Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. Larshd

    Larshd New Member

    Joined:
    30 Januar 2007
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej

    Er der nogle der har nogle oplevelser med, eller viden om følgende:

    Jeg har for noget tid siden købt en dejlig 260E fra 1992. Men fra starten har der været nogle mærkbare rystelser i rat og forvognen ved hastigheder over 110 Km/t og lidt generel uro over 80 km/t. To mekanikere har uafhængigt af hinanden forsøgt at løse problemet uden held. Styretøj er strammet og alle dæk er afbalancerede. Begge mekanikere har været inde på at det kunne være kardan'en som var synderen, men bilen ryster stadig efter udkobling og rystelserne er ikke så mærkbare i bagvognen og på kardantunnellen som i fronten. En engelsk hjemmeside leder tankerne hen på udskiftning af nogle gummibøsninger i forhjulsophæng, som skulle være et simpelt, men effektivt indgreb. Jeg føler lidt at det er forhjulene og styringen den er gal med, men begge mekanikere hævder at alt ser fint ud her.

    Er der nogle der kan bidrage med noget her ?

    Hilsen Lars
     
  2. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Lars.

    Jeg lister lige de ting op som falder nærmest for.

    Afbalancering. Du skriver det er ok, men har du tjekket at dækkene er runde. Du kan tjekke det ved at løfte bilen og med håndkraft spinde hjulet rundt. Flugt (med øjnene) ind over toppen af dækket og se om det hopper. Jeg har selv prøvet at montere helt nye dæk hvor der var en fejl i det ene, det havde et udslag på 16mm. Hjulet var, på trods af dette afbalanceret til 0-0 men rattet vrikkede ved de ca. 80 km/t. Du kan også godt have en skæv fælg, som også kan give disse symptomer selv om den er afbalanceret til 0-0.

    Den bedste måde at udelukke at fejlen ligger i dæk eller fælge, er at prøve et andet sæt hvis du har mulighed for det. Hvis du ikke har mulighed for det, kan du evt. prøve at bytte om på for og baghjul for så at se om problemet flytter sig til vibrationer som kommer bagfra.

    Nu ved jeg ikke om du har alufælge på. Der er mange der kører med låse bolte på deres alufælge.
    Problemet med det kan være at låsebolten ikke har samme vægt som de 4 andre bolte.
    Der skal ikke mange grams forskel til før det kan give rystelser.

    Der sidder en dæmper monteret på dit styretøj. Er den defekt kan det også give rystelser.

    Rystelser kan også komme af slør i forhjuls lejerne. Løft vognen op så forhjulene svæver frit.
    Tag godt fat i top og bund af dækket, og prøv så at mærk efter om der er slør ved at vrikke frem og tilbage. Hvis du i dine hænder kan mærke det ’’klikker’’ skal dine lejer spændes op.

    Det du skriver med 80 og 110 km/t kunne godt tyde på det er en ubalance i forhjulene. Jeg ved ikke hvorfor, men det er næsten altid omkring disse hastigheder det mærkes tydeligst.

    Det er ikke min erfaring at slidte bøsninger i forhjuls ophængene giver rystelser i rattet. Det viser sig som regel ved at den at den ikke sporer rigtigt, og føles levende eller urolig ved motorvejs kørsel. Man skal ligesom være efter den hele tiden, for at den køre lige ud. Faktisk samme symptomer som hvis den ikke er rigtigt 4 hjuls udmålt. Med andre ord, bilen føles ustabil.

    Du nævner kardanakslen som mulighed.

    Hvis uroen og rystelserne føles som om de kommer forfra og rattet ryster, tvivler jeg på kardanakslen har noget med dette at gøre. Jeg har selv prøvet at køre med en hardy skive som var lige ved at gå helt i udu. Her kunne man tale om ubalance i kardanakslen, men der hvor disse rystelser var mest tydelige var i mine ’’balder’’ og ud over det i hele karossen. Der var ikke den der vrikken i rattet som opstår ved ubalance i forhjulene.

    Det du skriver omkring kardanakslen og ud kobling. Kører du 100 km/t. og kobler ud, stopper du ikke kardanakslen, den roterer med samme hastighed, nu blot drevet af hjul og bagtøj. Det eneste du gør ved at koble ud er at afbryde forbindelsen mellem motor og gearkasse.

