Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Vil ikke tage gas ved varm motor

Emne i 'El-system' startet af Hollner, 12 Marts 2017.

  1. Hollner

    Hollner New Member

    Joined:
    16 Marts 2015
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    385000
    Årgang:
    1991
    Har lidt problemer med min dejlige 1991 300E, for her det sidste stykke tid har jeg døjet med at lige så snart motoren bliver driftsvarm og jeg kører i byen så når jeg holder ved et lyskryds så går motoren helt ned i omdrejninger (500 ish) og når man vil køre afsted så vil den ikke rigtig, kun hvis jeg aktiverer kickdown, så kommer der fart over feltet.
    Der er ingenting at mærke når jeg kører på motorvej.

    Jeg har haft strømfordeler af og kigge da jeg kunne læse mig til at det ofte er her der er problemer, men den ser rigtig fin ud og er under 1 år gammel.

    Jeg har derudover fundet ud af at hvis jeg tager temperatursensor fra (den der sidder helt bagerst på motor) så springer den op til normal tomgang og tager fint gas. Den gør nøjagtig det samme hvis jeg tager EHA ventilen fra. Dog bliver bilen svær at starte kold hvis disse ikke sidder til. Går motoren i et slags "nødprogram" med nogle standard værdier når jeg fjerner sensor eller hvad sker der?
    (temp sensor er testet og er som den skal være)

    Hvis alt er sluttet til og den ikke vil tage gas når jeg kører så har jeg fundet ud af hvis jeg slipper speeder hurtigt og så trykker den ned igen, så vil den fint tage gas? nogen gange kommer det så igen kort efter, andre gange skal man ned og holde helt stille før den igen begynder på det.

    Beklager virkelig hvis det er et totalt trivielt spørgsmål, men mine mekaniker evner er ikke fantastiske, men jeg arbejder på det. Syntes jeg har forsøgt at finde folk med lign. problemer både herinde men også på tyske og amerikanske forums, men er ikke helt sikker på hvad jeg leder efter, så håber på lidt ekpertise hjælp herinde :)
     
    Sidst redigeret: 12 Marts 2017
    • Like Like x 1
  2. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hejsa,
    Eftersom at bilen ikke ter sig, når den er kold, eller i nødprogram (ja, den går i nødprogram, hvis du frakobler diverse el-relateret), ville jeg starte med at kigge på EHA'en eller benzintrykket. Kan naturligvis også være det berømte og berygtede OVP-relæ, der kan drille via mange symptomer.
    Hvis det ikke er OVP-relæet, så lyder mit bud på benzintrykket eller benzinberigelsen.
    Se efter benzinlæk rundtomkring, hvor der er rørføring og samlinger - specielt under EHA'en, der skal være tørt (bl.a. sidder der to grønne O-ringe mellem EHA og fordeler, der godt kan blive trætte). Kan også være, at selve EHA'en er ude af trit eller defekt. Det ville være optimalt, hvis du kunne måle tryk og Duty Cycle, men det er ikke umuligt uden:)
     
    Sidst redigeret: 12 Marts 2017
    • Like Like x 1
  3. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg vil også starte med ovp relæ samt måle spæningen over batteri i tomgang, det kan også være en potentiel fejlkilde hvis ikke den lader nok :)
     
  4. Hollner

    Hollner New Member

    Joined:
    16 Marts 2015
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    385000
    Årgang:
    1991
    Jeg har prøvet at udmåle duty cycle, og hvis man lige laver tricket med speederen så man får den til at gå normalt så står duty cycle ganske fint, men den begynder lige så stille at gøre blandingen alt for fed indtil den når de 500 rpm hvor den så stopper. (Kan ikke lige huske præcis hvad duty cycle den ender på)
    Jeg får lige kigget nærmere på EHA og ser om der skulle være nogle utætheder.
    Og så kan jeg jo prøve at bestille et OVP-relæ hjem, hvis ikke får brug for det nu, så kunne det jo komme i fremtiden :p

    Mange tak for svaret i hvert fald :)
     
  5. Hollner

    Hollner New Member

    Joined:
    16 Marts 2015
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    385000
    Årgang:
    1991
    Mange tak, det vil jeg få testet:)
     
  6. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Blandingen fed? Mener du ikke mager?
    OVP-relæ er en rigtig god investering, hvis der ikke er gjort i det tidligere.
     
