Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Tændingslås

Emne i 'Tændingslås' startet af MISC, 17 December 2007.

  1. MISC

    MISC New Member

    Joined:
    17 December 2007
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    180000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Morgan +4
    Bil nr. 2 Årgang:
    1963
    Tændingslåsen i min W124 er defekt. Jeg kan dårligt få nøglen i og selv når den er helt i bund, så kan den ikke drejes. OK, jeg kigger i manualen under udskiftning af tændingslås. Der står "drej nøglen til position I, derfefter bla bla." Der er jo netop, det der er problemet. Og rattet er låst.

    Hvad gør man så? Er der en fiks og blid måde, at løse problemet på?

    Er der iøvrigt noget jeg skal være opmærksom på i forbindelse med udskiftning af låsecylinderen?

    På forhånd tak for jeres svar.
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    du skal prøve at sidde og lirke frem og tilbage med nøglen, du kan godt afsætte op til 1 time til det, fordi det er så meget nemmere og billigere at skifte låsen hvis den kan drejes.
    hvis den ikke kan drejes, skal den på en ladvogn til dit værksted, de vil så skille den ad under rattet, og skære ratlåsen i stykker med en vinkelsliber, for at skiften ratlåsen og tændengslåsen. det tager nok ca 2-3 timer.
    kan du derje nøglen, kan den skiftes på 5-10 min som regl.
     
  3. MISC

    MISC New Member

    Joined:
    17 December 2007
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    180000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Morgan +4
    Bil nr. 2 Årgang:
    1963
    låsesmed

    hvad med en låsesmed? Kan han gøre det mere skånsomt?
     
  4. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Misc

    PS: En låsesmed vil vel kun prøve at bore den ud,- og det kan ikke lade sig gøre. - jeg kan ihvertfald ikke - er prøvet. -

    Det kommer an hvor ferm du er med diverse håndværktøj 8) - og ikke mindst din tålmodighed.

    jeg skiftede selv min tændingslås & låsecylinder i sommer,- selv det kr....ed....... ikke er nemt. - og gudskelov for det.

    En brugt tændingslås kan fås for ca. 2-300 kr + låsecylinder. så med en 2-3 timers arbejde og go vilje, samt et par bandeord eller tre, så kan det lade sig gøre.

    Obs. - På en Diesel i hvertfald :)

    OBS: Det skal lige bemærkes, at da jeg skiftede min så virkede låsen, og ratlåsen var låst op da jeg skiftede den. Er den låst så er det som kongebiler skriver, vinkelsliberen. - grunden til at jeg skiftede på denne måde var at låsecylindreren ikke lod sig overtale til at komme ud som normalt.
     
  5. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg har også prøvet. Brugte 3-4 timer på at prøve at bore osv i låsen men måtte opgive.
    En bajonetsav fik skåret låsen så meget i stykker, at jeg kunne få det af.
    Hvis du køber ny, hvilket jeg kun kan anbefale - du har jo ikke lyst til at starte forfra i næste uge, så husk reg.attest og pas, så kan du få en med samme nøgle som den gamle....

    Jeg vil også anbefale, at du bruger en time eller to på at lirke nøglen...
     
  6. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg ville aldrig købe en tændingslås brugt.
     
  7. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Heller ikke her - men jeg har jo også prøvet at bore :evil:
     
  8. MISC

    MISC New Member

    Joined:
    17 December 2007
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    180000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Morgan +4
    Bil nr. 2 Årgang:
    1963
    situationsrapport

    Jeg har siddet og vrikket med nøglen til jeg mistede tålmodighede. banket forsigtigt med en gummihammer på nøgle, rykket i ratten intet har hjulpet.

    Bilen er flyttet til en ven, der har lidt mere teknisk snilde.

    Næste problem. Hvad gør man så. Hvordan får man adgang til tændingslåsen. Lige nu er problemet at fjerne blinklysganituret for at komme til.

    Kan I beskrive i detaljer, hvordan man skaber adgang. Det vil være rigtig godt, hvis I kan henvise til nogle illustrationer. Jeg har selv en manual, den er nu ikke meget værd i denne forbindelse.

    På forhånd tak.
     