    Håber at et eller andet af det jeg har skrevet kan hjælpe dig af med rystelserne, der findes ikke noget mere iriterende end problemer man ikke kan finde årsagen til. :roll: :roll:
     
  3. snafu

    snafu New Member

    Joined:
    7 November 2006
    Indlæg:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE
    Km:
    341
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Lars,

    Jeg er meget enig med Henrik idet jeg også har oplevet et afbalanceret dæk hvor karkassen var ødelagt som følge af et sammenstød formentligt med en kantsten. Her oplevede jeg også markante rystelser sjovt nok i samme hastigheds interval som der er beskrevet her. Ifølge en god ven af mig som er rally kører menr han at det skyldes at støddæmperen er i stand til at opsuge eller elleminere problemerne under 80 km/t og at de først opleves på det tidspunkt, hvor støddæmperne ikke kan følge med længere.
    Derudover er der en mulighed mere som ikke er særlig interresant, nemlig den at din bil på et tidspunkt har været udsat for en skade hvorefter der er foretaget en dårlig opretning. Dette vil skade styregeometrien og kan opleves som hoppende hjul. Jeg håber ikke det er sidst nævnte da en ny opretning i en Gillette bænk er en kostbar affære.

    Snafu :-|
     
  4. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej Larshd

    ja det er skam rigtig nok som de skriver herover, men har lide en ting til som kan være årsag

    dinne bremseskriver foran , de kan være skæve eller er monter på en uren flade så derved kan gi 8)

    men vi glæder os da til at høre om årsagen :shock:
     
  5. Larshd

    Larshd New Member

    Joined:
    30 Januar 2007
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej gutter !

    Tusind tak for de hurtige og meget oplysende indlæg. Lidt videre oplysninger: Der er de samme symptomer både med mine vinterdæk og mine sommerdæk. Bemseskiver og klodser foran er just skiftet. Bagbremser og skiver er ligeledes ret nye. Bilen har kun lige passeret de 100.000 km. og er i meget fin stand. Jeg tror (håber) ikke at det kan være en dårligt oprettet skade da historikken ikke tyder herpå. Jeg kender til personen der solgte mig bilen og han bor lige overfor min butik, men man ved selvfølgelig aldrig. Den sidste mekaniker konstaterede at der var noget i kardanen der raslede, når han slog på den. Rystelserne i bilen er klart tydeligst og vedvarende ved hastigheder over 130 kmt. (- som jeg jo aldrig ligger på.... ;-) ) Rystelserne kan også mærkes i forsæderne. jeg må nok prøve at kigge nærmere på hjulenes runding og så kan det være at det er værd at kigge nærmere på den kardan-aksel. Kan det mon betale sig at få et autoriseret Mercedes værksted til at kigge på den - det kan jo være en bagatel de lynhurtigt kan lokalisere når de har den i hænderne..??

    Mange hilsner fra LARS
     
  6. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Lars.

    Jeg ville kigge på hardy skiverne i hver ende af kardanakslen.
    Det lyder mere og mere som om det kan være dem der er ved at være slidt op.

    Når problemet er det samme med både vinter og sommer hjul, burde dæk fejl næsten kunne udelukkes.

    Jeg er ikke klar over om du ved hvad en hardy skive er ??? Kort fortalt er det en tyk gummiskive som er monteret mellem kardanakslen og gearkassen. Der sidder også en mellem kardanakslen og bagtøjet.
    Det er en sliddel som med årene bliver vredet i stykker på grund af overførslen af kræfterne til baghjulene. Ubalance er et af de første tegn på at de kunne trænge til at blive skiftet.
     
  7. Larshd

    Larshd New Member

    Joined:
    30 Januar 2007
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Henrik

    Kan slidte hardyskiver have indflydelse på gearskiftet ?
    Det går lidt trægt i 1. og 2. gear og virker noget "hårdt" i det indtil bilen er meget varm. Begge cylindre er lige blevet skiftet for at modvirke samme problem og det har hjulpet lidt, men ikke helt...

    jaja- vi kommer lidt omkring, men nogle gange hænger tingene jo sammen. Min viden er begrænset, så det er fedt at høre nogle saglige inputs...

    Mange hilsner fra Lars
     
  8. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Lars.

