Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Tårnlejer & Stabilisator

Emne i 'Slinger, lyde og andet mystisk fra undervogn' startet af hardbern, 31 Januar 2009.

  1. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Jeg har i længere tid haft klonken fra mine forhjul, og nu har jeg fået taget mig sammen til at se lidt på det..
    Jeg kan umiddelbart ikke vurdere hvor slemt det er, eller hvad der skal til for at løse problemet..
    Som billede viser er gummiet helt mørt og der er gab mellem gummiet og metallet. Dette gælder begge sider.
    Nogen der kan hjælpe?

    Mvh Kåre
     

    Attached Files:

  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det er dit topkonsol, der hvor støddæmperen er spændt fast.
    De ser ud til at stå for udskiftning.

    Ang. klonklyd, så kig evt. på dine krængningsstabilisator-bøsninger.
    Krængningsstabilisatoren er den stang, der går fra det ene forhjul, til det andet forhjul. Der er i alt 4 gummibøsninger, som stangen går igennem. Der bør ikke være luft imellem stang og bøsning.
     
  3. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hvis du selv kan lave det, så start med dem du har taget billeder af, de trænger da til en udskiftning
     
  4. Tiban 300Diesel

    Tiban 300Diesel New Member

    Joined:
    9 Januar 2009
    Indlæg:
    76
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    hej hardbern når du har købt nye gummier så sig lige hva delene koster. Mine er også rimlig møre og de gier nogle lyde fra sig
     
  5. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Takker...
    Det var noget jeg selv havde tænkt mig at skifte, har dog aldrig prøvet det før...
    Er der nogen der kender reservedelsnummert?
    Er der noget man skal være varsom med? eller noget specialværktøj? En hurtig fremgangsmåde vil også blive taget imod med kyshånd.

    Mvh Kåre
     
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Dem på billedet hedder "ophæng til støddæmper" og koster små 300 pr.stk
    http://autoimport.dk/reservedele/webkat ... 20_1444_M/


    Gummi bøsninger til stabilisatorarme koster ca. 40 pr. stk

    husk der er 2 slags,- inderste og yderste-

    Hardbern: den på billedet er klar til skift..

    :wink:
     
  7. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Du skal bare ha støddæmperen af,- så er de lige til at skrue af og nye på.
     
  8. Tiban 300Diesel

    Tiban 300Diesel New Member

    Joined:
    9 Januar 2009
    Indlæg:
    76
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    ja det var jo ikke dyrt dem vil jeg bestille
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg synes at de hedder tårnlejer - He he kært barn har mange navne.

    Mht. lyde, så kast lige et blik på dine bærekugler også.
    Bare for en sikkerheds skyld.
     
  10. Søren Thomsen

    Søren Thomsen Member

    Joined:
    18 December 2006
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Viby Sj.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 24v Cabrio.
    Km:
    0
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Min bil sagde klonk når jeg kørte over vejbump, det viste sig at være det beslag der sidder mellem vangen og det inderste gummiophæng der var knækket.

    Hilsen Søren Thomsen
     

    Attached Files:

  11. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Jeg takker mange gange for alle svarene...
    Jeg må se at få set på det ved lejlighed, Nogen der har en idé om hvor lang tid det ca. vil tage at skifte tårnlejerne?

    Mvh Kåre
     
  12. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej jeg har skiftet et stk på min i okt, det tog ca 15 - 20 min. mvh.
     
  13. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Lyder som et godt "gør-det-selv" projekt med nye gummibøsninger på krængnings stabisatoren, så det vil Jeg gerne høre lidt nærmere om. Hvis man skifter dem alle foran skal man så have udmålt alle 4 hjul på et værksted? Kan man nøjes med at skifte dem og afmærke stedet de skal sidde på stabisator stangen???

    _Bo_
     
  14. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvis vi er enige om at det er 21a på Søren Thomsens tegning + De to tilsvarende, ude på hver bærearm - Så skal den hverken mærkes op, eller 4-hjuls udmåles bagefter.
    Bare på med dem. :)

    MEN... Jeg er tæt på at anbefale dig at skifte nr. 21 (den røde) - Den er forrygende billig, og de kan godt finde på at knække af metaltræthed ligepludselig.
    Køb et par nye møtrikker også.
     
  15. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Kuul...
    Jamen så er der vidst endnu et projekt at gå i gang med...
    Mange tak for hjælpen
     
  16. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Det var godt nok hurtigt... Kan jeg evt. få dig til at specificere din fremgangsmåde..?
    Jeg var nået frem til at jeg skal have fat i en fjederspænder, og afmontere støddæmperen og i med det nye gummitårnleje..
    Er det nødvendigt at fortage 4-hjul udmåling efter denne operation?

    Mvh Kåre
     
  17. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det KAN godt gøres uden at afmontere fjederen.
    Bilen er på lift og hjulet afmonteret. Bilen sænkes næsten helt ned. Bærearmen understøttes af en donkraft, så bærearmen ikke kan vippe ned, så fjederen suser ud.
    Herefter kan støddæmper løsnes, og topkonsollet udskiftes.
     
  18. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej Kåre , nej jeg bruger ikke fjederklemmer, og nej det er ikke nødvendig med en 4 hjulsudmåling, da intet der vedrører styrtøjet bliver berørt.
    Løft bilen med en værkstedsdonkraft på bærearmen så langt ude mod hjulet som muligt, plaser en buk under karossen, og afmonter centermøtrikken i toppen af støddæmperen, sænk donkraften tilstøddæmperen er løs, tryk den sammen og træk den lidt ud, oglad den hvile der, kan den ikke trykkes sammen , må støddæmperen afmonteres ved de to store bolte på spindelen, men de sidder fast med locktite, uden en luftnøgle,kan det være vanskeligt,jeg har skiftet 3 stk på denne måde og det gav ingen problemer. MVH.
     

Del denne side