Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

tuningsprojekt W124 E36 AMG VS 420E

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Bilglad, 8 Oktober 2012.

  1. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg går lige pt. med en overvejelse om at tune min bil, og har derfor følgende spørgsmål, når man isoleret set tuner ved udelukkende motor skift+ tilhørende drivline og bagtøj osv...

    Hvad ville du gøre hvis du skulle vælge mellem AMG 3.6 L M104.941 eller 4.2 L m119 motor og drivline?

    Hvad er det bedste tuningsprojekt, set udfra præstationer, jeg har hørt meget godt om holdbarheden på M119 motoren, dog bliver den ekstremt varm og når AC kører er den helt gal, og så er der ledningsnet på modeller efter 1992, men det er jo et generelt mercedes problem...

    Modsat har jeg ikke hørt så meget om 3.6 AMG motoren, men den minder jo en del om M104.992 3.2L som jeg har gode erfaringer med

    Spørgsmålet er hvad er det rigtige valg
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    AMG motoren er helt sikkert den mest tunede af de 2 motorer, den har flest HK pr. Volumen.
    Men de skulle også være ret gode/holdbare.

    Når du siger 400 motoren så er det jo faktisk en mini udgave af en 500 motor, og den er derfor meget lidt tunet i forhold til størrelsen på motoren som kan bores helt op fra 4.2 til 5.6 litter hvor 3.6eren den faktisk er madet helt ud.

    Til dagligt vil du faktisk ikke mærke den store forskæl da de 2 motore yder det samme.
    Men du vil opleve at AMG motoren er mere hidsig/ivrig samtidig med den vejer mindre og derfor vil være marginalt hurtigere i optrækket.

    På økonomien vil du få meget mere ud af 3.6 eren pga. Vægten.
    Min egen 3.6er kan sagtens køre 10 km. L og i snit klare den ca.7-8 det får du ikke ud af 4.2eren.

    Men hvis du står med en alm. 300 model, så er det klart nemmest at bygge 3.6eren i end alt det du skal igennem for at få. V8eren ned i hulet.
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Arh mick, pas nu på hvad du siger om M119 motoren.. Den er faktisk økonomisk når man køre pænt :D

    Med fart pilot på og 130 on the highway, så ligger min M119 6.0 kompressor R129er, på 9.8-10km per liter i følge køre komputeren :D

    Ved lidt mere frisk kørsel og ved by kørsel er det så nærmere mellem 3-5 km per liter :?

    Min forrige W140 5.0 lå også på omkring de 10km per liter ved pæn kørsel.

    Men jeg ville nu nok vælge amg´eren, da den er en mere hidsig motor i forhold til en standart M119 4.0.

    Havde det nu været en M119 AMG model, så var det en anden snak.. Men de motor er ikke billige :p
     
  4. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Ja jeg vil også klart vælge 3,6 AMGeren den er noget mere sprælsk end 4,0>4,2 M119 motoren.
    Med mindre du gør som Jackob og sætter en kompressor på

    Os så får du også lidt nemmer ved at syne den da du ikke kan se fåreskæl på en M104 AMG og en 3,2 M104 :coolguy:

    Søren
     
  5. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Meen. AMG M119 5.0 er ALLE pengene værd :love: Har du først trillet rundt og oplevet det med denne motor, er du solgt. :love:
     
  6. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Er jeg den eneste der mener at AMG motoren er 3,4 liters? :| Det står der da på mærkaten af den jeg har
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg prøvede en E500 på chip og var på ingen måde solgt, desværre tværtimod, for mig var det blot et stort tungt motorvejs lokomotiv.
    Jeg er mere til den hidsighed, og den lidt mere gokart fornemmelse man har i den 300Kg lettere R6er.
    Men klart, skulle jeg have en 500 så skulle det mindst være en 6.0 AMGer eller noget 6.5 Brabus i den dur. :)
    Ellers synes jeg faktisk en 3.6er giver en meget mere race og køreoplevelse for pengene i forhold til en 400
    som helt sikkert er langsommere pga. vægten og de har samme ydelse.
    Men ja det er jo hvad man er til. ;)
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kommer an på hvilken model motor der er snak om jo.
    M104.980 er en 3.4er (faktisk kun 3300ccm) men blev faktisk også lavet som 3.6er af AMG, jeg har set nogle paire på det engang.
    Men den sidste M104.941 var jo en 3.6er som du også har i din C klasse.
    Grunden til det er at den jo bygger på en 280er ORG. og derfor har den dette nummer 8)
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu er du jo elektronik mand, så skulle du ikke se at få reppet den køre computer så :nakkal:
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Så skal jeg også reppe trip tælleren, for når man regner det ud, så giver den det samme som køre komputeren rules

    Der er så også en anden lille ting man skal havde i mængde, når man kikker på de 2 motore. LYDEN :cool:
     
  11. Mussemand

    Mussemand New Member

    Joined:
    10 Marts 2012
    Indlæg:
    120
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi a6 v6 2,8
    Km:
    300000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2:
    mercedes w124 2,3
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Nu læser jeg jo bare det her som en fattig, dum dreng.

