Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

w123 automatgearkasse bøvl

Emne i 'Øvrige serier' startet af benjao, 14 April 2011.

  1. benjao

    benjao New Member

    Joined:
    26 Januar 2011
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300SL R129
    Km:
    220000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    E500 stc /211
    Bil nr. 2 Km:
    170000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Hej

    Har prøvet at skifte olie i min automatgear kasse på min gamle 230ce w123, overså dog at der var en converter der skulle tømmes.. så jeg skifter pakninger og samler bunden igen, og hælder....... hold fast ..... 4,8 liter ny olie på som er opgivet i instruksbogen. Jeg tjekker olie pinden som siger en anelse højt niveau. Jeg har aldrig kunne aflæse den pind, så jeg tænker 4,8 liter er rigtigt, og køre en lille tur (ca. 15 km). For at være på den sikre side spørger jeg på w123forum og gulf fortæller mig her at hvis jeg ikke har tømt converteren så er det ca 3 liter olie for meget... SHIT...

    Har tappet et par liter olie af, og nu står den rigtigt på pinden når den er kold, (12 mm. under min. mærke) Når den bliver varm, synes jeg den ligger et par cm over max. hvordan kan det nu være. Desuden har den fået en sjov lyd fra kardankanalen (kan høres inde i bilen, lyder som et spillekort i et cykelhjul). og der er en skinger lyd fra motorrummet, når man lytter i tomgang.

    Håber der er nogen der kan hjælpe, eller har gode råd/erfaring mm., får plader til den i morgen nemlig:(
     
  2. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Når du efterser oliestanden skal den være godt varm, så 15km er i hvertfald minimum.
    Derefter skal motoren stå i tomgang og gearvælger i P.

    Har desværre ikke værksteds manualen til w123 mere, men foreskriften på at skifte olien burde være et sted på nettet.

    Kan se at service manualen ligger med link på w123.dk hjemmesiden. Du skal bruge pdf fil 2702 og 2710.
    Kan ikke huske om de 4,8l er uden converter, men som der står til sidst skal man checke olie standen efter pdf 2710. Helst 80 grader olie temp og efter 1-2 min i tomgang i P.

    Din ene lyde siger mig ikke lige nogen, er de først kommet efter at du har skiftet olien og ikke rørt andet under bilen?
     
  3. benjao

    benjao New Member

    Joined:
    26 Januar 2011
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300SL R129
    Km:
    220000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    E500 stc /211
    Bil nr. 2 Km:
    170000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Hej igen

    Tappede alt olien af, og nyt på. Startede med 4, og sluttede på 5 liter frisk olie, efter 15 km kørsel og 2-3 min i tomgang ligger den lige i midten mellem min-max mærket. Umiddelbart kører den rigtig dejligt i gearkassen, og holder fuldstændigt tæt. Super fede instruks filer, lige til at gå til.

    Vi skiftede centerlejet, og jeg er nu rimelig sikker på at det er der cykel lyden kommer fra..... det kommer og går, fra det ene øjeblik til det andet.... men forsvinder hurtigt, (5-10 km).. Nogen ideer til hvad det kan være??

    MVH

    Benjamin

    Den glade ejer af en fantastisk sommerbil 230 CE '81
     

Del denne side