Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Tuning af Disel og Turbo Disel

Emne i 'Serviceydelser' startet af djaabo, 20 August 2009.

  1. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hej alle Mercedes ejere.

    Så har jeg fået skruget nogle tunings pakker sammen af de ældre Disel og Turbo Disel.

    En tuning af en disel giver ca 10%

    Tuning af Mercedes Turbo Disel giver ca 20-30%

    Montering af intercooler på Turbo Disel giver yderligere ca 10%

    Det gælder alle Disel og turbo Disel frem til 94

    Har haft den først 190TD genem første fase og den endte op med 154Hk opimod de oprindelige 120Hk.

    Pris på tuning er ca 3.000,- det kan variere en smugle fra de forskellige modeller.

    Montering af intercooler er yderligere 3.000,-

    Håber det kunne havde interesse for Mercedes Disel ejere.
     
  2. smejpongen

    smejpongen Member

    Joined:
    3 Maj 2008
    Indlæg:
    145
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Man bliver jo lidt nysgerrig, hvad laver du ved dem. Jeg kører i en 300d fra 1991 UDEN turbo. Mvh Jørgen.
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    skifter filter, hæver omdrejninger, øger brænstof og ændre timingen + jusere gearkasse modulator.

    På TDére, hæver jeg også ladetrykket.
     
  4. jacobh

    jacobh New Member

    Joined:
    21 December 2008
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Ingen
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    Hvordan får man egentlig en tunet bil synet, så det fremgår af registreringsattesten, at den er tunet?

    Når jeg læser reglerne på området, virker det komplet umuligt at få godkendt noget som helst uden spandevis af dokumentation fra TÜV, bilfabrikanten, et dyrt testlaboratorie og hvad ved jeg...
    Har du nogen erfaring med syn af tunede biler?

    -Jacob
     
  5. Orion

    Orion Member

    Joined:
    11 Februar 2008
    Indlæg:
    96
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Jylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E280 V6
    Km:
    230000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej djaabo.

    Ja, nysgerrig er da ikke ordet. Men hvad med holdbarheden på drivlinien?. Kan man forvente overraskelser hvis man som jeg kører lidt blød hat agtigt og kun en gang imellem sparker til den?. :gr8:
    Eller virker det lidt som en chiptuning på de mere moderne dieselbiler?.
    Jeg kan regne, at min efter en af dine behandlinger ville yde i omegnen af 155 til 170 Hk. :eek: :eek: Hvordan med forbruget?, holder det sig nogenlunde på det normale ved alm. kørsel.


    Hilsen Orion.
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Reglerne med tunet biler en nemlig lidt krøllet. Hvis der bliver eftermonteret tun eller lavet konstruktive ændringer, så må det hele til sammen yde 20% over den oprindelige effekt. Har man derimod en turbo bil og tuner den til + 50%, så er der ikke nogle regler der træder ind i det man ikke har eftermonteret noget form for tun eller lavet en konstruktiv ændring.

    Eksempelveis. En supra turbo har originalt 270Hk, men den kan hurtigt bankes op på 500Hk og den ryger uden problemmer gennem syn,

    Tuning af disel giver 10% så den er inden for lov krav

    Tuning af turbo disel giver mellem 20-30%, det er inden for lov krav da der ikke er ændret på motoren.

    Montering af intercooler er en effektforøgelse på de 10%, så den er ok... men så skal det ikke opgives at ladetryk og diseltryk er ændret... og det er nu heller ikke noget de ville bide mærke i til syn og hvis der skulle være tvivl om det, så skruger jeg ned for ladetryk når bilen skal til syn (uden betalling).

    Ang motor og gearkassens holbarhed er der ikke noget problem i det man ikke er oppe imod flere hk end man nu engang er. Jeg gør geakassen lidt hårdere i gearskift ved fuld last, så ikke den fedter i gearne og evntuelt kan lave skade på de inventige koblinger.

    Økonomien ved almindelig kørsel er det samme. Det er fuld last mængden jeg ændre på, så ved fuld gas ville den bruge mere end før.

    Det hele er stort set det samme som en chip tuning på nyere biler. Forskelen er bare at chippen øger heste elektronisk og det her er mekanisk.. Men de ting der bliver ændret på er det samme.
     
  7. fisker

    fisker New Member

    Joined:
    4 September 2008
    Indlæg:
    496
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bagsværd
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE 12 vent.
    Km:
    272
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    BMW R100RS (MC)
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Hva' så med benzinere, hvis man nu synes at det er for økonomisk at køre 8 km/l ?
     
  8. jacobh

    jacobh New Member

    Joined:
    21 December 2008
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Ingen
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak for info.

