Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Tilspændingsmoment kalibre 230 TE?

Emne i 'Bremser' startet af Djarnis82, 8 September 2019.

  1. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    796
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hejsa forum,
    Er i gang med totalrenovering af bremserne på min TE'er. Kan ikke opstøve momentdata for de bolte, der holder de to kaliberhalvdele sammen - både for og bag. Er der mon én herinde, der kan hjælpe?
    Alternativt skal jeg beregne mig frem vha. gevind, stigning, diameter, ISO/DIN osv. osv., men det bliver et vådeskud.
     
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,586
    Likes Received:
    18
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Så meget tror jeg ikke man skal skille dem ad! Et der ikke o ringe imellem delene? Så er det den der holder det tæt. Men måske skal bolte have låse olie så de ikke går løs ?

    Sendt fra min H8324 med Tapatalk
     
  3. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    796
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det er jo op til en selv. O-ringene følger med i et rep-kit, og den ene af bagkalibrene var stoppet i kanalen mellem stempel og føder. Hverken ultralyd eller luft hjalp. Det viste sig netop at være en o-ring, der var vokset sig så stor, at den lavede flaskehals på systemet og akkumulerede skidt. Du vil blive overrasket over, hvor meget skidt, der er i kanalerne, som kun kommer ud ved yderligere adskillelse. Hvis noget er værd at gøre, så er det også værd at gøre ordentligt. Alle kalibre er sandblæst, adskilt, ultralydsrenset og bygget op med samtlige pakninger osv. Jeg gør ikke noget halvt;)

    På billedet ser du den gamle pakning ift. den nye.
     

    Attached Files:

    Sidst redigeret: 9 September 2019
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,586
    Likes Received:
    18
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Super arbejde ! Hvor køber du rep set?

    Sendt fra min BTV-DL09 med Tapatalk
     
  5. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    796
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jo tak. For at få et komplet rep-kit til bremserenovering, har jeg handlet hos både MB, Gørløse og T-Hansen. O-ringene fulgte med i det rep-kit fra T-Hansen. Mærke NK, som er original kvalitet. Heri følger stempelmanchetter, låseringe, o-ringe, blødeskruer, støvhætter og gummifedt.
     
    Sidst redigeret: 9 September 2019
  6. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    796
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det lader ikke til at disse data er tilgængelige. Derfor har jeg for bagerste kaliberbolte beregnet tilspændingsmomentet for flg. smøringstilstande:

    Tør: 21 Nm
    Loctite 243: 18 Nm
    Olie: 16 Nm
    Moly: 13 Nm

    Mere data tilgår...
     
    Sidst redigeret: 16 September 2019

Del denne side