  9. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej MISC

    det lydt som et kedligt problem du har

    og som de andre skrive koster det 3-4 time på et mercedes-værksted at skifte den tændingslåsen.

    men vis du hafe skifte den da den kunne drejes var det ikke det store problem,

    jeg skifte den på min den gamme 300 og der kunne jeg dreje over i hak 1.
    og det tog kun de 10 min.

    så du slippe nok ikke billiger :shock:


    ligge et billed der vis lidt om din tændning :D

    men vis du finde en løsning hvor du bruger minder tid og penge så høre vi da gerne om det 8)
     

    Attached Files:

  10. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Uffe - hvor har du alle de gode tegninger fra???
    Kunne man godt bruge i ny og næ.....;-)
     
  11. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Tja.. jeg fjernede afdækning under rat og omkring ændingslås og så gik jeg bare amok med bajonetsaven i en times tid, hvorefter alt var så ødelagt, at en hammer og mejsel kunne flække den. Jeg måtte selvfølgelig også skifte selve ratlåsen (Nr 5 på tegningen)
     
  12. MB-Freak

    MB-Freak Member

    Joined:
    31 Juli 2007
    Indlæg:
    167
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hedensted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250TD
    Km:
    355555
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    450SLC
    Bil nr. 2 Km:
    196785
    Bil nr. 2 Årgang:
    1976
    Hej Misc

    Ja du skal nok påregne at bilen skal forbi et Aut. værksted for at få låsen skiftet... :(

    Jeg har netop fået min lås skiftet inden den gik i baglås..Så at sige..

    Lånte hos MB en erstatninglås mens den nye tændingslås, som passer til den tidligere nøgle kom hjem..Skal bestilles på stelnr.
    Koster godt nok ca. 700,- Dkr, mens så skal du ikke rende rundt med alt for mange forskellige nøgler :)

    Hvis du er så heldig at få låsen drejet så du kan tage den op, har jeg en erstatningslås liggende som du kan låne...Bare lige give mig en mail..
     
  13. Von Neuhausen

    Von Neuhausen New Member

    Joined:
    12 Maj 2007
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Misc.

    Jeg har ikke haft det problem endnu, men en af mine venner fik skiftet tændningslås , 2 dørlåse og bagagelås med nye nøgler hos Mercedes for ca 3-4 år siden og det kostede ham ca 1700kr.
    Så det er hvis den er helt gal må du nok ind forbi Mercedes

    Gog julehilsen

    Von Neuhausen
     
  14. MISC

    MISC New Member

    Joined:
    17 December 2007
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    180000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Morgan +4
    Bil nr. 2 Årgang:
    1963
    Tændingslåsen er afmonteret. Jeg har fået en ven til at hjælpe mig med det. Det tog 2½ time fik jeg at vide, og jeg hørte ord som hammer, mejsel og det der er værre. Nu er spørgsmålet bare hvor stor regningen til materialer bliver...men jeg er mere optimistisk idag.

    En låsesmed i Rødovre forlangte iøvrigt 5500 kr for opgaven, så han ved sikkert at det er vanskeligt, og så skulle bilen leveres til adressen. Han sagde iøvrigt at det ikke kunne lade sig gøre at bore sig ud af problemet.
     
  15. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    5500 :shock:


    Så må tæt på de 5000 være arbejdsløn, sådan en timeløn vil jeg gerne have...
     
  16. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg er spændt på at høre hvordan projektet endte.
     
  17. duhdenmark

    duhdenmark New Member

    Joined:
    28 Januar 2008
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg skal også skifte min tændingslås så jeg tænkte at jeg ville fortsætte i denne tråd så vi kunne holde det samlet så andre kan læse det hele på en gang.

    Jeg kan sagtens få selve låsecylinderen et stykke ud, men så støder den mod centerkonsollen. Er det nødvendigt at fjerne centerkonsollen helt for at trække låsecylinderen ud af retstammen?

    David
     
  18. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Nej det er ikke nødvendigt at fjerne midterkonsollen, hiv den så langt ud du kan , jeg går ud fra du mener ratlåshuset, og samtidig med at du lirker huset ud trykker du det ind under instrumentbordet , på den måde kan det vippes ud.
    For at afmontere kontaktdelen i bunden af låsecylinderen , skal nøglen drejes ellers kan den ikke komme af uden at skille den ad og der er mange ledninger derinde, tro mig jeg har prøvet det .
     

Del denne side