    MEN: hvad er det det der er "sparet" væk på AMGen

    selvfølgelig vejer en v8 mere, Men forfanden da ikke 300kg :O ?
     
  12. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Tja det lyder som om der er bred enighed om at AMG motoren er det bedste valg, og med de benzinpriser vi har nu til dags, jeg tænker da også lidt over forbruget, da jeg bruge bilen til hverdag.

    Det er vel også den sidste rigtige række 6 benzin der blev lavet fra mercedes, er dog ikke helt sikker men mener de begyndte at bruge V6 motor kort efter, ret mig hvis jeg tager fejl..

    En sidste spekulation, jeg gerne vil have afklaret er om hvilke konkrete fordele der er ved at køre V8 motor, har den mere moment i lave omdrejninger, det plejer jo at være V motorens styrke så vidt jeg er informeret,

    Jeg ville gerne afprøve begge løsninger men det er der desværre ikke nok tid og plads til, så det bliver enten det ene eller det andet
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ville sige at V8eren sej trækker mere og række 6 er mere en hidsig prop.
    En række 6 føles nok mere hidsig fra 0-100, fra 0-200 er der mere spark i en V8er
    Så som der også siges her inde, så skal du vælge en motor efter din køre stil.
    En række 6 føles helt klart mere hidsig, men når man kommer op i fart ville man hurtigt kunne mærke at V8eren bare er en større motor
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu sammenlignede jeg nok også min egen der vejer 1450 Kg. mod en E500 der vejer 1730 Kg.
    Så jow med de 2 har vi en vægt forskæl på næsten 300 Kg.

    Du skal regne med at hele drivlinien er større både gearkasse, trækaxler, bagtøj og motoren klart er større.
    Men tager man en E280 som en E36 AMG bygger over så vejer den 1475/1500 Kg. mod en E420ers 1650 Kg.
    Det stadig 150 Kg. og det er meget ekstra vægt set i forhold til de har samme effekt.
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Faktisk er det lidt stik modsat med Mercedes sidste M104 motor som var udviklet med henblik på S klassen W140
    Den er mere en trækker en end hidsigprop som man kender det fra eks. 300E og i særdeleshed 300E-24 der var direkte bygget med henblik på samme form og base som 190E 2.3-16 og 25-16 motorene.

    Ydermere har man forstærket momentet enormt med 3.6erens Boring/slaglengde 91,0 / 92,4 mm som er en underkvadratisk motor = moment stærk og mindre omdrejningshidsig.

    Den yder da også hele 385Nm. fra 3750-4500 o./min - det er et meget bredt område at yde sit maks moment.
    og jeg mener at de 330Nm. er klar ved 1500 o/min.

    Da den ligesom E420eren har 4 trins automatgear betyder vægt forskællen og det gode moment at den er 0.2 sek. hurtigere fra 0-100 og dette ville være endnu mere makant med den 5 trins som er lavere gearet.

    men klart i bund og grund så vil 3.6eren føles som den hidsige og ivrige motor hvor V8eren vil føles mere som en sejtrækker omend den ikke er hurtigere.

    Men det er nok forkert at sige at en E36er er en hidsigprop, den føles SÅ MEGET mere som en moment bjørn (V8er) end en R6er normalt gør.
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg synes måske du skulle prøve at få en tur hos nogle som har både 400eren og så en 3.6er
    Du vil blive meget overrasket over hvor godt momentet er og hvor langt nede du har det til rådighed :yes:

    Jeg giver gerne en tur i min Brabus 3.6-24er som har samme effekt, den giver de fleste et meget godt indtryk af at man ikke behøver en V8er for at få samme moment HELT fra bunden af :gr8:

    Her kan du finde data på de 2 modeller, men da E36eren ikke blev bygget i sedan udgaven, så er data på den fra coupe udgaven.

