Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

W124 motorproblem

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af volle, 20 September 2007.

  1. volle

    volle New Member

    Joined:
    9 Januar 2007
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej alle. Den ene af mine tændrør bliver ca hver måned helt tilkokset og bilen kører ad hel... til. Bilen humper afsted og der er ingen motorkraft. Jeg renser tændrøret og efter en tur på motorvej kører bilen igen som en drøm. Er der nogle der har været udsat for dette og er der nogle løsning.
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Er det på cylinder nr. 6?

    Bruger din bil olie eller vand?

    jeg tiltænker at en olie kanal måske er blevet utæt til cyl nr 6.
    Det er vist denne cyl, der har en svaghed i den måde toppakningen er lavet org.

    men det er ren gætteri og snak om noget jeg kun har hørt andre sige.
    Jeg har fået fortalt at cyl nr 6 er mest udsat på de 6 cyl benzinere med 12Ver.
    Og at en toppaknings udskiftning er vejen frem når dette sker.
    Det er ikke for at skræmme dig, men det er bare hvad jeg har hørt.

    Når vi snakker om et tilkokset tændrør skyldes det dårlig forbrænding som oftest pga for fed brændstof blanding eller pga olie forbrænding.
    Og hvis det er så slemt som du antyder vil jeg mest helde til det skyldes olie afbrænding eller måske bare for svag tænding.
    Måske dine tændrørs kabler kan prøves udskiftet og kik også gerne på rotoren og strømfordeler dækslet og se hvordan fordeler dækslet ser ud inde i på polerne ud til de enkelte tændrør.
    Kik så efter om en af dem er mere sort eller ser væsentlig anderledes ud end nogle af de andre.

    Men jeg synes det lyder som olie forbrænding, når det er en gang om måneden det bliver så slemt at bilen ligefrem humper afsted pga af tilkokset tændrør.
    Eller også for svag tænding, jeg tror ikke på for fed blanding.
     
  3. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det lyder som om dine oliereflektorer ikke er tætte længre, de sidder på ventilstammen.
    man kan lave en ½ løsning og sætte lufttryk på cylinderen afmontere vippearmene og skifte den defekte hætte.
    selv hælder jeg mere til at afmontere topstykket, og give det den store tur med planslibning, trykprøvning ventilslibning og så videre.
    dyrt, men så er det hele 100 % ok og kører sikkert en 3-400.000 km før du skal tænke på det igen.
    hvis du vil beholde bilen i mange år er det den bedste måde.
     
  4. volle

    volle New Member

    Joined:
    9 Januar 2007
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Tak for svarene. Lidt bonus information til de to svar. Min bil er også begynde at bruge "ekstra" olie.

    Hvordan forhindre jeg at bruge en for fed olie blanding ?? ( jeg er ikke auto nørd, nærmere total uvidende og uden motorforstand )

    Hvad koster en sådan omgang ca. som "kongebiler" beskriver ??
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Du kan finde priser her, og selve reperationen er langt fra dyr, men det er selve arbejdet i at afmontere topstykket og montere det igen.
    Der skal også ny toppakning på jo osv og her løber arbejds lønne op hvis du får lavet det ved et firma.

    http://www.rmc-motor.dk/priser.html

    Så skal du bare selv afmontere topstykket og montere det igen, så bliver det billigt.
    Jeg vil ikke anbefale dette firma, men det var bare et jeg fandt ved at søge efter topstykke reparation på google.
     

Del denne side