Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Svær at starte, uren men stabil tomgang, og andre mystiske problemer.

Emne i 'Vakuum-system' startet af Konrad, 11 Marts 2021.

Batteribyen.dk
  1. Konrad

    Konrad New Member

    Joined:
    16 Februar 2021
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Bornholm
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    269000
    Årgang:
    1986
    Hej allesammen!
    Jeg har en 260E fra 1986, den blev registreringsynet for første gang i næsten 10 år her den 1. februar.
    Der vides ikke meget om hvad der er blevet lavet på den før i tiden, men det er en mand der har mere styr på biler en her og fru Danmark der havde den før i tiden, så der er blevet lavet lidt af hvert.

    Den gik igennem sit syn uden problemer og uden anmærkninger.
    Inden syn lavede vi følgende:
    Skift af bremseklodser og skiver hele vejen rundt.
    Skift af bærekugler
    Skift af gummimanchetter på den ene drivaksel
    Skift af termostathus
    Olieskift i motor og gearkasse
    Filterskift i motor og gearkasse

    Bilens symptomer er lidt mystiske og de er ikke altid ligeså tydelige og kommer sådan lidt på uforklarlige tidspunkter, det er svært at sige at det som sådan sker når den er varm eller kold, eller når den har været ude og køre en tur på 50km eller når den har stået stille i 4 dage, der er ikke den store forskel.

    Jeg har gjort en masse forskellige ting, og det har helt klart bedret problemerne, men langt fra fuldkommen løst dem.
    Jeg har skiftet følgende:
    OVP Relæ
    Støvdæksel
    Rotor
    Strømfordelerdæksel
    Tændrør (Uden modstand self, de er magen til dem der står i manualen jeg har til bilen)
    Tændkabler

    Jeg har fundet og udbedret følgende "fejl":
    Jeg havde MEGET svært ved at starte bilen kold, når jeg forsøgte kunne jeg kun starte bilen kold med speederen i bund, den ville bare dø igen hvis jeg slap den, før at den valgte at komme op i omdrejninger, hvilket kunne tage alt mellem 5 sekunder til 5 minutter, i den tid spruttede gasspjældet og bankede og larmede, motoren gik ikke rigtigt på alle cylindre, den osede, stank af benzin og nogengange var røgen blålig sort ud af udstødningen, jeg opdagede så at speederen slet ikke ramte Throttle Valve Switch grundet en skævhed i metallet eller slitage på plastikket der holdte speederen oppe, så jeg bukkede metallet en smule op så Throttle Valve Switch ville blive trykket ned når speederen var sluppet (kontaktens funktion er konstateret til at virke som den skal), derefter er bilen meget nemmere at starte, den kan starte uden at speederen trykkes ned, gasspjældet larmer ikke længere, lugten mængden af røg og farven af røgen er fuldkommen acceptabelt.
    EZL Kat modstanden var indstillet på "N" og derfor indstillet forkert, den er nu justeret hen på "S", bilen synes at køre en smule bedre og starte en smule hurtigere.

    Scenarie 1:
    Jg gør klar til at dreje nøglen og kigger på omdrejningstælleren, nøglen drejes og starteren arbejder, jeg holder nøglen inde indtil motoren kommer i gang (advarselslamperne stopper med at lyse eller blinke), omdrejningstælleren hopper op på alt mellem 700 til 1000 omdrejninger og bliver omkring der uden rigtigt at flytte sig, selv ved tomgang i 20 minutter. Omdrejningstælleren hopper ikke op og ned, men tomgangen er uren, motoren vibrere lidt i overkanten, og giver nogle faste "ryk" som kan mærkes og ses på åbne døre.

    Scenarie 2:
    Nøglen drejes, omdrejningstælleren kigges på. Motoren tager fat nøglen slippes, omdrejningstælleren går en smule op og så går motoren ud. Nølgen drejes igen, her køres starteren i længere tid, 3-10 sekunder, og så starter bilen, typisk på 1000 omdrejninger, tomgangen er ligesom før.