    -Jacob
     
  9. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000

    Jeg kører 10 km/l og det er alt for meget, så jeg følger lige lidt med her.... :love:
     
  10. fisker

    fisker New Member

    Joined:
    4 September 2008
    Indlæg:
    496
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bagsværd
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE 12 vent.
    Km:
    272
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    BMW R100RS (MC)
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Lasse, er du lidt af en nærigper ? :lol:
     
  11. Orion

    Orion Member

    Joined:
    11 Februar 2008
    Indlæg:
    96
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Jylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E280 V6
    Km:
    230000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej djaabo.

    Jeg takker også for info. Nu er der bare dømt tænkeboks.

    Hilsen Orion.
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jo tuner også benzin modeller, men der er ikke udregnet faste priser endnu til de forskellige modeller endnu og jeg mangler stadig at teste 2 andre type kompressore for at være sikker på det er den korekte kompressor. Men hvis der er nogen der gerne ville havde tunet en 300 eller 300-24 benziner billigt, så sig endelig til. Fordi så ville jeg gerne teste en eaton kompressor på denne model. 8)

    Men der ville være nogle fakts, med tuning af benzin motore som jeg lige skal havde forhandlet en løsning på og det er 20% reglen, ide jeg sætter en kompressor på, må bilen max yde 20% mere. Men hvis jeg kan få godkendelse fra mercedes bluestar
    kan jeg få sat grænsen op til 35-40% mere effekt og samtiddig kan den synes med det.
     
  13. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hvad foretager du yderligere, ved montering af kompressor? Standart har en 300E-24 jo lidt højere kompression, end en 12 ventilet 300E.
     
  14. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Den ville få monteret vand til luft intercooler og så får den lidt mere benzin, så den ved fuldlast køre lambda 0,83 som er det effektmessigt optimale.

    Lade tryk ville ligge på 0,4 bar = 35-40 effektforøgelse

    I følge motor reglerne, så må man ikke lade med mere tryk en 0,3 bar ved 10.5:1 som denne model køre med.

    Men den regl er udregnet efter en 2 ventil per cylender. Når det er 4 ventiler per cylender, så kan man gå en smugle højere, altså 0,4 bar og 0,3 uden intercooler.
     
  15. jacobh

    jacobh New Member

    Joined:
    21 December 2008
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Ingen
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    Hvad med en E420? Kan du sætte supercharger på V8'eren, og hvor meget effekt får den så?

    -Jacob
     
  16. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja 420eren eller 500eren kan jeg godt montere kompressor på.

    Du kan se mit profil billede, det er en v8 med kompressor på.

    Du skal regne med en 40% effekt forøgelse og kompressor type ville blive en paxton novi 1200.
    Jeg har det bedst med at montere enkompressor der er støre en behovet, så behøver den ikke at blive pumpet så hårdt og dermed en noget længere leve tid.

    Der er ca til 100.000 km før at man skifter lejer i en kompressor, det koster 2.200 at få skiftet dem.
    Men det er ikke være end en turbo, der siger man 80.000km før at den skal renoveres. (Benzin)
     
  17. jacobh

    jacobh New Member

    Joined:
    21 December 2008
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Ingen
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hehe, den har originalt 279 hk, så får den altså omkring 390 hk? Kan resten af bilen holde til det uden modifikationer?

    -Jacob
     
  18. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja det kan den godt. Jeg sætter andre bremser på og bagtøj bliver efterset og spændt.

    Motor, bagtøj, gearkasse og konverter har mercedes altid være godt til at overdimonsinere.
    så det er ikke problemer i det.

    Har selv en SL60 AMG med kompressor og den smider 600-700Hk på de originale dele og det fungere upoklageligt
     
  19. jacobh

    jacobh New Member

    Joined:
    21 December 2008
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Ingen
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ok. Hvad så udstødningen? Kan man stadig bruge den originale sammen med superchargeren?

    -Jacob
     
  20. Orion

    Orion Member

    Joined:
    11 Februar 2008
    Indlæg:
    96
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Jylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E280 V6
    Km:
    230000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej djaabo.

    Ja, jeg er stadig i tænkeboks, men kom lige i tanke om emmisionstesten ved syn. Hvordan forholder det sig her, jeg tænker, kan bilen godt synes tunet mhb på denne test, eller skal der gøres noget i den forbindelse. Højere dieseltryk = større emmision af dieselpartikler. Hvad er grænsenorm for denne måling? og kan man holde sig under ved en effektforøgelse på eks. 30%.
    Jeg skal til syn nu på Mandag så går der da heldigvis 2 år inden turen går der forbi igen, så kunne der jo godt tunes lidt på den gamle dame.

    Hilsen Orion.
     

Del denne side