Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

temperatur

Emne i 'Dieselmotorer' startet af larspernille, 3 April 2007.

  1. larspernille

    larspernille New Member

    Joined:
    14 September 2006
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej jeg søger lige lidt hjælp herinde.


    Jeg er ved at få kuk af min w124 250D. Når jeg kører ved alm. hastigheder ligger temperatur måleren lige lidt over 80 grader.

    Men ruller jeg så på motorvej eller måske er lidt frisk på speederen (140-170) så stiger den markant i temperatur dvs. op omkring de 90 grader.

    Jeg har ladet mig fortælle af en anden w124 ejer at hans stort set ikke rokker sig om han så napper århus - flensborg med klampen i bund.

    Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?

    så vidt jeg kan se er der ingen knæk eller huller i kølerslanger nogen steder, og den smider heller ikke vand.


    på forhånd tak



    Hilsen Lars
     
  2. TØT722

    TØT722 New Member

    Joined:
    9 Januar 2007
    Indlæg:
    146
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tølløse
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    764000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    YAMAHA FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Lars

    Bare et forslag: Pil slangen af i top og bund af køleren, og så spul den godt igennem m. vand. En mulighed.
    Hvad m udvendig, kan man se igennem køleren over det hele, det kan jo godt være at der sidder møg mellem lamellerne så der ikke er nok luftflow.
    Bare et par forslag, ved s.. ikke om det hjælper. :)
    Min 250D ligger også lige over 80 grader, uanset hastighed. :oops:
     
  3. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Lars

    Der er også muligheden for at termostaten hænger, og derved ikke åbner helt op når der er kog på gryden.
     
  4. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg er enig i at det kan være thermostaten, det kan også være selve køleren det ikke er god nok mere. hvis du har aircon på, kan det være din kondensator (A/C køleren foran den alm køler) der er stoppet af svavs. MEN hvis ingen af disse ting er def. kan det faktisk også være vandpumpen; et skovl blad kan være brækket af eller skovlhjulet kan være gået løs på akslen, så den ikke følger med rundt.
    håber der hjælper.
     
  5. larspernille

    larspernille New Member

    Joined:
    14 September 2006
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Nu har jeg købt en Termostat og skal montere den imorgen, jeg skal nok melde tilbage om det har hjulpet eller hvad jeg ellers finder ud af..

    Hilsen Lars
     
  6. larspernille

    larspernille New Member

    Joined:
    14 September 2006
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej.

    Jeg har nu udskiftet Termostaten, men bilen gør stadig det samme med at stige i temperatur når den få lidt høvl, lagde samtidigt mærke til at alle kølerslangerne var helt spændte - der er meget tryk på systemet.

    Jeg vil lige tilføje at den ellers ikke bruger synderligt vand normalt, den ryger ikke hvid røg, der er ingen vand i olien eller omvendt og der er fint varme på kabinen. Derfor er jeg i syv sind, for så er det vel ikke toppakningen der er gået??


    Er der nogen der har et godt forslag, det er sgu ærgeligt at have en dejlig mercedes også sidde og være lige ved at bide rattet af i irritation over den.



    Hilsen Lars
     
  7. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Lars.

    Jeg havde problemet på den gamle 250'er jeg havde.

    Høj hastighed på motorvej + varmt vejr og kø kørsel, så steg temperaturen.

    Det var det nederste af køleren der var stoppet. Prøv at køre den varm og stands motoren, føl på toppen af køleren og bunden af køleren.(på lamellerne)
    Min var iskold i bunden og varm i toppen, hvis din også er det, så er der sandsynligvis ikke gennemstrømning i bunden af køleren.
     
  8. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Har samme problem, og det er især i tomgang og hurtig kørsel på motorstien der gør den varm.

    Henrik L: hvad gjordr du ved dit problem..?
     
  9. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Er det ikke temostat der er fejl er det som regl køler der er ved at stoppe til i lamelleer. mb køler har problem med dette. løsning ny køler :D
    Christian
     
  10. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej


    Jeg havde også et problem med stigende temp. efter lidt frisk kørsel,- men den endelige dom kom da jeg var igang med lidt flyttekørsel med en fuldt lastet 1500 kg boxtrailer,- i stegende sommerhede,- her blev kravet til køling jo selvsagt væsentlilgt forøget,- og det endte med at der piblede vand ud fra lamellerne + at man kunne konstatere forskel i bund og top på temp. når man mærkede på køleren.

    Løsning: ny køler, - og herefter har det været nærmest umuligt at få temp. til at stige under kraftig belastning. :D

    Min teori: Hvis der ikke er gennemløb nok i køleren og temp stiger,- vil slangerne vel også blive mere udspændte pga. det forøgede tryk når vandet bliver meget varmt. :!: :? - eller hvad :?:
     
  11. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Kenneth.

    Jeg skiftede køleren, og så var problemet væk. Da jeg havde problemet opdagede jeg det ved at den steg i temperatur når jeg holdt i kø.

    Frank overtog min gamle 250'er efter mig i 98, og vi snakkede om det her problem forleden dag. Han sagde at han kunne huske at den steg i temperatur når han kørte stærkt. Hvor meget ved jeg ikke.

