Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

tændinglås udskiftning???

Emne i 'Øvrige serier' startet af NAM, 22 Februar 2011.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg går lige lidt offtopic så er i advaret :mrgreen:

    Desværre røg overblikket lidt med forum oversigten over nye indlæg/tråde.
    Fordi hvor mange kikker op i den lille linie hvor selve trådens oprindelse stammer fra og tænker aha, så er det nok ikke en W124er der spøges til eller altid kikker ud til siden i brugerens profil efter bil model, hvis brugere netop har oprettet sin bil, for at se hvilken bil brugeren har.
    Jeg forstår godt nogle kan blive forvirret over hvad der spørges om :yes:

    Det sker jo også relativt ofte at nye uerfarne brugere af dette forum (nogle perioder mere end andre) at folk ikke kan finde ud af at oprette egne tråde og så smider de lige deres eget spørgsmål i en anden mands tråd.
    Og selv dem der så finder ud af hvordan man opretter en tråd, kan finde på at fejle totalt og spørge om Aircon i et bagtøjs forum osv.
    Men det er helt sikkert at det er "Better dying trying, than living not knowing." :roll: eller sådan noget :mrgreen:

    Og man må ud fra historikken på forum nok erkende at, ja det er sgu svært for mange åbenbart at hitte ud af det til tider.
    Hvor simpelt det så end synes at være for os gamle høvdinger på forummet :..| selv jeg kan da også som gammel hund, pludselig finde ud af at hov, det var jo slet ikke en W124er som der blev spurgt til :oops:
    Men når det er sagt, så er denne tråd jo oprettet helt korrekt osv. :yes:
    men derfor kunne det godt være mere tydeligt hvilken "forum kategori" man som "læser" befinder sig i, så man netop ikke skal tjekke brugerens bil eller finde den lille linie overskrift for oven.

    Når det så er sagt, så vil jeg også sige at jeg absolut ingen viden har what so ever omkring en Vito, bortset fra dem der tager billeder af folk i vejkanten :oops: det var nemlig ikke derfor jeg fandt mig et W124 forum at hygge mig med, men så er der heldighvis andre som har en lidt mere alsidig viden at dele ud af. og den kan som nok ogås være lærrig, så derfor kikker man da lidt med alligevel :mrgreen:
    Så knæk og bræk med udskiftning af din tændingslås :gr8: og et klap på skulderen herfra for at du netop har oprettet din tråd helt efter bogen 8)

    Så læringen synes jeg lidt er, ud fra erafringen på siden, at der i den grad godt kunne være kategorien med i forum oversigten, så folk der læser med, er klar over hvad man klikker sig ind på :)
     
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Har ikke på noget tidspunkt været i tvivl om at det ikke var 124-- 201er vi talte om, da der stod ( BUS ) dog sagde betegnelsen mig ingenting, men uanset hvad MBern hedder, er der vel et hvist sammenfald på dette område, :-D udformningen kan være forskellig men lur mig om ikke alle ratlåse i mber er monteret med knækbolte :lol:


    Som Guldsmeden skrev VITO, tak for det, så lærte jeg også noget i dag. 8) :gr8: bluestar
     
  3. NAM

    NAM New Member

    Joined:
    30 Januar 2010
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    V 230 TD Personbus
    Km:
    400000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Citröen C3 HDi
    Bil nr. 2 Km:
    270000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2003
    Hej jeg vil give jer ret til at EN V230-V220-V280 er nøjagtig samme CHASSIS, motor og gear samt diverse store ting! som en VITO....MEN ligefrem og sige det er en VITO!...NEJ...den mest og største forskel er at Vito busser/personbiler IKKE har LUFT affjedning! og og IKKE så meget luksus som f.eks. pilotsæder og sæder er FAST i VITO'erne som sofaer..hvor V-klassen kan det hele tages ud, drejes 180 grader osv osv..så man ret faktisk kan bruge den som 2-3-4-5-6-7 pers. samt varevogn!...men ellers er det komfort/udstyr der gør den store forskel!!...

    så fik vi vist det på plads....:)
     
  4. NAM

    NAM New Member

    Joined:
    30 Januar 2010
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    V 230 TD Personbus
    Km:
    400000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Citröen C3 HDi
    Bil nr. 2 Km:
    270000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2003
    Hej igen....

