Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Turbo firma på sjælland

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af kapaw, 15 Maj 2013.

  1. kapaw

    kapaw New Member

    Joined:
    27 Januar 2012
    Indlæg:
    143
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230e
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej, har nu mere eller mindre besluttet mig for at få turbo på min 124'er 230'er

    kittet jeg kigger på giver ca 250, men jeg sigter nok mest mod 200

    Jeg er grøn på dette område, så søger nogle der ved om der skal nye stempler og ligne til

    sættet er komplet med

    ind og ud manifold, turbo, rør, motorstyrring osv

    dog vil jeg bare vide om der er noget jeg har overset, feks om motor kan holde til 200-230hk
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du skal helt klart havde en god intercooler. En mere kraftig benzin pumpe. Sænket kompression, enten med andre stempler eller hævet toppen. Hvorfor ikke ligge en m111 motor i?
     
  3. kapaw

    kapaw New Member

    Joined:
    27 Januar 2012
    Indlæg:
    143
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230e
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    jeg for et sæt som har sidder på en 230 før. sættet er med intercooler, benzin tryk regulator, dyser dysse bro, faktisk et komplet sæt. så det var mere om en standard motor ville kunne holde til det, '

    jeg kan godt se der skal ske noget med kompressionen,

    der følger et porteret Topstykke med 266g knast. Skal dog planslibes da den har skader pga der røg et stempel

    ved dog ikke om det ville være besværet værd med at få renoveret dette.

    da jeg ikke er ude efter alle 250 hk
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Lyder som et sjovt project jeg gerne vil være med til :D

    Men jeg tror egentlig også at der bliver bøvl med kompresionen og Jacob kan nok bekrafte at man ikke klare det med en ekstra toppakning eller lign da man så ændre timingen også fordi kæden jo så også rykker sig.

    Men Jeg fik jo 6 helt nye smedet stempler til en super pris, så måske du skulle købe 4 nye stempler også.
    Jeg ved det koster 80 dollars i opstart fordi de skal udmåle et af dine gamle og gå ud fra.
    Her efter får du lige den kompresion du ønsker det ændret til. 8)
    De kan jo nok ikke lave et stempel som går lige på din plejle stænger, men her fik jeg Powder stænger med til min.
    Min havde jo 6 og din har kun 4, så mon ikke det bliver noget billigere til din.
    Men ja det koster jo lidt, men det nok den helt rigtig måde at gøre det på.

    Om den standart kan holde til det,.,. du kan jo prøve :whistle: :mrgreen:

    Fik du så slet ikke kørt ud og spurgt turbo firmaet til råds :?:
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    HEr har du den mail jeg fik af Steve da jeg skulle ordre mine stempler osv.

    Det er et firma som heder top end performance 8)
    Og som jeg beskrev så er de med på at sende, sådan lidt uden om told showet :whistle: :mrgreen:


    Hi Mick,
    With the exception of the 190E 2.3 16V Cosworth Head M102.983 engine ALL
    Mercedes pistons require sending us a Sample Original Piston and preferably
    a Stock Con Rod with it. At minimum we must know the exact width of the
    small end of the connecting rod along with the Piston Sample. This is
    because many Mercedes Models are Piston Guided. This means the Rod is held
    centered on the Crankshaft by the piston and not the crankshaft. This is
    unique to Mercedes and a few other European auto makers. If you want custom
    forged rods to go with the pistons we will also need a sample rod and the 2
    bearing shells to go with it...If we do pistons and rods together we can
    usually save a lot more weight and end up with a very nice combination.
    Custom rod set is $1395 for the set of 6 with ARP2000 Rod Bolts.

    Once we receive your sample we can make the pistons however you want them.
    Raise/ Lower the compression, change valve pockets, bore size, etc.

    A Basic No-Options set of 6 Custom Mercedes JE 2618 Alloy forged pistons
    with wrist pins and JE Rings is $995 per set + a 1 Time Engineering fee of
    $80 to layout and develop the sample. If you are making 3 or more sets of
    pistons from the sample this fee is waived. Any Future Re-Order of these
    same pistons (Even with changes to the original order) will not incur these
    fees. It is a 1 time fee. Build Time takes approx 5-6 weeks to build once we
    receive your sample piston. Any bore size or compression ratio you want...

    Options: Items with * are recommended for Turbo, NOS, and High RPM Normally
    aspirated Endurance Racing use.

