Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

UPDATE- El- ekspert søges til kvalificeret svar.

Emne i 'Ordet er frit' startet af hiburebe, 11 Marts 2012.

  1. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Et lille spørgsmål vedr stabil 230V ac forsyning.

    Hvis jeg har imellem 190 og 230V ac som forsyning og ønsker en stabil 230V ( -0% +10%)/ ca. 300W hvad skal jeg så bruge til at lave dette?

    Ved at der findes UPS men jeg er ikke interesseret i Bat.back-up , ej heller fancy shutdown funktioner, da det er et spørgsmål om at begrænse vægten.
    I virkeligheden ved jeg ikke om en UPS generer stabil 230V selv når der er ustabil indagngsforsyning, og hvad tolerancen i så fald er.
    Syntes ikke jag kan se noget på div. PC- hjemmesider.Findes der en simplere måde at løse mit behov på ?
    Nogen der kan kaste lys :D over dette?
     
  2. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: El- ekspert søges til kvalificeret svar.

    Problemet med stabil strømforsyning, som er renset for støj fra lysnettet kræver en UPS.
    hvis inputspænding falder under 230V (Boost) tager UPS en smule strøm fra sit interne batteri(er) og hæver AC spændingen til de ønskede niveau og ved for høj spænding (Buck) træder filtre ind og ballast modstande ind.
    Den billigste løsning er en netfilter som tager støjen fra nettet og man må leve med spændingsvariationerne :?
     
  3. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Re: El- ekspert søges til kvalificeret svar.

    Ok det vil sige en decideret "spændingsforstærker" kan ikke laves / fås uden Batterier?
    Det ville jo ellers være måden at spare vægt på.
    Eller et lille tankeeksperiment: Hvis man tager en ups og så forsyner den med en kraftig 12 volts forsyning ( altså fjerner batterier) så køre det?
    Eller vil det bare være det samme som en dødelig inverter?
    Umiddelbart forestiller jeg mig at en UPS er ren sinus og meget stabil udgangsspænding .
    Det kan man vidst ikke "beskylde" alle inverter for.
    Er jeg på vildspor? :oops:
     
  4. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: El- ekspert søges til kvalificeret svar.

    De billige UPS'er laver firkanter ud, da PC'ers PWM stømforsyning er ligeglad med "kvaliteten" af AC spændingen, da den alligevel chopper spændingen op til ca 150-200 kHz som så konverteres til de forskellige DC forsyninger en PC skal bruge.
    Men de lidt dyrere UPS (APC) laver "ren" Sinus ud. Noget med at udgangen af UPS ikke "ser Indgangsspændingen. Dvs. Input spændingen bliver 100% konverteret til en DC spænding (Batteri som buffer) og føres videre til en inverter som konverterer til AC igen. Fordelen her er at UPS'en accepterer alle spændinger mellem 100V og 240V AC og leverer "ren 230V AC ud. :D
     
  5. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Re: El- ekspert søges til kvalificeret svar.

    Dvs en apc ups f.eks -afmonter batteri-ingen forsyningsspænding på ups(230v)-god stabil 12v istedet for batteri og derefter køre det?
    Øhem bortset fra at en ups måske ikke er beregnet til kontinuerlig drift? (varme)

    eller tilbage til mit udgangspunkt en form for spændingsforstærker der ikke ligefrem er en UPS- findes det?

    Ps : tak for kvalificerede svar. :-D 8)
     
  6. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Re: El- ekspert søges til kvalificeret svar.

    Ja, i princippet burde det virke.
    12 volts forsyningen skal selvfølgelig kunne levere strøm nok, og du har en pointe i at det ikke er sikkert en UPS er dimensioneret til at køre kontinuert.
    Det er formentlig et spørgsmål om at finde en tilstrækkeligt stor ups! :)
    Men jeg ville helt sikkert checke det med upsleverandøren først.
     
  7. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: El- ekspert søges til kvalificeret svar.

    En UPS kan faktisk godt køre kontinuert. Kravet er en effektiv køling af Inverter MOS FET'erne. (fx. pil kabinettet af UPS'en og montere en lille 12V DC blæser fra en skrællet Computer forsyning, henover de store kølefinner i UPS'en 8) )

    Her et billede af en typisk UPS Kredsløb. Bemærk de store kølefinner http://www.acedigital.co.in/pici6F676homeups.htm
     
  8. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Re: El- ekspert søges til kvalificeret svar.

