Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Topstykke på 300 D

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Gunders, 13 Februar 2007.

  1. Gunders

    Gunders New Member

    Joined:
    12 Februar 2007
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Perpignan
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 D Turbodiesel. a
    Km:
    200000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    300TD Stayioncar
    Bil nr. 2 Km:
    275000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    En dag begyndete min ellers gode 300 D Turbo fra 1992 med 180000 km at tikke, det næste var at den begyndte at brænde olie - temmelig tyk, hvid røg, så det var dirkete til MB værksted (bag på en servicevogn) i Spanien. Det viste sig at være var toppakningen, så toppen skulle af. Efter 560 Euros værstedsarbejde får jeg oplyst at det vil koste ialt 2600 Euros at reparere, fordi der foruden ny toppakning skal slibes ventiler mv. -men ellers ingen skader. Det er temmelig dyrt, så det kan være det er bedre / billigere at skifte til et nyrenoveret topstykke? Jeg har søgt på Internettet efter et sådant, men ikke fundet det. Er der nogen, der kan give et godt råd om dette problem? Hvad er bedst - renovere eller nyt, opg kan det gøres billigere?

    Iøvrigt, er der andre, der har erfaret dette, efter "kun" 180000km. Km er rigtig, der er kun to ejere af bilen, og begge lokale folk, og der er ellers ikke tegn på slid eller hård kørsel, og serviceintervaller overholdt. Jeg har flere 124'ere og stor tillid til kvaliteten, men dette.........?

    Erik "Gunders" i Perpignan
     
  2. mbpeppe

    mbpeppe Member

    Joined:
    21 December 2006
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SL500
    Km:
    0
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    W463 G350
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Det kan alstå ske
    tikkeriet skyldes at toppakningen er revnet ved oliekanalen til de hydrauliske ventilløfter hvorved olietrykket enten går til forkædehuset
    eller til cylinder nr. 1 som i dit tilfælde.
    Toppakingen er siden blevet væsentligt forbedret/ forstærket på dette punkt.
    2600 Euro er mange penge, men det er bestemt ikke billigere at finde et nyrenoveret topstykkke,
    Denne type motor har en tendens til at blive varm / revne topstykket i de forkerte hænder der ikke vil kigge på en temperaturmåler.
    derfor er topstykker en mangelvare til dem.

    Lad værkstedet slibe dine ventiler og skifte toppakningen og nyd bilen mange år fremover, med tiden glemmer du måske regningen..........
     
  3. Gunders

    Gunders New Member

    Joined:
    12 Februar 2007
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Perpignan
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 D Turbodiesel. a
    Km:
    200000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    300TD Stayioncar
    Bil nr. 2 Km:
    275000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Mbpeppe, tak for dit fornuftige svar og trøstende ord... Du har ramt helt rigtig, det er cylinder nr 1, du ved åbenart hvad du taler om! Det er nok ikke anden løsning end at betale, og nyde bilen fremover ....
     
  4. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Gunders.

    Det kan sagtens ske ved 180 000km. På min skete det ved 65 000km. / 9år. Det viste sig når motoren blev drift varm, så lød det som om der lå en æske søm og raslede rundt inden i den, når den stod i tomgang. Den havde også, som mbpeppe skriver, skudt fra cylinder 1 og ud i olie kanalen til de hydrauliske løftere.
    På min tror jeg det skyldtes at den forrige ejer var en ældre herre (født 1912) der havde kørt de første 43 000km. i den. Det er nok begrænset hvor meget han har haft fyret op under kedlen. Der efter får jeg den og kører 22t.km. i et noget andet tempo, så når der er en medfødt svaghed, så er det nok forventeligt at den viser sig.

    Jeg fik en pris på ca. 20 000kr. + det løse hos Mercedes. :shock: :shock:
    Jeg havde ikke lyst til at give 20 000kr. for det stykke arbejde, så jeg købte Haynes bogen og bevæbnede mig med Frank og hans garage, og så blev der skruet.