    See this page for description: http://www.racetep.com/jecustom.html#custopt

    *Add $25 per piston for Total-Seal Gapless 2nd rings (Street and mild Race
    use)
    *Add $38 per piston for Total-Seal Gapless Top rings (Endurance Road Race, Extreme Turbo and NOS Use.)
    Note: You do EITHER Gapless Top OR Gapless 2nd. NOT Both.
    *Add $43 per piston for High Heat Ceramic Coated crowns and Moly coated skirts
    *Add $15 Per piston for Lightweight or Heavy Duty Wrist Pins

    Add $25 Per piston for extreme lightening (Normally aspirated High RPM use
    only. (Not for turbo or NOS)
    Add $18 per piston for FSR Forgings. (Limited to certain bore sizes and
    applications only.)
    Add $22 Per piston for Lateral Gas Ports (For Drag Race and High Compression
    enignes, also good for NOS use.)
    *Add $8 per piston for Contact Reduction Grooves
    Add $6 per piston for Accumulator grooves

    We also supply Cometic MLS Head Gaskets, ARP Hardware, Forged 4340 Con Rods
    and all the other OEM parts needed to service these engines....

    Ship Samples to:
    Top-End Performance
    JE Pistons
    7452 Varna Ave
    North Hollywood CA 91605 USA

    Shipping options to Denmark
    1) Express Mail® International 3 - 5 Days + an optional $ for Insurance
    2) Priority Mail® International 6 - 10 Days + an optional $ for Insurance
    3) UPS Worldwide Expedited or Express Tracked and Insured.

    Payment options:

    1) Payment via Bank Transfer (Details forwarded when ready to order and a
    $20 fee for all transfers.)
     
  6. kapaw

    kapaw New Member

    Joined:
    27 Januar 2012
    Indlæg:
    143
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230e
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Og det er nemli lige precis det jeg gerne vil slippe for, hvis det er muligt på mine nye stempler med nye ringe og renoveret top. så vil jeg langt hellere det,

    oh nej, fik kun ringet, Nordic turbo er solgt til turbodk som ligger på Falster, og Scandic turbo ligger over på den anden side, så jeg søger nogle som kan forklare og fortæller godt om det inden jeg køber sættet
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Kort fortalt, så er en standart M102 motor ikke glad for tryk.

    Hvis motoren skal kunne klare den ekstra effekt. Så skal du havde sænket kompressionen og eventuelt få stærkere stempler i som Brabus også nævner.

    Der er en grund til at Kleemann tager op til 100.000,- for at tune med mere end 0,3 bar.. Det kræver en del motor ombygning!!

    Ud over det, så skal du også være opmærksom på at ved disse hjemmetuninger, så bliver bilen ikke synet + at hvis du bliver indvolveret i en ulykke og forsikringen ser tuningen, så er der ingen dækning!!

    Hvorfor ikke smide en M111 motor, det er en klart mere frisk motor og så er den også mere økonomisk + at du er inde for 20% reglen og ++++ at det ville helt klart blive billigere end dit turbo project!!
     
  8. kapaw

    kapaw New Member

    Joined:
    27 Januar 2012
    Indlæg:
    143
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230e
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    nu kender jeg ikke så meget til m111 motoren

    men er det ikke m111 150 hk VS 230 hk med turbo

    om jeg holder mig inden for reglen med en m111 motor ved jeg ikke


    Kittet består af:
    udstødnings manifold
    Turbo
    ekstern wastegate
    Blow off
    intercooler Inc rør og alt..
    Indsugnings manifold
    Dyser
    dysebro
    benzin tryks Regulator
    Udstøding til første lyd potte
    MS3 Motorstyring
    Ledningsnet..
    Olie System til turbo.
    Ladetryks ur.
    Alle Sensore og kontakter
    porteret Topstykke med 266g knast. Skal dog planslibes da den har skader fra den åd et stempel. Men kan fint monteres på andet topstykke..
    Trigger hjul
    magnet sensor
    ladetryk regulator
    Tændspoler

    alt dette for jeg for under 7k så hvis jeg ikke behøvede stempler, men blot indkøring + div, landede jeg på 10k tænkte jeg

    derfor ville jeg høre om i kendte nongle eksperter der kunne fortælle lidt om hvad det krævede
     
  9. kapaw

    kapaw New Member

    Joined:
    27 Januar 2012
    Indlæg:
    143
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230e
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    M111 kommer i flere varianter.

    Den man kender fra W124 serien er M111 i en E220 som er den med 150 Hk.
    Den ville du nok kunne få godkendt da den allerede findes i model serien.
    Men ja hvad er lige forskellen på 130 Hk og 150 Hk.
    Du kender jo selv motoren fra din Fars C220 ;)
    og i mine øjne er det en meget dyr omgang for at få noget der på ingen måde giver dig følelsen af at have fået noget ekstra ud af det, det er ikke den ombygning værd i hypper og penge, med mindre man stod og havde eks. en død motor i forvejen som skulle udskiftes.

    Men den findes også i C klassen som en 230 kompressor M111 :mrgreen:
    Og så har den pludselig en hel del flere hypper :whistle:
    Kleemann hiver 260 Hk. ud af den motor med anden kompressor og remhjul, men de holder vist ikke så godt til den tuning har jeg set og hørt.
    Standart yder den dog stadig 193 Hk.

