Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Lader dårligt / Aflader / Går ud i tomgang

Emne i 'El-system' startet af apandersphilip, 22 Januar 2017.

  1. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det ser meget rigtigt ud. Så er det bare videre:)
     
  2. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Nu skulle kæresten lige hentes fra arbejde, og hun var selvfølgelig lidt forsinket (det må i kende).. Jeg havde lidt vente tid, så jeg kiggede lige en ekstra gang, med en ordenligt lygte, og ikke bare den der sidder i min iPhone.
    Jeg synes remmen ser super fin ud, jeg har umiddelbart ikke nogen finder at sætte på den. Dog synes jeg efter at det ser ud som om at remstrammeren rent faktisk kan strammes endnu mere, skal den ikke HELT over på den tykke streg, eller er jeg galt på den?

    [​IMG]
     
  3. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det har du da ret i. Jo, den skal strammes lidt, så den står lige over for midten af den høje streg, og ikke udfræsningen. Ja, remmen ser fin ud.
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hvis dette ikke afhjælper dit el-problem, så gør som flychr har beskrevet mht. måling af ladespænding (volt) over batteriet og forbrug (ampere) over sikringsboksen. Kontrollér også laderelæet, som beskrevet. Under alle omstændigheder, har du løst andre potentielle problemer ifm. remtrækket.
    I en af de første tråde, du lagde ud, skrev jeg at du skulle skifte dine sikringer til dem af kobber og messing.
    Det er der tre gode grunde til:
    1) De er korrosionsbestandige.
    2) Du undgår galvanisk tæring, der opstår ved forskellige metaller i elektrisk forbindelse (kobber ligger højt sammen med de ædle i spændingsrækken ift. aluminum).
    3) De leder bedre.
    Kort sagt, få styr på og udbedret alt, der har med el at gøre (sikringsboksen, stel [jeg har givet dig en tegning over alle stelforbindelser på W201] osv.). Der er ingen tvivl om, at du er ved at vække din bil til live igen, og at der er mange flere tråde i sigte, så du kan ligeså godt få det gjort nu:)
     
  5. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Jeg har nu prøvet at skrue på remstrammeren.. hold da kæft den sidder fast... den kunne jeg ikke umiddelbart rokke en millimeter..

    Edit: Det lykkedes, og remstrammeren er nu indstillet korrekt!
     
    Sidst redigeret: 25 Januar 2017
  6. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Her til morgen (første tur efter remmen er indstillet) så kørte min blæser op og ned i styrke, ikke meget, men nok til at jeg lod mærke til det selvom at radioen var tændt. Det blev bedre da bilen blev varmere.
    Jeg kan ikke umiddelbart se hvordan at remstrammeren og blæseren skulle have noget med hinanden at gøre?

    Jeg er meget sikker på at det aldrig er sket før, da jeg ret hurtigt lod mærke til det.

    For en god ordens skyld, så er det kabineblæseren jeg snakker om.

    Bilen gik også ud, da jeg kom til er lyskryds på vejen hjem fra arbejde, det virker som om at den står og hiver lidt efter vejret.. omdrejningerne går meget lidt op en gang i mellem, når bilen står i tomgang...

    Edit: Nu strandede jeg så midt i det hele.. og kan ikke starte da strømproblemet nu er trådt ind og batteriet er afladet... bilen går ud når den kommer til et lyskryds, men ingen umiddelbart vacuum lækage omkring tomgangsregulatoren som var problemet sidste gang med samme symptomer..

    Jeg fik starthjælp og trillede hjem. Hver gang jeg skulle holde i tomgang, så satte jeg bilen i N og gav den omkring 1000 omdrejninger. Det virkede, men om jeg bare var heldig, eller om det reelt løste problemet vides ikke..

    Jeg har kigget rundt i motoren, og kan umiddelbart ikke se noget problem.. eller noget der ikke er som det burde være.. det er dog en ting, er det på billedet normalt?
    [​IMG]

    Jeg beklager min konstante spam på dette forum, men i hjælper sku meget, så det er svært at lade være!
     
