Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

w 124 300 D kører ikke på alle cylindre, kold.

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Love-Mercer, 27 Februar 2012.

  1. Love-Mercer

    Love-Mercer New Member

    Joined:
    26 Februar 2009
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E 2.0 aut.
    Km:
    221000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej alle stjerne venner og genier. :)
    længe siden.

    Onkels gamle og ellers så trofaste dame er begyndt at brokke sig når hun vågner og kører ikke på alle cylindre før et par minutters tid. Der er blevet målt og det skulle ikke være gløderør el. relæ, der skaber problemet. Ej heller dieselpumpen (forhåbenligt) da denne blev renoveret til ug for et par år siden.
    Der var een mekker der kiggede på den ganske kort som mente det kunne være den mistede diesel i een af slangerne når den stod natten over og at der kun var luft i et stykke tid.

    Når hun først er begyndt at spinne er der ingen problemer med at slukke og starte motoren igen selv om hun er kold. først når hun har stået i i en rum tid brokker hun sig igen. Hvilket kan underbygge mekkerens teori..

    Men hvad forårsager dette? Hvad gør man for at afhjælpe problemet?

    Tak til alle.
    Hav en god dag.

    Vh. Jef

    P.s. det er en '89er kørt 1 mill. + i bedste (brugte) stand. :-D
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Budet på luft lyder ikke rigtig plausibelt, synes jeg.

    Normalt vil luft vise sig som.:
    1. startvanskeligheder.
    2. udsættere det første stykke tid umidelbart efter start.
    3. eller at den går i stå igen, kort efter start.

    Luft i brændstofsystemet er ikke flere minutter om at passere - højest 15-20 sek.

    Måske han har et revnet topstykke ?
    En revne i toppen vil ofte lukke sig efterhånden som motoren luner op.
     
  3. cph

    cph New Member

    Joined:
    24 November 2011
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300d
    Km:
    143000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    kunne godt tyde på en dyse der suger luft fra returslangen, det var det på min 300D, skift bare alle slanger på dysserne det koster ikke meget :mrgreen:
     
  4. Love-Mercer

    Love-Mercer New Member

    Joined:
    26 Februar 2009
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E 2.0 aut.
    Km:
    221000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nu er alt skiftet i slanger. Stadig samme fejl. :(

    Fik jeg sagt et par min. ?? Det var vist nærmere 15 - 20 sek. :oops:

    Fejlen var værre eller mere markant da det var koldt i vejret. El. jo koldere des værre. Hvis det kan være til nogen hjælp..

    Kunne det tænkes at det var et gløderør som ik virker optimalt men at det ikke kan ses at det er defekt når man måler på det?

    Tak til jer cph og Guldsmeden.
    Var det forresten ikke dig, guldsmed, der kom med rette diagnose dengang for et par år siden da jeg blev tilmeldt foraet. Mener det var dig der som den eneste sagde dieselpumpe??? 8)

    Men keep 'em coming, forslagene. Bilen Kommer på værksted igen senere i dag.
     
  5. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    507
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    Hej Jef.

    Har I kigget på de klare plastrør/slanger. Dem der løber fra toppen af diesel-filteret og ind mod dieselpumpen. Guldsmeden nævner at luft muligvis er problemet.

    Er der små luftbobler i rørene så er det nok o-ringene i enderne af omtalte der er færdige. Byt til nyt - koster ikke en formue.

    Jeg havde samme problem sidste vinter. På min, en E300-24 TD med 606 motor, er det fire slanger, og to blev skiftet og to fik nye o-ringe.
    Derefter ingen problemer... med luften alså :)

    Med venlig hilsen

    Claus...
     
  6. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Det lyder altså fuldstændig som et gløderør!
    Når først motoren har været varm går der lang tid før den bliver rigtig kold igen, så derfor kan du godt starte den selvom du har et ikke-optimalt gløderør, også selv om den har stået en tid.
     