    • Like Like x 1
  7. Hollner

    Hollner New Member

    Joined:
    16 Marts 2015
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    385000
    Årgang:
    1991
    Det kan sagtens tænkes at jeg har fået byttet rundt på hvad der er hvad i forhold til mager og fed mht. duty cycle :p
    Jeg finder lige indlægget med det og tjekker duty cycle i morgen :)
    Og så vidt jeg husker så har bilglad også lavet en rigtig fin video med duty cycle :gr8:
     
    Sidst redigeret: 12 Marts 2017
  8. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    nu er det et stykke tid siden jeg selv har kørt m103 men mener at EHA skal udmåles ganske fint og det er lidt vanskeligt, en start med OVP og se hvad der sker fremadrettet, det er ikke for at spilde dine penge men det kan aflaste fremtidige problemer og frustrationer som ellers er umulige at kommer til livs :)
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    hvis dit blandingsforhold mager ud, så bliver din tomgang forhøjet og feder den op, bliver den mindsket.
    Husk at duty cycle i Mercedes regi måles på de negative pulser, så hvis dit instrument udlæser duty cycle på de positive skal du bare lige omvende dine procent så hvis du måler 80% er det i virkeligheden 20% og hvis det er 40% er det i virkeligheden 60% osv.
     
  10. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ja, hvis der er tale om vakuumlækage, men ikke, hvis der er tale om benzinlækage eller manglende flow til de forskellige kamre i fordeleren pga. defekt EHA eller OVP-relæ. Så vil KE skrue ned på luft, for at holde sig tæt på støkiometrien.
     
    Sidst redigeret: 14 Marts 2017
    • Like Like x 1
  11. Hollner

    Hollner New Member

    Joined:
    16 Marts 2015
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    385000
    Årgang:
    1991
    Arbejdet kaldte i dag, så det nåede desværre at være mørkt inden jeg kom hjem, så måling af duty cycle er lige udsat til i morgen :)
    Er super glad for det input der kommer fra jer og er meget taknemmelig :)
     
    • Like Like x 1
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, men jeg forholdte mig blot til måden hvorpå det påvirker motor omdrejningerne, hvis den får en mere mager blanding at skulle forbrænde eller en federe blanding.
    Selve årsagen kan være mange og være forsaget af flere ting.
    Men oftes vil mængdefordeleren hvis der er en fejl i de enkelte kamre med flow så ikke blot på virke den enkelte cyl. eller hvis den prøver at kompensere så påvirke de resterende cyl. ?
    Hvis der er flow problemer i brændstoffet, så¨vil luftmængde pladen tillade en større mængde luft at passere uden den får den nødvendige brændstof mængde og hvis KE så prøver at skrue ned på luft (kan du forklare hvorledes den gør dette?) så vil den vel opleves som værende utrolig træg i gassen og meget sløv om at tage gassen da den skal nå og efterregulere?
     
    • Like Like x 1
  13. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    holder ved et lyskryds så går motoren helt ned i omdrejninger (500 ish) og når man vil køre afsted så vil den ikke rigtig
    Er det ikke tomgang regulator på sådan en fin mercedes??? Det kunne også være den der ikke virker når motor bliver varm??
    Chr
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jo da, men hvis den virker kold, så burde den også virke varm, ikke sikkert men ellers er det måske koldstarts systemmet der skal kikkes på, der enten ikke slår fra, eller slår til.
     
  15. Hollner

    Hollner New Member

    Joined:
    16 Marts 2015
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    385000
    Årgang:
    1991
    Nu har jeg kørt uden EHA tilsluttet i 2 dage og da jeg så kobler den til i dag, så kan jeg ikke genskabe problemet... Jeg ser om der evt. skulle være ændringer i morgen. Så når jeg måler duty cycle i dag så lægger den fint omkring de 50.

    Tjekkede også om der skulle være en evt. lækage men EHA virker knastør (Tjekker dog nok lige igen hvis/når problemet kommer igen).

