Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Y-rør erstatning for mellempotte?

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af Bilglad, 8 Februar 2013.

  1. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Er der nogen de har erfaring med at fjerne mellempotte og erstatte den med y-rør, katten er samtidigt fjernet, larmer det for meget?
     
  2. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Mig personligt, lyder det P... godt :D Meen kæresten havde det sidste ord og betalte for mellempotten på min bluestar :oops:
    Hvis du er enlig uden påhæng. Go for it :evil: :lol:
     
  3. Borring

    Borring Member

    Joined:
    1 Oktober 2011
    Indlæg:
    348
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    BMW 135i
    Km:
    100000
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2:
    Peugeot 106 Rallye
    Du har glemt at skrive hvad du til opnå med det.
    Hvis det er effekt så prøv at se på en MagnaFlow cat og y-pipe, da det er vigtigt at der forsat er noget modstand i udstødningen. Jeg går efter x2 MagnaFlow 200 cell cats og en X-pipe.
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kommer an på hvilken motor man gør det på og smag og behag på larm.

    Jeg har selv fjernet mellempotten på min R129er + at der er magneflow cat på... Men det er også en V8er og det kan vel ikke andet end at lyde godt.

    Gør man det på en 2.3er, så er det bare larm i mine øre... Så smag og behag.

    Mellempotten er til for at dæmpe alt lyden og bagpotten er der for at tage de høje toner (Skrallet)

    Ang modstand, så gælder det om at havde så lidt modstand som muligt og bedst sug i manifolden som muligt.

    Men så er vi over i noget banan manifold o.s.v.

    Du ville helt klart hente effekt på at fjerne den originale 3 vejs katalysator og erstatte den med en nyere magnaflow.

    Du kan jo bare sammenligne en E260er med og uden kat... Det er en rimelig stor effekt forskel!!
    Sådan var katalysatore bare i gamle dage :-D
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Når du siger Y rør efter katten i stedet for mellem potten, så kan det kun være en 6 benet og ikke en 230er da den ikke køre med 2 rør ud efter mellem potten.

    Jeg har ville det samme på min 6 benet hvor jeg har sports metal katalysatorer.
    Jeg har org. Mellempotte og så min BRABUS bagpotte.

    Jeg har en god dyb tone ved bundtræk uden den er sådan resonans agtig.
    Altså som Jacob siger rigtig lyd og ikke bare larm.
    Men den er meget dæmpet og siger ikke noget ellers ude i omdrejningerne.
    Så derfor ville jeg også fjerne min mellem potte og lave et Y rør, men jeg ved at både AMG og Brabus med flere alle brugte en lille bitte mellempotte,mentor for at fjerne den markante skrald lyd uden at dæmpe den for meget som jeg synes min er nu.
    Derfor tror jeg du vil få alt for meget skrald blot med et Y rør.
    Men selvf. Har du org. Katalysatorer på, så måske det vil hjælpe lidt.
    Men ja sådan et Y erstatningsrør kunne jeg også godt bruge 8)
     
  6. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    JTC - Nu plejer jeg stortset altid og give dig ret, meeen mht udst må man gerne have det folk omtaler som modstand hvilket det IKKE er

    den bedst udstødning ever ville være direkte rør med en "dyse" bagerst ligesom en haveslange med vandforstøvnings dysse på idet du kan hæve/sænke modstanden på den og derved se hvad der får "strålen" til at skyde længst.. idet strålen skyder længst vil der også være mest vaccum i hele systemet og derved det mest optimale konstante flow så en bagpotte der ikke er rent gennemgang er ofte det bedste man kan smide, og man kan tydeligt hører en udstødning hvor vaccum er godt idet den nærmest laver en suge lyd når du slipper gassen :) og det giver fantastisk power respons når man igen træder på clampen..

    har selv bygget et gennemgåede 2.5" efter Kat (udregnet efter behov) og selvom det svært at smide på en sænket bil, så hverken larmer eller støjer det unødvendigt (dog en mærkant men kontrolleret lyd) takket være bagpotten og der kan man jo så styrer hvilken lyd man ønsker.

    2.5" single udst er beregnet til at kunne håndtere max 257bhp

    som bevis på min teori kan jeg desværre kun oplyse at jeg på "autobahn" nåede 237km/t på GPS for en bil der er opgivet til 212km/t fra ny desværre hverken fotomatriale eller film da jeg ikke lige syntes det var der jeg skulle fumle med telefon! :lol: - og så kan jeg os sige at Fruen i huset er godt tilfreds, for bilen brøler kun når den bliver bedt om at knokle hvorimod ved normal "glidekørsel" er den meget rolig :)
     

    Attached Files:

  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg er ked af at sige det, men der er noget du har misforstået.. Søg eventuelt på ældre tråde her inde om udstødnings sytemer, der forklare jeg lidt mere detaljere om hvordan og hvor et udstødnings system er bygget op som det er.

