Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

viskose kobling eller magnet

Emne i 'Motorkøling' startet af puch72, 30 December 2015.

  1. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nogen der kan fortælle mig om min kører med viskose eller magnet kobling.
    Den lyder som et gammelt propel fly, men hvis jeg stopper vingen holder den
    op. Kan man skifte den uden at skifte vandpumpe, kan man selv skifte den.
    Har prøvet at søge på Gørløse men der kommer ikke rigtigt noget frem.
     
  2. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    Mener at det er viskose, og ja den er nem at skifte! Uden at du skal omkring vandpumpen, den sidder nemlig bagved:)
     
  3. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Den 230E jeg havde var med magnetkobling. Det er nemt at finde ud af, for hvis motor er stoppet og propel løber super nemt rundt, er det magnet. viscosekobling er lidt mere træg i det. Der skal self. bruges fingrene her til denne test ;-) I øvrigt sidder der nogle ledninger lige omkring remskiven på en magnetkobling. De 2 andre 124 jeg har / har haft viscosekobling, og ja nem at skifte.
     
  4. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Nu ved jeg jo ikke om det er fordi propellen ikke kører eller om den bare lyder defekt, uanset så vil jeg bare sige at jeg havde problemer med køletemperaturen på et tidspunkt, når jeg kørte var der ikke noget men så snart jeg holdt i kø eller ved stoplys steg temp., det viste sig at føleren til magnetkoblingen var defekt og ved skift kunne jeg se at den var næsten tæret væk.
    Blot et indspark herfra, måske skudt helt ved siden af :oops:

    PS. Jeg har en 230TE 1988.

    Med venlig hilsen
    icepirat
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Din motor er med magnet kobling.

    Som iceperat er inde på, så er det jævnligt at den føler står af og derfor aktiveres koblingen ikke når motoren bliver for varm.

    Men den lyd du snakker om, kan være et knækket vingeblad eller er defekt kobling/leje.

    Den er super nem at få af, sider med en 13mm bolt og det er det.
     
  6. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det lyder som et defekt leje, for hvis motoren køre i tomgang og jeg
    holder/"drejer " vingen holder det op eller lyden bliver mindre.
    Men vi er da enig om at den store ventilator rem skal af, syntes
    heller ikke at jeg kunne se de ledninger der bliver snakket om,
    nej jeg hvis heller lige ud og kikke efter i morgen.
     
  7. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej. Det er sku MEGET pinligt, men jeg har stadig ikke fået skiftet den "anordning" der trækker vingen til køleren,( men nu skal det sku laves ) Jeg skriver "anordning" fordi jeg har stadig ikke fundet ud af om det er magnet eller viskose kobling, den drejer meget nemt rundt når motoren er slukket, men syntes ikke at jeg kan se nogle ledninger? . Har kigget ved Gørløse, men det ser ikke ud til at de har hverken det ene eller det andet ? Det eneste jeg kan se er at de har noget specielt værktøj til viskose kobling, vil det sige at hvis det er en viskose kobling så skal man bruge det værktøj. En anden ting er, skal man have den brede rem af, eller kan man skiftet "koblingen" uden at pille remmen af.
     
  8. bay8360

    bay8360 New Member

    Joined:
    21 Februar 2015
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E Sportline
    Km:
    260000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    190e
    Bil nr. 2 Km:
    213000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0987
    Jeg har bygget en elektrisk på fra biltema med en original føler det firker satme godt
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Som Jacob siger, du har MAGNET kobling på en 230er og din føler der sider lige fremme oppe på topstykket er notorisk kendt for at give op og jeg har også lige hjulpet en kammerat med at skifte hans.
    Skift den føler og du er kørende igen og ska likke tænke på og skifte kobling og special værktøj osv osv.
    Det eneste er du skal bruge en lang top til at skrue føleren fast med og løs da du næsten ikke komme til med en gaffel nøgle. mener det er en 19 top.

    og hvis du vil være helt sikker, så afmontere du stikket til, føleren som typisk originalt har en rød farvede top og har 2 ben.
    Så finder du en lus du kan kortslutte de 2 hun ben i stikket med ledningen "MED MOTOREN KØRENDE, PAS PÅ VINGEN DER ROTERER"
    Så kan du meget hurtigt se og høre om din kobling er slår til og fra som den skal.
     
  10. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Magnet kobling, tak for det. Vil selvfølgelig lige se om den virker, men det mener jeg at den gør, den bliver i hvert fald ikke for varm. Mit problem er at den larmer, når den står i tomgang lyder den som et propel fly, hvis jeg så tager fat i vingen så holder det næsten op. Det er derfor at jeg vil have en ny på. Så var det at jeg tænkte på, om jeg skulle have den brede rem af.
     
  11. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej. Jeg har nu "luset" den føler som Brabus sagde og magnet koblingen slog til dvs at den virker, jeg forsøgte så at lade bilen blive så varm, at den slog magnet koblingen til selv, men det tog sku for lang tid så det opgav jeg. Men mit problem er jo også at den larmer i tomgang.
     
    • Like Like x 1
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ok så du har ikke haft problemer med den blev for varm i tomgang og kø kørsel?
    Men ja så ville jeg afmontere den store rem, husk og løsn bolten først og dernæst løsn remstrammeren.
     
  13. Marsk

    Marsk Member

    Joined:
    31 Marts 2009
    Indlæg:
    127
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    w124 220E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Ford Mondeo V6
    Bil nr. 2 Km:
    330000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    15968198657366522090987239871618.jpg Hej, det er en gammel tråd.
    Har selv lige skiftet koblingen idag.
    Har lavet lidt værktøj, som gør det meget let at løsne møtrikken og samtidig holde igen.
    Prøver at uploade et par billeder. Det er en 36 mm møtrik med links gevind, som man skal løsne ved at trække hen mod ABS pumpen.
    Selve gaflen er 50 mm. De 4 bolte som holder remskiven danner et kvadrat på 50x50 mm.
    Så trækker man og knæk, så er den der.
    Selve koblingen skiftes ved derefter at løsne 3 bolte som.holder vingen, det tager mindre en 15 min.
    I må godt låne det, men det er nemt lidt at svejse lidt sammen fra kassen med afskæringer.
     

Del denne side