    Ud fra det som alle i gæve gutter 8) er kommet op med tror jeg den mest økonomiske løsning er en Inverter f.eks 12-230 v og så montere en stabil 12v til at forsyne den .
    Jeg er med på at hvis man montere en lader/batteri foran som forsyning til inverter skal man huske og afvryde Bat. ved stilstand rules
    Nogen der ved om der skal være Batteri imellem inverter og evt stabiliseret 12v forsyning eller kan man udelade batteriet?
    Altså er bateriet nødvendigt af hensyn til inverter?
    Og kan man forsyne den med en switch-mode?

    :) Puha jeg trækker godt nok på jeres viden nu :-D
     
  9. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: El- ekspert søges til kvalificeret svar.

    Hvis du vil droppe batteriet og kun køre på 12 Lader til Inverteren. puha. så skal den være ret kraftig. (15 til 20A uden ripple i DC siden) :eek:
     
  10. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Re: El- ekspert søges til kvalificeret svar.

    Jeps det er jeg med på....tror du en Switch mode kan bruges (altså forudsat den kan lev Amp.) ?
    Er inverteren ligeglad?
     
  11. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: El- ekspert søges til kvalificeret svar.

    Det kommer an på kvaliteten af Inverteren. Hvis den får for meget "uren" DC kan den løbe varm pga. harmoniske resonanseffekter forårsaget af ripplen (den AC oven på DC spændingen) Invertere har det bedst (og kan yde med høj virkningsgrad) med ren DC fra fx. batteri eller solceller etc.
    Indrømmer at jeg ikke ved, om Inverteren KAN køre med strøm fra en autolader :|
     
  12. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Re: El- ekspert søges til kvalificeret svar.

    Ja ok ..nu havde jeg ikke tænkt på en autolader...men mere en ren 12 v dc forsyning stabiliseret og det hele!
    Men hvis det endelig er ...kan man så ikke tillade sig at sætte ....ja nemlig en lader..... og et meget lille batteri (vægthensyn) måske på 2 Ah foran inverter?
    Så må det da blive nogenlunde "rent"?
    Eller er der regler for strømmen kontra batteristørrlse og ladning? rules
     
  13. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: El- ekspert søges til kvalificeret svar.

    Evt. prøve en stor kondensator som mellemlager (5 eller 10 Farad som kan købes i de fleste auto hifi forretninger)
     
  14. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Re: El- ekspert søges til kvalificeret svar.

    Jeg har kikket lidt på de der kondensatore ......5-800kr :eek: :eek: :eek: men så er der også blåt lys i og display der viser forsyningen :lol: :lol: :lol: og det er ikke en gang de dyreste af slagsen.
    Man kan også få dem i en lille kuffert med klart glas i så man kan se herlighederne. :roll:
    Nå men jeg tror jeg vil prøve det af i en praktisk opstilling og så tage det "derfra"

    Mange tak for jeres svar og specielt til "Supercharger" som har øst venligt af sin viden.


    Skønt med et forum der "er til noget" :gr8: :gr8: :yipi: :yipi: :yipi:
     
  15. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Re: El- ekspert søges til kvalificeret svar.

    UPDATE!!!!!

    Jeg har nu lavet min egen 230 Volts kontantspændings-stabilisator. :gr8: :gr8: :gr8:
    Følgende er brugt.
    En 12vdc -230vac/500w sinus converter.
    Og en gammel psu 300w fra en pc.
    Psu én blev adskilt og renset for ligegyldige kabler + modificeret lidt af hensyn til det høje strømforbrug.
    Lidt tykkere ledninger lidt kritiske steder på printet. Jeg har så brugt 12vdc udgangen til at forsyne min converter.
    Og vupti det virkede perfekt med den belastning jeg har brug for (kun ca 150w)
    Jeg har haft belastet den med 230v/200w halogen pære og det kørte bare- både ved indgangsspænding på helt ned til 175vac og helt op til 265vac. :gasp:
    Det er jo selvfølgelig fordi psuén er rimelig stabil!.
    Det eneste der undre mig er at convertern nærmest er iskold, eller i hvert fald ikke lige så varm ,som da jeg havde en ren 12vdc fra en akkumulator som forsyning. Hvorfor mon ? Nogen der ved det?
    HER ER LIDT BILLEDER.

    Tusind tak for jeres medvirken til at dette projekt blev realiseret.
    Dejligt med et forum der kan bruges til noget. bluestar farvel
     

    Attached Files:

Del denne side