Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Tændrørsgevind defekt

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af kasperboel, 8 August 2015.

  1. kasperboel

    kasperboel New Member

    Joined:
    8 November 2012
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    290000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej ....

    Jeg fik den ide at skifte tændrør på min 230E som jeg købte for snart 3 år siden og har kørt 45.000 km i, nu kørt ialt 350.000 km.

    Nye tændrør fra Gørløse.

    Det gik fint med at skifte de 3 forreste tændrør, men da jeg fik det bagerste skruet ud, var det tydeligt at det havde været utæt..... det var sodet omkring "pakningen" ligesom der var sod/koks i gevindet.

    Mit store problem er nu, at jeg ikke kan tilspænde det nye tændrør idet gevindet i topstykket tilsyneladende er brændt af/defekt.

    Er der en let løsning.... er der nogen som kan hjælpe mig?
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    prøv at smøre gevindet med kobberfedt eller hvad du kan finde, og kør tændrøret forsigtigt frem og tilbage

    er den hel gal kan du måske redde den med en gevindtarp ellers bliver det en større omgang
     
  3. kasperboel

    kasperboel New Member

    Joined:
    8 November 2012
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    290000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jo tak... jeg vil prøve.
    Tror bare ikke det går godt. Det gamle tændrør er næsten fyldt op i gevindgangen med "koks" og jeg har haft det nye i, men det vil bare ikke ta fat, og kan ikke spændes (kun meget lidt).

    Tror at gevindgangen er brændt bort i toptykket :(

    Er topstykket i alu, og er det muligt at montere en "helicoil" hvis andet ikke er muligt ?

    Uff.. jeg tror sgu ikke det er bare lige....
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du kan få flydende alu, som man kan smøre på tændrør inden det bliver skruet i. Det binder kun på alu og altså ikke på tændrøret. Kan desværre bare ikke huske hvad det hedder, men det er en form for sølvfarvet fedt.
     
  5. kasperboel

    kasperboel New Member

    Joined:
    8 November 2012
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    290000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    På nettet har jeg fundet:
    Helicoil 5334-14 Thread Repair M14x1.25 Spark Plug Repair Kit

    Som består af en gevind tap, 2 stk insert i forskellig længde samt en slagdorn til at fiksere inserten med.
    Til gevindtappen skal bruges en 19 mm top.

    Er der nogen som har erfaring i brug af det sæt?

    Tænkte at jeg kunne montere den nye gevindinsert uden af afmontere topstykket?
     
  6. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Fandt noget ligende på Biltemas hjemmeside...http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Skare ... 000016884/


    Men uden at vide det vil jeg mene det er en farlig sport, bare at lave et nyt gevind, uden afmontering af topstykket :-? Der vil sandsynligvis falde lidt metalspåner ned i cylinderen, og hvordan får du lige dem ud?? :-( Der skal ikke mange spåner ned mellem stempel og cylinder før den river cylinderen :-( Jeg ville nok ikke gøre det uden at pille toppen af.... Ved godt det er den lange, dyre, hårde og trælse vej..... Men tror desværre det er her den hænger....

    Held og lykke med motoren, træls så meget besvær, bare for et gevind :p
     
  7. kasperboel

    kasperboel New Member

    Joined:
    8 November 2012
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    290000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tja.... Søren, du har ret i at det er lidt af en satsning.... :)

    Har læst at man smør gevindtappen godt ind i konsistensfedt som så "til en vis grad" fanger spånerne.....

    Starter motoren inden den ny insert sættes i for at "blæse" de sidste spåner ud.

    Ved sgu' ikke lige, nogen har tilsyneladende haft held med det..... sættet kan jeg købe for 550,- i usa til levering på onsdag.... det er da fristende?
     
  8. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Kasper

    Det er det eneste rigtige at bruge. Du kan roligt købe de gevinringe fra Biltema 8)

    Jeg har lavet masser af tændrørs gevind og du behøver ikke at være nervøs for spånerne
    Kør stemplet i top og brug en støvsuger til at suge spånerne ud

    Når du skære gevindet op skal du bruge husholdnings sprit som smøre middel

    Har aldrig hørt om at noget fedet eller lim kan holde til Gevind :whip:

    Søren
    SøBaTech
     
  9. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    En cylinderservice har værktøj til at lave tændrørsgevind, uden at det koster en formue - hvis du ikke har mod på det. De kan også lave dem uden at afmontere topstykket.

    Og det alumasse, som Djaabo nævner - det har jeg haft brugt til at redde en MB v8-diesel med, da dieselpumpen var raslet løs, og havde gnavet pumpen lige hvor smøreledningen går fra blok til pumpe. Det virkede faktisk helt perfekt, og man kunne bygge det bortslebne materiale op, og slibe det til formen på blokken efter hærdning. Det har jeg alt ære og respekt for, og det var noget stads i en tube (flydende metal).
     
  10. kasperboel

    kasperboel New Member

    Joined:
    8 November 2012
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    290000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Mange tak for jeres respons - det giver alt andet lige en "tryghed" at høre om jeres erfaringer om samme.

    Biltema er alt andet lige mere håndterlig end fragt fra USA (iøvrigt en imponerende biks - de har for mig at se også meget proff værktøj).

    Cylinderservice... er nok det kortsigtede mest komfortable (også økonomisk) men på sigt er det måske også godt at ha' det i bagagen "at have gjort det".
    Mener der er en i Valby på gl. køge landevej hvor jeg vil forhøre mig....

    Selv synes jeg at mit problem er løst (i hovedet), og vil melde tilbage når det også er effektueret i praksis :)

    Blot et tillæg:
    Jeg opholder mig på Møn, og hvor jeg også kastede mig ud i dette tændrørsprojekt.
    Hvad mener I?
    Skal jeg forsøge at klistre tændrøret fast (og undervejs) med risiko for at humpe hjem til Valby på 3 cylindre - stort benzinforbrug, men nogen skade yderligere?
    - lade Falck klare transporten.

    Jeg har abonnement, meeen alt andet lige er det første trods alt mere komfortabelt :)
     
  11. kasperboel

    kasperboel New Member

    Joined:
    8 November 2012
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    290000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Og sådan sluttede det......

    Ingana cylinderservice i Valby klarede sagen for kr. 900,- og motoren snurrer tilsyneladende fint nu.

    Tak for jeres deltagelse.
     

Del denne side