    Angående koldstart, så ja jeg har ikke haft problemer med at den vil tage gas mens den er kold, dog har jeg altid syntes at bilens tomgang er meget lav ved koldstart omkring en 700 rpm (mod de 1000 ved varm motor), hvad bør den ligge på?
     
  16. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Enig, jeg er helt med på, at du ved det. Det var også kun for at dreje fokus lidt væk fra vakuumlækage og tomgangsregulator. Hvis problemet, som jeg ser det, er benzinen til motoren, enten pga. trykfejl/lækage eller fejl på EHA (lækage eller mager indstilling), så vil det vise sig nogenlunde ens på alle cylindre, da kontrolstemplet, der jo er under systemtryk, har direkte adgang i alle de øvre kamre. Det samme med EHA'en, der har adgang via ét af de nedre kamre, der så er forbundet videre med alle de andre nedre kamre via kanaler. KE kan, som sådan, ikke skrue på luften til at påvirke blandingsforholdet direkte (kan godt se at formuleringen er forkert!), men den kan skrue på den luft, der er afmålt, ved at gå udenom gasspjældet via regulatoren, så rpm justeres. Det er derfor, at jeg ikke mistænker vakuumlækage, der jo normalt kan give lidt forhøjet omdrejninger, da den ekstra luft ikke bliver afmålt. Jeg mistænker på samme måde heller ikke tomgangsregulatoren, selvom tomgangen er påvirket, da alle problemer forsvinder, så snart bilen går i nødprogram. Så jeg tænker, at enten er der fejl på OVP-printet til indsprøjtningen, eller også er der fejl på systemtryk eller EHA (lækage eller mager indstilling), så den ikke kan bløde kamrene ud og give ordentlig tryk. Noget så simpelt, som en sunket O-ring i fordeleren, der så påvirker Duty Cyclen, kan også være tilfældet. Her er det nemt lige at rette fejlen og kompensere vha. stilleskruen. Og hvis man skal være helt dækket ind mht. symptomerne, så kunne fejl på potentiometret eller skævforskydning heraf, også være en mulighed. Fejl på koldstartssystemet kan også give nogle af de samme symptomer, men så ville bilen også have svært ved starte ved driftstemperatur. Apropos koldstart, hvis problemet viser sig allerede ved 60°C (kølevand), så er det endnu en indikation på EHA eller OVP, da dette netop er uden koldstartsventil.


    Tilføjelse: Du poster så en ny tråd, mens jeg skriver, hvor du tilføjer ny info. Det er ALTID en fordel, at beskrive ALLE symptomer. Ellers kan man ikke fejlfinde på afstand. Med KE er der altid en sammenhæng. Nu er historien lidt en anden.

    - Prøv at se om gasspjældet binder (eller kabel/pedal osv.?).
    - Hvordan har du testet temp.føleren?
    - Undersøg NU også for vakuumlækage.
    - OVP-relæ.
    - Regulator.
    - Laderelæ.

    Din bil bør ligge højt i omdrejningerne ved koldstart, og så faldende med stigende temperatur. Altså omvendt af, hvad du beskriver nu.
     
    Sidst redigeret: 15 Marts 2017
    • Like Like x 1
  17. Hollner

    Hollner New Member

    Joined:
    16 Marts 2015
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    385000
    Årgang:
    1991
    Min fejl.. Var ikke sikker på at der var noget galt ift. koldstart da den altid har været sådan imens jeg har haft bilen, og kom først til at tænke på det da det blev nævnt, det beklager jeg.

    • Har umiddelbart tjekket gasspjæld, speeder og mekanismen i motorummet, men virker til det fungerer fint.
    • Temp føler testede jeg ud fra en tabel med nogle ohm-værdier ved givne temperaturer, dog har jeg bare købt en ny sensor hvor at være helt sikker på den ikke fejlede noget ved andre temperaturer.
    • Vakuumlækager er jeg totalt lost angående(bestemte steder jeg skal lede?), men må lige få læst op på det.
    • Jeg får bestilt et OVP-relæ så jeg i det mindste har et på lager.
    • Tomgangsregulator? Hvordan kan jeg teste denne?
    • Laderelæ, burde jeg så ikke se problemer ift. evne til at lade batteri?
     