    E36 AMG:
    :arrow: http://mercefreaken.com/modellene/124/e36amgcoupe.htm

    E420:
    :arrow: http://mercefreaken.com/modellene/124/e420.htm
     
  17. Mercedes w124

    Mercedes w124 Member

    Joined:
    17 December 2006
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E 420
    Km:
    225000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    VW Up
    Bil nr. 2 Km:
    7
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    Hej..
    Jeg kører dagligt i min 420'er og er ekstrem glad for den. Hvis man kører automatgearkassen manuelt, mener jeg nu at mine 279 HK og 400Nm kommer til sin fulde ret. Det er faktisk ret sjovt at køre den manuelt, og den har godt af engang imellem at komme lidt op i omdrejningerne. En helt tredie ting man skal huske på når man vil bygge om er, at batteriet skal flyttes om i bagagerummet, hvis du vælger V8 løsningen. Der er faktisk rigtig mange ting der skal tages hensyn til. Jeg er ikke helt klar over hvordan med udstødningssystemet, men det skal formentlig flyttes med fra en V8 også.
    For mig ser det ud som om række 6'eren er den nemmeste løsning og dermed måske også den billigste.
     
  18. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,261
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Sv: tuningsprojekt W124 E36 AMG VS 420E

    Og nemmere at få igennem syn. Jeg ville da hade at skulle skifte motor frem og tilbage hver gang bilen skal til syn

    Sendt fra min ST18i med Tapatalk2
     
  19. Borring

    Borring Member

    Joined:
    1 Oktober 2011
    Indlæg:
    348
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    BMW 135i
    Km:
    100000
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2:
    Peugeot 106 Rallye
    Hvis du vil V8, så køb en 400 eller 500.
    Det er rigtigt at 500E er lidt morfar out-of-the-box, men der er muligheder:

    1. Installere 1st gear start
    2. ASR-off Switch
    3. 2-vejs udstødning = færre Kg (mellem og bagpottet vejer alene 20 kg) og ~10 HK
    4. Fjerne niveaureguleringen = færre Kg og op til ~5-10 HK da motoren ikke skal trække en tandempumpe
    5. Sports støddæmpere og fjedre
    6. 18” i stedet for standard 16” hjul
    7. Hvis der er behov for flere HK er sportsknaster en løsning (30HK for 5L og 20HK for 4.2L)
    8. Chip og green filter skulle også give lidt HK
    9. Hvis det ikke er nok så er det næste en kompressor

    (Alle HK tal kommer forums og det er derfor ca. tal).

    500E vil selvfølgelig forsat være mere tung, men dette skyldes udover motoren at bremser, stabilisator, styrehus m.m. er kraftigere = større holdbarhed. Den største svaghed er dog den 4 trins gearkasse i forhold til performance, men i forhold til holdbarhed er den i top.
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja ombygnings messigt, så er det klart MEGA plug and play med 3.6 AMG motoren da den er magen til 320eren
    Dog skal man nok lige have styrboksen med da den er AMG specifik samt luftfilter kasse og rør.

    Men rent vider tunings messigt, så er man lidt maxet ud med en 3.6er, den er så godt som boret op og ud alt det den kan, hvis man undlader trykladning.
    Her har man store udvidelses muligheder med 400 motoren, hvorfor jeg kun synes at 400eren giver mening hvis det er fordi man lige står og har den på hånden til ingen penge.
    Ellers ville jeg helt klart finde en 500 eller en 500 6.0 AMG i stedet evt. hvis man kan finde det og har råd :lol:

    Men mellem en 3.6 AMG og en 400 så er forskællen faktisk så lille (men mest til fordel for 3.6eren performance messigt) at det ikke retfærdiggøre ombygnings projektet til V8er i mine øjne, så er det alene fordi man er V8er freak eller bare ik kan undværre V8er lyden osv.
    Men en 3.6 AMGer med åben filter skulle jeg lige hilse og sige kan brøle rimelig voldsomt, spørg bare Nick fra Gørløse :lol:

    Men det sjove er at man kan "skjule" for synsmanden at man har en 3.6er i stedet for en alm. 320er i motrrummet da de er 100% ens, "stortset" med undtagelse af luftfilter overføringsslangen hvor der står 3.6 på :D

    Jeg havde selv valget mellem min egen Brabus 3.6-24 og så en E500 i sin tid, jeg var på ingen måde i tvivl om at R6eren var meget mere mig, det er en helt anden oplevelse af levering af poweren og køreegenskaber.
    Men ja det er igen hvad man er til, jeg vil sige, man skal næsten prøve en 3.6er for at fornemme den hidsighed og alligevel ret store moment den trækker med fra bunden.

    Men som Boring skriver, så er der mange muligheder med V8eren for at vække den lidt mere til live. :mrgreen:
     

Del denne side