Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

To MEGET trælse historie..

Emne i 'Automatgear' startet af VognmandSveNN, 21 Februar 2012.

  1. VognmandSveNN

    VognmandSveNN New Member

    Joined:
    20 August 2010
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 2.5D St.car 1995
    Km:
    715
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    190 2,5 TD
    Bil nr. 2 Km:
    362
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Disse to biler har jeg..

    190, 2,5 1988 D m. turbo..
    124, 2.5 1995 D u. turbo..

    De har begge det tilfælles af de farer op i omdrejinger når de skal skifte fra 2 t. 3..

    På 124'eren, har vi skiftet gerarkasse, vakumdåse på gearkassen, olie og filter.. Stadig ingen ændringen..

    190'eren har fået skiftet gearkasse samt olie, gearkassen kørte godt på den gamle bil, samt at bilen også kørte godt da gearkassen virkede. Den er idag blev trykprøvet ved Mercedes Horsens...

    Det eneste jeg ikke har skiftet, men justeret på 124'eren, er den tryk regulator som sidder på brænderstofspumpen.-.

    Kan nogle af jeres flinke folk fortælle om det kan betale sig at skifte den, eller kaste det hele i havnen, får jeg må ærlig indrømme, at det kan gå mig noget på nerverne :).. Og om det i det hele taget ville hjælpe ?
    + hvad koster sådan en ??

    Håber i kan hjælpe derude :)
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er koblingerne inde i gearkassen samt måske bremsebåndene.

    Det andet ville have indvirkning på alle gearskift.

    Men sådan som du beskriver det, lyder det kun som det kan være koblingerne i gearkassen eller bremsebåndene.
    Så du har fået en anden defekt gearkasse og det er meget almindeligt slitage symtom på gaerkasserne at koblingerne slides til de ti lsidst ikke kan holde omdrejnignerne nede mellem gearskiftene og elelr bremsebåndene.
     
  3. VognmandSveNN

    VognmandSveNN New Member

    Joined:
    20 August 2010
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 2.5D St.car 1995
    Km:
    715
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    190 2,5 TD
    Bil nr. 2 Km:
    362
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hmm Ja okay...
    Hvis tilfældet er, at det foregår i alle gear, kan det så godt være trykregulatoren?
     
  4. Duxar

    Duxar Member

    Joined:
    26 December 2011
    Indlæg:
    113
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190 2.5TD
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0

    Det lyder da absolut ikke godt, for min har samme problem med skift fra 2-3. Det kom fra den ene dag til den anden. Bilen holder nu hos Jtc og Jacob mener nødvendigvis ikke det er bremsebåndene. Hvis det er det skal jeg ud i en ny gearkasse jo. :cry:

    Hvis det var koblingen eller bremsebånd, ville den så ikke gøre det i alle gear?
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg mener at hvis gearkassen "fedter" mellem gearskift, men at "selve" gearskiftet i øvrigt gør som det plejer, altså at den skifter uden tøven eller på andre underlige måder end blot det at den "fedter" op mellem gearskiftet i et enkelt gear, så er det koblingerne meget sandsyneligt, been there done that.

    Det er sådan med gearkassen at den har flere koblinger og flere bremsebånd.
    Det er så lidt forskælligt hvilken kombination af de forskællige koblinger og bremse bånd der bruges mellem og i gearskiftet.

    Og det er så godt som ALTID mellem 2 og 3 på de 4 trins autokasser, i 99 ud af 100 tilfælde er det sådan gearkassen lsides op.
    De 5 trins har det samme bare mellem 3 og 4 som regel, men bestemt også mellem 2 og 3.

    Hvis det er et spørgsmpl om vakum, så er jeg ret sikker på det ikke påvirker den i retning af "fedtning" mellem gearene, men mere et spørgspm om at den så vil tøve eller lave gearskiftet for hurtigt og enten gøre det for blødt eller for hådt og påvirke de normale hastigheder den plejer at skifte imellem og ved alt efter belastning fra motoren/speederen. 8)

    Men det er samme historie helt tilbage fra deres gearkasser fra 70erne og op til vores W124ere der styres med vakum osv. det er altid koblingerne og bremsebåndene som viser deres slitagetegn ved at gearkassen fare op mellem 2 og 3 gear eller 3 og 4 gear alt efter hvor man har slidt den mest gennem tiden.

    Men nu er jeg langt fra gearkasse ekspert, jeg snakker kun fra erfaring med egen, andres/værksteders og familiens mercedeser og det er blevet til et par stykker gennem tiden.
     
  6. Duxar

    Duxar Member

    Joined:
    26 December 2011
    Indlæg:
    113
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190 2.5TD
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Altså min skifter uden at hoppe op i omdrejninger hvis motor/speeder ikke er belastet. Men giver man den lidt gas, stiger den meget i omdrejninger inden skift.

    Det kom som sagt fra den ene dag til den anden. En aften hvor jeg gav den godt gas skiftede den ikke gear. Du ved ligesom hvis man holder speederen inde i en manuel gear uden at skifte gear. Derefter kom problemet.
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det lyder så lidt ala for lidt olie i kassen måske, men det har du vel tjekket.

