Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Urolig tomgang ved koldstart

Emne i 'Dieselmotorer' startet af elpres, 5 November 2012.

  1. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hej gutter,
    når jeg starter min mercer, så er motoren begyndt at "hoppe" uroligt, lige indtil den er blevet lidt varm, jeg trykker som regel lidt på speederen og den falder så hurtigt til ro. Ud over det så lagde jeg mærke til igår da jeg kørte afsted i dagslys, at jeg lagde det meste af vejen i hvid røg? Men det holdt ligeledes op efter 3-4 minutter.
    Har i nogen bud på hvad det er jeg oplever?

    bonus info: den bruger kun ganske lidt vand og der er ikke vand i olien.
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Altså den må slet ikke bruge vand.. Så er der noget galt og det er desværre sjældent at der ligefrem er vand i olien.. Vandet løber bare ind i cylender kammeret og bliver brændt af, derfor en ujævnt motor gang når den er kold + at den smider lidt damp ud af udstødningen, derfor den lyse røg.

    Det kan self også bare være et defekt gløderør og en utæt køler :)
     
  3. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Der er dem der er mere inde i tingene end mig , men har selv haft en 2,5D der lavede samme ballade , og den havde en utæt ventil /ventilsæde, :eek: så prøv at starte med en trykprøvning, da jeg mistænker en defekt toppakning , eller et revnet topstykke, vuderet ud fra at der er et vandforbrug , omend lille, men en diesel skal slet ikke bruge vand, hvis den er tæt, 8) bare mit forsigtige gæt.

    MVH. bluestar
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Man ser meget tit damp og hvid røg fra vores gamle W124 ere da de har et relativt stort og massivt udstødnings system, og der i disse dage dannes en masse konens vand, så tager det tid at få varmet udstødningen helt op og få dampet al kondens vandet ud.

    Min bil damper sindsygt meget, men bruger NADA vand,

    Det er helt normalt med det kolde vejr vi har.

    Jeg lækker faktisk så meget hvid røg for tiden at men netop skulle tromler var røget en toppakning.
    Men altså ingen vand forbrug 8)
     
  5. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for dit svar. Jeg sad ellers lige og havde nedtur over at min toppakning nok var røget. Men måske er det kun kondens, det håber jeg virkelig. Det der undre mig er at jeg kun har lagt vejen i røg om morgenen når jeg køre på job, den ryger ikke når jeg køre hjem fra arbejde, og den holder næsten ligeså længe der, som hjemme i garagen.
    Jeg tjekker lige vandforbruget og vender tilbage
     
  6. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hvis nu der var stået et gløderør af, hvad ville symptomerne så være?
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    At den humper når den er kold + at gløderørs lampen ville lyse efter den er startet
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Dette fortæller jo NETOP det er et kondens problem, fordi om dagen hvor dugen og temperaturen ikke falder som om natten oplever jeg det heller ikke ;) og du har ret, hvis det var toppaknignen ville du opleve det faktisk om bilen så bare havde stået stille 1 time alt efter hvor meget den er utæt.

    Men utættoppakning mellem cyl. det kender jeg alt til :p og det giver SERIØST meget hvid tyk røg og den er mere tæt end kondenstågen.
    men ja når toppaknignen er utæt dér, så havde jeg også disse svære starter hvor den lige skulle humpe lidt for at komme igang da der så var vand i et cyl kammer.

    Men det er altså et fonemen som sjovt nok diskuteres på mange andre forums også på precis samme årstid :D

    Men hvad din urolige tomgang så skyldes, det måske også blot temperaturen som spiller en rolle :|
     
  9. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    du skriver at din egen mercer også for tiden ryger meget, grundet kondens... Hvor lang tid vil du skyde på at den gør det?
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er lidt forskælligt, men det kan sagtens tage op til 10 min. alt efter hvor jeg køre.
    Du skal regne med at det kun er det foreste på din udstødning som bliver varmt når du køre i byen.
    Mens hvis du køre ud på motorvejen, så kommer temperaturen meget hurtigt på på hele udstødningen.

    Men køre jeg inde i byen, så kan den sagtens dampe sådan i godt 5-10 min. som jeg lige husker det.
    Hvor lang tid gør din det?
    Husk på at en diesel måske (tror jeg) også er længere tid om at blive varm :|
     
  11. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    det ryger i 3-4 minutter, men jeg syntes bare det var lidt voldsomt her til morgen, med røgen. Faktisk holdt bilen inde i en lukket garage, men da jeg kørte hjem igår var det møg regn vejr, så den har da helt sikkert været sjaskvåd.
    jeg tager hjem om lidt og ser om den mangler vand, hvis den gør det så er det noget andet end kondens.
    det ville være fint med et video klip hvis du har det :)
     
  12. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997

    Hverken min 300D eller 260E'ern ryger i dette her vejr.. Eller jo, selvfølgelig lidt, men man kan absolut ikke se det når man sidder i bilen og triller rundt..

    Desuden har du en føler ved din ekspanditionsbeholder der ville fottælle dig hvis den manglede vand :) Bare til info :gr8:
     
  13. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har inddraget min far i det her nu. Han sagde at jeg kunne skrue kølerdækslet af og derved imorgen se om den stadig ryger hvid røg, nu hvor der ikke er noget tryk på hele natten. Dækslet skal selvfølgelig sætte på inden jegkører imorgen. Det er bare et forsøg.
     
  14. hho

    hho New Member

    Joined:
    8 September 2012
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    175000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har haft nøjagtig det samme problem med min 250D. Jeg har lige fået den tilbage fra mekanikeren, som sagde at han skiftede nogle o-ringe i dieselpumpen.

    Forklaringen han gav mig var, at dieselen kan løb lidt "baglæns" når de er slidte og bilen står stille et stykke tid og dermed er der lidt luft i slangerne der giver ujævn tomgang.

    Om den forklaring giver mening skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke ved ret meget emnet, men jeg har i hvert fald ikke oplevet problemet siden jeg fik bilen igen for tre dage siden.

    /HH
     
  15. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    det er da godt at vide, det kunne da sagtens være tilfældet. Var det også kun en gang imellem du havde problemet, eller var det konsekvent?
     
  16. hho

    hho New Member

    Joined:
    8 September 2012
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    175000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tjaaa...vil sige at det svingede, hvor meget der var, men lidt var der nok altid. Tomgangen er i hvert fald mærkbart bedre nu, end den nogensinde har været...
     

Del denne side