    Jeg bakkede her forleden i bilen, den havde lige lovligt meget fart på og jeg gav bremsen et hårdt hurtigt tramp, her hoppede omdrejningstælleren efterfølgende op og ned, og bilen humpede baglæns i 5 sekunder før den blev stabil igen og kørte jævnt.

    Bilen synes også at have dårlig benzin økonomi (5-6km/l), men om det at justere tændingen på EZL modstanden var det der var skyld i det, ved jeg ikke og har ikke kørt længe nok på en tank for at finde ud af det, men vil vende tilbage med data når jeg har dem.

    Jeg tager gerne imod så mange idéer som muligt, det er den første W124'er jeg har rodet med, og endda også den første bil, så alle idéer er velkomne.
     
  2. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,189
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hejsa
    Har selv haft store forbedringer på flere af de parametre du snakker om ved at skifte Dyser og dysePakninger. Hvis de er helt sorte/oxideret når de tages ud er de nok aldrig skiftet. De er kobber farvet, blanke som nye.
    Hvis de er slidte så er den svær at starte, hopper i tomgang og andre af dine symptomer, fordi de står og drypper eller ikke forstøver brændstoffet godt nok....Der er skrevet om det i flere gamle tråde.
    Skal ikke kunne sige om det er det, men noget af det bedste Jeg fik skiftet i sin tid. Bilen sprang igang på første tørning.... Måske en ide

    mvh

    _BO_
     
  3. Konrad

    Konrad New Member

    Joined:
    16 Februar 2021
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Bornholm
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    269000
    Årgang:
    1986
    Tak for din idé, jeg er slet ikke i tvivl om at mine dyser skal skiftes, men jeg er heller ikke i tvivl om at det ikke er dem der giver mine problemer (lige bortset fra hakkene tomgang).

    Jeg vil også lige komme med en opdatering.
    Min bil starter nu hver dag, jeg fandt to utætte slanger på tomgangsreguleringsventilen, som jeg skiftede, og på samme tid skiftede jeg brændstoffilteret. Jeg kan starte bilen selv ved frysegrader nu, dog kun hvis jeg tørner i nogle sekunder, men det er nat og dag til forskel. Den trækker også meget bedre, som om den har fået en pæn sjat flere hestekrafter.
    Tomgangen er markant pænere, men stadig lidt høj i omdrejninger og en smule "hakkene" stadig.

    MEN, jeg besluttede mig for at måle på arbejdscyklus, da den før i tiden var helt i hegnet og at jeg slet ikke kunne indstille på den, jeg regnede med at det var de utætheder jeg fandt, men den er stadig helt gal.

    Bilen er ved arbejdstemperatur:
    Tænding sættes på: 70%
    Motoren startes: Svinger ved 30%
    Efter ~1 minut: Langsomt kravlet op på 70% og nogenlunde stabil der.
    Speederen trykkes i bund: 10%
    Speederen slippes: Svinger ved 30%
    Efter ~1 minut: Langsomt kravlet op på 70% og nogenlunde stabil der.

    Jeg forsøgte at leje lidt med blandingsskruen uden at justere på den, men bare at trykke den ned. Motoren burde gå ud så vidt jeg kan forstå, men der sker absolut ingen ting når den trykkes ned, hverken udlæsningerne ændrer sig, og motoren giver ikke en eneste ændring i motorgang. Måske er mekanikken i gasspjældet færdigt?
     
  4. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,189
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Herligt du er videre i problemløsningen.....
    Målinger osv, så blir det for teknisk for Mig
     
  5. Konrad

    Konrad New Member

    Joined:
    16 Februar 2021
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Bornholm
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    269000
    Årgang:
    1986
    Jeg vil sige tak for det ellers, håber på at få fat i en der ved alt om sådan gasspjæld.
     
  6. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,189
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
Batteribyen.dk

Del denne side