    Det kan jo så også brænde koblingerne af, så der kommer belægnigns materiale i olien og selvom der er filter, så er gearkassen meget sart over for fremmet legmer og hvis ventilhuset så får dette ind, så vil den ikke skifte op i gear.
    Det har jeg prøvet før, så skal man have bunden af gearkassen og afmontere ventil huset og rense det og på med det igen, så køre det igen.
     
  8. VognmandSveNN

    VognmandSveNN New Member

    Joined:
    20 August 2010
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 2.5D St.car 1995
    Km:
    715
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    190 2,5 TD
    Bil nr. 2 Km:
    362
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Så er vi så derhenne igen hvor jeg bliver lidt betænksom da jeg har haft tre gearkasser i brug og det er det samme problem.
     
  9. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Det kan jeg godt følge dig i jeg er ikke den store ekspert i automat gear
    men den vacum dåse du skriver om den er så den samme på alle 3 gearkasser
    fordi så ville jeg da prøve med den....
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Regel Nr. 1 udeluk aldrig en fejlkilde på en sandsyligheds anskuelse.

    Vakum dåsen som vel sider på gearkassen må derfor også have været udskfitet sammen med de 3 gearkasser der har været i spil og desuden så ville jeg slet ikke skænke den en tanke hvis der er tale om den fare op mellem kun 2 af gearene, det giver ikke mening.
    Det er kun og kan kun være din gearkasser der alle har været af samme ringe stand, den mulighed forligger jo.
    Jeg kunen forstå hvis du havde taget gearkassen af en bil som du vidste virkede perfekt, så kunen man udelukke gearkassen med 100% sikkerhed.

    Men som sagt så er det desværre altid/som regel mellem 2 og 3 gear at den fedter når de er slidte, så det ville netop derfor være påfaldende indlysnede logisk at det var dette der var tale om.

    Ellers kan jeg ikke se hvad der udefra kommende skulle kunne påvirke koblings filen KUN mellem 2 af gearene.
    Vakum dåsen har jo indflydelse på samtlige gear og hvordan den skifter og ja den har du vel også haft 2 stk på bilen af. :|
    HVor usansynlig uheldigt det så end lyder, så er den mest logiske forklaring i mine øjne du står med 3 helt alm. nedslidte gearkasser...
     
  11. VognmandSveNN

    VognmandSveNN New Member

    Joined:
    20 August 2010
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 2.5D St.car 1995
    Km:
    715
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    190 2,5 TD
    Bil nr. 2 Km:
    362
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg har nu efter diverse justeringer på stangen over ventildækslet og modulatoren fået 190'eren til at skifte fornuftig :). Så der slap jeg billig. hehe
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har svært ved at se hvad det skulle hjælpe på koblings filen...
    men ok, nogle gange er der mere jord i hoved end der mellem himmel og jord :D
     
  13. Duxar

    Duxar Member

    Joined:
    26 December 2011
    Indlæg:
    113
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190 2.5TD
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hvad med converteren? Eller hvad den hedder? Kan den ikke ha' noget at sige med høje omdrejnings skift?
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jo men igen, så vilel du opleve det i alle gear og ikke kun mellem 2 gear.
    I modsætnign til konverteren som tager sig af indgreb for alle gear, så findes der flere koblinger i gearkassen som henholdsvis tager sig af de enkelte gear, nogle koblinger bruges i flere gear og det samme med bremse båndene.
    Jeg husker ikke hvilke der er til hvad, men der er 2 bremsebånd og mindst 2-3 koblinger.
     
  15. Duxar

    Duxar Member

    Joined:
    26 December 2011
    Indlæg:
    113
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190 2.5TD
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Lyder sku som om der skal en anden gearkasse på. :eek: Venter spændt på hvad Jacob finder ud af.
     
  16. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Mit bud er langt billigere - vist omkring en halvtredser :whistle:
     

    Attached Files:

  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det ville lyde korrekt Guldsmed hvis der er tale om at gearkassen først skifter oppe i høje omdrejninger.
    Men hvis du kan mærke den skifter ved de omdrejningerne den plejer, altså den slipper taget for dernæst at fare op i omdrejninger, så kan det vel kun være selve koblingerne eller bremse båndene kan det ik :?: :|
    Ventilerne har de ikke ku noget at sige med "hvornår" den skifter og om den tøver/er længe om at skifte gear :?: :|

    Jeg spøger her fordi jeg prøver at tænke logisk, men i praksis har jeg ikke forstand på hvad de precist gør... 8)
     
  18. Duxar

    Duxar Member

    Joined:
    26 December 2011
    Indlæg:
    113
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190 2.5TD
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har lige fået en dejlig besked fra Jacob om min bil er klar, og gearkassen skifter og fungere som den skal. :D
     
  19. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Hov hov, så nemt slipper du ikke :lol:

    Hvad var det så, og var det dyrt ???
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja precis, hvad skal vi bruge den kommentar til når ikke "løsningen" ligger i svaret. :roll:
    Var det rumklangs fordeleren der skulle smøres eller hvad gik det ud på, kom så ud med sproget :lol:

    Ah, han har sikkert kommet super glue i så den ikke fedter mere, men hænger godt i :lol:
     

Del denne side