Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Udstødning m119 ?

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Bendix, 29 Januar 2015.

  1. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hvor store er forskellene på udstødningssystem er en på m119-motorene ?

    Altså mellem 420, 500, 600 og 650'eren.

    Fx. manifold, rørdiameter, enkelt eller dobbeltrør, kat og dæmpere.

    Og passer det på kryds, kan man fx. montere en 500 udstødning på en 420'er osv.

    Kom frisk.

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    500eren, har støre rør diameter i forhold til 420eren. (Det gælder også mellem og bagpotte)

    6.0eren, hvis det er en AMGer... så har den større forrør men på et 500 system fra kat og bagud. (Bagpotten er AMG)

    6.5eren, kan jeg ikke lige svare på om der er ændret yderligere på det.. Mener kun at det var Brabus som lavet den motor type, som man anså for overboret og for svækket.

    Man kan godt Lave et H system på en W124er, men problemet er at der ikke er tunel til udstødningen i venstre side, så den ville komme til at rage for langt under bilen. Et X system, har den som den er nu.. Det er bare et meget langt X, kan man godt kalde det.. Giver en masse bundtræk, men snupper topeffekten.
     
  3. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hvis forrøret er større på en 60'er, hvor får man fat i sådan et så ?

    Og hvad med manifold, så er de vel også større eller ?

    Jeg ved, du er ved at bygge en m119 udstødning til Henriks 600, kan vi ikke få nogle billeder og beskrivelse af hvad og hvordan ?
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Forrøret kan købes hos Mercedes og koster 2.400,- + moms
    Det er kun den del der går fra venstre side og over til Y stykket.

    Henriks bil har en standart E500 udstødning med almindeligt forrør. Hvorfor Vath ikke har brugt AMG forrør, må du ikke spøre mig om.

    Men der er monteret sports katalysatore, original mellempotte og en sports bagpotte. En optimal løsning til en gaderæser, som også skal være til at holde ud og køre i :-D

    Kunne man lave et H sytem eller dual med kort X pipe, ville det helt klart være at fortrække. Men det er der bare ikke plads til under bilen.

    Det originale forrør er med X pipe.. Enda et meget langt et!!!, så det giver en masse bundtræk, men snupper også en del på toppen af omdrejningerne.

    På min egen R129er eller min forrige W140, er det muligt at bygge H system på eller et dual system. I det at begge chassis også laves med en v12er.. Så der er udstødnings tunnel i begge sider. Det laves ikke på W124eren.
     
  5. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Er det for bøvlet at selv bygge forrør og den lange x-pipe ?

    Hvad med manifold, er den også større på en 500 i forhold til 420'eren ?
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hvis du kan tig svejse og har div fittings, rør, lift, båndsav, rundelsliber og alt det liggende. Så kan det jo godt lade sig gøre :D

    Manifolden er den samme på alle M119 motore. Det er kun forrør, kat, mellempotte og bagpotte som ikke er ens i de forskellige overnævnte modeller.
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Lavede selv et nyt X pipe på min SL60, der skulle jeg op i en 3" før det passede med motorens ydeevne 8)
     

    Attached Files:

  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Håber det er OK for henrik, men her er der et originalt forrør som har fået sports katalysatore og en original mellempotte.

    Den mangler stadig finpusningen, men det var også bare til orintering :-D
     

    Attached Files:

  9. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Er det 'bare' 2 stk. 2" Universal magnaflow kats 53004 ?
    http://www.magnaflow.eu/02catalytic_converters/02product/displayuniversal.asp?universal=53004

    Hvad er rørdimensionen ud af mellempotten, 3" ?

    Hvilken bagpotte vælger du så, måske en 12588 ?
    http://www.magnaflow.eu/02product/shopexd.asp?zone=main&id=11130

    Jeg gætter på, at Magnaflow-bagpotten ikke tager meget lyd, det gør den originale på min - kan ikke høre forskel på om der er mellempotte på eller ej.

    Glæder mig til at høre den.
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Nu skal jeg vel ikke lave alt forberedelsen for dig :D
     
  11. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    He he, mit næste spørgsmål er, om jeg må komme og kigge, mens bilen er på liften, og låne noget værktøj....... :lol:

    Jeg er bare pisse-nysgerrig, men har p.t. rigelig af projekter, der skal afsted, inden den står på udstødning.

    Meeen hvis nogen lige har sådan et komplet forrør fra en 500, så er jeg da køber. Så skal det stå bag ved 722.6 gearkassen, lige ved siden af 211-sidespejlene. :lol:
     
  12. henrik68

    henrik68 Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    179
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 500E 6,0 Wäth
    Km:
    30000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    SL500
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Det er helt ok. Jacob, du må gerne vise billeder af projektet :D
    Men jeg vidste godt nok ikke at der var større forrør på en AMG E60, det har jeg aldrig hørt noget om, troede det var standart 500E forrør..
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    AMG, har for det meste altid haft deres egne part numre på udstødnings systemer og i mange tilfælde også kørt med andre rør diameter.
     
  14. henrik68

    henrik68 Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    179
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 500E 6,0 Wäth
    Km:
    30000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    SL500
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Så kan det være vi skal ha' et AMG forrør på på et tidspunkt :D Hvis der giver noget..
     
  15. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du snakkede jo om at få tryk på bilen. Så skal hele systemet special bygges 8)
     
  16. henrik68

    henrik68 Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    179
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 500E 6,0 Wäth
    Km:
    30000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    SL500
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Ok. vi venter lidt med det så :D
     
  17. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Er der forskel på forrøret fra en 5,0 W124 til en 5,0 R129 ?
     
  18. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    De er forskellige ja
     
  19. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,251
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Er det så et spørgsmål om plads i motorrummet eller forskellig størrelse udstødning ?
     
  20. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Pladsen i motorrummet. Det er primært styrehuset som er i vejen
     

Del denne side