Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Tempomatbøvl

Emne i 'El-system' startet af Paven, 18 Februar 2007.

  1. Paven

    Paven New Member

    Joined:
    15 Februar 2007
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Jystrup, midtsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min tempomat virker kun engang imellem, og ikke særligt overbevisende. Men når den virker så holder den farten 5-10 kmt. under det sted hvor jeg aktiverede den. Kan der være tale om en løs forbindelse, en justering, en kombination af begge eller noget helt andet.
     
  2. ClausP

    ClausP New Member

    Joined:
    29 November 2006
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ebeltoft
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg kan også kun få min til at virke en gang imellem.
    Er der iøvrigt en som kan give en hurtig vejledning i brugen ar tempomaten da jeg måske godt kunne forestille mig at det er en "fejl 40" der gør at min ikke altid virker.

    Mvh.

    Claus Pedersen
     
  3. funkyman

    funkyman New Member

    Joined:
    13 Februar 2007
    Indlæg:
    53
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Min tempomat sidder ved siden af automatgearvælger ... er det en original placering eller en det kun hvis det er en stilkkontakt ?

    Den er forresten også ret ustabil ... kan godt holde hastigheden et stykke tid, men så begynder den at nærmest hoppe op og ned i hastighed :-(
     
  4. Rene J

    Rene J Member

    Joined:
    30 Januar 2007
    Indlæg:
    60
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Struer
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W203 220 CDi
    Km:
    584000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    214000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Jeg følger lige med i indlæget.
    Da, min også lider af samme syndrom som funkyman's
    Min tempomat arm, sidder ved afviserarmen..
    Faldt forresten over denne guide ang. Cruise Amp Repair..

    http://www.mindspring.com/~houlihan/merc/cruise.htm

    Men har desværre ikke haft tid til at afprøve selv.

    Mvh.
    Rene
     
  5. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Claus.

    Jeg prøver lige at komme med en beskrivelse af funktionerne på tempomat armen. Skal lige tilføje at min ikke er original monteret, men en eftermonteret VDO, men funktionerne skulle være de samme.

    Først skal vi være enige om at:

    OP = SET
    NED = SET
    HØJRE = MEMORY
    VENSTRE = OFF

    Kør op til den hastighed du ønsker, Vip armen en gang op eller ned. (SET)
    Vognen skal nu holde denne hastighed indtil du enten rør bremsen eller vipper armen til venstre. (OFF) På nogle biler er der også monteret afbryder på koblingspedalen. (ved ikke om MB har det)
    Har du ligget med fartpiloten på feks. 110 km/t på motorvejen, og er nødt til at bremse for et eller andet så hastigheden falder kan du, når du vil op på 110 igen vippe armen en gang til højre (MEMORY) så vil vognen køre op til de 110 igen.
    Køre du feks. 110 og vil op i fart, kan du holde armen fast oppe, så vil farten stige, det samme hvis du holder den nede, så vil hastigheden falde.
    Du kan også hvis du kun vil øge / sænke hastigheden lidt, vippe armen et par hurtige gange op eller ned, så vil hastigheden forandre sig et par km/t op eller ned.
    Af sikkerhedsmæssige grunde virker tempomaten først over en eller anden hastighed, i de fleste tilfælde ca. 30 km/t

    Håber det er til at finde ud af, ud fra denne spegede forklaring. :p :p

    Funkyman.

    Jeg er næsten 100% sikker på at ''stilken'' hvis den er fabriksmonteret altid sidder på ratstammen. Jeg har set dem monteret i midterkonsollen, men kun eftermonteret.
     
  6. funkyman

    funkyman New Member

    Joined:
    13 Februar 2007
    Indlæg:
    53
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Henrik,

    Tak for manualen :cool:

    Har nu testet den og bortset fra et par gange hvor den hopper op og ned i tempo, er den egentlig ret stabil.

    Der er sat en eller anden intermistisk grim dims på toppen som knap, men jeg satser på at finde et eller andet lækkert der passer ...
     
  7. ClausP

    ClausP New Member

    Joined:
    29 November 2006
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ebeltoft
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Henrik,

    Tak for vejledningen. Jeg kan konstatere at min har lidt svært ved at holde hastigheden. Nogle gange taber den farten så snart jeg slipper armen og andre gange accellererer den videre efter jeg har sluppet.

    Noget tyder på at jeg må igang med loddekolben en dag jeg har god tid.

    MVh.
    Claus
     
  8. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Selv tak, rart at kunne hjælpe. :p

    funkyman.

    Tror dit problem med at den går op og ned i hastighed kan justeres.
    På min VDO er der en masse små knapper som kan stilles i forskellige positioner alt efter hvad bil tempomaten monteres i.
    Nævner her hvad der kan stilles:

    Geartype MAN/AUT Den gir sig selv.

    Forstærkning = Tempomatens ''aggressivitet'' Svage motorer = stor. Stærke motorer = Svag.

    Hastighedstab = Hvor mange km/t må bilen tabe før tempomaten reagere.

    Der kan også justeres Hastighedssignalform / Vejdrejetal / Betjeningsarm-udførelse / 4-6-8 cylindre.
    Der sidder 12 små stift-knapper som alle kan stå 2 forskellige positioner, så det giver et hav af forskellige kombinations muligheder.

