Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Total afladning - OPDATERING.

Emne i 'El-system' startet af bachko74, 11 Januar 2011.

  1. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Re: Total afladning - HJÆÆÆÆLP! nu med nyt OVP-relæ :)

    Det var også min umiddelbare plan 8) det er jo rart nok, lige at få bekræftet, at man gør det i den rigtige rækkefølge.
    Man lærer sgu noget herinde hver dag :mrgreen: (selvom det godt tog sin tid, med det relæ)
     
  2. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Så har vi kørt et par dage med det nye OVP-relæ, og alt ser ud til at virke som det skal :mrgreen:
    Koldstartsdysen har været sat til siden, og jeg har haft det stående til viskosekoblingen gik i indgreb, hvilket den ikke kunne før, så var den gået ud :?
    Så indtil videre, ser alt ud til at være i fineste orden. Jeg ved ikke helt om mit ladeproblem er løst, da det ikke er så længe siden batteriet fik kunstigt åndedræt, men den virker frisk, og ikke som om den taber strøm. 8)
     
  3. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bare lige for god ordens skyld, så kan det godt lade sig gøre at måle om et batteri er klappet eller ej, men det kræver et voltmeter.

    Metoden er forholdsvis simpel. Man belaster batteriet ved at tænde for nogle strømkilder (med slukket motor): F.eks: forvarme relæerne, blæser, lang lys osv. Når der bruges strøm falder spændingen, sluk så for tingene og mål på batteriet. Hvis spændingen ikke stiger til 12 volt, men bliver nede omkring 8-10 volt, så er batteriet delvist klappet.

    Men igen kræver det at du har et voltmeter :)

    Jeg fandt et PDF dokument der beskrev forskellige målinger hvis man havde problemer med manglende strøm.

    Iøvrigt skulle jeg hilse at sige at 124'eren ret hurtigt bliver sur hvis den ikke lader ordentligt. Ret hurtigt vil el bagruden blive slukket, derefter radio osv. Det er ret imponerende at se at den faktisk gør det i en nogenlunde begavet rækkefølge (visker og lys er noget af det sidste den lukker ned. Jeg har prøvet at kører et par ture med en død generator og den lukkede tingene ned i en rimelig begavet rækkefølge.

    mvh
    Martin
     
  4. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Tak.
    Det vil med andre ord sige, at har jeg strøm til elbagruden efter et stykke tid (1 uge - 14 dage og selvf. mere), så må det formodes, at mit batteri ikke er klappet sammen?
    Jeg skal altså også ha fat i det multimeter, det er jo uundværligt 8)
    Når jeg så har fået det købt (inden alt for længe) kommer der lige nogle spørgsmål, om hvordan dælen sådan et virker :mrgreen:
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det første man anskaffer sig som GDS mekanikker "næst efter hammeren" :lol: det er et multimeter.

    Alt det mekaniske det kan vi "se" hvor har en fejl, eller mærke og føle.
    Men alt det elektriske det kan vu sgut se eller føle nogen steder, det er sådan en hemmeligheds fuld drukken bolt der kun bliver afsløret med et stk. Elektronik Alcometer tester ala Multimeter :lol:

    Enten elelr målinger er som regel ok, men meget fote har vi behov for at måle på noget "mens" vi bruger det og så er det ikke godt nok at se der er lys på bilen eks. som mange antager for at være ens betydende med at så må der jo være strøm på dyret ik :lol:

    Til husholdnings behov er et ganske alm. dødeligt multimeter til et par hundrede Kroner helt ok.
     
  6. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Lige en ny opdatering.

    Nu har jeg efterhånden kørt med det nye OVP-relæ med 2 sikringer i 14 dage, og det virker bare 8)
    Ladeproblemet er tilsyneladende løst.
    Tomgangsproblemet er løst.
    Koldstartsrelæ og dyse virker perfekt.

    Så alt i alt er de problemer jeg oplevede forsvundet, så jeg kan kun tilslutte mig det, der står mange steder efterhånden:
    SKIFT det relæ med det samme, hvis det er den gamle type med 1 sikring.

    Mange tak for hjælpen gutter 8)
     

Del denne side