  18. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Helt i orden, det er heller ikke, fordi det gør noget, men det hænder bare tit at folk ikke får alle symptomer med i første omgang, og så tager det laaang tid at fejlfinde, da man ikke rigtigt kan udelukke eller ræsonnere uden alle oplysninger, når man ikke selv har hænderne i maskinrummet. KE er meget følsom på de forskellige parametre, og selvom det kan virke rodet og tilfældigt, så er der altid en logisk mekanisme. Og sker det, at logikken savnes, så er det ofte forbundet med elektriske komponenter, som OVP- eller laderelæ (eller den latterlige, biologisk nedbrydelige ledningsisolering).

    Har du haft filterkasse og blandingsanlæg af, så du fysisk kan konstatere om spjældet eller mekanisme binder?

    Det er den helt rigtige måde, at du har testet temperaturføler på. Man kan også med fordel teste for kontinuitet mellem føler og ECU. Selvom føleren virker, og der ikke er kortslutning, så kan forbindelsen godt være løs, hvilket ikke vil fremprovokere nødprogrammet, men tilgengæld vil det give "bølger" af benzinoverdosering, der kan gøre at bilen ofte tøver ved acceleration. Går bilen nogensinde ud?

    Der er et hav af tråde om vakuumlækage. Sammen med OVP og andre relæer, er det nummer 1 fejl herinde!

    På tomgangsregulatoren kan du som udgangspunkt teste den indre modstand med stikket frakoblet. Mellem benene skal der være omkring 9-10 ohm (±) afh. af temperaturen.

    Jo, laderelæet burde kunne vurderes ift. opladning, men igen: burde og relæ er ingen garanti på en gammel Mercedes.

    Jeg har testede EHA'er, OVP-relæ (ikke kørt mange km), laderelæer, tomgangsregulatorer osv. liggende, hvis du vil låne til at udelukke med?
     
    Sidst redigeret: 15 Marts 2017
  19. Hollner

    Hollner New Member

    Joined:
    16 Marts 2015
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    385000
    Årgang:
    1991
    Ja det kan jeg godt følge dig i, jeg forsøger at suge alt den viden jeg kan til mig, men er stadig meget ny i faget :)

    Jeg har kun haft filterkasse af for at tjekke det er er synligt der, jeg har ikke haft blandingsanlægget af så jeg rent faktisk kan se hvorvidt det binder.

    Ok jeg må lige have undersøgt ledning til temperaturføler nærmere, er den en del af det store ledningsnet i motorrum?

    Så jeg ved godt hvad de næste par aftenener kommer til at gå med og så er der forhåbentlig lidt projekter til weekenden :-D

    Det ville da være luksus hvis det kunne lade sig gøre at låne i tilfælde af man finder noget mistænkeligt, hvor i landet er du fra? (Sydfyn her)
     
  20. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hej på Sydfyn, jeg bor i Nordsjælland, men vi kan jo altid benytte det lynhurtige - og altid pålidelige - Post Nord. Du siger bare til. Har dog familie på Fyn, og har selv boet der, så man ved aldrig...

    Gasspjældet må ikke forveksles med flappen/luftskiven i anlægget. Spjældet sidder lige under denne ifm. indgangen til indsugningsmanifolden. Det er denne, som du åbner/lukker vha. speederen. Luftskiven i anlægget sidder ovenover og anvendes til at "afveje" benzin ift. luft etc. Den bevæges vha. vakuum, hvor spjældet under bevæges mekanisk vha. kablet.

    Jep, temp.ledningen er en del af ledningsnettet, men du kan forsigtigt (med minus frakoblet på batteriet), tage stikket af ECU'en. Nu ved jeg ikke, hvilken type temperaturføler du har, men hvis du kan sætte dit multimeter til at lave en beep-lyd ved elektrisk kontakt, så kan du prøve at måle/føle dig frem mellem terminal 21 på ECU-stikket og de forskellige ben på føleren. Når du så har fundet det rigtige ben (beep!), så kan du prøve at ruske blidt i ledningsnettet. Hvis lyden forsvinder, så er der løs forbindelse.
     
    Sidst redigeret: 16 Marts 2017
    • Like Like x 1

Del denne side