Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Udskiftning af sideluftdyse-styringens pære (hvordan)

Emne i 'El-system' startet af BRABUS, 22 September 2007.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Er der nogen som har skiftet pærene hertil.
    Og kan guide mig til hvad jeg skal tage ud, inden jeg for flået et eller andet i stykker?
    Evt. billeder ville være godt.

    Jeg synes ikke man kan køre i bilen bare 1 måned uden at så er der lige en pære der er gået hist og her et sted i kabinen, men det er jo normalt kan jeg huske fra de gamles 2-3 andre w124er, de går for et godt ord de pære, både i knapper og jeg ved ikke hvad.
    (lyder måske vildere fortalt end ment)
    Men på den anden side har jeg nu haft en lille japser bil fra 1989 i over 3 år uden den på noget tidspunkt har skulle have skiftet en pære i instrumenterne eller noget i kabinen.
    W124eren er generalt meget sulten hvad angår pære i knappe belysningen af instrumenter/justeringshjul osv. osv.
     
  2. NJGA

    NJGA New Member

    Joined:
    8 August 2007
    Indlæg:
    101
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Thisted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 204 CGI
    Km:
    52000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    VW 1302 LS CABRIO
    Bil nr. 2 Km:
    37000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Ja, men ikke let at forklare vil dog prøve.

    Når du ser ind i dyssen sidder der foroven 2 metalfjedre med hul i og ligeså forneden.
    Lav 4 stk. ståltråd (hård tråd), stik disse tråd ind i hullerne i fjederne og klem de øverste nedad og de nederste opad og samtidig skal du kunne rykke dyssen ud.
    Resten skulle gå af sig selv - du ka se hvor pæren sidder.

    Efter udskfting af pæren presser du dyssen ind igen uden brug af ståltråd
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ok, jeg taker mange gange.
     
  4. NJGA

    NJGA New Member

    Joined:
    8 August 2007
    Indlæg:
    101
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Thisted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 204 CGI
    Km:
    52000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    VW 1302 LS CABRIO
    Bil nr. 2 Km:
    37000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Vil da gerne vide om det lykkes for dig
     
  5. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    jeg har et sæt kroge jeg købte til at trække instrumenthuset ud med. De er også super til at trække dysen ud med.

    Men hvordan angiber man lige centerdysen ? Der er min pære nemlig lige gået i knappen ?
     
  6. NJGA

    NJGA New Member

    Joined:
    8 August 2007
    Indlæg:
    101
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Thisted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 204 CGI
    Km:
    52000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    VW 1302 LS CABRIO
    Bil nr. 2 Km:
    37000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Til Casper.
    Der er de samme fjedre med hul som skal påvirkes som dem i siderne.

    Derudover skal du bruge en lang umbaconøgle til at løsne selve luftspjæl der sidder inde bag selve gitteret, derefter kan du trække dyssen ud. Du kan se bolten inde i dyssen.
     
  7. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Luftdysse

    NJGA skriver : Derudover skal du bruge en lang umbaconøgle til at løsne selve luftspjæl der sidder inde bag selve gitteret, derefter kan du trække dyssen ud. Du kan se bolten inde i dyssen.

    I min E300 Turbodiesel fra´93 sidder der også en stjerneskrue der holder luftdyssen i højre side ved airbaggen, så jeg skal også have airbaggen ud, men på min 250D fra ´87 var det meget nemmere for der skulle jeg bare åbne handskerummet.

    NB :!: HUSK at tage batteriet fra i 10 minutter før afmonteringen af airbaggen, skruen sidder under instrumentbordet, hvor man skal bruger en lang forlænger på topnøglen for at nå derop.
     
  8. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    De gange jeg har skullet skifte den pære i den midterste luftdyse, har jeg også været nød til at tage instrumenthuset ud, da der sidder en stjerneskrue ind i siden af luftdysen :?
     
  9. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Lasse skriver : De gange jeg har skullet skifte den pære i den midterste luftdyse, har jeg også været nød til at tage instrumenthuset ud, da der sidder en stjerneskrue ind i siden af luftdysen :?

    Hej Lasse

    Jeg sad længe og overvejede om der ikke sad en stjerneskrue der også, jeg var bare ikke sikker, så derfor ville jeg ikke skrive det. :wink:
     
  10. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Frank: Haha.. :p Men jeg kan da anbefale at man IKKE skruer den i igen; dysen kan sagtens sidder fast uden den, og næste gang skal man ikke hive instrumenteringen ud :wink:
     
  11. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Anbefaling

    Hej Lasse

    Jeg har så en anden anbefaling. :p

    Det er at sætte alle skruer i igen, når man har haft noget skilt ad, for ellers vil det begynde at rasle og knirke fra alle steder, og der er ikke noget være i en ellers så stille bil.
     
  12. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    Er i sikker på der er en skrue fra instrumenteringen siden?
    (venstre) Jeg husker det som om det kun er fra handskerums side der er en skrue
    (det er længe siden jeg har skiftet pære der(har skruet lidt ned for lysstyrke så holder pære meget længe 8) )
    Chr
     
  13. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    man bliver da lidt træt ved tanken, hvis man skal have instrumenthuset ud, samt demontere airbaggen blot for at skifte en pære i drejeknappen til center dysen........
     
  14. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Mystisk, Jeg har haft 2 124'ere, ingen af dem havde, havde en skrue bag instrumenthuset, den ende sidder kun med fjedrene inden i dyssen.
    Har lige været oppe og tjekke det gamle instrumentbord jeg har på loftet, der er heller ikke hul efter skrue i instrumenthus siden.

    Bemærk! Når umbracoen skal skrues i igen har det hele det med at vippe. Der er et lille hul ved siden af den, der kan man stikke en lang kødnål eller lignende ned gennem, og så vipper det ikke væk fra gevindet i umbracoen.
     

Del denne side