Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

tomat gaer fucker fejl fundet

Emne i 'Øvrige serier' startet af littau, 4 November 2011.

  1. littau

    littau New Member

    Joined:
    21 Februar 2010
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w202 c220 cdi
    Km:
    505
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    min bil gør nogen underlige ting... nogen gange er det som om den fedder kobling. og stiger i omdr lige inden den skifter.... når den er kold går den langt op i omdr inden den skifter. ligesom den hænger i gaeren. JTC anbefale mig at give den et service. det er gjordt. det skal lige siges at den har været til rep pga automatkøler var utæt. hvor den manglede 1½ liter olie men den kørt uden de stor problemer. skal der en ny gaerkasse på eller kan den reno. evt priser på hvad det vil koste. eller hvis i ved hvad der er galt... men bilen køre rigtigt godt, den fucker bare en gang imellem :eek:

    mercedes c220 cdi trip. tronic. w202 fra 01 og er lige købt dvs har stadig garanti på den.
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Re: tomat gaer fucker

    hmmm ... nu ved jeg intet om de moderne tomatkasser, - men hvis vi overfører situationen til en w124 kasse,- så plejer det ikke at være et hit med at mangle 1½ liter olie på gearkassen,- vist noget med, så vidt jeg erindrer,- at bremsebåndene bliver brændt pga. manglende olie. symptomet som du beskriver igen overført til en w124 kasse,- havde jeg lidt det samme på min gamle kasse, som du beskriver,- jeg fik at vide at det var slidte bremsebånd og en renovering var på sin plads.

    Men som sagt ved jeg ikke hvor meget olie, de moderne kasser kan tåle at mangle,- så det må flyve lidt i vinden, indtil andre med bedre viden kommer til. :-|
     
  3. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: tomat gaer fucker

    Jeg havde ca samme problem for et par måneder siden i en E220 cdi fra 2000 der skiftede jeg converter og det fjernede de problemer jeg havde. Det er hvis ikke ukendt at converteren kan blive slidt.
     
  4. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Re: tomat gaer fucker

    Uanset alle mulige andre årsager, så SKAL det være helt den PRÆCIS rigtige olie i den HELT PRÆCIS rigtige mængde der er på gearet (og sikkert også konverter).

    Uden jeg i øvrigt har meget mere forstand på de dele. Men så meget har jeg da forstået efter 10 år med forskellige automatgear.

    Jeg har derfor altid overladt de dele til fagkundskaben, dvs det værksted jeg stolede på, og har, sikkert derfor, aldrig haft problemer i den retning.

    Så jeg ville køre på værksted, bide i en af hundenes tyggepinde og betale hvad det koster.

    Jeg ved bare at gør man forkert med en automat gearkasse, så bliver det først rigtigt dyrt.
     
  5. zky

    zky Member

    Joined:
    25 Januar 2011
    Indlæg:
    192
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124290
    Km:
    304
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    W201029 + W201034
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Re: tomat gaer fucker

    Start med at kigge efter olie i stikket til gearkassen og stikket til styreboxen - der skal det nemlig ikke være :-?
     
  6. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    Re: tomat gaer fucker

    mange gange kan det hjælpe at skifte olie + filter..
    og hælde noget CASTROL gear olie i den.. kan ik bestemt huske hwa det hedder..
    men det er IKKE rødt som det man bruger normalt..
    det kan mange gange redde gearkassen..

    Mvh Michael. bluestar
     
  7. littau

    littau New Member

    Joined:
    21 Februar 2010
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w202 c220 cdi
    Km:
    505
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: tomat gaer fucker

    men når den er varm er der ikke de store problemer. det skal lige siges at der var pænt meget læs i den. 5 personer og en hund. men det er ligesom om den fedder lidt i kobligen. ellers må den en tur forbi ham jtc. han virker til at have forstand på det. jeg ved af der også ligger en mercer kender i brændelev. han laver ikke andet. er der nogen der ved om han har styr på sådan en....

    og jeg har jo garanti på bilen. men tiltroen er ikke den største. så hvis jeg kunne finde ud af hvad der var galt. vil det nok hjælpe. 8)

    den har jo også kørt 505xxx så den er jo ikke ny mer desværre
     
  8. mrnizeguy

    mrnizeguy New Member

    Joined:
    4 Marts 2011
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 E
    Km:
    285000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: tomat gaer fucker

    Hej Tomat plucker

    Allerførst kigger du i manualen for gearoliestand , erindrer at oliestanden skal kontrolleres med driftsvarm motor og med motoren kørende i tomgang ( og neutral / p-bremse) , på pinden er der 2 afmærkninger kold og driftsvarm .

    Kontroller oliestanden , er der for meget på SKAL det aftappes ( bedst på banjokoblingen ) , hvis olietrykket bliver for højt snyder det den elektroniske skifteboks .