    Sidst redigeret: 26 Januar 2017
  7. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Tror du er nød til at sælge din bananmanifold :)
     
  8. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Haha, du kan tro nej;) Jeg har lige hentet den på posthuset, og jeg glæder mig rigtigt meget til at få sat den på!
     
  9. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej apandersphilip
    1, du skal da ikke undskylde at du skriver meget herinde, det er jo det forummet er her for.
    2. Din lade lampe, skal jo gerne lyse når du sætter tænding på, på den måde kan du jo se om den virker.
    3. Ikke for at være efter dig, men din måling af/ på batteriet syntes jeg ikke rigtig at man kan bruge til så meget. Måske at du skal finde en der kan udmåle den rigtig for dig, generatoren skal jo også lade ampere hvilket er svært at måle hvis du ikke har det rigtige værktøj til at måle med.
    4. Om bilen går ud fordi at der ikke er mere strøm på er svært at sige. Begynder lamperne i indstrumentbordet at lyse inden bilen går ud ?
    5. Ang billede, måske at du har vand i olien, hvordan ser olie påfyldnings dækslet ud inden i.
     
  10. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    1: Jeg er glad for at der bliver set sådan på det:gr8:
    2: Hvilken lampe snakker vi om her? Ladelampen? Hvis ja, så har jeg ikke lagt mærke til om den lyser ved opstart, må jeg erkende..
    3: Jeg er helt enig vedr. målingen, den er på ingen måde god nok. Jeg køber et multimeter i weekenden, hvor jeg har lidt mere tid. Jeg vil gerne lære at kunne måle på de forskellige ting, da det virker som om at mange fejl kan findes den vej.
    4: Alle lamper i instrumentbrættet lyser, når den går ud. Da jeg gik ud første gang, kunne jeg starte igen med det samme. Da jeg gik ud anden gang, midt på en meget trafikeret vej midt i Lyngby;jubi;bana kunne jeg ikke starte igen.. Da jeg drejede nøglen i 10 sekunder, dødede batteriet langsomt ud, så der har ikke været meget strøm på det. Jeg troede egentligt at bilen mere eller mindre klarede sig selv, når den var startet, og kun skulle bruge minimalt strøm for at holde sig igang. Det er selvfølgelig også svært hvis der ikke har været særligt meget strøm på.

    5: (Efter snak med en ven) Viste det sig at være kondens i olien, som er meget normalt, især når man kører en del korte ture, og bilen aldrig rigtigt bliver kørt ordenligt igennem (200-300+km).. Oliedækslet har ikke noget "skum", det ser ud som det skal. Heldigvis!
     
  11. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Batteri symbolet i indstrumentbordet er det jeg kaldet for " ladelampen".
    Et godt multimeter er vigtigt for at kunne få nogle gode målinger, men det kræver en ampere tang for at kunne måle om din generator lader ampere, hvilket jeg ikke tror man kan få til de små multimeter.
    Det kunne godt lyde som om at du har et generator problem, lyder lidt mærkeligt at du ikke kan dreje nøglen i 10 sek uden at den løber tør for strøm når man tænker på at du lige er kommet kørerne. Har du tjekket div stel forbindelser på feks motor/ gear kasse. At din bil går ud behøver jo ikke at have noget med dit batteri problem at gøre, det kunne være et helt andet problem.
     
  12. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Jeg tror desværre også at det er to problemer. Du spurgte om alle lamperne lyser når bilen går ud? Det gør de så, hvad betyder det?
    Jeg får skiftet alle sikringer over til kobber/messing, tjekket og renset alle stelforbindelser i weekenden, og håber at det løser ladeproblemet.

    At dømme ud fra symptomerne på motorstop problemet, så virker det til at det er tomgangsregulatoren der er stået af, da alt vacuum osv omkring den virker til at være godt, og største delen er skiftet inden for de sidste 3-4 måneder. Jeg kiggede på den i går, og det ser ud som om at den er fin, og ren, men det kan jo snyde!
     
  13. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Som jeg har skrevet, så kig på laderelæet.
     
  14. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Det får jeg også kigget på! Tror du hele pakken er et strømproblem, eller er vi ude i flere problemer på samme tid?
     
