Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Tilsætning af Additiver

Emne i 'Alternativ brændstof, additiver til brændstof & ol' startet af Anonymous, 9 Marts 2007.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Hej alle, findes der Additiver eller andet tilsætning til motorolien for at
    minske den tikkende lyd fra dieselmotoren :?:
     
  2. donbug

    donbug New Member

    Joined:
    3 Februar 2007
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har lige fået skiftet dyser samt justeret min 300D ved ketner i odense,
    jeg talte med 2 derudefra der sagde at jeg skulle hælde ½ liter 2-taktsolie i en tankfuld diesel så skulle jeg bare se (høre).
    Skal lige sige at de begge var gamle mercedes mekanikere og den ene havde kørt taxi i en 300D jeg har ikke prøvet det endnu da jeg kørte med et rensende additiv i tanken og de sagde at jeg skulle vente til tanken var tom (næsten).
    Iøvrigt forsvandt meget af den tikken du taler om, da jeg fik skiftet dyser og de sagde at skulle det sidste væk, var det pumpen der skulle kigges på, en operation til ca. 8-9 K.
     
  3. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    hvad gav du for en denne fikse operation med dyser og justering..?
     
  4. donbug

    donbug New Member

    Joined:
    3 Februar 2007
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    lige lidt over 7000 kr. det er måske lige lidt mere end jeg havde regnet med men det blev da bedre.
    Og hvad gør man ikke for den gamle bils skyld
     
  5. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    jamen så afgjort, de er det hele og lidt mere værd. Har selv overvejet samme tur, men det er dog med det håb at den kunne gå lidt længere på literen. Den er lidt tørstig:-(
     
  6. donbug

    donbug New Member

    Joined:
    3 Februar 2007
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Har nu prøvet med 2-taktsolie og jeg må sige at dem der har sagt det ved hvad de taler om der er VÆSENTLIG forskel på lyden før og nu.
    Det kan kun anbefales
     
  7. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Er der forskel på mineralsk eller syntetisk ? Hva med rapsolie ?
    Jeg kan også lige sige at jeg altid har brugt Swedol i mine gamle biler og i 300Deren steg olie trykket 1/3 bar ved den behandling !
     
  8. donbug

    donbug New Member

    Joined:
    3 Februar 2007
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Det jeg har prøvet med er syntetisk jeg skal ikke kunne sige om der er forskel
     
  9. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Merceren kører glimrende på Rapsolie. Jeg tror dog ikke det tager tikkelyden.

    Hvis du skal eksperimentere med Rapsolie bør følgende ske inden du går igang:
    1. Dyserne skal være i topform og det skal være forstråle dyser.
    2. Trykket skal hæves til ca. 150 Bar.
    3. Indsprøjtningspumpen skal stå 3-4 grader tidlgere (fordi du kører med højere tryk).
    4. Brændstoffet skal varmes ihvertfald via kølevandet og også gerne via elektrisk varme. Det varme der sidder på den er i den sammenhæng intet bevendt.

    Husk at skifte brændstoffilteret jævnligt (det kan MEGET hurtigt stoppe til). Vær også opmærksom på sien i tanken den kan også stoppe til og så holder bilen altså stille.

    Du kan også bare vælge at kører med 50-70% rapsolie (måske mere) og så bare kører som det er. Det bør også kunen gå an.

    Det vigtigste at være opmærksom på er om olien er ren nok, det kan det godt knibe med af og til.

    mvh
    Martin
     
  10. Falchen

    Falchen New Member

    Joined:
    5 November 2006
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nord Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    450000
    Årgang:
    1983
    Bil nr. 2:
    citroen C15
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    jeg køre med outbord olie fra q8 på min 200D blander ca 1 litter til 200 fra man har heldt "blaningen" på så, skrug ned for musikken og lyt til din motor. du høre tydelig forskel :shock: når motoren får den nye blanning :D bløder og roliger motorgang.
     
  11. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    rimeligt pricey...... jeg laver gerne nye dyser og justering af rækkepumpen for et markant lavere beløb :)
     
  12. viking1966

    viking1966 New Member

    Joined:
    3 Juni 2007
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Midtjysk Dieselservice i Silkeborg på Bavnehøjvej ??? , kan jeg kun anbefale , de ved hvad de gør til rimelige priser...

    mvh viking
     
  13. viking1966

    viking1966 New Member

    Joined:
    3 Juni 2007
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    og ikke mindst , husk at halvere oljeskiftintervall!

    mvh viking
     
  14. donbug

    donbug New Member

    Joined:
    3 Februar 2007
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jamen nu kører jeg ikke lige til silkeborg for at få justeret min bil.
    Iøvrigt ved de også hvad de har med at gøre ved Ketner min bil har nu kørt ca. 2000 km siden den fik nye dyser og jeg prøvede at hælde 2-taktsolie i og den kører som en drøm og tikker ikke mere den har jo så også kun kørt 560000.
     
