Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Vacuumstyring af automatgearkasse.

Emne i 'Automatgear' startet af steff, 19 November 2009.

  1. steff

    steff New Member

    Joined:
    15 Maj 2009
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2,6
    Km:
    0
    Årgang:
    1989
    Jeg har for nogle måneder siden fået min nyindkøbte W201 2,6 ( registreret og ud at køre.
    Jeg synes imidlertid ikke, at automatgearkassen skifter optimalt.
    Efter at have justeret bowdenkablet mellen speeder og gearkasse efter fabrikken tolerencer, blev skiftefunktionen væsentlig forbedret, men ikke helt som en Mercedes burde kunne skifte.
    Jeg har derfor planer om at efterse gearkassens vacuumstyring. Jeg er imidlertid ikke helt klar over hvorledes "vacuumdåsen" er monteret på gearkassen!

    Er der nogen på dette udmærkede site, som kan hjælpe mig med en instruktion/tegning af vacuumreguleringens montering på gearkassen???
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nu er gear ikke min stærke side,men det kunne være denne
    [​IMG]
     
  3. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. steff

    steff New Member

    Joined:
    15 Maj 2009
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2,6
    Km:
    0
    Årgang:
    1989
    Hej Alex,
    Tak for dit hurtige svar med billederne. Jeg er overbevist om, at det var lige det, jeg søgte.

    Steff
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er bare at skifte vacum dåsen, den koster ca 230Kr.
    De plejer at blive dårlige med tiden og den nye udgave er justerbar, hvorimod den gamle skulle man havde gummihætten af for at justere den og de hætter går altid i stykker.
     
  6. steff

    steff New Member

    Joined:
    15 Maj 2009
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2,6
    Km:
    0
    Årgang:
    1989
    Hej igen,

    Er der nogen, der ved/har erfaring om vacuumdåsen kan skiftes (med lidt snilde) uden at sænke gearkassen (W201 2,6)?

    Steff
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    På w201, slipper du nok ikke for at sænke gearkassen. Men det er vel hæller ikke så slem, det er da bare at løsne gearkasse ophænget også de 3 eller 4 bolte på hardskiven.
     
  8. steff

    steff New Member

    Joined:
    15 Maj 2009
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2,6
    Km:
    0
    Årgang:
    1989
    Hej Jacob,

    Tak for din hjælp!

    Mvh Lars Steffensen
     
  9. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
  10. steff

    steff New Member

    Joined:
    15 Maj 2009
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2,6
    Km:
    0
    Årgang:
    1989
    Hej igen,

    Kan I venligst oplyse mig, om der løber gearkasseolie ud, når man demonterer den "gamle" vacuummodulator, eller med andre ord, skal olien aftappes inden modulatoren demonteres?
    Mvh Lars
     
  11. mikkel

    mikkel Member

    Joined:
    3 December 2006
    Indlæg:
    70
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    6650
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E 300Diesel
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo
    Bil nr. 2 Km:
    70000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2010
    Hej Steff
    I mit tilfælde gjorde det ikke. :)
     
  12. steff

    steff New Member

    Joined:
    15 Maj 2009
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2,6
    Km:
    0
    Årgang:
    1989
    Hej
    Hvis der er nogen, der er interesseret , kan jeg oplyse, at jeg nu endelig har fået taget mig sammen til at skifte vacuumdåsen.
    Jeg har kørt nogle få turer i W201'eren - alt synes nu, at være i orden. Gearkassen skifter nu blødt og behageligt; jeg håber, at det varer ved.
    Tak for hjælpen.
     
  13. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Dejligt at du melder tilbage. 8)
    Det kan sidenhen være til stor gavn for andre med lign. problemer. :)
     
  14. steff

    steff New Member

    Joined:
    15 Maj 2009
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2,6
    Km:
    0
    Årgang:
    1989
    Jeg har nu kørt i 2 måneder, siden den nye vacuumdåse blev monteret.
    Jeg er nu kommet til den overbevisning, at gearkassen skifter for blødt, hvorfor jeg har planer om at justere vacuumdåsen således,at skiftet bliver mere kontant.
    Jeg ved, at det lille "T" håndtag i vacuumdåsen skal drejes med uret for at øge olietrykket og dermed gøre skiftet mere kontant.
    Jeg agter at udføre justeringen uden at bruge det foreskrevne manometer - altså at prøve mig frem.
    Spørgsmål: Er der nogen af eksperterne her på sitet, der har erfaring om, hvormeget man erfaringmæssigt skal dreje "T" handtaget før man får en mærkbar virkning. ( ½ - 1 -1½ -2 ----- omdrejninger?). Hvad kan i anbefale?
    På forhånd tak.
     
  15. alp

    alp New Member

    Joined:
    27 Marts 2007
    Indlæg:
    377
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    600
    Årgang:
    1965
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er kun minimale justeringer du skal lave, ikke noget med omgange....
     
  16. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Ta et hak ad gangen, og se hvordan den skifter. 8)
     

Del denne side