    Jeg tror sku jeg er komplet idiot til den her pis tændingslås/hammerhus...og det er garanteret pisselet når først jeg for den ud og siger til mig selv hold kæft hvor har du været snotdum..din store klaphat!!!...¨

    Jeg fatter intet af hvordan jeg skal få den møjirretende tændinglås ud!:...som tidligere ryger har jeg sympati for at man åbenbat med en smøg kan få den ud på max 2 min med en smøg i kæften!!....hammerhuset for bare en over nakken som i siger..den bliver det mindste problem nu...

    kunne en af jer eller bare jer proffer ikke lige i pensle den pissemeget ud i små lorte detajler....så jeg kan forstå hvad og hvordan fremgangsmåde er....som i kan høre er jeg pissetræt af at haveen bil parkeret til ingen nytte!!!...vil sku hellere skifte pakningsdyser på en citroen ligenu er det nemmere eller skille forhjulene komplet ad og skifte forhjulslejer engang til...det sku nemmere end sådan noget forbandet lort!...men lur mig..der sikkert noget jeg har overset og bander af mig selv bagefter det overstået....:)

    så pleace hjælp til det lort ville være super nice....takker herfra..:)
     
  5. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg bliver lige i tvivl, skal du ikke bare have skiftet låsecylinderen eller...?

    Bendix
     
  6. NAM

    NAM New Member

    Joined:
    30 Januar 2010
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    V 230 TD Personbus
    Km:
    400000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Citröen C3 HDi
    Bil nr. 2 Km:
    270000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2003
    Hej...jeg skal have skiftet hammerhuset som nogen kalder det!...hvis du ser på billedet jeg har indsat er den del nummer 50....MEN for at kunne gøre dette..og tjekker om det er den der skal skiftes eller ej...så skal jeg jo have cylinderlås ud og sat over i det nye hus!....men her jeg mit problem..jeg kan indtil videre ikke finde ud af det og det skulle være SÅ simpelt....så det pisser mig godt af efterhånden at det lort ikke vil som jeg vil...hehe....bagefter kan jeg jo så konstatere om det er hammerhuset eller cylinderlås der skal skiftes endeligt...sådan har jeg indtil videre opfattet det og fået af vide fra andre folk....:)
     
  7. NAM

    NAM New Member

    Joined:
    30 Januar 2010
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    V 230 TD Personbus
    Km:
    400000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Citröen C3 HDi
    Bil nr. 2 Km:
    270000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2003
    Hej...jeg skal i første omgang have cylinderlås af!....det for at kunne sætte dne over på det NYE hammerhus(se billedet, del nummer 50) for at se om det hjalp som de kloge siger det sikkert er....derefter hvis der ikke virker så kan jeg så konstatere at jeg skal have nyt cylinderlås eller om det var hammerhuset der ikke ville!....

    men jeg kan ikke få cylinderlås ud...kan sku ikke lige se hvordan man gør!....og det garantere totalt logisk/let når det endelig lykkedes, det kan jeg ihvertfald forstå på de fleste som har prøvet det!.....

    Så pt. har jeg et nyt hammerhus liggende som jeg skal afprøve, for at se om det gamle er færdigt og i den forbindelse skal jeg have cylinderlås ud/overført til det nye og det er der det hele hænger pt ..kort og godt...:)
     
  8. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Jeg har kigget lidt på et par tyske hjemmesider, der er masser af billeder, bare ikke af hvordan man får låsen fra det øvrige... Men da Gørløse sælger værktøj til låsen (ligner iøvrigt det til 124eren) og jeg på en tysk side fandt en seperat låsecylinder, skal den kunne skilles fra det som de kalder hameren. Hvis der sidder en lås i den nye, eller hvis det er en helt ny, må du kunne se om der er et par små huller, oppe omkring hvor nøglen sidder.... Jeg vil tro du drejer nøglen et hak frem, således at den ikke kan trækkes ud, og hvis du kan se et par små huller i den krans hvor nøglen stikkes i, eller umiddelbart ved siden af, der kan godt sidde en støvhætte eller hvad ved jeg... Måske skal 59 skrues af først?? Så stikker du værktøjet som er et par trådligende dimser i hullet og prøver at hive op i nøglen... De famøse bolte er så dem der hedder 65 kan jeg regne ud, men det skulle mærkeligt være at låsen ikke kan skiftes seperat, det er trods alt stadigvæk en Mercedes :-D Prøv det, kig evt lidt på det tyske som selvfølgelig hedder "Zündsloss" kan være du har mere held med at kigge billeder..
    I øvrigt er jeg mere bekymret for din startspærre :? om den går i sort, eller du blot kan flytte låsen over, 59 ligner noget til en "nøgle genkending", så den skal nok følge den nøgle den er kodet til....
     
  9. NAM

    NAM New Member

    Joined:
    30 Januar 2010
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    V 230 TD Personbus
    Km:
    400000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Citröen C3 HDi
    Bil nr. 2 Km:
    270000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2003
    Hej igen.....

