Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Udluftning efter filterskift OM606 (24V)

Emne i 'Dieselmotorer' startet af superclaus232, 5 December 2009.

  1. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Har netop skiftet pre-filteret på min om606.

    Startede fint efterfølgende, men jeg holdt den kun i tomgang, så den gik ud ;o(

    Efterfølgende har jeg ikke kunne få liv i den og har prøvet 10 gange. Måtte tage en pause nu, hvor det dels er frokost og dels skal mit batteri lige have lidt mere juice at give af, før jeg forsøger mere.

    I manualen står der at man skal holde motoren ved ca. 1500 omdr./min efter filterskift og at hvis den går ud, kræver det en del forsøg, for at få luften ud af systemet og gang i motoren igen. Syntes efterhånden at jeg har prøvet en del gange nu og det eneste jeg får ud af motoren er svage forsøg på at komme igang. Værste er vel at jeg ikke har kunne mærke nogle forbedringer i løbet af alle forsøgene.

    Hvad skal jeg så gøre ? - ville finde vejledning til manuel udluftning af systemet, men der står bare at systemet er "self bleeding", så det kan jeg jo ikke gøre meget ved, eller ???
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Du har selvfølgelig fyldt dåseflitret op med diesel?
     
  3. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Da jeg skiftede præfilteret fyldte jeg ikke diesel på, men her i mellemtiden har jeg skiftet det store (almindelige) brændstoffilter og der fyldte jeg det til randen. Stadigvæk starter den ikke, end ikke et lille host kan der komme ud af den - det kunne der i det mindste i begyndelsen efter skiftet.

    Ville det hjælpe at lufte ud helt oppe ved dyserne ?
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvis dåsefiltret er fyldt skulle det jo gerne kunne blive hevet frem til pumpe og dysser,der kan måske ligge luft i returslangeren på dysserne,dem skal der jo helst også komme noget ud af!
     
  5. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Så hvad foreslår du at jeg forsøger mig frem med ?
     
  6. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kunne man tage en sprøjte og evt fylde i returslangen,så det løb fra dysse til dysse?
     
  7. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Ja, det kunne jeg godt prøve. Skulle jeg så sprøjte ind fra filtersiden af og vente til der kun kom ren diesel ud ved endestoppet ?

    For mange år siden har jeg været med til dyseskift, hvor vi luftede ud ved at løsne for tilgangsrøret til dysen, mens starteren kørte og selvfølgelig stramme dem til igen også mens starten kørte. Kan det mon hjælpe mig her også ?
     
  8. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Din ide lyder fornuftig,bare sørg for at du har ektra strøm til dit batteri da det hurtigt bliver fladt.
     
  9. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg har aldrig haft problemer når jeg har skiftet filter selv,lyder underligt det du er ude i..
     
  10. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Jep - har også skiftet filter før uden problemer, men det hjælper jo ikke en dyt lige nu..... - behøves vel ikke at nævne at det er møgirriterende at have en bil stående der ikke vil starte.
    Lige nu står den jo bare og oplader batteriet, som om det var en el-bil....
     
  11. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej i tirsdags skiftede jeg alle seks plastikbrændstofslanger på dieselfilter og dieselpumpe, samt alle returslanger mellem dysserne, på en 210 300 d 24v :) og så er der altså meget luft i systemet, og jeg hverken fyldte olie i slanger eller luftede filter ud.
    Det eneste jeg brugte var min egen bil , et par startkabler, et fuldt opladet batteri på 210ern, og så lidt tålmodighed 8) ,drej nøglen og lad motoren roterer, men husk at forvame med mellemrum, for uden forvarmning starter den ikke, olie eller ej.

    Nu er der jo nok nogen der mener det er mishandling af starteren, det er muligt, men da MB ikke har udstyret vore biler med en håndpumpe, må de mene den kan holde, for en Mercedes udlufter sig selv 8) og ikke som mange andre hvor der skal løsnes både det ene og det andet.
    Så drej nøglen og hold på, ikke noget med at sjatstarte, for det fører ikke til noget, så vil jeg mene den kører inden der er gået ti min. mvh.
     
  12. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    OK - Lige et spørgsmål mere til eksperterne ;o)

    Holder I speederen nede eller oppe mens i kører med starteren ? - jeg mener at ha´lært og logikken siger mig at det er bedst at holde den nede, men jeg syntes den hoster lidt bedre når jeg ikke rører ved speederen.

    hoster = forsøger at starte - med speederen i bund sker der absolut ingenting.
     
  13. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    tror ikke at din fødepmpe kan trykke luften igennem dåsefilteret når det er fyldt med diesel.

    Prøv evt. at tage den slange der sidder yderst til højre på filerkonsollet af.
    Den kommer nede fra fødepumpen.
    Når du turner motoren, skal der gerne komme diesel ud af den, når det sker, så på med den igen.
    Så burde den starte.....
    Der står i min instruktionsbog at man skal give fuld gas :?
     
  14. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Ja,- en MB skal bare ha pedalen i bund, forvarme og starteren på,- så er det kun batteriet der afgører kampen.
    Den udlufter sig selv.
     
  15. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Lars:
    Hvis du ser på denne tegning, hvilken slagen vil du så have jeg skal tage af ? http://www.ps2cho.net/downloads/MB%20CD ... 1-5701.pdf

    Vi kan jo lige definere at vi starter med at tælle fra øverst og ned efter. Der er 4 slanger.

    Syntes squ der er mange til og fragange fra det filter.....
     
  16. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    :D :D det har du ret i :lol:

    hvis vi tager det helt ude fra tanken, så kommer det først igennem varmeveksleren helt ude til højre, derefter ind i en lille si der sidder til højre i konsollet på tegningen, så kommer det ud af bunden og ind i fødepumpen (den midterste af de 3 slanger der løber nedaf) fra fødepumpen (den er en pumpe helt for sig selv der er boltet på siden af brændstofpumpen) og ind i selve det store filter (det du har skiftet) og det er denne slange du skal pille af. Så løber det igennem filteret og ind i brændstofpumpen. Bag på brændstofpumpen er der et overløb som går sammen med overløbet fra dysserne og de går så sammen tilbage i tanken, der sidder en lille sort kontraventil på returen oppe på filteret så det ikke løber den gale vej :D

    Håber at det hjalp

    P.s det er den nederste til venstre :lol:
     
  17. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Tak for beskrivelsen.

    Har lige været ude og fejlsøge lidt mere.

    Det viste sig at der slet ikke kom noget diesel ud af varmevekseleren. Så røg jeg på slangen før varmevekseleren - dvs. direkte fra tanken og den var heller ikke til at drive en dråbe diesel ud af.

    Sidder der en pumpe henne ved tanken eller hvordan ? - og hvordan fejlsøger jeg mon på den ?

    Tanken er 3/4 fuld, så ingen problemer med at det skulle være tom tank.
     
  18. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Glemte lige at fortælel at jeg blæste luft igennem varmevekseleren og der var fin gennemgang. Blæste også luft i slangen mod tanken og der var også fin gennemgang.
     
  19. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    pumpen sidder efter varmeveksleren.....
     
  20. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Aha - så det giver mening og den bør faktisk ikke levere diesel der hvor jeg troede ? dvs. - pumpen skal suge diesel gennem forfilter, varmeveksler og slangen hen til tanken ?

    - og i virkeligheden burde jeg bare ha´ testet som du(lars) foreslog i første omgang ?


    Begynder snart at føle mig rigtig dum....
     

Del denne side