    Lige som dig begyndte jeg også at tvivle på om km. tallet på bilen passede overens med virkeligheden, 65 000km. burde være for tidligt for denne reparation efter mit hoved. Da topstykke manden så topstykket's stand, var han ikke i tvivl om at det under alle omstændigheder ikke havde kørt over 100 000 km. for det var ikke nødvendigt at røre ved ventilerne overhovedet. Han sagde at ventilsæderne på disse er så bløde, at alt over 100t.km. sætter sine spor. Jeg kunne heldigvis nøjes med en vacum test og en plan slibning til 500 kr.

    Jeg har nu kørt 75t.km. siden og den går stadig som en drøm. :p

    Jeg vil lige tilføje at det ikke er nye sæder og ventilslibning der er den dyreste post i det her spil. Det tager en del timer at af og påmontere topstykket, så lønnen for at udføre dette arbejde er en stor del af det beløb du har fået tilbud på. Så at sige alt skal afmonteres før du har topstykket i hånden. Hvis der ikke er noget helt galt med dit topstykke (revnet) tror jeg ikke det kan lade sig gøre at finde et billigere, som er i orden, for mindre end det det koster at ordne dit eget.
     
  5. mbpeppe

    mbpeppe Member

    Joined:
    21 December 2006
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SL500
    Km:
    0
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    W463 G350
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Jamen, hvor er vi dog enige :wink:
    Jeg fik bare ikke lige nævnt at arbejdslønnen er den absolut største post i det samlede regnskab, men så er det jo fint at Henrik kunne supplere med en historie fra det virkelige liv.

    @Henrik: Du kommer nok aldrig til at afmontere toppen igen, pakningen er som sagt forbedret i området cyl. 1 / oliekanal.
    med mindre du gør som tyskerne, der ikke kan forstå temperaturmåleren nærmer sig det røde felt efter 4 timer med 210 km/t på autobahn.
    De fleste tyskere har smadret deres 300 turbo på denne måde.

    "måleren må vise forkert, den kan da ikke være varm, jeg kører jo Mercedes-Benz" :oops:

    Hilsen Per
     
  6. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Toppakning

    Hej mbpeppe og Henrik L

    Ja så kan det jo ikke vare længe før Henrik L skal have lavet topstykke igen, for han kan ikke lide den ryster i rattet, men det stopper heldigvis efter 330 Km/t :p ... læs selv dette indlæg om politijagt, 2nd indlæg : :shock: :shock: http://bgjohansen.eu/w124/forum/viewtop ... hlight=320
     
  7. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Per.
    @Henrik: Du kommer nok aldrig til at afmontere toppen igen, pakningen er som sagt forbedret i området cyl. 1 / oliekanal.



    Det er jeg utrolig glad for at høre. Det var sg noget af et arbejde tidsmæssigt. Men egentlig meget hyggeligt når man er to om det. Lærerigt kan man vel kalde det. Da vi tog min, gik der ca. 12 timer fra vi startede til vi stod med toppen i hånden. Nogen måneder efter tog vi Sune's 300 Turbodiesel, og der kom vi ned under 8 timer, så øvelse gør mester.
    Min gamle 250D som Frank overtog, lavede vi toppakning på et stykke tid efter. Hold da helt k... hvor er det nemt på sådan en, masser af plads rundt om motoren. Under 2 timer fra start til topstykke i hånden. :D

    Frank.

    Hvem har du fået til at huske det indlæg for dig, du plejer sg da ikke at kunne huske mere end en time tilbage. :?: :?: :?:

    Jeg fandt lige de her billeder fra ''operationen''. Der er godt nok lidt tomt når først toppen er væk.
     