    Prøv om du kan se hvad for en fartpilot der er monteret i din ude i motorrummet. Der må gå et kabel fra speedertrækket ned til en eller anden boks som ''trækker'' i kablet. Kan du se fabrikatet må det være muligt at skaffe en instruktion for indstillingerne. Hvis det er en VDO kan det være at den instalations vejledning jeg har også passer til din.

    Da jeg monterede min husker jeg tydeligt den første prøvetur. jeg indstillede den til 60 km/t, herefter faldt den til ca. 50, for herefter at accelerere helt vildt op til 65, og herefter at falde til 50 igen. Det blev den ved med. :?
    Så var det hjem og justere på knapperne igen. Efter at have stillet knapperne rigtigt virkede den helt perfekt, og det har den nu gjort i 5 år. :p :p
     
  9. funkyman

    funkyman New Member

    Joined:
    13 Februar 2007
    Indlæg:
    53
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Henrik,

    Så har jeg været i motorrummet :)

    VDO tempostat type 83.601

    Tror den er eftermonteret, men det ville være fedt hvis man kunne få den op ved rattet som stilkkontakt istedet for ved automatgear som nu.
    Mon ikke stilkkontakt fåes som reservedel ?

    venlige fra

    Claus
     
  10. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Claus.

    Prøv at spørge hos Bosch i Ballerup om de kan skaffe en brugsanvisning og / eller en monterings vejledning. Dengang jeg købte min, hentede jeg den der, så jeg går ud fra at der er Bosch der er importør af dem.
    Armen til den kan du helt sikkert få (købe) hos dem.
    Prøv eventuelt at søge på Google eller andre søgemaskiner hvor du prøver at skrive ''VDO tempostat 83.601'' så kan det være at du er heldig, og finder et eller andet du kan bruge. :p Min hedder ikke det samme som din, så indstillingerne er nok ikke ens. :cry:
     
  11. Ole

    Ole New Member

    Joined:
    3 Juni 2007
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fredericia
    Ratings:
    +0 / 0
    Hvor er det den boks som det foreslåes at man eftergår lodningerne på sidder?
    Er det ved undersiden af instrumentbordet i førersiden den sidder eller...?

    Tænkte at det jo nok ikke var nogen skade at eftergå lodninger og forbindelser ved stikkene.
     
  12. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    den originale fartpilot er altid monteret på ratstammen over afviserarmen.
    man kan købe betjenings armen og ratafdækning der passer til betjenings armen originalt, og den kan forbindes til VDO fartpiloten.

    i manualen kan man se et vejdreje tal, som nemmest regnes ud ved at køre 60 km/t og så måle det antal impulser giveren bag på speedometeret giver, dette giver kun det rigtige resultat, hvis du kører præcis 60 km/t brug en GPS, ellers kan feljvisningen godt spille jer et puds, det gjorde den på min. (alternativt kan man ændre vejdreje tals knappen et hak, og så prøve igen)

    håber i kan se noget på billederne.

    P.S. hvis der er manuel gear, skal der også være en kontakt på koblings pedalen, men det er der jo ikke i en rigtig mercedes, vel ? :evil: :evil:
     

    Attached Files:

  13. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Min har gjort det samme med at være ustabil,Gørløse autoimport har lavet min ,de har skiftet en eller anden styreboks ,det kostede mig DKKR :4000 ,men nu virker den meget fint
     
  14. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    problemet med den originale, er at den ikke bare lige kan justeres, lige som VDO´en kan.
    Den originale er delt op en motor enhed (der er monteret under indsugnings manifolden) og en styrebox der sidder under instrument bordet.
    oven på styreboxen sidder et lille kodestik, der i ligger justeringen, som skal passe til bilen.
    det er som regl styreboxen, der går i stykker. problemet er bare, at det eneste der kan ødelægge den, er motoren der begynder at trække for meget strøm. så derfor bør man skifte begge dele samtidig. så er det at det bliver dyrt.
     
  15. Ole

    Ole New Member

    Joined:
    3 Juni 2007
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fredericia
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har lige listet min styreboks ud - den sidder til venstre for ratstammen under instrumentbordet.
    For at komme ind til den, skal de 2 plastpaneler ved hhv lyskontakt samt tændingslås fjernes. Bag disse er der 5 skruer som skal løsnes.
    Ved udløseren til motorhjelm er der ligeledes en skrue der skal løsnes - herefter er der fri adgang til styreboksen, som i mit tilfælde sad i et beslag med to skruer - vupti ud med den...

    Nu vil jeg så eftergå styreboksens lodninger...
     
  16. ClausP

    ClausP New Member

    Joined:
    29 November 2006
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ebeltoft
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har stadig lidt bøvl med min tempomat.

    Jeg har haft styreboksen ude og efterlodde den. Dette har haft den positive virkning at den nu virker hver gang mht. aktivering og indstilling af hastighed.

    Eneste problem er at når det går lidt op ad bakke og gastilførslen skal øges, skal man hjælpe gaspedalen det første stykke inden motoren tager ved og trækker i kablet.
    Er der mon nogen der har været ude for dette og kan det justeres væk eller er det blot et udtryk for almindelig slid og ælde.

    Mvh.

    Claus P
     

Del denne side