  7. Love-Mercer

    Love-Mercer New Member

    Joined:
    26 Februar 2009
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E 2.0 aut.
    Km:
    221000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nu siger bilen selv der er gået gløderør og denne gang kunne det da også ses da der blev målt på 2 af dem. Ftz leverede dog de forkerte Fredag og man må derfor vente til mandag med at få dem skiftet. :angry:

    Mekkeren sagde dog han så luft i de før nævnte slanger. Altså skal der nok også nye o-ringe til men slangerne er som sagt skiftet. Så det tyder på i begge har ret :)

    Mange tak Claus og Ibe

    Jeg vender tilbage med Breaking news! Når de kommer..
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jo det var det.
    Det var dengang i april 2009 husker jeg :)

    Men godt at høre at fejlen blev lokaliseret denne gang også 8)

    Du skal være ops på at du ikke har de omtalte o-ringe, da det kun er på 24v'ere (når vi nu taler om 300D)
    Men luft kan stamme mange steder fra.
    En klassiker er et tæret brændstofrør under maven på automobilet. (oftest under holderene)
     
  9. Love-Mercer

    Love-Mercer New Member

    Joined:
    26 Februar 2009
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E 2.0 aut.
    Km:
    221000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Guldsmed. Du lever vitterligt op til dit navn! :D

    Tak igen og igen. Godt jeg ikke skal sige til mekkeren han skal prøve at skifte O ringene, når den ikke har nogen.. :mrgreen:

    Og igen godt at have noget at gå efter. Så dit bud er det næste der blir tjekket. Du er sku' en knag! :-D Tak.
     
  10. Love-Mercer

    Love-Mercer New Member

    Joined:
    26 Februar 2009
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E 2.0 aut.
    Km:
    221000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Der blev skiftet 2 gløderør og det hjalp self. gevaldigt. Den har stadig lidt luft i systemet og fejlen er ikke 1000% lokaliseret men det menes at det er dieselpumpen som blev renoveret for godt 5K for små 3 år siden der suger lidt luft ind i toppen. Hvad gør man?
     
  11. Dieseldrengen

    Dieseldrengen Member

    Joined:
    8 Februar 2012
    Indlæg:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Spanien
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 Diesel
    Km:
    365000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Volvo V60 D3 Summum
    Bil nr. 2 Km:
    245000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Jeg tillader mig at kapre tråden og da der ikke er skrevet i den længe, håber jeg ikke det gør noget. ;)

    Jeg oplever lignende symptomer på min OM606. Har den stået nogle dage, starter den med det samme (som altid), men det lyder som om den kun går på fem propper, de første 10 sekunder. Det har jeg dog kun oplevet to gange, men går ud fra at den vil gøre det igen, hvis den får lov at stå.

    Dog oplever jeg ofte at bilen "hopper" en tre gange, når jeg slipper speederen, når jeg fx. bakker ud af indkørslen. Der er intet at bemærke under normal kørsel, men som nævnt kun ved "kold manøvrering". Håber I forstår hvad jeg mener. :oops:

    Jeg kan se at der som regel - når den har stået et døgns tid - er en ca. 1 cm lang luftlomme i toppen af brændstofslangen fra filteret ned til pumpen. Jeg håber synderen er noget så banalt, som de omtalte o-ringe ved slangerne.

    Er o-ringene dem her: 76 og 76/1 og ved 90/7 og 90/10 - eller har jeg misforstået noget mht. placeringen af dem? :|

    Bonusinfo: Jeg forvarmer ca. 10 sekunder (har aldrig ventet på at lampen slukker :oops: ) og lampen lyser ikke efter start. Jeg har dog ikke målt gløderørene efter - jeg venter på at julemanden kommer med det multimeter, jeg ønsker mig..
     

    Attached Files:

  12. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    bare et spørgsmål ? er der utætheder ved dysser ? så kan det være utætte flammeskiver og det giver samme symptomer :D :D :D :D
     
  13. Dieseldrengen

    Dieseldrengen Member

    Joined:
    8 Februar 2012
    Indlæg:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Spanien
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 Diesel
    Km:
    365000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Volvo V60 D3 Summum
    Bil nr. 2 Km:
    245000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Jeg skal være helt ærlig og konstatere, at jeg ikke har gjort andet end at observere symptomerne som beskrevet i mit indlæg. :oops:

    Når jeg får tid, må jeg have plastikkappen af og se på sagerne. Jeg kan også forstå på de tidligere indlæg at der kan være adskillige årsager til symptomerne. Nuvel - det er vel charmen ved at have en gammel bil! :|

    Men småproblemerne er glemt, så snart man hører rækkesekserens gurglen.. :love:
     
  14. Dieseldrengen

    Dieseldrengen Member

    Joined:
    8 Februar 2012
    Indlæg:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Spanien
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 Diesel
    Km:
    365000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Volvo V60 D3 Summum
    Bil nr. 2 Km:
    245000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Lige en kort opfølgning herfra, så er alle de beskrevne symptomer forsvundet, efter jeg fik skiftet o-ringe og kobberskiver i pumpen for et par måneder siden. 8)

    bluestar
     

Del denne side