    Hardyskiverne har ingen indflydelse på hvordan gearkassen er at ''røre rundt i''

    Hardyskiverne's funktion kan nok bedst beskrives som værende gummi dæmpere mellem gearkasse/kardan og bagtøj/kardan.

    Jeg har vedhæftet en fil med et billede af en hardyskive. Som du kan se er der 6 huller i den. Hvert andet hul bruges i gearkassen, de andre 3 på kardanget. Det samme på kardan/bagtøj. Samlingerne er her efter ikke metal mod metal, men dæmpet af gummiet.

    (Husk du skal være logget på for at se den vehæftede fil)
     

    Attached Files:

  9. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej igen. :oops:

    Jeg har lige læst alt hvad du har skrevet om problemet en gang til. :)
    Har lige et par spørgsmål.

    Har rystelserne været der lige siden du overtog vognen, eller er de kommet efter du har fået lavet noget ved vognen.

    Grunden til jeg spørger er, at hvis det er opstået efter du har fået skiftet bremseskiver bliver Uffe's teori højere oppe lige pludselig meget aktuel.
    Hvis der er noget skidt eller lidt rust mellem navet og den nye bremseskive, så ''ekser'' hjulet når du kører. Dette vil give rystelser.

    Du skriver også du kan mærke rystelserne i rattet. :?:
    Kan du bare mærke vibrationer i rattet, eller står det og vipper lidt fra side til side når du kører. :?:
    Det typiske kendetegn for afbalancerings problemer/ dæk fejl og lign. på forhjulene er, at rattet ved visse hastigheder står og vipper fra side til side.
     
  10. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej lars

    ligge lide et billed ind af ensådan hardy skrive
     

    Attached Files:

  11. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    og en ting der også kan kan være årsag er vis ham der har sat nye skriver på, vis han har brugt fedt under skrive så ville den ryste meget i ratte . det skal være 100% rent under skrive nå man monter dem,
     
  12. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Uffe

    Det billede ligner meget det Henrik L lagde ind højere oppe :shock: :shock: :D :D

    Hvordan skal det ikke gå med dig, når du bliver 40 år om 79 dage. :cry: :cry: :roll: (nogen der tæller :p )
     
  13. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Frank


    bare rolig, ....... vi er flere der har kontrol på kalenderen,- kan fortælle at vi før har inviteret os selv på fødselsdag, og selv har måttet medbringe diverse ting :) :) .

    Det er også sket han selv har inviteret, og vi ankommer hvor han selv netop kommer hjem fra byen, med lagkage ingredienser mv. samtidig med at gæsterne ankommer.


    8) 8) 8)


    Med hensyn til kardan ryste problematikken: hvad med midterlejet der bærer kardan'en??
     
  14. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Bjarne.

    Det har været inde i overvejelserne, men det leje plejer at holde meget længere end 100 000 km. ( Det er det vognen har kørt )

    Selvfølgelig er det en mulighed, men jeg tror ikke på det. Jeg kørte selv ca. 200 000 km. med den gamle frikørte jeg havde før, her efter kørte Frank over 100 000 km. med samme vogn. Der blev aldrig rørt ved det ophæng/leje.

    Hardyskiver skiftede jeg et par gange på den. Frank nåede ikke at skifte før det gik galt på en ferietur syd på. Her blæste den foreste i stykker og knækkede noget på gearkassen. Ikke så heldigt.

    Skal så lige nævnes at de hardyskiver der sad på min den gamle var en svagere type end dem på de nyere årgange. Jeg kan huske at når jeg bestilte dem hos mercedes, skulle de altid have stelnummeret, for der fandtes to typer til den årgang. Dem der passede på min var desværre den gamle model som ikke var lige så solide som den nye type. :evil:

    Gearkasse ophænget plejer også at holde betydeligt længere, men kunne også være en mulighed. Meeeeeen jeg tror mest på hardyskiverne som er noget der slides på.