    Attached Files:

  8. Gunders

    Gunders New Member

    Joined:
    12 Februar 2007
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Perpignan
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 D Turbodiesel. a
    Km:
    200000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    300TD Stayioncar
    Bil nr. 2 Km:
    275000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Henrik, tak for din interessante kommentar. Jeg er imponeret over den videnbank dette forum indeholder :) Kan være at jeg kører for lidt, det er nok ikke godt at en god MB står stille en del af tiden? En af mine venner her i Frankrig har også en samme model (92), som kun bliver kørt lejlighedsvis, og er begyndt at tikke......
     
  9. Gunders

    Gunders New Member

    Joined:
    12 Februar 2007
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Perpignan
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 D Turbodiesel. a
    Km:
    200000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    300TD Stayioncar
    Bil nr. 2 Km:
    275000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Måske er det en ide at give Mercedes-værkstedet her i det sydlige besked på, at de bare kan stille min 300DT tilside, for hvis der skulle komme et par danskere fra W124.dk forbi, så er de så skrappe til at skifte toppakning, at de måske gør det i løbet af en ferie...........? :idea:
     
  10. Kamstrup16

    Kamstrup16 New Member

    Joined:
    18 December 2006
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kolding
    Ratings:
    +0 / 0
     
  11. Rene J

    Rene J Member

    Joined:
    30 Januar 2007
    Indlæg:
    60
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Struer
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W203 220 CDi
    Km:
    584000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    214000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
  12. Kamstrup16

    Kamstrup16 New Member

    Joined:
    18 December 2006
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kolding
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Rene

    tak for svaret! Jeg har kigget både på den hjemmeside, du henviser til samt hos diverse klagenævn, købelov osv., u name it - og har talt med en advokat sågar, men den slags sager er åbenbart ikke liiiiige til :-(
    JEG kan lade handlen gå om - hvad jeg bestemt ikke har lyst til - det "sjove" spørgsmål er, om forhandleren kan slippe ud af klemmen ved at ønske det samme - hvilket alt andet lige nok vil være den nemmeste/billigste løsning for ham...
    Jeg er vild med den 300 D med læderindtræk, træindlæg, flot lak, "sminkespejle", el-rollo, super anlæg - men den er da selvsagt lidt federe, når den osse kan køre :)
    Hilsen
    Jan
     
  13. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Hej kamstrup16, min erfaring er, at hvis du får forhandleren til at lave reperationen, bliver det på den absolut billigste måde for ham, dvs. at han kun skifter selve toppakningen.
    Skal det laves rigtigt, skal topstykket trykprøves og planslibes og ventilerne skal chekkes, er der nogle af ventilerne der er skæve bør de udskiftes når det hele alligevel er skilt ad.
    laves reperationen rigtigt, har sikkert fred for toppakningen de næste MANGE km
    mit bedste råd vil derfor være, at du prøvede at lokke forhandleren til at give dig en kontant rabat og selv betale resten, så du selv kunne få udført reperationen rigtigt.
    Håber du kan bruge svaret.
    MVH Martin

    hvis du har spørsmål, må du gerne ringe til mig. 4068 4947
     
  14. Kamstrup16

    Kamstrup16 New Member

    Joined:
    18 December 2006
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kolding
    Ratings:
    +0 / 0
    fantastisk forum !!!! Jeg siger mange tak! - imponerende, at der sidder en hel flok dejlige mennesker derude - med forstand på lige netop sådan en gammel Mercer :)
    Har talt med advokat for en times tid siden: Han mener, at jeg har en "rigtig god sag" (fordi jeg har "brokket" mig i tide, flere gange).
    Indtil videre satser jeg på, at forhandleren fixer maskinen - men han får alt andet lige at vide, at der findes en stak brugere, der har forstand på problemstillingen! Det er rigtig godt at vide :)
     
  15. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej kongebiler og kamstrup16

    Jeg syntes det er en dårlig ide :shock: med at få en kontant rabat, også udfører reparationen selv, for hvad så hvis der sker noget senere, så står du sikkert selv for at udbedre den, fordi du selv har valgt at lave det.

