Hej Jeg har søgt lidt her i forummet og fandt noget om startsvanskeligheder ved varm motor, men det dækkede ikke helt mit problem . Når jeg har kørt og alt er driftvarmt og det er min. ½ time ved landevej og motorvej, så kan den ikke starte, hvis jeg stopper motoren ved f.eks tankstation. Det vil sige en varm motor, som slukkes og skal starte efter 5 minutters stilstand. Der er overhovedet ikke noget liv, selvom starter kører 20 sek, prøver at træde på gaspedal. Hvis det står ca 10 min eller mere, så starter den perfekt igen. Den starter med det samme, når den er kold og "småvarm", men altså ikke ved kort stop med varm motor, så ...... hvad er gået galt ?
Re: Svær at starte ved varm motor 2 Tak Jacob. Vi går efter Knastføler i første omgang, da jeg også oplever noget ujævn tomgang på mellemvarm motor.
Re: Svær at starte ved varm motor 2 Undskyld, har læst forkert.. Så det som en M103 motor du havde. Men kan se der er tale om en M111 motor. Der er desværre lidt flere muligheder her, knastføler, ovp relæ, motor ledningsnet, gasspjæld
Re: Svær at starte ved varm motor 2 Som Jacob er inde på så er det svært at svare konkret pga. mange muligheder, men en god ide ville nok at være at få udlæst fejlkoder, det kan give en indikation om hvad der er i vejen
Re: Svær at starte ved varm motor 2 Tak for svar begge to. Nu prøver jeg med knastføler i første omgang og ser om der kommer ændringer. Hvis ikke, så giver det mening af udlæse fejlkoder. Hvis jeg havde muligheden i denne uge, ville jeg nok få udlæst koder først, men det har jeg ikke. Gørløse har den senest på fredag og jeg har tid i weekenden Hvis det ikke klares med ny knastføler, så prøver vi udlæsning.
Re: Svær at starte ved varm motor 2, Løst Hej igen. Det ser ud til, at det er klaret med den nye Knastføler. Den starter, som den skal og går roligt i tomgang, når den er i gear og holdes på bremsen. Tak for input
Re: Svær at starte ved varm motor 2, Løst Hej godt at du har fået løst dit problem, men jeg forstår bare ikke hvorfor det er knast føleren der er problemet. Nogen der kan giv mig en god forklaring på det, jeg troede at hvis en knast føler var defekt så kunne den ikke starte uanset om den var varm eller kold
Re: Svær at starte ved varm motor 2, Løst Motoren kan sagtens køre uden knast føleren, så bruger den blot krumtaps føleren alene. Sådan virker det i hvertfald på en M103 og M104
Re: Svær at starte ved varm motor 2 Hej. Det jeg mener er at, hvis det er knast føleren der er defekt bør den så ikke være svær at starte uanset om den er kold eller varm ??? Han skriver jo at den starter med det samme når den er kold og kan ikke starte når den er varm.
Re: Svær at starte ved varm motor 2 Det er en meget typisk fejl med knastføleren, at den ikke ville starte når den er varm. Gælder m102, m103, m104, m119, m111, m112 og m113 motore. Hvis føleren er dårlig og ikke giver nok signal, så når den bliver varm stiger impedansen og signalet falder yderligere. Så derfor
Re: Svær at starte ved varm motor 2 Ok, Problemer igen med M111 Nu kan den ikke starte varm efter en 1 times ventetid, ikke populært, da det var konen, som kørte. Der er intet liv. Knastføler er skiftet, brændstofregulering, som sidder forrest på motoren er skiftet i dag og den startede fint igen. Efter et par korte ture, kunne den så overhovedet ikke starte og konen tog en taxa hjem. Jeg tænkte på forslaget med fejlkodeudlæsning og om man kan se noget, når den er i drift. Når den kører, er der ingen problemer, har samme kraft og går fint i tomgang. Når den ikke kører, er det som hvis man fjernede spændingen til tændspolen, så der ingen tænding er.
Nyt overspændingsrelæ fra Gørløse. Starter nu med det samme under alle forhold. Banke under bordet, vi skal også se det fungere på længere sigt Tak for input