    Jeg skiftede på min nuværende da den rundede 100 000 km. for ca. 3 år siden, de fejlede intet. Jeg havde bare ikke lyst til at prøve det Frank prøvede syd på med sin. :oops:
     
  15. Larshd

    Larshd New Member

    Joined:
    30 Januar 2007
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Svar til Henrik:
    Rystelserne var i vognen allerede ved overtagelsen, men jeg og mekanikeren mente at det nok blot var de meget slidte bagbremser. De blev skiftet uden ændring på rystelserne. Den sidste mekaniker har strammet styrekuglerne, afbalanceret dækkene og skiftet forbremser og klodser. Dette har haft en positiv indvirkning på bilens retningsstabilitet og mindsket rystelsernes voldsomhed en smule. Om rattet vipper til siden er svært at afgøre - det virker mere som op og ned - men det er meget små konstante vibrationer der er tale om. De starter i rattet omkring 80 km/t og forplanter sig ud i vognen jo hurtigere der køres. Ved 130 Km/t er vibrationerne klart mærkbare i hele vognen og ødelægger fuldstændig fornemmelsen af den flyder, som bilen burde være. Vibrationer er det rigtige ord - sådan lidt vaskebrædts-agtigt, men kombineret med lidt generel uro i vognen ved de højere hastigheder.

    Nå - hvis der ringer flere klokker må I endelig komme med det. Ellers er det vist også ved at være på tide, at jeg kommer lidt handling bag ordene og ser at få undersøgt noget af det, så jeg forhåbentlig snart kan fortælle jer hvad det var der gav pote :)

    Hilsen Lars
     
  16. Allan Tarp

    Allan Tarp New Member

    Joined:
    6 Januar 2007
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Birkerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Lars.
    Jeg arbejdede engang et sted hvor de havde en mercedes kassevogn, når den kom op i fart, rumlede den som en kampvogn.
    Bilen kom på autoriseret mercedes værksted, og det viste sig, at det var selve kardanen, der var skæv/ ude af balance.
    Jeg mener helt bestemt, at den blev afmonteret og rettet / afbalanceret et sted ude i byen, jeg husker det ikke helt så tydeligt, men den kørte under alle omstændigheder som ny bagefter, det kunne da være at det var en mulighed.
    Hilsen Allan.
     
  17. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej frank

    det der skete lidt højer oppe var sådan set forbi jeg læse dette indlæg uden at være logge ind, og så kan jeg ikke se de billeder der er lagt ind :oops: så jeg lade et ind , men kunne nu også se bagefter at den var gal, og der nok kom en kommetar fra dig :D :D :D :D :D :D
    men det er nu også okay det skal ikke være så kedligt her :shock:
     
  18. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Uffe.

    Du serverede den lige på et sølvfad, foran mit højre ben. så jeg kunne komme med min total ynglings kommentar, :p :p
    Nu jeg svare dig alligevel, kan jeg jo lige minde dig om, at der KUN 8) er 76 dage til de 40 år.
     
  19. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    En 260 har mange kræfter, og er bremser dæk ok. kan det næsten kun være kardang? (er du sikker på at den kun har gået 100000km?
    selv om den har er kardan nok det rigtige sted at gå videre med nu.
    b.la med
    Hardi skiver skal checke grundigt(kraftig lys) og de skal vende rigtig 8)
    Evt er der faldet et afbalancering "stykke" at kardan?
    Mb 124 er meget følsom for kardan ubalance.
    Har den være skildt ad kan den også være sat forkert sammen(på midten) og så komme den meget ud af belance!
    En fejl kunne også være motor/gear kasse ophæng. men så er det ikke slemt ved pæn kørsel!
    Dvs manuelt gear? det er vigtig at der bliver lufted meget grundigt ud
    i hydralik til de 2 cylender der trykker på kobling. ellers er det svært at få
    den i første!(og der er meget lidt plads ved gear kassen) Vi er spænte på at hører hvordan det går!
    Hvor i landet bor du?
    Christian
     
  20. Larshd

    Larshd New Member

    Joined:
    30 Januar 2007
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Svar til Christian: Jeg bor på Østerbro. Bilen har manuelt gear og der er også for nyligt skiftet begge cylindre i koblingen.

    Til alle: Bilen har lige været hos Gørløse Autoinport, der umiddelbart lavede mirakler. Gearkassen blev smurt og midterste styrestang skiftet. Det har gjort at gearne kører langt lettere (stadig lidt modstand i 1. og 2. gear ved kolde starter) og rystelserne og den generelle uro i rattet er næsten væk. Det var som at få ny bil :). Meeeen nu må vi se. Idag var der en smule udefineret uro i bilen på motorvejen - så jeg ser lige tiden an. Men der er endelig betydelige fremskridt i sagen.

    God weekend ;-)
     

Del denne side