    Ja nu er vi noget inde på det rigtige...den sorte yderste kan man bare flytte over til den nye hus, der ikke noget!....men mit største problem lige her og nu er faktisk at få den kappe af der sidder foran tændingslåsen....nummer 68 på billedet....efter at have set nogle andre steder/billeder(har ikke lige fundet dem du snakker om endnu Søren)...så kan jeg godt se hvordan den skide tændingslås kommer ud, tror jeg da nok....det bare den kappe der sidder ovenpå der mit problem nu!...på det nye hus/hammer sidder der intet det skal overflyttes dertil....og der kan jeg se at der sidder en lille anordning som lige holder den på plads som man kun kan dreje kapsel 1/4 rundt og tilbage, det lidt ligeosm en døranordning...holder elementet på plads den ene vej med skarp kant og den anden vej går dne skråt så kapsel let kan komme på!...kan man få et eller andet ned for at holde den tilbage imens man trækker kapsel af eller hvordan gør i proffer???....efter at have set nogle w124 tændingslåse, så tror jeg unde at sige for meget at de er lidt nemmere at have med at gøre....:)

    Ja de skide bolte nummer 65...de lige i standby..gider ikke rode med sådan noget lort før det nødvendigt!...hvis det viser sig at det skulle være låsecylinder der bare skal skiftes!...
     
  10. NAM

    NAM New Member

    Joined:
    30 Januar 2010
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    V 230 TD Personbus
    Km:
    400000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Citröen C3 HDi
    Bil nr. 2 Km:
    270000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2003
    HURRA HURRA....HUR RA HUR RA HUR RA HURAHURA...Han skal leve..han ska...NEJ..ned på jorden igen.... :yipi:

    Tingene er løst og der INGEN problemer mere!..bortset fra at jeg overhovedet IKKE havde brug for det værktøj eller kunne bruge det nogen steder, for udtagning af cylinderlås!...som Gørløse ellers havde påduttet mig jeg skulle!!

    NÅR men når det sagt skal alle have tak for hjælpen..og som forudset står jeg tilbage og siger HOLD kæft en idiot du har været!!....jeg skal IKKE engang bruge noget specialt for at få cylinderlås UD!...bare nøglen i og vippe den ud med skruetrækker!....og alt det andet det var jo også så simpelt at det halve var nok!!, men det typisk mig!.

    Min lovlige undskyldning er nok så at hellere være extra forsigtig med lige dette og bilen kan starte osv igen end at stå bagefter med noget ødelagt!!....og glad for at der står lærling ude i profil..kan lige se jeg har fået en extra ved ikke lige hvorfor...men det går nok...hvis der andre som har Vito/V-klasse tændingsproblemer hjælper jeg gerne nu...det sku for nemt og det ser endda ud til det nemmere end W124, men garanteret dyrere i dele... :|

    Det ironiske i alt dette er så lige at hverken cylinderlås eller hammerhus osv er gået i stykker!....efter en grundig gennemgang kunne jeg konstatere at den lille plastik anordning på cylinderlås som trækker hammerhus op i position til kørsel/start var hoppet over den anden side og sad i klemme....og efter at kunne se mangler der intet og ingen slid..men mangel på smørelse...så alt er iorden nu og det kostede så bare en masse tid, fustration, irretation, en masse opkald samt en lettere lærlingeprøve herinde.... :lol:

    god weekend allesammen...nu vil jeg køre en tur i min lækre mercedes og bagefter vil jeg så spilte fruens bil ad motor ½ ad og skifte pakninger i dyser!.... 8)
     
  11. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Som du selv er inde på, så er du nu ekspert på 230/vito tændingslåsproblemer og den næste busejer (nej BRABUS, ikke dig) som forvilder sig ind på dette forum vil forhåbentlig opleve at der også for bussers vedkommende, er masser af hjælp at hente.

    Dette er den helt store styrke ved http://www.124forum.dk

    Fedt at høre du fik din guldkaret ud at køre :congrats:
     
  12. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Jamen stort tillykke herfra Vendsyssel, og jeg kan nu endnu engang bruge et af mine favorit citater "hvor der er en vilje er der en vej", det blev godt nok en noget lang tråd, med lidt blandede følelser, men hovedsagen er at operationen lykkedes og vognen fungere, og ikke mindst er du fri for at være til grin for en mindre formue hos de autoriserede :D ... God weekend og få nu luftet V230eren inden fruens "hvidløgspresser" skal have en omgang...
     
  13. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Dremel og enten alm. eller forstærket skæreskive, den er nem at komme til med. Skær overfaldet (U formede jernstykke modsat låsen) / selve låsetøjet (alu plus bolt) over med selvsamme dremel og bob's your uncle, ellers så kan du skære dig et spor i toppen af de knækbolte, så du kan dreje dem fri med en slagskruetrækker. Du skal lave et så stort spor som muligt og bruge den største fladklinge på slagskruetrækkeren. Jeg har gjort det på et par ældre biler fordi jeg havde smidt nøglen væk, men det burde vel ku lade sig gøre på en W638 også? Det tager dog et par skæreskiver at gøre det.
    Og husk for guds skyld briller, de små skiver roterer jo op til 30000 rpm og er ikke sjove at pille ud af øjenlågene hvis du så endda er så heldig at nå at lukke dem.

    God fornøjelse.
     

Del denne side