget igang som min tidligere 250TD´er fra ´90....man skal lige køre på starteren i ca.2-3 sek før den starter.......
     
  8. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej mjay

    For det første så skal en diesel som er iorden, selv når den er kold, starte aldeles omgående efter at forvarmerlampen slukker. - Måske det er forvarmer relæet der er træt, så den ikke forvarmer ordentlig. Sort boks der sidder på venstre forskærm.

    Men som du beskriver, med den hoppen, lyder det ikke som om at der er en cylinder der ikke tænder!? - jeg ved det ikke med sikkerhed, - men man burde vel kunne løsne dyserørerne ét af gangen mens den kører for at finde ud af hvilken en der ikke lader sig påvirke af at dyserøret løsnes,- bare en idé, - det vil selvfølgelig svine en del!

    Vedr. overspændingsrelæ,- så er det ofte synderen med elektriske spidsfindigheder,- og det sidder under forruden i højre side bag plastafdækningen, relæ med plastlåg og en sikring, - her sidder iøvrigt også tomgangsrelæ (ELR).
     
  9. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Jeg giver dig ret Bjarne, den burde bare gå igang med det samme !
    Min kones 200d fra ´82 hopper igang bare man kigger på den :eek:)

    Der er et eller andet galt....hmmm, man håber jo lidt at alle tingene hænger sammen (startproblemer, hoppende tomgang.......ryger s.. også lidt :eek:)

    Jeg prøver at kigge under handskerummet efter de to relæ´er.....tak :eek:
     
  10. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    ;) du skal ind fra motorrummet bag batteriet :D
     
  11. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Aha, dér hvor ASD relæ´et sidder (mit er defekt, så det er pillet ud ) ...ok tak :eek:
     
  12. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej , for mig lyder det som om det er luft i brændstofsystemet.
    MVH.
     
  13. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Når forvarmer lampen tænder i ny o næ under kørsel, så er det forvarmerrelæet der prøver at for dig ét eller flere rør er defekte.(den funktion kan selvfølgelig også have en defekt, men man bør måle gløderørene igennem).

    Dyser angives af bosch til at have en levetid på 100.000, hvorefter sprøjtebilled og dermed økonomi og start påvirkes. Så hvis de har gået 300.000 ville jeg bestemt få skifte dyser og kontrolleret/stillet timingen på indsprøjtningspumpen. Når nu det er en 601,2,3 motor så har jeg dyser på lager til mere spiselige priser end Bosch eller Mercedes.

    At få kontrolleret/stillet/skiftet timing og dyser, er en god ide af hensyn til din generelle drift, og det kan da også være bidragende til motorfejlen, men deres effekt vil typisk være i området hvor motoren er lunken og ikke helt varm. Så jeg vil give Mirakkelsmeden ret her.

    Prøv eventuelt at montere et skueglas i returløbet og observer så om fødepumpen skubber luft bobler med retur, når fænomenet med dårlig varmstart er der.
     

    Attached Files:

  14. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Kunne man forestille sig at det var en dyse der er defekt; efter motorvejskørsel med højt tryk, lukker dysen ikke ordentligt af, og dieselolien vil så stå og, undskyld udtrykket, pisse brændstof ned i cylinderen. Når man så prøver at starte den igen, skal den jo så først forbrænde noget at al den diesel der ligger i pågældende cylinder; når den så endelig starter vil den jo nødvendigvis sende et gigantisk røgslør ud !
    Problemet er der jo ikke når den har kørt med moderat tryk på landevej eller lign., eller når den har stået stille i et stykke tid, da diesel´en jo så lige så stille er sivet ned..... giver det mening ?
    Hvad koster dyserne du har Casper ?
    Gløderørene er lige blevet kontrolleret og udskiftet, så det er ikke dér fejlen ligger mht tændt glødelampe
    Jeg tror som sagt ikke at dyserne nogensinde er blevet udskiftet, da jeg har stort set alle regninger fra den blev født i ´93 (inkl. ALLE olieskift !!)
    ....igen, tak for jeres hjælp, det kan vise sig at vi, i fællesskab kan klare de problemer som Mercedes må kapitulere på :eek:
    Morten
     
  15. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Dyserne kender ikke forskel på, om du holder i tomgang, eller kører på motorvej. Åbningstrykket er det samme.
     