    Hvis du ser en dragster udstødning, så er det bare 8 rør ud i det fri (Ingen dyse i enden) :D

    Når man har større udstødnings systemer, som man skal havde på personbiler p.g.a. co2 og støj.
    Så er der nogle udregninger man skal følge for at de trykbølger motoren giver i udstødningen, har et sug efter sig, som gør det nemmere for den næste trykbølge at komme fri. Mange misforstår dette som den rette modstand i udstødningen.

    Der skal være så lidt modstand i udstødningen som overhoved muligt og ved at opbygge vacum (Som så ikke er vacum, men bare en reduceret modstand) så yder det lidt bedre.. Det er eksempel måden som en banan manifold er opbygget på.
     
  8. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Kan bidrage med faktiske oplevelser. da min Yamaha Wildstar 1800cc kompressor MC skulle på bænk, fik jeg målt med originial dæmpefløjte og uden. Udstødningen er en 60mm rør og der var ca 5% mere effekt uden fløjten :D
    Men desværre er det ikke alle som kan lide den rene musik (Læs: ordensmagten) :oops: Så måtte lave en speciel fløjte som kun tog 3% af effekten og Musikken blev dæmpet tilpas rimeligt. :mrgreen: :lol:
    Så jo. Dragster pipes er toppen af kransekagen i musik og effekt :D :D
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Blot Mercedes eget eksempel.

    Så kan man også se at en W124 300E-24 er opgivet til 220 Hk. og 265 Nm.
    og den 100% samme motor i en W129 300SL-24 er opgivet til 231 Hk. og 272 Nm.
    Dette skulle udelukkende være pga. udstødnings systemet der er mere dæmpet i en W124er da det jo er en familie sedan.
    og en SLer må godt lyde af lidt mere og er derfor ikke så dæmpet.

    Dog uden og vide noget om udstødningen på en SLer med samme motor, så er den jo også kortere og jeg tror ikke den køre med samme katalysatorer eller potter og måske rør tykkelse :|

    Men det er opgivelser begge med katalysatorer

    W124 300E-24
    :arrow: http://www.mercefreaken.com/modellene/124/300e24.htm

    W129 300SL-24
    :arrow: http://www.mercefreaken.com/modellene/129/300sl-24.htm
     
  10. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg har bestilt y-rør og bagpotte fra borla..

    tror det kommer til at lyde godt men er ikke helt sikker på hvor meget ydelse der kommer ud af det,
    jeg ved dog at bare man fjerner bagpotten så er der rimelig dyb lyd som rumler og laver vibrationer i bilen
     
  11. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Vi kan have forskellige meninger hvilket er iorden! ;) meen jeg holder mig til fakta der viser sig på Rullefæltet! :D

    Men JTC hvordan kan du sammenligne en Dragster med en bil? deres Alkan bindinger i brænstoffet ligger med nærmest med 30 til forskel?

    http://www.gomog.com/allmorgan/exhaustbackpressure.html
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg ville da mene at jeg ved hvad jeg snakker om, med 3 kursus i udstødningssytemer og har nok snart selv bygget en 30 stykker :D

    En stor modstand i mb udstødninger, ligger meget i mellempotten.. Så ved at fjerne den, henter man self også en del effekt.

    Man kan ikke rigtig bruge haveslange eksempel til et udstødningssystem, da en motor afgiver trykbølger og ikke en læn strøm af udstødningsgasser.. Det gælder om at udnytte disse trykbølger bedst muligt, da de trækker et vacum efter sig.. Det kan bruges til at reducere modstanden fra den næste trykbølge o.s.v

    Desto hurtigere de trykbølger kan komme ud af systemet, desto mere vacum trækker det efter sig.

    Så efter manifolden, skal der generalt være så lidt modstand som muligt..

    Ja jeg kunne side og skrive en hel roman her inde om udstødningssytemer, men der kan måske også gå for meget nørd i den :mrgreen:

    Men kort fortalt. Så lidt modstand som muligt, giver mest effekt... tilgengæld også mere larm!! At dæmpe motorstøj, tager effekt :(
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Øh nej :|

    :lol:
     
  14. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Hvordan blev resultatet? :)
     
  15. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det blev ganske godt.. jeg har imellem tiden solgt bilen videre til min kollega...

    Lyden er god.. har aldrig hørt en 103 motor der lød så godt før... og samtidig meget lydløs i tomgang

    Lyden på motorvej var helt ok ikke for meget støj, men ved acceleration kunne man forvente en del larm eller musik...

    Min oplevelse var at motoren trak væsentligt bedre ved fuld gas.. en forskel der godt kan mærkes...

    OBS jeg fjernede kat, og skiftede modstand på tændingsanlægget... jeg har stadig forrør uden kat+ hvis nogen denne har interesse i sådan en ombygningen...

    Hvis du vil beholde din bil og køre m103 er dette et must have... til billige penge/ og flere kræfter...
     
  16. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Du må gerne ligge det forrør til side.. Jeg skal til Djævleøen engang sidst i Juni.. :gr8:
     

Del denne side