    Men det med at temperaturen steg når jeg holdt i kø, forsvandt da køleren blev skiftet. :D
     
  12. Thomas1979

    Thomas1979 New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Årgang:
    1990
    Hej

    En anden grund til at temperaturen stiger kan være at ledningerne til kølervingen foran er irret. Bag vingen sidder et lille firkantet stik, som kan skilles ad, og inde i det kan ledningen sidde løs. I den anden ende af ledningen sidder også et stik, hvor ledningen kan være gået løs.
    Kølervingen er termostatstyret, og kan ved kold motor holdes med hånden. Når motoren får en vis temperatur slår den til, og man skal passe på med ikke at få fingerne i den.

    MVH Thomas1979
     
  13. Thomas1979

    Thomas1979 New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Årgang:
    1990
    Hej

    En anden grund til at temperaturen stiger kan være at ledningerne til kølervingen foran er irret. Bag vingen sidder et lille firkantet stik, som kan skilles ad, og inde i det kan ledningen sidde løs. I den anden ende af ledningen sidder også et stik, hvor ledningen kan være gået løs.
    Kølervingen er termostatstyret, og kan ved kold motor holdes med hånden. Når motoren får en vis temperatur slår den til, og man skal passe på med ikke at få fingerne i den.

    MVH Thomas1979
     
  14. mbpeppe

    mbpeppe Member

    Joined:
    21 December 2006
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SL500
    Km:
    0
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    W463 G350
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Kølervingen på en 200D er med magnetkobling
    på 250D og 300D er der viscosekobling
     
  15. Nicki

    Nicki New Member

    Joined:
    30 November 2006
    Indlæg:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Randers
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Larspernille.

    Nu har vi vist osse været hele vejen rundt :?

    Hvis temp. kun stiger ved belastning (Høje hast.) og ikke ved tomgang, kan det ikke være blæseren. Den køling motoren skal have ved kørsel, skal vindmodstanden stå for.
    Hvis problemet ikke er termpstaten, så vil det næste sted at lede vær køleren. Hvis denne føles lige varm (Eller kold) i top og bund kan det være en stoppet kølerslage(lidt usandsynligt, men ikke umuligt) eller en def pumpe.

    Dvs. næste skridt er at få nålen op på de 90 grader og mærk så på køleren.

    Mvh
    Nicki
     
  16. larspernille

    larspernille New Member

    Joined:
    14 September 2006
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej igen igen


    Ja nu fandt jeg fejlen........ Holdte på en benzinstation i tomgang og undrede mig over en pruttelyd der kom ca. hvert minut ude fra motorrummet. det viste sig at være dækslet på vandbeholderen der lukkede tryk ud med jævne mellemrum, jeg stod of fiflede lidt med slanger osv. og da jeg så kørte ud fra tanken stod der en massiv hvid sky bagefter bilen...... øv øv øv det lugter rigtig kraftigt af en defekt toppankning.
    Sjovt nok er der ingen vand i olien, og vandet er heller ikke fyldt med olieperler.

    De er sgu ikke så dårlige de mercedeser, de skal nok fortælle hvad der er galt hvis ejeren nu er lidt fatsvag he he.


    Så nu må jeg hellere få skiftet den toppakning i en fart, også må vi se om ikke problemet er løst.


    Men tusind tak for de gode råd, rigtig fedt med dette forum!


    Hilsen Lars
     
  17. Nicki

    Nicki New Member

    Joined:
    30 November 2006
    Indlæg:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Randers
    Ratings:
    +0 / 0
    Den er blevet utæt mellem en cylinder og vandkanalen.... ØVØVØV

    Held og lykke med det :cry: :cry:

    Mvh
    Nicki
     
  18. larspernille

    larspernille New Member

    Joined:
    14 September 2006
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Så fandt jeg fejlen...... fuck fuck fuck det var toppakningen der var gået!!! Pludselig gav den en ordentlig hvid sky bagud og så var jeg straks klar over hvad problemet var...

    Ved nærmere eftertanke så er det måske ikke skidt med sådan en røgudvikling når man kører 250D - det er jo også en måde at sørge for at ingen overhaler he he




    Hilsen Lars
     
  19. larspernille

    larspernille New Member

    Joined:
    14 September 2006
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Nu har jeg haft den ude ved en mekaniker, han påstod at det var propellen ude foran, skiftede den og gav mig en regning på 600 spir.
    nu dagen efter har jeg været ude at køre og problemet er nøjagtigt det samme. Han tog en kompressionstest på den og sagde at toppakningen ikke var gået, men alligevel er der mega tryk på slangerne når man har været ude at køre, så meget at den prutter - (lukker luft ud af vandbeholder dækslet.

    Nu er jeg ved at gå amok, måske man skulle finde en mekaniker der ikke skal drikke 6 øl for hver bolt han løsner....

    Hvis der er nogen der har nogle ideer, eller kender en mekaniker der er til jyske dollars i jylland øst/midt, så sig endeligt til.


    Med venlig hilsen


    Lars
     
  20. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Larspernille

    Jeg mener der var en anden bruger som vistnok brugte mercedes service i åbyhøj, et uaut. værksted - og tilmed roste dem :shock: :eek:

    jeg fandt deres hjemmeside her!

    http://www.mercedes-benz-service.dk
     

Del denne side