  15. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hvor mange km kører i på et sæt dyser?
    Jeg mener at have læst et sted, hvor det blev anbefalet at udskifte for hver 100.000 km.
    Er det ikke blot at købe et sæt ombyttere og en specialtop ved Gørløse, skrue de gamle af og skrue ombytterne i? Det koster ca 500 kr/cyl. Hvad er der at justere? Åbnetrykket er justeret når man får dyserne. Skal der skrues på pumpen? Det bør vel ikke koste flere 1000 kr?
     
  16. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Jeg har kørt over 40.000 på raps i en w124 og ser ingen grund til at halvere olieskift intervallet, på biodiesel måske, men ikke på ren raps.

    @Heureka
    Trykket er stillet hvis du køber komplette dyser, dog skal du huske at skifte flammeskiverne. De er kompressionstætnede og skal derfor skiftes hver gang en dyse har været ude, undlades dette er der lagt i ovnen til det tyskerne så venligt kalder "Kapital Motorschaden". Og så står det frit for om man vil opfatte "Kapital" som totalt eller meget dyrt ;-)

    Men udover det er det "bare" at skifte hele dysekroppen hvis man vælger den vej. Der kræves blot momentværktøj og en speciel lang 27´top. Alt skal være pinlig rent, en urenhed i dieselsystemet kan føre til en dyseklemmer, hvilket igen nemt kan ende i "Kapital Motorschaden".

    Afhængig af motorgangen og kilometerstanden, og dermed kædestræk bør man i samme forbindelse time pumpen igen. Det kræver specialværktøj og en en god halvdags foretagelse hvis du selv prøver første gang, eller en lille time når jeg stiller pumpen på en OM60x motor.

    Dieselindsprøjtningssystemer er yderst ømfindige når de er åbnet, en lille fejl resulterer hurtigt i skader på 10-20-30.000 kr. hvilket afskrækker folk og er efter min mening med til at dieselværksteder kan "slippe afsted med" de høje priser. Det er lige som med til at skabe en mystik aura omkring dieselteknik.

    Sandheden er at det hele i sidste ende bunder i specifikationer, renlighed og tolerancer. Der er ikke sort magi i indsprøjtnings teknik. Var du her fra øen eller kommer du endag forbi KBH så kan jeg lave operationen for dig.
    Det hele bunder nok i en gang "gut feeling", har du mest lyst til at nogen der har lavet 200 gange før laver det, så vælg det. Eller har du selv lyst til at gå i krig så gør det. Igen der er ikke noget hokuspokus i dieselsystemer.
     
  17. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    (så lige der var en spørgsmål mere)

    100.000 km lyder meget rimeligt i levetid på diesel, jeg ville gå efter 60.000 km i levetid ved rapsdrift.
     
  18. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Casper. Lige et spørgsmål inden for noget du lyder til at være på hjemmebane i.
    Jeg har lidt hastighedsuafhængige vibrationer i min motor, som iøvrgt går fint og er kraftfuld (motorophængene er nye, dæmperen på ventilatoren er skiftet, indsprøjtningstidspunktet er checket, ventilløfterene er udskiftet).
    Jeg kan eliminere vibrationerne væsentlig ved at tilsætte 2 takt olie, hvilket får mig til at tænke på dyserne. De har været i drift omkring 40.000 km, men en af dem er en farisær (udskiftet senere, da den knaldede!). Hvad siger du til nye dyser, er det kuren?
    Er det primærkæden, der skal skiftes? Andet?
    Min lokation er midtjylland, så det er ikke lige hver dag jeg er omkring din ø, men tak for tilbuddet iøvrigt.
     
  19. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Takker :)
    Lidt flere informationer ville være super:
    du skriver hastigheduafhængig, men er den omdrejniningsafhængig i tomgang ?
    findes vibrationen i tomgang eller kun under belastning ?
    Hvad var indsprøjtningstidspunket i grader ?
    Er vibrationerne proportionale med 1/5 af omdrejningstalet ?
    har du et motorstetoskop ?
    Hvor meget efter blev den ene dyse skiftet ?
     
  20. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Vibrationerne er der altid uafhængig af hvad som helst.
    Når jeg kører kan jeg fornemme det i rattet, gulvet og via albuen, der hviler på dørkanten og jeg kan fornemme det i ryglænet. Jeg kan også mærke vibrationerne, hvis jeg sætter hånden på fx forskærmen, der er ikke tale om kraftige vibrationer, det giver mere en generende kilden efter et stykke tid.
    Det med 1/5 af omdrejningstallet, kræver nok et måleudstyr.
    Jeg har ikke et motorstetoskop, og ved heller ikke lige hvad det bruges til.
    Den ene dyse blev nok skiftet igen 3000 km efter de øvrige, som jeg lige husker det.
     

Del denne side