    Men ja den kan ikke godkendes i en W124er da den allerede standart yder mere end 20% og samtidig er med trykladning og så kræves alle disse sindsyge dyre godkendelser og tests som i praksis gør projektet meningsløst dyrt.

    Blot til orientering, så skal et forsikrings firma ALTID dække modparten, Uanset hvor selvforskyldt man er i en ulykke.
    Faktisk skal forsikrings selskabet kunne bevise at det udelukkende er pga. den højere ydelse bilen havde, at ulykken skete og at der blev kørt uforsvarligt. (hvilket mange gange i praksis ikke er særlig nemt)
    Men ja skræk sceneriet er man tager et andet liv pga. sin tuning og brugen af den. :roll: (og ikke pengene, liv er om noget vigtigere rules )
    Side gevinsten bliver så man selv kommer til at skulle stå for den erstatning der så kommer ud af det hvis forsikringen gør regres som det heder. men uanset udfald så dækker forsikring ALTID, de retter så bare efterfølgende kravet mod forsikrings tager.
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Kan godt høre på det hele, at der ikke meget der kan tale dig fra denne ombygning.

    Men jeg har efterhånden lavede en hel del motor tuninger, så ville da mene jeg ved lidt om hvad jeg snakker om.

    Du kan være helt sikker på, at det er ikke kun det kit som koster penge, der er en masse tilpasninger under vejs, som også er dyre. Så du kan roligt få lagt mellem 5.000-10.000 oven i projectet.

    Om motoren så overlever denne tuning, skal jeg ikke kunne garentere. Med standart motor dele, skal du helt sikkert ikke overskride 0,3 bar med en god intercooler. D.v.s. at du for 30% effekt forøgelse. Skal du op og havde mere tryk på, så skal du sænke kompressionen og eventuelt havde bygget underkølet stempler i motoren. Ellers snakker vi tændings banken og for høj forbrændings temperator = knækket plejlstænger, knækket stempelringe og brændte stempler!!

    20% reglen, betyder at hvis du tuner en bil, må den højest havde 20% mere og det skal dokumenteres til syn!!
    Ellers ville den blive kasseret.

    M111 motoren har variabel knast og ellektronisk indsprøjtning, så det kan godt være at du kun for 150hk, men tilgengæld en meget mere livlig og frisk motor med højere moment over et bredere omdrejning område!
    Samt det er lovligt, nemt og så virker det!! + at det ville i sidste ende, blive en del billigere end den anden løsning.
     
  12. kapaw

    kapaw New Member

    Joined:
    27 Januar 2012
    Indlæg:
    143
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230e
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    M111 motor bliver det nok ikke, syntes ikke den er meget hurtigere, syntes det er en lidt stor omgang for 20hk, men nu jeg så i tvivl om turbo os, for hvis det er nye stempler bliver det en dyr omgang kan jeg godt se.
     
  13. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sælg den bette 230'er og køb en 300E-24 istedet, så har du 220 hk. En meget bedre og komplet bil.

    og det er garanteret billigere.


    Bendix
     
  14. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    eller en 400/500E rules
     
  15. kapaw

    kapaw New Member

    Joined:
    27 Januar 2012
    Indlæg:
    143
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230e
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Så prøver vi lige med 70-200k i stedet :)
     
  16. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Der er desværre ikke noget der heder billige hk.
    Jeg får jævnligt spørgsmålet om man kan fordoble effekten for 10.000 eller der under

    Svaret er ja, det kan man godt.. Men i meget kort tid og på den forkerte måde.

    Skal man lave en bil som er godkendt med det + at det hele skal kunne holde til det. Så er tommelfinger reglen ca 1.000,- per 1% effektforøgelse.

    Alternativ er måske en 16V m102 motor, men det er så bare lige det med at finde en :?
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Lad nu være med at ødelægge hans drøm.
    Det kan tids nok ske når topstykket ryger til månen og bilen bliver ommøbleret til en Cabriolet uden døre og klapper med en sort afrikaner bag rattet :lol:

    Hmm...
    Jeg ville nok prøve at kontakte Turbomotor.dk han er vist ret Haj til det med turbo tuning på biler der ikke er født med det. og til den del med indkøringen :| Det da nok et af de firmaer der bedst kan svare på det måske og har allermest erfaring osv. det er altid rart at have flere erfaringer ind over ens tanker. :D

    Men ellers så er et ZEX kit måske sagen ;)
    Det er billigt nemt og kan altså laves så det holder, når man bygger det rigtigt og ikke mindst bruger det rigtigt.
    Det ville give dig godt med punch når den har 2.3 litters effekt trods alt.
    Sådan et 75Hk. kit vil jeg tro den sagtens kan holde til på den måde du tænker at bruge de ekstra kræfter du er ude efter ;)
     

Del denne side