  16. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hvordan lyder motoren når den kommer igang? En knaldende lyd indikerer, at en større mængde diesleolie bliver antændt, og der sker en eksplosion, i stedet for en forbrænding.
     
  17. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Guldsmeden har fat i det rigtige, dyserne er bare at betragte som nogle ventiler der åbner op når trykket i dyserøret når op over åbningstrykket.

    For vores Bosch serie PE-S rækkepumper hæves under drift, trykket i dyserøret til det når indsprøjtningstrykket, så begynder indsprøjtning og trykket i røret og dysen hæves til PE-S pumpens drifttryk på 400 Bar.

    Standard renoverede ombytterdyser til en OM601,2,3 med 265´er spidser koster 250,- per cylinder, eller det dobbelte hvis du vil have demonteret de gamle, renset toppen op og monteret de nye dyser med flammeskiver og lækolieslanger, samt målt og stillet timingen af rækkepumpen.

    Jeg ville nu alligevel lige måle på gløderørene, det er hurtigt på en w124, du skal bare tage stikket på gløderelæet af og bruge et multimeter. Hvis de nye gløderør ikke er monteret med korrekt moment så kan de brænde af på meget kort tid, det samme gælder forøvrigt hvis en eller flere af dyserne små pisser ind i forkammeret, så kan varmepåvirkningen blive så voldsom at nye rør også dør meget hurtigt
     
  18. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Den "hoster" igang, altså ikke noget knald eller lign.
    Ang. dyser, kunne det så ikke tænkes at den ventil-funktion dyserne har, er røget på én af cylinderne, således at diesel´en frit kan stå og pisse ned et stykke tid efter at motoren er stoppet.......ja, jeg skyder lidt i tågen, men er meget opsat på at finde fejlen, så jeg igen kan nyde min 124´er fuldt ud !
    Gløderørene belv kontrolleret i fredags sammen med en montering af nyt gløderelæ hos MB. Der blev skiftet èt rør som, vist nok, havde mindre modstand (eller sådan noget :eek:) ....puha, jeg er lidt på dybt vand hér :oops: .....er ikke den store mekker, men er fiks på fingrene, og kan læse en manual -
     

    Attached Files:

  19. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Nej desværre......
    Den ventilfunktion, er selv dysen. Og der er ikke tryk på indsprøjtningsrøret når motoren er slukket, så selv dårlige dyser med for lavt åbningstryk kan ikke lade diesel rende ned i forkammeret.
     
  20. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg tænker lige højt.
    Desværre har jeg foreløbig nok flere spørgsmål end svar. :?

    Jeg tror at du slås med flere problemer. :

    1. Din 250'er går tilsyneladende slet ikke på 6'eren. 8)

    2. Når den hoster stille og roligt i gang, synes jeg at det lyder som om at den ikke får brændstof...
    a. Er der ikke noget med at der sidder en tilbageløbs ventil i pumpen ?
    b. Er din 250'er en 20 v'er ? Her tænker jeg specifikt på o-ringene i brændstofsystemet.

    2. Sort røg når den starter, tyder på at en masse brændstof så pludselig bliver antændt.
    a. Glødefejl - Måske dine fuldt funktionsdygtige gløderør, er fuldstendig indkapslet i slagger/sod ???
    b. Du skriver at dine filtre er nye - Gælder det også luftfilteret ?

    3. Hopperi - Jeg tror at du burde få renoveret dine dyser, og få stillet timingen på pumpen.
    Timingen ændrer sig over tid, i takt med at kæden strækkes. Og din bil vil elske dig for det.
    Dyserne er en vigtig sliddel som mange overser.

    Hvordan ovennævnte fejl så passer sammen med, at det kun optræder efter motorvejskørsel, er mig en gåde. :shock:
     

Del denne side