    Er der for lidt , påfyldes den helt RIGTIGE ATF OLIE specificeret af MB og ikke andre , en lille tragt og max 1 deciliter ad gangen ( det er lidt tidskrævende !)

    Alternattivt kan du skifte oliefilteret ( i bunden af gearkassen inde bag gearkasse bundkar ) , det sidder med 2 * skruer , og husk at købe ny pakning med til bundkarret --- tror at filteret koster små 100 kr og pakning ligeså ,

    Husk kattegrus - skift ved samme lejlighed gearolien , også i converteren ( umbrako i bunden ) ved at dreje svinghjulet

    Når dette er sket efterfylder du efter manualen - ½ liter og finjustere oliestanden som nævnt allerførst i indlægget.

    Held og lykke ! bluestar
     
  9. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: tomat gaer fucker

    Der er ikke aftapning hul på de nye converter, så man kan ikke skifte olien på converteren, jeg tror os det er derfor der kan være flere af de nye med friløb som der sidder i sådan en 01 der går til end man før har set på den gamle model.

    Iøvrigt læser jeg det som bilen har været på værksted for og få skiftet køleren, og de så har tjekket oliestanden, hvorfra man må gå ud fra de ved hvordan man skal gøre det. Det er nemligt ikke sikkert der sidder en oliepind i selve bilen, så den må de jo have ved siden af som et stykke værktøj, og hvis de har det må de jo ha prøvet den slags før.

    Men hvis der er garanti så forlang de ordner problemet, for selvom den har gået 505000km skulle den fint kunne kører som ny hvis alt er i orden.
     
  10. littau

    littau New Member

    Joined:
    21 Februar 2010
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w202 c220 cdi
    Km:
    505
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: tomat gaer fucker

    DER ER BLIVET LAVET FILTER SAMT OLIE SKIFT :twisted: .... der er ikke oliepind i min. så jeg ved ikke hvordan jeg skal tjekke det. værkstedet har skifte filter og skyllet hele systemet igemmen samt ny olie. og den er blivet nulstillet. ved ikke hvad der menes med det. bilen køre fint. den fucker bare op engang imellem. og der gør den de ting som jeg har beskrevet :wink:
     
  11. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Re: tomat gaer fucker

    Prøv nu at læse og prøve hvad ZKY skriver om olie i stikkene, jeg kender ham, og han har lidt mellem ørene, og går det helt galt så spørger han sin kone, hun er nemlig uddannet MB-mekaniker, og dette forslag koster gratis.
    Af med stikkene, gør det rent og så godt med kontaktrens og prøv igen.
    Husk at melde tilbage om det virker. :-D

    Erik
     
  12. littau

    littau New Member

    Joined:
    21 Februar 2010
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w202 c220 cdi
    Km:
    505
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: tomat gaer fucker

    Det ville jeg også gøre skal bare lige finde en lift. Jeg kan låne. Det er pakke ind i skjolde. Det kan jo kun blive bedre. :lol:
     
  13. gutman

    gutman New Member

    Joined:
    25 Oktober 2010
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    e210 270 cdi
    Km:
    0
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: tomat gaer fucker

    det med at den går højt i omdr. før den skifter ved kold skal den gøre det er for at skabe hurtigere varme på kat og drivline olie stand skal måles ved 80 grader med tester bilen har ingen målepind men man kan købe en til hint om olie mængde
     
  14. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Re: tomat gaer fucker

    Undskyld jeg hamstrer din tråd littau.... Hwidsted: Har købt en w124 med det olie der ikke er rødt. Olien ser frisk ud og lugter frisk og bilen har været ejet af en gammel mand som har passet den, så mit spørgsmål er at jeg har købt nyt filter og almindeligt rødt olie til den, og hvis jeg hælder det på og gearkassen er slidt (den virker ikke slidt) begynder den så at glide og skabe sig med almindelig olie?????
     
  15. littau

    littau New Member

    Joined:
    21 Februar 2010
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w202 c220 cdi
    Km:
    505
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: tomat gaer fucker

    fandt fejlen. min mekanikker har hældt olie på en kold gaerkasse. men gået efter den var varm. dvs der var alt for meget olie på. nu køre den som drøm :whistle: :lol:
     
  16. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Det var da rart at høre en positiv tilbagemelding. Tak for det.
    Men det er da et kendt problem med det der gearolie, bare ca. ½ liter for meget eller for lidt kan gøre udslaget fra HOT til NOT. :-D
     
  17. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Re: tomat gaer fucker

    I rest my case, jf. mit indlæg højere oppe. Problemet kunne altså være løst allerede 4/11.
    (jeg har lige brug for at hovere lidt. Sjældent jeg rammer plet) :lol: :lol: :lol:
     
  18. littau

    littau New Member

    Joined:
    21 Februar 2010
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w202 c220 cdi
    Km:
    505
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    du har fuldt ud ret :go: :gasp: .... men gik ud fra af en automester. kan deres kram :twisted: .... men tak for alle de gode input.
     

Del denne side