Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

W124 230TE - høje omdrejninger

Emne i 'El-system' startet af MortenP, 29 Oktober 2019.

  1. MortenP

    MortenP New Member

    Joined:
    29 Oktober 2019
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Hørsholm
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Hej forum

    Min motor starter og kører som sådan fint, men holder meget høje omdrejninger. Når jeg starter motoren, både kold og varm, går den ca. 1100 omdrejninger - efter at have givet lidt gas, stiger omdrejningerne til 3000 og svinger derefter mellem 1100 og 3000 konstant (se video)



    Jeg er på ingen måde stærk i motorer og slet ikke i W124, og har desværre heller ikke råd til bare at sende den på værksted...

    Jeg ønsker mig virkelig at der er en af jer der kan og vil, give mig et lille hint hvor jeg skal starte min fejlfinding.

    mvh
    Morten
     
  2. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    816
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Potentiometer-skive-indstilling står forkert, sikkert kombineret med massiv vakuumlækage. Hvis du kan, må du gerne tage luftfilterkassen af og tage et nærbillede af blandingsanlægget, oppefra, fra venstre mod højre.
     
  3. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    816
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Derefter gå de store gummislanger efter omkring tomgangsregulator og under bælg. Det er ikke små slanger. Hvis det er helt volapyk for dig, så sig til.
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,600
    Likes Received:
    19
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +20 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    enig med Djarnis82 !! som jeg husker det er tomgangsregulator aktiv når speeder er sluppet OG den lille switch ved speeder træk er aktiveret.
     
  5. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    816
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Tomgangsregulatoren åbner ca. 1/2 sekund efter tænding uafh. af speeder. Men så høje omdrejninger, der tager til ved speederpåvirkning lyder som en kombi af falsk luft og fejlindstilling af potentiometer/skive på anlægget. Klart en mulighed med selve tomgangsregulatoren, men så burde det kunne ordnes bare ved at sprøjte et lortelæs startersprøjt el.lign. igennem, for at frigører ventilen. Meeen, den jagter omdrejningerne ligesom potentiometerfejl... Ærgerligt at jeg lige er flyttet fra Hørsholm.
     
  6. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,600
    Likes Received:
    19
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +20 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Enig Lyder elles sun den motor med 460000km !! af med luft filter kasse og check k 1.PNG k2.PNG
     
  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    816
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jeg var lidt træt i går, da jeg skrev til dig, men du skal naturligvis starte din fejlsøgning i den rigtige rækkefølge. Dvs. start med at lokalisere tomgangsventilen. Dernæst frakoble slangerne ved ventilens ind- og udgang (er meget irriterende at få på plads igen). Dernæst fyr et lortelæs startersprøjt, karburatorrens el.lign. igennem. Som jeg skrev, så kan det nemlig være noget så simpelt, som ventilen i tomgangsregulatoren, der binder således at den ikke lukker igen. Dette vil medføre høje omdrejninger, der ikke kan justeres. Så du er nødt til at udelukke dette problem først. Dernæst kig på vakuumlækage og potentiometer/skive. Hvis problemet ikke findes her, så videre til speedertrækket/spjæl. Hvis det ikke findes der, så kig på OVP-relæ.
     
    Sidst redigeret: 1 November 2019
  8. MortenP

    MortenP New Member

    Joined:
    29 Oktober 2019
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Hørsholm
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Hej Djarnis og Flychr

    Tusind tak for jeres hjælp - jeg har først haft mulighed for at kigge på det i dag og problemet er med jeres hjælp løst :)
    Djarnis man skulle næste tro at du havde været forbi og lure i min motor inden du svarede - spot on :hands:
    og havde jeg læst jeres beskeder ordentligt og haft lidt mere styr på en motor, så havde jeg sparet en tur til Slangerup efter en ny luftmændgemåler...

    Jeg afmonterede tomgangsventilen og skyllede den igennem med bremserens og vupti, så stod den ordentligt i omdrejningerne igen.

    Endnu engang tak for jeres MEGET kompetente hjælp.
    Morten
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    816
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Fedt MortenP, og tro mig, jeg har selv kørt den tur ofte mellem Hørsholm og Slangerup. Ikke den mest ophidsende udflugt, men udsigten og trafikken er langt over middel ift. bykørsel, så det er vel bare at køre tilbage og få pengene retur8)
     
  10. MortenP

    MortenP New Member

    Joined:
    29 Oktober 2019
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Hørsholm
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Ja man kan jo side at det er lige ud af landevejen :)
    Nej desværre kan man ikke returnere brugte reservedele - men jeg kan jo se om der er en herinde der mangler en billig luftmængdemåler.

    Endnu engang tak for jeres hjælp og god weekend
    Morten
     
  11. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    816
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Den var god.

    Jamen så ved man, at man skal handle over nettet næste gang, så bør man da have 14 dages fortrydelsesret - selvom varen er brugt, som mange varer jo er i Gørløse.

    Selv tak og lige over.
     

Del denne side