Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Vacuum kontrol ventil

Emne i 'Automatgear' startet af Thorgrimm, 8 Januar 2008.

  1. Thorgrimm

    Thorgrimm New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har drejet på vakuum kontrol ventilen, så den står i den fremmeste position - dvs. så langt frem den kan komme, når man drejer den mod uret. Og til jer der har digitalure, så er det så langt mod venstre som muligt. Jeg havde nemlig fået at vide, at gjorde jeg dette, så ville den skifte silkeblødt, som en ny bil. Men det gør den bare ikke. :(

    Jeg har skiftet den gamle vacuum kontrol ventil ud med en ny, så det skulle ikke være den, der er noget i vejen med. (det er iøvrigt rimeligt svært at komme til, dér hvor den sidder fordi der ikke er ret meget plads)

    Kan det være, at jeg skal skifte de gummiskiver(hvad f..... er det nu de hedder ? Hardyskiver ???) der sidder i hver ende af kardanen ? eller kan jeg justere mig ud af problemerne. I så fald, hvad skal jeg justere på og hvordan ?

    Der var flere spørgsmål i samme indlæg, men jeg håber de kan ses som et hele, da det er et sammenhængende problem.

    Jeg HAR læst de andre indlæg, der handler om det samme, men der er ikke rigtigt nogen af dem, der slår hovedet på sømmet. :roll:
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Aut gearet i en 124'er må ikke skifte silkeblødt. Det holder det ikke til i længden.

    Og når man ikke har grejet til at måle trykket med, er det normalt et møjsommeligt arbejde at justere ventilen - Det kræver tit mange prøveture.
    Det ville overraske mig meget hvis den lige precis skal stå helt i yderstilling.

    Men kontroller lige dine vacuum slanger.
    Måske er der blevet trukket en af et sted, eller byttet om på to.
     
  3. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    ventilen kan også være defekt, der var jeg engang ude for, mener en ny kostede under 300 hos MB.

    Du skal bruge en vakuumpumpe med manometer for at teste ventilen, trykværdier står i WIS systemet.
     
  4. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej,

    jeg vil umiddelbart tro dine hardyskiver er en del af dit problem. Dem vil jeg kigge på først. Vakumtrykket lyder også til at være en del af årsagen, men her kan jeg desværre ikke hjælpe.

    Dernæst det efterhånden obligatoriske spørgsmål, når aut. gearkasser driller "Har du skiftet olie og filtre i gearkassen for nylig" Det kan godt gå hen og hjælpe en smule, dog ikke afhjælpe dit problem 100 %., udfra din beskrivelse om forskeligheder i skiftende.
     
  5. Thorgrimm

    Thorgrimm New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    yep, olie og oliefilter er skiftet på gearkassen for ca. 1 måned siden. Det gjorde ingen forskel. Den olie der var i gearkassen var stadig fin at se på. ingen særlig misfarvning og ingen metalspåner..hehe..det var en joke det med metalspånerne...
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Huskede du også at skifte olie på converteren ? :wink:

    Jeg har netop læst dit første indlæg igen, og gætter stadig på en vacumslange der er rykket af/byttet om. :)
    Det kan også være en af de små blå ventiler på slangerne, der er stoppet.

    Har du undersøgt det ?
     
  7. 300ce

    300ce New Member

    Joined:
    9 Maj 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 1
    Min bil::
    w124 300ce
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Vito 110D
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    er det kommet langsomt eller pludseligt ????
     
  8. Thorgrimm

    Thorgrimm New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Det har været der siden jeg købte bilen, så jeg ved ikke om det er kommet langsomt eller pludseligt. Jeg vil tro - langsomt - bilen har haft 2 ejere, begge godt oppe i alderen, den ene en dr. et ellerandet, og den er passet med alle service.

    Jeg har på fornemmelsen, at det vil være gunstigt for mig at skifte de Hardyskiver. Og så skifte olien på converteren. Hvor gør man det ?

    Det er det 3. sted på bilen der skal skiftes olie, og mig bekendt er der kun 3 steder man gør det: Motor, gearkasse og bagtøj. Dvs. et 4. sted på min Mercer, hvor man kan skifte disse for drivlinien så essentielle dråber ??? Jeg er lettere mystificeret. :roll:

    Men takker igen for de gode råd. Fantastisk side, men den virker jo kun i kraft af de gode medlemmer, der øser villigt af deres viden. Tak kære venner. I er bare gode.
     
  9. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Converteren er egentlig ikke et 4. sted, det er en del af gearkassen.

    Hvis du ikke gør det sammen med resten af gearkaseen er der ikke nogen fidus i at gøre det - det er jo netop en stor del af gearolien der ligger i converteren og det bliver blandet.

    Converteren er jo den der sidder der hvor koblingen sider på en manuel - der er et hul i bunden af huset hvor du kan se den. Når du drejer motoren rundt kommer der en aftapningsskrue til syne i hullet, den klarer det.
     
  10. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg er også tilbøjelig til at ro, at det er en vacum fejl du har. hvis den har skiftet hårdt i nogen tid kan det godt have været hårdt for hardyskiverne, men de er meget lette at tjekke.
    Når du ser dem nedefra kan du let se, om alle 6 skruer sidder med regelmæssigt mellemrum - få én til at skifte fra D til R, så vil du ikke være i tvivl hvis du ser en dårlig skive.
     
  11. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    ps.
    Jeg har også oplevet, at de store bøsninger i bagbroen kan lave klonklyde, men det er også tydeligt hvis de giver sig når der skifes mellem D og R.
    HUSK at hjulene skal være bremset når du kigger, ellers giver det sig ikke...
     

Del denne side