Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Træg koldstart 300E

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Arvid, 17 August 2011.

  1. Arvid

    Arvid New Member

    Joined:
    26 April 2011
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    225000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej
    Vores 300E'er fra '91 er normalt helt frisk og springer igang uden problemer også selv om den er kold. Men i den sidste tid er den blevet temmelig træg at starte når den er kold -feks efter at have stået natten over.
    Man skal gerne køre en 10 sekunders tid på starteren før den starter. Har den først været startet er der ingen problemer ved efterfølgende starter - heller ikke med tomgang og lign.
    Nogen der har et bud på dette ?
    (den har fået nye tændrør osv for nylig)
    Mvh
    Arvid
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det tyder på at den taber benzin trykket i mængdefordeleren over natten.
    Hvis det er tilfældet, så kan det være en træt dyse der står og drypper, derfor den sværre start.
    Men har du prøvet at lugte om den mugter meget af benzin når du har kørt de der 10 sek. på starteren.
    Kan også bare være den taber trykket ved anden utæthed i systemet, tjek under luftfilter omkring brændstofrør for utætheder bla.
     
  3. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Jeg har også lidt koldstarts problemer med min, og det er nok hen ad hvad Brabus skriver.

    Mht. benzin til motoren, så aktivere den en koldstartsdyse der giver extra benzin i 8 sek ved koldstart. Dine dyser kan også være trætte og står og drypper. Så motoren faktisk er halvdrunket inden du starter den.

    Jeg har set at når bilen har stået et stykke tid ligger der benzin i bunden af insugningsmanifolden. Konen fandt ud af at man bare skulle dreje nøglen over til start med det samme ved koldmotor og ikke give den tid til at bygge benzintryk op, og så springer den nemmere igang.
    Fandt ud af at der vist løber noget benzin ned af 'indput akslen' i benzinfordeleren. Der er en Mercedes forskrift på at skifte pakningen til denne på w124zone.com.
    Hvis du piller luftfilterkassen af, åbner gasspjældet og forsigtig trykker luftmængdemåleren ned. Så kan du se ned i bunden af indsugningsmanifolden. Her vil der så løbe lidt benzin ned fra fuftmængdemåleren og ned på gasspjældet. Det er vist normalt ifølge et par brugere af dette forum. Det er den ''fejl'' min har, tror bare at min er meget utæt i pakningen ind til benzinfordeleren.
    Hvis nu der ikke ligger benzin i manifolden, så kunne det jo være at den koldstartsdyse ikke virker mere. Så kunne du jo evt prøve at hælde et meget lille skvat benzin i manifolden når du nu har luftfilterkassen af, og se om den starter nemmere.
     
  4. Arvid

    Arvid New Member

    Joined:
    26 April 2011
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    225000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for svarene :)
    hm ja - det ku' godt være den der koldstartdyse - synes ikke den lugter af benzin ved start .... hvor sidder sådan en fætter henne ?
     

Del denne side