    Når man laver topparkning, skal topstykket selvfølgelig trykprøves, :idea: for fejlen kan lige så godt ligge der (kan være revnet :cry: ), hvis der så er 1 eller 3 ventiler der ikke har det så godt, eller det er topstykket er skævt, så skal det også laves på garantien, det tror jeg også autoforhandleren :wink: har med i sine beregninger. :roll: :roll: ellers kan du jo lige nævne det. :p
     
  16. peterrask

    peterrask New Member

    Joined:
    2 April 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    topstykke!!!!

    ja nu sidder man jo så her og læser denne skrækhistorie ang topstykket.
    nu kører jeg i en 300 d. fra 1992 den har gået godt og vel 720000 km og spinner som en mis. Mit spørgsmål er så, kan man se noget sted om ens topstykke er blandt dem der skulle være forstærket???
     
  17. Gunders

    Gunders New Member

    Joined:
    12 Februar 2007
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Perpignan
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 D Turbodiesel. a
    Km:
    200000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    300TD Stayioncar
    Bil nr. 2 Km:
    275000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Opdatering fra Frankrig: Min ellers flotte 300D 1992 omtalt først under dette emne, står stadig på værksted, siden januar måned. Til advarsel hvis nogen skal på langtur - sørg for at have redningsforsikring! I Spanien skulle MB værstedet i Figueres have 2690 Euros (ca 20.000 kroner) for at skifte toppakning, hvoraf 500 Euros (ca 3750 kroner) for skibning af topstykke og ventiler. Det var uhørt dyrt, så jeg fik istedet transporeret vognen til mit nærmeste franske værksted, hvor jeg p.t. stadig venter på
    ny test af topstyket og ny pris. I mellemtiden har det kostet knapt 600 Euros (ca 4500 kroner) at få skilt topstykket ad og testet det. Blot til orientering. Jeg melder tilbage, når den er lavet....
    Hilsen Erik "Gunders"
     
  18. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hvis du har kaskoforsikring på den, burde du kunne få den transporteret hjem på det røde sos kort.
     
  19. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Gælder for alle der har kasko på deres vogn eller en bestemt forsikring snakke vi om
     
  20. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej mede

    Det gælder alle der har kasko på deres bil, de kan ringe til deres forsikringsselskab 14 dage før ferien og få tilsendt det røde (SOS) og det grønne kort.

    De bruges til, når man er på ferie i udlandet, præcis i hvilke lande man skal bruge det røde eller det grønne kort ved jeg ikke, tror det røde kort er til Vesteuropa og Norden, det grønne i Østeuropa.

    Sker der så et havari på bilen, så bliver bilen "gratis" (man betaler jo via forsikringen til ordningen) i første omgang transporteret til nærmeste MB værksted, De har så 3 ARBEJDSDAGE til at udbedre skaden, på ejerens regning. ellers vil bilen blive transpoteret hjem til Danmark på SOS regning, og man vil få en udlejningsbil stillet til rådighed resten af ferien. :p

    Tro mig der skal meget til at få en udlejningsbil. Vi var i Andorra i 2004, der røg køleren på min w124er. I første omgang tog jeg til MB for at købe en køler. :p Ja ja det var ikke noget problem, det ville tage 4 dage :( at få den, så tænkte :roll: jeg 4 dage :idea: SOS = ny bil :p ....men den spiste SOS ikke, fordi de ville bare sende en køler fra Tyskland derned med DHL, så den var der i løbet af 24 timer, og det mest mærkelige var at MB værkstedet også kunne få fat i køler til næste dag, :shock: men det kunne deres :evil: reservedelslager :evil: ikke der lå lige ved siden af.
    Det endte med at jeg måtte lade MB værkstedet lave bilen, det var egenlig også ok for med en værkstedspris på 450.- Dkr for at få skiftet køler og føler, så det var til at leve med. :wink:
     

Del denne side