Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

vakuumlæk i motorrum

Emne i 'Vakuum-system' startet af petertorp, 20 Januar 2011.

  1. petertorp

    petertorp New Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300CE-24
    Km:
    230000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det siver fra en flænge i en gummislange ude fra motorrummet. Jeg har forsøgt at lappe det, men kan stadig høre det siver. Løsningen er selvfølgelig at købe en ny slange, men de nuværende slanger og t-stykke, ser ikke helt originalt ud. Så mit spørgsmål er derfor: hvad er det til?



    Hvis jeg kigger på billeder af andre M104-motorer, er der ikke noget T-stykke, men kun én slange, der går opad. Den "ekstra" slange løber i en bue i højre side af motorrummet (set forfra) igennem noget sensor (?)...



    ...og ender i et sort "fingerbøl" cirka midt på bagvæggen i motorrummet:



    Så hva f... er det? Ville allerhelst koble det fra, kyle det ud og så samle slangerne uden T-stykke. Men skal jo nok lige vide hvad det er først :)

    /Peter
     

    Attached Files:

  2. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det ser meget hjemme bikset ud. :D

    Mulighed1:
    Der har været installeret et Lattergas anlæg på den for at få nogle flere hypper. Det ligner at man har fodret den med Lattergas gennem slangen til bremseforstærkeren. Billed 2 ligener en ventil til at styre tilførslen. Du kan også se at det ikke er originalt, farven på tingene er helt anderledes. Derudover er slangen blændet af vist på billed 3.

    Har du en ekstra kontankt i i kabinen , på rattet, under speederen. Der aktivere ventilen på billed 2 ?

    Hvis det har været til Lattergas. Ville der også have været installeret en holder til trykflasken i bagagerummet.

    Mulighed 2:Man har installeret et Økometer , det vil sige et instrument der viser hvor økonomisk du kører. Normalt vist med en grøn og en rød zone. Trykker man meget på speederen ryger nålen på instrumentet op i den rødezone.




    Jeg ville ikke være bange for at pille det af. Du kan prøve at tage stikket af dimsen på billed 2. Sker der noget, er der noget der ikke hvirker, køre din bil af r..... til. Hvis ikke pil l.... af, smil og vær glad :p
     
  3. petertorp

    petertorp New Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300CE-24
    Km:
    230000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Christian,

    Lattergas - det lyder spændende :) Min nabo er tandlæge, så han må da kunne skaffe noget gas - så måske skulle jeg alligevel lade slangen blive siddende :)

    Nej - spøj til side. Jeg er lidt sart med uorginale ting, så jeg kobler slangen fra, så må vi se hvad der sker. Skal alligevel have en ny slange op til bremseforstærkeren, og hvis den herefter ikke kører som den skal så må fusker-T-stykket på igen.

    Tror næppe det er økonomimåler. Så burde jeg vel have et instrument til aflæsning i kabinen.

    tak for svar

    Peter
     
  4. petertorp

    petertorp New Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300CE-24
    Km:
    230000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Så kom den nye vakuumslange til bremseforstærkeren. Den gamle plus det uorginale T-stykke (på billede 1) er afmonteret, den nye slange er monteret og bilen starter og kører fint.

    I mellemtiden er jeg blevet lidt klogere: hvis jeg følger ledningerne fra den uorginale (og nu frakoblede) vakuumslange, løber de op til et relæ/styreboks mærket "EGS 10.002". Ved søgning på Google kan jeg se, at det er et katalysator-eftermonteringssæt. Det undrer mig, da bilen fra fødslen (ifølge EPC) er udstyret med katalysator. Kan der være monteret noget ekstra kat for at bringe den ned i lavere miljø-gruppe i Deutschland? (Bilen er import). Og sker der noget ved at afmontere den?

    Alle input er velkomne!

    mvh

    Peter
     

Del denne side