  15. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Fejl på laderelæ kan give et hav af problemer. Skru det ud og undersøg det. Det tager 10 min og så er det afklaret.
     
  16. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Så fik jeg afklaret diverse spørgsmål.

    1. Måling på generator (via poler) = 14,35mv og lige omkring 17a

    2. Måling på alle sikringer, jeg kan måle 0,0mv på dem alle på nær sikring 12 (måler omkring 3,0mv) og sikring 13 (måler 7,5-10mv) De to sikringer er nu fjernet, og jeg må se om det ikke løser problemet. Hvis det gør, så må jeg fejlfinde de forskellige ting derefter.

    3. Jeg nåede ikke at tjekke laderelæet, før der blev kaldt til middag. (Er dette stadig relevant?)

    Kan jeg måle på tomgangsregulatoren et sted, eller er det bare at skifte den?

    God aften;bana
     
  17. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ja, se nu på det laderelæ. Ang. tomgangsregulatoren, så prøv om du kan måle ca. 15 ohm*) uden ledninger på. Det er sjældent de fejler, så kig først på laderelæet. Fejl på dette relæ kan give pludselig motorstop, mærkelig motorgang og svingende el-komponenter o.m.a.
    Du mener vel volt og ikke millivolt? Det giver bedre forståelse, at måle forbrug i milliampere, som tidligere beskrevet.

    Ændring: *) = 7-10 ohm
     
    Sidst redigeret: 10 Februar 2017
    • Like Like x 1
  18. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Så fik jeg tid, og laderelæet er ude. Det ser sådan ud. Jeg synes det det lidt slidt ud?

    Kul stykkerne er cirka 10mm lange, hvor lange er de når de er nye?

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Sidst redigeret: 30 Januar 2017
  19. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hej Anders,
    Sikring 12 dækker bl.a. kabinebelysning på bagsædet og radio, derfor vil der altid være strøm tilstede, så lyset tænder ved døråbning og hukommelse/evt. tyverisikring til radioen.
    Sikring 13 dækker bl.a. havariblink, ur og kabinebelysning foran, så her vil der på samme vis altid være strøm tilstede.
    Så du kan trygt installere sikring 12 og 13 igen.
    Fra nye af, er kullene vel nok omkring 15-20 mm (hvor meget de stikker ud afh. naturligvis også af fjedrene), så længden af dine kul er fin nok. Hvis vi skal udelukke laderelæ (selvom jeg synes det er svært, når relæet allerede er blevet renoveret en gang), så må vi også udelukke OVP- og pumperelæ, der også er skiftet?
    Pumperelæet får tilgengæld stel fra forbindelsen under venstre forlygte (set fra førersædet), så hvis denne er løs/rusten, så kan benzinen vel godt glippe af og til?
    Pt. er mine to bedste bud på en løsning, at kontrollere, rense og stramme stelforbindelsen ved venstre forlygte (set fra førersædet, så højre forlygte set forfra). Og/eller udskiftning af laderelæet.
     
    Sidst redigeret: 30 Januar 2017
  20. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Hej Dennis.

    Sikring 12 dækker også pumpen til centrallåsen. Bilen har nu stået tre-fire dage stille, uden at blive kørt i, og startede helt perfekt i dag, da jeg testede.
    Jeg er hel sikker på at afladnings problemet ligger i centrallåsen, hvilket nok også var grunden til at pumpen i sin tid var taget ud, og der ingen pumpe var i, da jeg skulle fikse centrallåsen.

    [​IMG]

    - OVP relæet er skiftet fornylig, og løste et ligende problem.
    - Pumperelæet er ikke skiftet.
    - Generatoren blev skiftet for fire måneder siden, da jeg købte bilen. Den blev skiftet over til en brugt, men renoveret fra Gørløse. Den så ud som ny!
    Jeg synes at laderelæet ser meget slidt ud, der er rust diverse steder, og det hele ser lidt sketchy ud..
    Jeg starter med at skifte det, da det virker som om at dette kunne være problemet.
     

Del denne side